Partitio est nostrarum aut aduersarii propositionum 4.5.1.1
aut utrarumque ordine conlocata enumeratio. Hac quidam
utendum semper putant, quod ea fiat causa lucidior et iudex
intentior ac docilior si scierit et de quo dicimus et de quo
dicturi postea sumus. Rursus quidam periculosum id oratori 2.1
arbitrantur duabus ex causis: quod nonnumquam et exci-
dere soleant quae promisimus et si qua in partiendo prae-
terîmus occurrere: quod quidem nemini accidet nisi qui
plane uel nullo fuerit ingenio uel ad agendum nihil cogitati 5
praemeditatique detulerit. Alioqui quae tam manifesta et 3.1
lucida est ratio quam rectae partitionis? Sequitur enim
naturam ducem adeo ut memoriae id maximum sit auxilium,
uia dicendi non decedere. Quapropter ne illos quidem
probauerim qui partitionem uetant ultra tris propositiones 5
extendere: quae sine dubio, si nimium sit multiplex, fugiet
memoriam iudicis et turbabit intentionem, hoc tamen numero
uelut lege non est alliganda, cum possit causa pluris desi-
derare. Alia sunt magis propter quae partitione non semper 4.1
sit utendum: primum quia pleraque gratiora sunt si inuenta
subito nec domo allata sed inter dicendum ex re ipsa nata
uideantur, unde illa non iniucunda schemata: 'paene excidit
mihi' et 'fugerat me' et 'recte admones'; propositis enim 5
probationibus omnis in relicum gratia nouitatis praecerpitur.
Interim uero etiam fallendus est iudex et uariis artibus 5.1
subeundus ut aliud agi quam quod petimus putet. Nam est
nonnumquam dura propositio, quam iudex si prouidit non
aliter praeformidat quam qui ferrum medici prius quam
curetur aspexit: at si re non ante proposita securum ac nulla 5
denuntiatione in se conuersum intrarit oratio, efficiet quod
promittenti non crederetur. Interim refugienda non modo 6.1
distinctio quaestionum est, sed omnino tractatio: adfectibus
turbandus et ab intentione auferendus auditor. Non enim
solum oratoris est docere, sed plus eloquentia circa mouen-
dum ualet. Cui rei contraria est maxime tenuis illa et scrupulose 5
in partis secta diuisionis diligentia eo tempore quo cog-
noscenti iudicium conamur auferre. Quid quod interim quae 7.1
per se leuia sunt et infirma, turba ualent, ideoque congerenda
sunt potius, et uelut eruptione pugnandum? Quod tamen
rarum esse debet et ex necessitate demum, cum hoc ipsum
quod dissimile rationi est coegerit ratio. Praeter haec in 8.1
omni partitione est utique aliquid potentissimum, quod cum
audiuit iudex cetera tamquam superuacua grauari solet.
Itaque, si plura uel obicienda sunt uel diluenda, et utilis et
iucunda partitio est, ut quo quaque de re dicturi sumus 5
ordine appareat; at, si unum crimen uarie defendemus, super-
uacua. Vt si ita partiamur: 'dicam non talem esse hunc quem 9.1
tueor reum ut in eo credibile uideri possit homicidium, dicam
occidendi causam huic non fuisse, dicam hunc eo tempore
quo homo occisus est trans mare fuisse': omnia quae ante id
quod ultimum est exequeris inania uideri necesse est. Festinat 10.1
enim iudex ad id quod potentissimum est, et uelut obligatum
promisso patronum, si est patientior, tacitus appellat: si
uel occupatus uel in aliqua potestate uel etiam sic moribus
compositus, cum conuicio efflagitat. Itaque non defuerunt 11.1
qui Ciceronis illam pro Cluentio partitionem improbarent,
qua se dicturum esse promisit primum neminem maioribus
criminibus, grauioribus testibus in iudicium uocatum quam
Oppianicum: deinde praeiudicia esse facta ab ipsis iudicibus 5
a quibus condemnatus sit: postremo iudicium pecunia temp-
tatum non a Cluentio, sed contra Cluentium: quia, si probari
posset quod est tertium, nihil necesse fuerit dicere priora.
Rursus nemo tam erit aut iniustus aut stultus quin eum 12.1
fateatur optime pro Murena esse partitum: 'intellego, iudices,
tris totius accusationis partis fuisse, et earum unam in
reprehensione uitae, alteram in contentione dignitatis, ter-
tiam in criminibus ambitus esse uersatam'. Nam sic et 5
ostendit lucidissime causam et nihil fecit altero superuacuum.
  De illo quoque genere defensionis plerique dubitant: 'si 13.1
occidi, recte feci, sed non occidi'; quo enim pertinere prius
si sequens firmum sit? Haec inuicem obstare et utroque
utentibus in neutro haberi fidem. Quod sane in parte uerum
est, et illo sequenti, si modo indubitabile est, [sit] solo uten- 5
dum; at si quid in eo quod est fortius timebimus, utraque 14.1
probatione nitemur. Alius enim alio moueri solet; et qui
factum putabit, iustum credere potest, qui tamquam iusto
non mouebitur, factum fortasse non credet: ut certa manus
uno telo potest esse contenta, incerta plura spargenda sunt, 5
ut sit et fortunae locus. Egregie uero Cicero pro Milone 15.1
insidiatorem primum Clodium ostendit, tum addidit ex abun-
danti, etiam si id non fuisset, talem tamen ciuem cum summa
uirtute interfectoris et gloria necari potuisse. Neque illum 16.1
tamen ordinem, de quo prius dixi, damnauerim, quia quae-
dam, etiam si ipsa sunt dura, in id tamen ualent, ut ea mol-
liant quae sequentur. Nec omnino sine ratione est quod uulgo
dicitur: inicum petendum ut aecum feras. Quod tamen nemo 17.1
sic accipiat ut omnia credat audenda. Recte enim Graeci
praecipiunt non temptanda quae effici omnino non possint.
Sed quotiens hac de qua loquor duplici defensione utemur,
id laborandum est, ut in illam partem sequentem fides 5
ex priore ducatur; potest enim uideri qui tuto etiam confes-
surus fuit mentiendi causam in negando non habere.
  Et illud utique faciendum est, ut, quotiens suspicabimur 18.1
iudici aliam probationem desiderari quam de qua loquimur,
promittamus nos plene et statim de eo satis esse facturos,
praecipueque si de pudore agetur. Frequenter autem accidit 19.1
ut causa parum uerecunda iure tuta sit: de quo ne inuiti
iudices audiant et aduersi, frequentius sunt admonendi
secuturam defensionem probitatis ac dignitatis: expectent
paulum et agi ordine sinant. Quaedam interim nos et inuitis 20.1
litigatoribus simulandum est dicere, quod Cicero pro Cluen-
tio facit circa iudiciariam legem: nonnumquam quasi inter-
pellemur ab iis subsistere: saepe auertenda ad ipsos oratio,
hortandi ut sinant nos uti nostro consilio. Ita subrepetur 5
animo iudicis, et, dum sperat probationem pudoris, asper-
ioribus illis minus repugnabit. Quae cum receperit, etiam 21.1
uerecundiae defensioni facilior erit. Sic utraque res inuicem
iuuabit eritque iudex circa ius nostrum spe modestiae atten-
tior, circa modestiam iuris probatione procliuior.
  Sed ut non semper necessaria aut utilis etiam partitio est, 22.1
ita oportune adhibita plurimum orationi lucis et gratiae con-
fert. Neque enim solum id efficit, ut clariora fiant quae dicun-
tur, rebus uelut ex turba extractis et in conspectu iudicum
positis, sed reficit quoque audientem certo singularum par- 5
tium fine, non aliter quam facientibus iter multum detra-
hunt fatigationis notata inscriptis lapidibus spatia. Nam et 23.1
exhausti laboris nosse mensuram uoluptati est, et hortatur
ad reliqua fortius exequenda scire quantum supersit. Nihil
enim longum uideri necesse est in quo quid ultimum sit cer-
tum est. Nec inmerito multum ex diligentia partiendi tulit 24.1
laudis Q. Hortensius, cuius tamen diuisionem in digitos
diductam nonnumquam Cicero leuiter eludit. Nam est suus
et in gestu modus et uitanda utique maxime concisa nimium
et uelut articulosa partitio. Nam et auctoritati plurimum 25.1
detrahunt minuta illa nec iam membra sed frusta: et huius
gloriae cupidi, quo subtilius et copiosius diuisisse uideantur,
et superuacua adsumunt et quae natura singularia sunt
secant, nec tam plura faciunt quam minora: deinde cum 5
fecerunt mille particulas, in eandem incidunt obscuritatem
contra quam partitio inuenta est.
  Et diuisa autem et simplex propositio, quotiens utiliter 26.1
adhiberi potest, primum debet esse aperta atque lucida
(nam quid sit turpius quam id esse obscurum ipsum quod in
eum solum adhibetur usum ne sint cetera obscura?), tum
breuis nec ullo superuacuo onerata uerbo; non enim quid 5
dicamus sed de quo dicturi simus ostendimus. Optinendum 27.1
etiam ne quid in ea desit, ne quid supersit. Superest autem
sic fere, cum aut in species partimur quod in genera partiri
sit satis, aut genere posito subicitur species, ut 'dicam de
uirtute iustitia continentia', cum iustitia atque continentia 5
uirtutis sint species. Partitio prima est, quid sit de quo con- 28.1
ueniat, quid de quo ambigatur. In eo quod conuenit, quid
aduersarius fateatur, quid nos: in eo quo de ambigitur, [quae
dicturi sumus] quae nostrae propositiones, quae partis ad-
uersae. Turpissimum uero non eodem ordine exequi quo 5
quidque proposueris.