Iam cum oratio tris habeat uirtutes, ut emendata, ut 1.5.1.1
dilucida, ut ornata sit (quia dicere apte, quod est praeci-
puum, plerique ornatui subiciunt), totidem uitia, quae sunt
supra dictis contraria: emendate loquendi regulam, quae
grammatices prior pars est, examinet. Haec exigitur uerbis 2.1
aut singulis aut pluribus. Verba nunc generaliter accipi uolo:
nam duplex eorum intellectus est, alter qui omnia per quae
sermo nectitur significat, ut apud Horatium:
    'uerbaque prouisam rem non inuita sequentur'; 5
alter in quo est una pars orationis: 'lego' 'scribo'; quam
uitantes ambiguitatem quidam dicere maluerunt uoces, locu-
tiones, dictiones. Singula sunt aut nostra aut peregrina, aut 3.1
simplicia aut composita, aut propria aut tralata, aut usitata
aut ficta.
  Vni uerbo uitium saepius quam uirtus inest. Licet enim
dicamus aliquod proprium, speciosum, sublime, nihil tamen 5
horum nisi in complexu loquendi serieque contingit: lauda-
mus enim uerba rebus bene accommodata. Sola est quae 4.1
notari possit uelut uocalitas, quae εὐφωνία dicitur: cuius in
eo dilectus est ut inter duo quae idem significant ac tantun-
dem ualent quod melius sonet malis.
  Prima barbarismi ac soloecismi foeditas absit. Sed quia 5.1
interim excusantur haec uitia aut consuetudine aut auctori-
tate aut uetustate aut denique uicinitate uirtutum (nam
saepe a figuris ea separare difficile est): ne qua tam lubrica
obseruatio fallat, acriter se in illud tenue discrimen gramma- 5
ticus intendat, de quo nos latius ibi loquemur ubi de figuris
orationis tractandum erit. Interim uitium quod fit in sin- 6.1
gulis uerbis sit barbarismus. Occurrat mihi forsan aliquis:
quid hic promisso tanti operis dignum? aut quis hoc nescit,
alios barbarismos scribendo fieri, alios loquendo (quia quod
male scribitur male etiam dici necesse est, quae uitiose dixeris 5
non utique et scripto peccant), illud prius adiectione detrac-
tione inmutatione transmutatione, hoc secundum diuisione
complexione adspiratione sono contineri? Sed ut parua 7.1
sint haec, pueri docentur adhuc et grammaticos officii sui
commonemus. Ex quibus si quis erit plane inpolitus et uesti-
bulum modo artis huius ingressus, intra haec, quae profiten-
tium commentariolis uulgata sunt, consistet; doctiores multa 5
adicient: uel hoc primum, quod barbarum pluribus modis
accipimus. Vnum gente, quale sit si quis Afrum uel His- 8.1
panum Latinae orationi nomen inserat: ut ferrum quo rotae
uinciuntur dici solet 'cantus', quamquam eo tamquam recep-
to utitur Persius, sicut Catullus 'ploxenum' circa Padum
inuenit, et in oratione Labieni (siue illa Corneli Galli est) in 5
Pollionem 'casamo' †adsectator† e Gallia ductum est: nam
'mastrucam', quod est Sardum, inridens Cicero ex industria
dixit. Alterum genus barbari accipimus quod fit animi natura, 9.1
ut is a quo insolenter quid aut minaciter aut crudeliter dic-
tum sit barbare locutus existimatur. Tertium est illud uitium 10.1
barbarismi, cuius exempla uulgo sunt plurima, sibi etiam
quisque fingere potest, ut uerbo cui libebit adiciat litteram
syllabamue uel detrahat aut aliam pro alia aut eandem alio
quam rectum est loco ponat. Sed quidam fere in iactationem 11.1
eruditionis sumere illa ex poetis solent, et auctores quos
praelegunt criminantur. Scire autem debet puer haec apud
scriptores carminum aut uenia digna aut etiam laude duci,
potiusque illa docendi erunt minus uulgata. Nam duos in 12.1
uno nomine faciebat barbarismos Tinga Placentinus, si re-
prehendenti Hortensio credimus, 'preculam' pro 'pergula'
dicens, et inmutatione, cum c pro g uteretur, et transmuta-
tione, cum r praeponeret antecedenti. At in eadem uitii 5
geminatione 'Mettoeo Fufetioeo' dicens Ennius poetico iure
defenditur. Sed in prorsa quoque est quaedam iam recepta 13.1
inmutatio (nam Cicero 'Canopitarum exercitum' dicit, ipsi
Canobon uocant), et 'Trasumennum' pro 'Tarsumenno'
multi auctores, etiamsi est in eo transmutatio, uindicaue-
runt. Similiter alia: nam siue est 'adsentior', Sisenna dixit 5
'adsentio' multique et hunc et analogian secuti, siue illud
uerum est, haec quoque pars consensu defenditur: at ille 14.1
pexus pinguisque doctor aut illic detractionem aut hic adiec-
tionem putabit. Quid quod quaedam, quae singula procul
dubio uitiosa sunt, iuncta sine reprehensione dicuntur?
Nam et 'dua' et 'tre' [pondo] diuersorum generum sunt bar- 15.1
barismi, at 'dua pondo' et 'tre pondo' usque ad nostram
aetatem ab omnibus dictum est, et recte dici Messala con-
firmat. Absurdum forsitan uideatur dicere barbarismum, 16.1
quod est unius uerbi uitium, fieri per numeros aut genera
sicut soloecismum: 'scala' tamen et 'scopa' contraque 'hor-
dea' et 'mulsa', licet litterarum mutationem detractionem
adiectionem habeant, non alio uitiosa sunt quam quod 5
pluralia singulariter et singularia pluraliter efferuntur: et
'gladia' qui dixerunt genere exciderunt. Sed hoc quoque 17.1
notare contentus sum, ne arti culpa quorundam peruicacium
perplexae uidear et ipse quaestionem addidisse.
  Plus exigunt subtilitatis quae accidunt in dicendo uitia,
quia exempla eorum tradi scripto non possunt, nisi cum in 5
uersus inciderunt, ut diuisio 'Europai' 'Asiai', et ei contra-
rium uitium, quod συναίρεσιν et ἐπισυναλιφήν Graeci uocant, 18.1
nos complexionem dicimus, qualis est apud P. Varronem:
    'tum te flagranti deiectum fulmine Phaethon.'
Nam si esset prorsa oratio, easdem litteras enuntiare ueris
syllabis licebat. Praeterea quae fiunt spatio, siue cum syllaba 5
correpta producitur, ut
    'Italiam fato profugus',
seu longa corripitur, <ut>
    'unius ob noxam et furias',
extra carmen non deprendas, sed nec in carmine uitia di- 10
cenda sunt. Illa uero non nisi aure exiguntur quae fiunt per 19.1
sonos: quamquam per adspirationem, siue adicitur uitiose
siue detrahitur, apud nos potest quaeri an in scripto sit
uitium, si h littera est, non nota. Cuius quidem ratio mutata
cum temporibus est saepius. Parcissime ea ueteres usi etiam 20.1
in uocalibus, cum 'aedos' 'ircos'que dicebant. Diu deinde
seruatum ne consonantibus adspirarent, ut in 'Graccis' et
'triumpis'. Erupit breui tempore nimius usus, ut 'choronae'
'chenturiones' 'praechones' adhuc quibusdam inscriptionibus 5
maneant, qua de re Catulli nobile epigramma est. Inde durat 21.1
ad nos usque 'uehementer' et 'comprehendere' et 'mihi':
nam 'mehe' quoque pro 'me' apud antiquos tragoediarum
praecipue scriptores in ueteribus libris inuenimus.
  Adhuc difficilior obseruatio est per tenores (quos quidem 22.1
ab antiquis dictos tonores comperi, uidelicet declinato a
Graecis uerbo, qui τόνους dicunt) uel adcentus, quas Graeci
προσῳδίας uocant, cum acuta et grauis alia pro alia ponuntur,
ut in hoc 'Camillus', si acuitur prima, aut grauis pro flexa, 5
ut 'Cethegus' (et hic prima acuta; nam sic media mutatur), 23.1
aut flexa pro graui, ut †apice† circumducta sequenti, quam
ex duabus syllabis in unam cogentes et deinde flectentes
dupliciter peccant. Sed id saepius in Graecis nominibus acci- 24.1
dit, ut 'Atreus', quem nobis iuuenibus doctissimi senes acuta
prima dicere solebant, ut necessario secunda grauis esset,
item 'Nerei' 'Terei'que.
  Haec de accentibus tradita. Ceterum scio iam quosdam 25.1
eruditos, nonnullos etiam grammaticos sic docere ac loqui
ut propter quaedam uocum discrimina uerbum interim acuto
sono finiant, ut in illis
    'quae circum litora, circum 5
    piscosos scopulos',
ne, si grauem posuerint secundam, 'circus' dici uideatur, 26.1
non 'circumitus': itemque cum 'quale' interrogantes graui,
comparantes acuto tenore concludunt; quod tamen in aduer-
biis fere solis ac pronominibus uindicant, in ceteris ueterem
legem secuntur. Mihi uidetur condicionem mutare quod his 27.1
locis uerba coniungimus. Nam cum dico 'circum litora', tam-
quam unum enuntio dissimulata distinctione, itaque tam-
quam in una uoce una est acuta: quod idem accidit in illo
    'Troiae qui primus ab oris'. 5
Euenit ut metri quoque condicio mutet accentum: 28.1
    'pecudes pictaeque uolucres'.
Nam 'uolucres' media acuta legam, quia, etsi natura breuis,
tamen positione longa est, ne faciat iambum, quem non re-
cipit uersus herous. Separata uero haec a praecepto nostro 29.1
non recedent, aut si consuetudo uicerit uetus lex sermonis
abolebitur. Cuius difficilior apud Graecos obseruatio est, quia
plura illis loquendi genera, quas dialectus uocant, et quod
alias uitiosum, interim alias rectum est. Apud nos uero bre- 5
uissima ratio: namque in omni uoce acuta intra numerum 30.1
trium syllabarum continetur, siue eae sunt in uerbo solae
siue ultimae, et in iis aut proxima extremae aut ab ea tertia.
Trium porro de quibus loquor media longa aut acuta aut
flexa erit, eodem loco breuis utique grauem habebit sonum 5
ideoque positam ante se, id est ab ultima tertiam, acuet.
Est autem in omni uoce utique acuta, sed numquam plus 31.1
una nec umquam ultima, ideoque in disyllabis prior. Praeterea
numquam in eadem flexa et acuta, †qui in eadem flexa
et acuta†; itaque neutra cludet uocem Latinam. Ea uero
quae sunt syllabae unius erunt acuta aut flexa, ne sit aliqua 5
uox sine acuta. Et illa per sonos accidunt, quae demonstrari 32.1
scripto non possunt, uitia oris et linguae: iotacismus et lab-
dacismus et ischnotetas et plateasmus feliciores fingendis
nominibus Graeci uocant, sicut coelostomian, cum uox quasi
in recessu oris auditur. Sunt etiam proprii quidam et inenar- 33.1
rabiles soni, quibus nonnumquam nationes deprehendimus.
Remotis igitur omnibus de quibus supra diximus uitiis erit
illa quae uocatur ὀρθοέπεια, id est emendata cum suauitate
uocum explanatio: nam sic accipi potest recta. 5
  Cetera uitia omnia ex pluribus uocibus sunt, quorum est 34.1
soloecismus. Quamquam circa hoc quoque disputatum est;
nam etiam qui complexu orationis accidere eum confitentur,
quia tamen unius emendatione uerbi corrigi possit, in uerbo
esse uitium, non in sermone contendunt, cum, siue 'amarae 35.1
corticis' seu 'medio cortice' per genus facit soloecismum
(quorum neutrum quidem reprehendo, cum sit utriusque
Vergilius auctor: sed fingamus utrumlibet non recte dictum),
mutatio uocis alterius, in qua uitium erat, rectam loquendi 5
rationem sit redditura, ut 'amari corticis' fiat uel 'media
cortice'. Quod manifestae calumniae est: neutrum enim
uitiosum est separatum, sed compositione peccatur, quae
iam sermonis est. Illud eruditius quaeritur, an in singulis 36.1
quoque uerbis possit fieri soloecismus, ut si unum quis ad se
uocans dicat 'uenite', aut si pluris a se dimittens ita loqua-
tur: 'abi' aut 'discede'. Nec non cum responsum ab inter-
rogante dissentit, ut si dicenti 'quem uideo?' ita occurras: 5
'ego'. In gestu etiam nonnulli putant idem uitium inesse,
cum aliud uoce, aliud nutu uel manu demonstratur. Huic 37.1
opinioni neque omnino accedo neque plane dissentio; nam
id fateor accidere uoce una, non tamen aliter quam si sit
aliquid, quod uim alterius uocis optineat, ad quod uox illa
referatur: ut soloecismus ex complexu fiat eorum quibus res 5
significantur et uoluntas ostenditur. Atque ut omnem effu- 38.1
giam cauillationem, sit aliquando in uno uerbo, numquam in
solo uerbo. Per quot autem et quas accidat species, non satis
conuenit. Qui plenissime, quadripertitam uolunt esse ratio-
nem nec aliam quam barbarismi, ut fiat adiectione 'nam 5
enim', 'de susum', 'in Alexandriam', detractione 'ambulo
uiam', 'Aegypto uenio', 'ne hoc fecit', transmutatione, qua 39.1
ordo turbatur, 'quoque ego', 'enim hoc uoluit', 'autem non
habuit': ex quo genere an sit 'igitur' initio sermonis positum
dubitari potest, quia maximos auctores in diuersa fuisse
opinione uideo, cum apud alios sit etiam frequens, apud 5
alios numquam reperiatur. Haec tria genera quidam di- 40.1
ducunt a soloecismo, et adiectionis uitium πλεονασμόν, de-
tractionis ἔλλειψιν, inuersionis ἀναστροφήν uocant: quae si in
speciem soloecismi cadat, ὑπερβατόν quoque eodem appellari
modo posse. Inmutatio sine controuersia est, cum aliud pro 41.1
alio ponitur. Id per omnis orationis partis deprendimus, fre-
quentissime in uerbo, quia plurima huic accidunt, ideoque
in eo fiunt soloecismi per genera tempora personas modos
(siue cui 'status' eos dici seu 'qualitates' placet) uel sex uel 5
ut alii uolunt octo (nam totidem uitiorum erunt formae in
quot species eorum quidque de quibus supra dictum est diui-
seris): praeterea numeros, in quibus nos singularem ac 42.1
pluralem habemus, Graeci et δυϊκόν. Quamquam fuerunt
qui nobis quoque adicerent dualem 'scripsere' 'legere' (quod
euitandae asperitatis gratia mollitum est, ut apud ueteres
pro 'male mereris' 'male merere'), ideoque quod uocant duale 5
in illo solo genere consistit, cum apud Graecos et uerbi tota
fere ratione et in nominibus deprendatur (et sic quoque raris-
simus sit eius usus), apud nostrorum uero neminem haec 43.1
obseruatio reperiatur, quin e contrario
       'deuenere locos'
  et 'conticuere omnes'
  et 'consedere duces' 5
aperte nos doceant nil horum ad duos pertinere, 'dixere'
quoque, quamquam id Antonius Rufus ex diuerso ponit ex-
emplum, de pluribus patronis praeco pronuntiet. Quid? non 44.1
Liuius circa initia statim primi libri 'tenuere' inquit 'arcem
Sabini' et mox: 'in aduersum Romani subiere'? Sed quem
potius ego quam M. Tullium sequar? Qui in Oratore 'non
reprendo' inquit 'scripsere: scripserunt esse uerius sentio'. 5
Similiter in uocabulis et nominibus fit soloecismus genere, 45.1
numero, proprie autem casibus, quidquid horum alteri suc-
cedet. Huic parti subiungantur licet per comparationes et
superlationes, itemque in quibus patrium pro possessiuo
dicitur uel contra. Nam uitium quod fit per quantitatem, ut 46.1
'magnum peculiolum', erunt qui soloecismum putent, quia
pro nomine integro positum sit deminutum: ego dubito an
id inproprium potius appellem; significatione enim deerrat:
soloecismi porro uitium non est in sensu, sed in complexu. 5
In participio per genus et casum ut in uocabulo, per tempora 47.1
ut in uerbo, per numerum ut in utroque peccatur. Pronomen
quoque genus numerum casus habet, quae omnia recipiunt
huius modi errorem. Fiunt soloecismi et quidem plurimi per 48.1
partis orationis: sed id tradere satis non est, ne ita demum
uitium esse credat puer si pro alia ponatur alia, ut uerbum
ubi nomen esse debuerit, uel aduerbium ubi pronomen, ac
similia. Nam sunt quaedam cognata, ut dicunt, id est eius- 49.1
dem generis, in quibus qui alia specie quam oportet utetur,
non minus quam ipso genere permutato deliquerit. Nam et 50.1
'an' et 'aut' coniunctiones sunt, male tamen interroges 'hic
aut ille sit'; et 'ne' ac 'non' aduerbia: qui tamen dicat pro
illo 'ne feceris' 'non feceris', in idem incidat uitium, quia
alterum negandi est, alterum uetandi. Hoc amplius 'intro' 5
et 'intus' loci aduerbia, 'eo' tamen 'intus' et 'intro sum'
soloecismi sunt. Eadem in diuersitate pronominum inter- 51.1
iectionum praepositionum accident.
  Est enim soloecismus in oratione comprensionis unius se-
quentium ac priorum inter se inconueniens positio. Quaedam 52.1
tamen et faciem soloecismi habent et dici uitiosa non pos-
sunt, ut 'tragoedia Thyestes', ut 'ludi Floralia ac Megalesia'
—quamquam haec sequentia tempore interciderunt num-
quam aliter a ueteribus dicta. Schemata igitur nominabun- 5
tur, frequentiora quidem apud poetas, sed oratoribus quoque
permissa. Verum schema fere habebit aliquam rationem, ut 53.1
docebimus eo quem paulo ante promisimus loco, sed hic
quoque quod schema uocatur, si ab aliquo per inprudentiam
factum erit, soloecismi uitio non carebit. In eadem specie 54.1
sunt, sed schemate carent, ut supra dixi, nomina feminina
quibus mares utuntur, et neutralia quibus feminae. Hac-
tenus de soloecismo: neque enim artem grammaticam
componere adgressi sumus, sed cum in ordinem incurreret, 5
inhonoratam transire noluimus.
  Hoc amplius, ut institutum ordinem sequar, uerba aut 55.1
Latina aut peregrina sunt. Peregrina porro ex omnibus prope
dixerim gentibus ut homines, ut instituta etiam multa
uenerunt. Taceo de Tuscis et Sabinis et Praenestinis quoque 56.1
(nam ut eorum sermone utentem Vettium Lucilius insecta-
tur, quem ad modum Pollio reprendit in Liuio Patauinita-
tem): licet omnia Italica pro Romanis habeam. Plurima 57.1
Gallica eualuerunt, ut 'raeda' ac 'petorritum', quorum altero
tamen Cicero, altero Horatius utitur. Et 'mappam' circo
quoque usitatum nomen Poeni sibi uindicant, et 'gurdos',
quos pro stolidis accipit uulgus, ex Hispania duxisse origin- 5
em audiui. Sed haec diuisio mea ad Graecum sermonem 58.1
praecipue pertinet; nam et maxima ex parte Romanus inde
conuersus est, et confessis quoque Graecis utimur uerbis ubi
nostra desunt, sicut illi a nobis nonnumquam mutuantur.
Inde illa quaestio exoritur, an eadem ratione per casus duci 5
externa qua nostra conueniat. Ac si reperias grammaticum 59.1
ueterum amatorem, neget quicquam ex Latina ratione mu-
tandum, quia, cum sit apud nos casus ablatiuus, quem illi
non habent, parum conueniat uno casu nostro, quinque
Graecis uti: quin etiam laudet uirtutem eorum qui poten- 60.1
tiorem facere linguam Latinam studebant nec alienis egere
institutis fatebantur: inde 'Castorem' media syllaba pro-
ducta pronuntiarunt, quia hoc omnibus nostris nominibus
accidebat quorum prima positio in easdem quas 'Castor' lit- 5
teras exit, et ut 'Palaemo' ac 'Telamo' et 'Plato' (nam sic
eum Cicero quoque appellat) dicerentur retinuerunt, quia
Latinum quod o et n litteris finiretur non reperiebant. Ne 61.1
in a quidem atque s litteras exire temere masculina Graeca
nomina recto casu patiebantur, ideoque et apud Caelium
legimus 'Pelia cincinnatus' et apud Messalam 'bene fecit
Euthia' et apud Ciceronem 'Hermagora', ne miremur quod 5
ab antiquorum plerisque 'Aenea' ut 'Anchisa' sit dictus.
Nam si ut 'Maecenas' 'Sufenas' 'Asprenas' dicerentur, gene- 62.1
tiuo casu non e littera sed tis syllaba terminarentur. Inde
Olympo et tyranno acutam syllabam mediam dederunt, quia
[duabus longis sequentibus] primam breuem acui noster
sermo non patitur. Sic genetiuus 'Vlixi' et 'Achilli' fecit, sic 63.1
alia plurima. Nunc recentiores instituerunt Graecis nomini-
bus Graecas declinationes potius dare, quod tamen ipsum
non semper fieri potest. Mihi autem placet rationem Latinam
sequi, quousque patitur decor. Neque enim iam 'Calypso- 5
nem' dixerim ut 'Iunonem', quamquam secutus antiquos
C. Caesar utitur hac ratione declinandi; sed auctoritatem
consuetudo superauit. In ceteris quae poterunt utroque modo 64.1
non indecenter efferri, qui Graecam figuram sequi malet non
Latine quidem sed tamen citra reprehensionem loquetur.
  Simplices uoces prima positione, id est natura sua, con- 65.1
stant, compositae aut praepositionibus subiunguntur, ut
'innocens' (dum ne pugnantibus inter se duabus, quale est
'inperterritus': alioqui possunt aliquando continuari duae,
ut 'incompositus' 'reconditus' et quo Cicero utitur 'subabsur- 5
dum'), aut e duobus quasi corporibus coalescunt, ut 'male-
ficus'. Nam ex tribus nostrae utique linguae non concesserim, 66.1
quamuis 'capsis' Cicero dicat compositum esse ex 'cape si
uis', et inueniantur qui 'Lupercalia' aeque tris partes ora-
tionis esse contendant quasi 'luere per caprum': nam 'Soli- 67.1
taurilia' iam persuasum est esse 'Suouetaurilia', et sane ita
se habet sacrum, quale apud Homerum quoque est. Sed
haec non tam ex tribus quam ex particulis trium coeunt.
Ceterum etiam ex praepositione et duobus uocabulis dure 5
uidetur struxisse Pacuuius:
    'Nerei repandirostrum incuruiceruicum pecus.'
Iunguntur autem aut ex duobus Latinis integris, ut 'super- 68.1
fui' 'supterfugi', quamquam ex integris an composita sint
quaeritur, aut ex integro et corrupto, ut 'maleuolus', aut ex
corrupto et integro, ut 'noctiuagus', aut duobus corruptis,
ut 'pedisecus', aut ex nostro et peregrino, ut 'biclinium', aut 5
contra, ut 'epitogium' et 'Anticato', aliquando et ex duobus
peregrinis, ut 'epiraedium'; nam cum sit 'epi' praepositio
Graeca, 'raeda' Gallicum (neque Graecus tamen neque Gallus
utitur composito), Romani suum ex alieno utroque fecerunt.
Frequenter autem praepositiones quoque copulatio ista cor- 69.1
rumpit: inde 'abstulit' 'aufugit' 'amisit', cum praepositio sit
'ab' sola, et 'coit', cum sit praepositio 'con'. Sic 'ignaui' et
'erepublica' et similia. Sed res tota magis Graecos decet, 70.1
nobis minus succedit: nec id fieri natura puto, sed alienis
fauemus, ideoque cum κυρταύχενα mirati simus, 'incuruicer-
uicum' uix a risu defendimus.
  Propria sunt uerba cum id significant in quod primo deno- 71.1
minata sunt, tralata cum alium natura intellectum, alium
loco praebent. Vsitatis tutius utimur, noua non sine quodam
periculo fingimus. Nam si recepta sunt, modicam laudem
adferunt orationi, repudiata etiam in iocos exeunt. Auden- 72.1
dum tamen: namque, ut Cicero ait, etiam quae primo dura
uisa sunt, usu molliuntur. Sed minime nobis concessa est
ὀνοματοποιία. Quis enim ferat si quid simile illis merito lauda-
tis λίγξε βιός et σίζ’ ὀφθαλμός fingere audeamus? Iam ne 5
'balare' quidem aut 'hinnire' fortiter diceremus nisi iudicio
uetustatis niterentur.