Ordine ipso narrationem sequitur confirmatio; proban-
|
4.3.1.1
|
da sunt enim quae propter hoc exposuimus. Sed priusquam
|
|
ingrediar hanc partem, pauca mihi de quorundam opinione
|
|
dicenda sunt. Plerisque moris est, prolato rerum ordine,
|
|
protinus utique in aliquem laetum ac plausibilem locum
|
5
|
quam maxime possint fauorabiliter excurrere. Quod quidem
|
2.1
|
natum ab ostentatione declamatoria iam in forum uenit,
|
|
postquam agere causas non ad utilitatem litigatorum sed
|
|
ad patronorum iactationem repertum est, ne, si pressae illi
|
|
qualis saepius desideratur narrationis gracilitati coniuncta
|
5
|
argumentorum pugnacitas fuerit, dilatis diutius dicendi
|
|
uoluptatibus oratio refrigescat. In quo uitium illud est, quod
|
3.1
|
sine discrimine causarum atque utilitatis hoc tamquam sem-
|
|
per expediat aut etiam necesse sit faciunt, eoque sumptas ex
|
|
iis partibus quarum alius erat locus sententias in hanc con-
|
|
gerunt, ut plurima aut iterum dicenda sint aut, quia [alia]
|
5
|
alieno loco dicta sunt, dici suo non possint. Ego autem con-
|
4.1
|
fiteor hoc expatiandi genus non modo narrationi sed etiam
|
|
quaestionibus uel uniuersis uel interim singulis oportune
|
|
posse subiungi cum res postulat aut certe permittit, atque
|
|
eo uel maxime inlustrari ornarique orationem, sed si cohaeret
|
5
|
et sequitur, non si per uim cuneatur et quae natura iuncta
|
|
erant distrahit. Nihil enim tam est consequens quam narra-
|
5.1
|
tioni probatio, nisi excursus ille uel quasi finis narrationis
|
|
uel quasi initium probationis est. Erit ergo illi nonnumquam
|
|
locus, ut, si expositio circa finem atrox fuerit, prosequamur
|
|
eam uelut erumpente protinus indignatione. Quod tamen
|
6.1
|
ita fieri oportebit si res dubitationem non habebit: alioqui
|
|
prius est quod obicias uerum efficere quam magnum, quia
|
|
criminum inuidia pro reo est priusquam probatur; difficillima
|
|
est enim grauissimi cuiusque sceleris fides. Item fieri non
|
7.1
|
inutiliter potest ut, si merita in aduersarium aliqua expo-
|
|
sueris, in ingratum inueharis, aut, si uarietatem criminum
|
|
narratione demonstraueris, quantum ob ea periculum in-
|
|
tentetur ostendas. Verum haec breuiter omnia; iudex enim
|
8.1
|
ordine audito festinat ad probationem et quam primum
|
|
certus esse sententiae cupit. Praeterea cauendum est ne
|
|
ipsa expositio uanescat, auersis in aliud animis et inani mora
|
|
fatigatis.
|
5
|
Sed ut non semper est necessaria post narrationem illa
|
9.1
|
procursio, ita frequenter utilis ante quaestionem praepara-
|
|
tio, utique si prima specie minus erit fauorabilis, si legem
|
|
asperam tuebimur aut poenarias actiones inferemus. Est hic
|
|
locus uelut sequentis exordii ad conciliandum probationibus
|
5
|
nostris iudicem, mitigandum, concitandum. Quod liberius
|
|
hic et uehementius fieri potest quia iudici nota iam causa est.
|
|
His igitur uelut fomentis, si quid erit asperum, praemolliemus,
|
10.1
|
quo facilius aures iudicum quae post dicturi erimus admit-
|
|
tant, ne ius nostrum oderint; nihil enim facile persuadetur
|
|
inuitis. Quo loco iudicis quoque noscenda natura est, iuri
|
11.1
|
magis an aequo sit adpositus: proinde enim magis aut minus
|
|
erit hoc necessarium. Ceterum res eadem et post quaestionem
|
|
perorationis uice fungitur.
|
|
Hanc partem παρέκβασιν uocant Graeci, Latini egressum
|
12.1
|
uel egressionem. Sed hae sunt plures, ut dixi, quae per totam
|
|
causam uarios habent excursus, ut laus hominum locorum-
|
|
que, ut descriptio regionum, expositio quarundam rerum
|
|
gestarum uel etiam fabulosarum. Quo ex genere est in ora-
|
13.1
|
tionibus contra Verrem compositis Siciliae laus, Proserpinae
|
|
raptus, pro C. Cornelio popularis illa uirtutum Cn. Pompei
|
|
commemoratio: in quam ille diuinus orator, ueluti nomine
|
|
ipso ducis cursus dicendi teneretur, abrupto quem incho-
|
5
|
auerat sermone deuertit actutum. Παρέκβασις est, ut mea
|
14.1
|
quidem fert opinio, alicuius rei, sed ad utilitatem causae per-
|
|
tinentis, extra ordinem excurrens tractatio. Quapropter non
|
|
uideo cur hunc ei potissimum locum adsignent qui rerum
|
|
ordinem sequitur, non magis quam illud, cur hoc nomen ita
|
5
|
demum proprium putent si aliquid in digressu sit exponen-
|
|
dum, cum tot modis a recto itinere declinet oratio. Nam
|
15.1
|
quidquid dicitur praeter illas quinque quas fecimus partes
|
|
egressio est: indignatio, miseratio, inuidia, conuicium, ex-
|
|
cusatio, conciliatio, maledictorum refutatio, similia his, quae
|
|
non sunt in quaestione: omnis amplificatio, minutio, omne
|
5
|
adfectus genus: atque ea <quae> maxime iucundam et orna-
|
|
tam faciunt orationem, de luxuria, de auaritia, de religione,
|
|
<de> officiis; quae cum sunt argumentis subiecta similium
|
|
rerum, quia cohaerent egredi non uidentur: sed plurima sunt
|
16.1
|
quae rebus nihil secum cohaerentibus inseruntur, quibus
|
|
iudex reficitur admonetur placatur rogatur laudatur. Innu-
|
|
merabilia sunt haec, quorum alia sic praeparata adferimus,
|
|
quaedam ex occasione uel necessitate ducimus si quid nobis
|
5
|
agentibus noui accidit, interpellatio, interuentus alicuius,
|
|
tumultus. Vnde Ciceroni quoque in prohoemio, cum diceret
|
17.1
|
pro Milone, degredi fuit necesse, ut ipsa oratiuncula qua
|
|
usus est patet. Potest autem paulo longius exire qui prae-
|
|
parat aliquid ante quaestionem et qui finitae probationi
|
|
uelut commendationem adicit: at qui ex media erumpit,
|
5
|
cito ad id redire debet unde deuertit.
|
|