Pars altera probationum, quae est tota in arte constat- 5.8.1.1
que rebus ad faciendam fidem adpositis, plerumque aut om-
nino neglegitur aut leuissime attingitur ab iis qui argumenta
uelut horrida et confragosa uitantes amoenioribus locis
desident, neque aliter quam ii qui traduntur a poetis gustu 5
cuiusdam apud Lotophagos graminis et Sirenum cantu
deleniti uoluptatem saluti praetulisse, dum laudis falsam
imaginem persecuntur ipsa propter quam dicitur uictoria
cedunt. Atqui cetera, quae continuo magis orationis tractu 2.1
decurrunt, in auxilium atque ornamentum argumentorum
comparantur, neruisque illis quibus causa continetur
adiciunt inducti super corporis speciem: ut, si forte quid fac-
tum ira uel metu uel cupiditate dicatur, latius quae cuiusque 5
adfectus natura sit prosequamur. Isdem laudamus incusa-
mus augemus minuimus describimus deterremus querimur
consolamur hortamur. Sed horum esse opera in rebus aut 3.1
certis aut de quibus tamquam certis loquimur potest. Nec
abnuerim esse aliquid in delectatione, multum uero in com-
mouendis adfectibus: sed haec ipsa plus ualent cum se didi-
cisse iudex putat, quod consequi nisi argumentatione aliaque 5
omni fide rerum non possumus.
  Quorum priusquam partior species, indicandum est esse 4.1
quaedam in omni probationum genere communia. Nam
neque ulla quaestio est quae non sit aut in re aut in persona,
neque esse argumentorum loci possunt nisi in iis quae rebus
aut personis accidunt, eaque aut per se inspici solent aut ad 5.1
aliud referri, neque ulla confirmatio nisi aut ex consequenti-
bus aut ex pugnantibus, et haec necesse est aut ex praeterito
tempore aut ex coniuncto aut ex insequenti petere, nec ulla
res probari nisi ex alia potest eaque sit oportet aut maior 5
aut par aut minor. Argumenta uero reperiuntur aut in 6.1
quaestionibus, quae etiam separatae a complexu rerum per-
sonarumque spectari per se possint, aut in ipsa causa, cum
inuenitur aliquid in ea non ex communi ratione ductum sed
eius iudicii de quo cognoscitur proprium. Probationum prae- 5
terea omnium aliae sunt necessariae, aliae credibiles, aliae
non repugnantes. Et adhuc omnium probationum quadru- 7.1
plex ratio est, ut uel quia est aliquid, aliud non sit, ut: 'dies
est, nox non est', uel quia est aliquid, et aliud sit: 'sol est
super terram, dies est', uel quia aliquid non est, aliud sit:
'non est nox, dies est', uel quia aliquid non est, nec aliud 5
sit: 'non est rationalis, nec homo est'. His in uniuersum
praedictis partes subiciam.