Nunc de argumentis: hoc enim nomine complectimur 5.10.1.1
omnia quae Graeci enthymemata, epichiremata, apodixis
uocant, quamquam apud illos est aliqua horum nominum
differentia, etiam si uis eodem fere tendit. Nam enthymema
(quod nos commentum sane aut commentationem interpre- 5
temur, quia aliter non possumus, Graeco melius usuri) unum
intellectum habet quo omnia mente concepta significat (sed
nunc non de eo loquimur), alterum quo sententiam cum 2.1
ratione, tertium quo certam quandam argumenti conclu-
sionem uel ex consequentibus uel ex repugnantibus: quam-
quam de hoc parum conuenit. Sunt enim qui illud prius
epichirema dicant, pluresque inuenias in ea opinione ut id 5
demum quod pugna constat enthymema accipi uelint, et
ideo illud Cornificius contrarium appellat. Hunc alii rhetori- 3.1
cum syllogismum, alii inperfectum syllogismum uocauerunt,
quia <nec> distinctis nec totidem partibus concluderetur:
quod sane non utique ab oratore desideratur. Epichirema 4.1
Valgius adgressionem uocat; uerius autem iudico non nos-
tram administrationem, sed ipsam rem quam adgredimur,
id est argumentum quo aliquid probaturi sumus, etiam si
nondum uerbis explanatum, iam tamen mente conceptum, 5
epichirema dici. Aliis uidetur non destinata uel inchoata sed 5.1
perfecta probatio hoc nomen accipere ultima specie, ideoque
propria eius appellatione et maxime in usu posita signifi-
catur certa quaedam sententiae comprensio, quae ex tribus
minime partibus constat. Quidam epichirema rationem ap- 6.1
pellarunt, Cicero melius ratiocinationem, quamquam et ille
nomen hoc duxisse magis a syllogismo uidetur: nam et
statum syllogisticum ratiocinatiuum appellat <et> exemplis
utitur philosophorum. Et quoniam est quaedam inter syllo- 5
gismum et epichirema uicinitas, potest uideri hoc nomine
recte abusus. Ἀπόδειξις est euidens probatio, ideoque apud 7.1
geometras γραμμικαὶ ἀποδείξεις dicuntur. Hanc et ab epi-
chiremate Caecilius putat differre solo genere conclusionis et
esse apodixin inperfectum epichirema eadem causa qua dixi-
mus enthymema a syllogismo distare; nam et enthymema 5
syllogismi pars est. Quidam inesse epichiremati apodixin
putant et esse partem eius confirmantem. Vtrumque autem 8.1
quamquam diuersi auctores eodem modo finiunt, ut sit ratio
per ea quae certa sunt fidem dubiis adferens: quae natura est
omnium argumentorum, neque enim certa incertis declaran-
tur. Haec omnia generaliter pistis appellant, quod etiam si 5
propria interpretatione dicere fidem possumus, apertius
tamen probationem interpretabimur. Sed argumentum quo- 9.1
que plura significat. Nam et fabulae ad actum scaenarum
compositae argumenta dicuntur, et <cum> orationum Cicero-
nis uelut thema [ipse] exponit Pedianus inquit: 'argumen-
tum tale est', et ipse Cicero ad Brutum ita scribit: 'ueritus 5
fortasse ne nos in Catonem nostrum transferremus illim
aliquid, etsi argumentum simile non erat'. Quo apparet om-
nem ad scribendum destinatam materiam ita appellari. Nec 10.1
mirum, cum id inter opifices quoque sit uulgatum, unde
Vergili 'argumentum ingens', uulgoque paulo numerosius
opus dicitur argumentosum. Sed nunc de eo dicendum argu-
mento est quod ad * probationem indicium fidem adgres- 5
sionem eiusdem rei nomina facit, parum distincte, ut
arbitror. Nam probatio et fides efficitur non tantum per haec, 11.1
quae sunt rationis, sed etiam per inartificialia. Signum
autem, quod ille indicium uocat, ab argumentis iam separaui.
Ergo cum sit argumentum ratio probationem praestans, qua
colligitur aliud per aliud, et quae quod est dubium per id 5
quod dubium non est confirmat, necesse est esse aliquid in
causa quod probatione non egeat. Alioqui nihil erit quo pro- 12.1
bemus, nisi fuerit quod aut sit uerum aut uideatur, ex quo
dubiis fides fiat. Pro certis autem habemus primum quae
sensibus percipiuntur, ut quae uidemus audimus, qualia sunt
signa, deinde ea <in> quae communi opinione consensum est: 5
'deos esse', 'praestandam pietatem parentibus', praeterea 13.1
quae legibus cauta sunt, quae persuasione etiam si non
omnium hominum, eius tamen ciuitatis aut gentis in qua res
agitur in mores recepta sunt, ut pleraque in iure non legibus
sed moribus constant: si quid inter utramque partem con- 5
uenit, si quid probatum est, denique cuicumque aduersarius
non contradicit. Sic enim fiet argumentum: 'cum prouiden- 14.1
tia mundus regatur, administranda res publica <est: sequitur
ut administranda res publica> sit, si liquebit mundum
prouidentia regi'. Debet etiam nota esse recte argumenta trac- 15.1
taturo uis et natura omnium rerum, et quid quaeque earum
plerumque efficiat: hinc enim sunt quae icota dicuntur. Credi- 16.1
bilium autem genera sunt tria: unum firmissimum, quia fere
accidit, ut 'liberos a parentibus amari', alterum uelut propen-
sius: 'eum qui recte ualeat in crastinum peruenturum', ter-
tium tantum non repugnans: 'in domo furtum factum ab eo 5
qui domi fuit'. Ideoque Aristoteles in secundo de arte rhe- 17.1
torica libro diligentissime est executus quid cuique rei et quid
cuique homini soleret accidere, et quas res quosque homines
quibus rebus aut hominibus uel conciliasset uel alienasset
ipsa natura, ut diuitias quid sequatur aut ambitum aut 5
superstitionem, quid boni probent, quid mali petant, quid
milites, quid rustici, quo quaeque modo res uitari uel adpeti
soleat. Verum hoc exequi mitto: non enim longum tantum, 18.1
sed etiam inpossibile ac potius infinitum est, praeterea posi-
tum in communi omnium intellectu. Si quis tamen desidera-
uerit, a quo peteret ostendi. Omnia autem credibilia, in 19.1
quibus pars maxima consistit argumentationis, ex huius
modi fontibus fluunt: 'an credibile sit a filio patrem occisum,
incestum cum filia commissum', et contra ueneficium in
nouerca, adulterium in luxurioso: illa quoque, 'an scelus 5
palam factum', 'an falsum propter exiguam summam', quia
suos quidque horum uelut mores habet, plerumque tamen,
non semper: alioqui iudubitata essent, non argumenta.
  Excutiamus nunc argumentorum locos, quamquam qui- 20.1
busdam hi quoque de quibus supra dixi uidentur. Locos
appello non, ut uulgo nunc intelleguntur, in luxuriem et
adulterium et similia, sed sedes argumentorum, in quibus
latent, ex quibus sunt petenda. Nam ut in terra non omni 21.1
generantur omnia, nec auem aut feram reperias, ubi quaeque
nasci aut morari soleat ignarus, et piscium quoque genera
alia planis gaudent, alia saxosis, regionibus etiam litoribus-
que discreta sunt, nec helopem nostro mari aut scarum 5
ducas: ita non omne argumentum undique uenit ideoque
non passim quaerendum est. Multus alioqui error est: ex- 22.1
hausto labore, quod non ratione scrutabimur non poterimus
inuenire nisi casu. At si scierimus ubi quodque nascatur, cum
ad locum uentum erit facile quod in eo est peruidebimus.
  In primis igitur argumenta saepe a persona ducenda sunt, 23.1
cum sit, ut dixi, diuisio ut omnia in haec duo partiamur, res
atque personas: ut causa tempus locus occasio instrumentum
modus et cetera rerum sint accidentia. Personis autem non
quidquid accidit exequendum mihi est, ut plerique fecerunt, 5
sed unde argumenta sumi possunt. Ea porro sunt: genus, 24.1
nam similes parentibus ac maioribus suis plerumque credun-
tur, et nonnumquam ad honeste turpiterque uiuendum inde
causae fluunt: natio, nam et gentibus proprii mores sunt
nec idem in barbaro, Romano, Graeco probabile est: patria, 25.1
quia similiter etiam ciuitatium leges instituta opiniones
habent differentiam: sexus, ut latrocinium facilius in uiro,
ueneficium in femina credas: aetas, quia aliud aliis annis
magis conuenit: educatio et disciplina, quoniam refert a 5
quibus et quo quisque modo sit institutus: habitus corporis, 26.1
ducitur enim frequenter in argumentum species libidinis,
robur petulantiae, his contraria in diuersum: fortuna, neque
enim idem credibile est in diuite ac paupere, propinquis
amicis clientibus abundante et his omnibus destituto (condi- 5
cionis etiam distantia est: nam clarus an obscurus, magistra-
tus an priuatus, pater an filius, ciuis an peregrinus, liber an
seruus, maritus an caelebs, parens liberorum an orbus sit,
plurimum distat): animi natura, etenim auaritia iracundia 27.1
misericordia crudelitas seueritas aliaque his similia adferunt
fidem frequenter aut detrahunt, sicut uictus luxuriosus an
frugi an sordidus quaeritur: studia quoque, nam rusticus
forensis negotiator miles nauigator medicus aliud atque aliud 5
efficiunt. Intuendum etiam quid adfectet quisque, locuples 28.1
uideri an disertus, iustus an potens. Spectantur ante acta
dictaque; ex praeteritis enim aestimari solent praesentia.
His adiciunt quidam commotionem: hanc accipi uolunt
temporarium animi motum, sicut iram pauorem. Consilia 29.1
autem et praeteriti et praesentis et futuri temporis: quae
mihi, etiam si personis accidunt, referenda tamen ad illam
partem argumentorum uidentur quam ex causis ducimus,
sicut habitus quidam animi, quo tractatur amicus <an> ini- 5
micus. Ponunt in persona et nomen: quod quidem accidere 30.1
ei necesse est, sed in argumentum raro cadit, nisi cum aut
ex causa datum est, ut Sapiens, Magnus, Pius, aut et ipsum
alicuius cogitationis attulit causam, ut Lentulo coniurationis,
quod libris Sibyllinis haruspicumque responsis dominatio 5
dari tribus Corneliis dicebatur, seque eum tertium esse
credebat post Sullam Cinnamque quia et ipse Cornelius erat.
Nam et illud apud Euripiden frigidum sane, quod nomen 31.1
Polynicis ut argumentum morum frater incessit. Iocorum
tamen ex eo frequens materia, qua Cicero in Verrem non
semel usus est. Haec fere circa personas sunt aut his similia;
neque enim complecti omnia uel hac in parte uel in ceteris 5
possumus, contenti rationem plura quaesituris ostendere.
  Nunc ad res transeo, in quibus maxime sunt personis iuncta 32.1
quae agimus, ideoque prima tractanda. In omnibus porro
quae fiunt quaeritur aut quare aut ubi aut quando aut quo
modo aut per quae facta sunt. Ducuntur igitur argumenta 33.1
ex causis factorum uel futurorum: quarum materiam, †quam
quidam ὕλην, alii δύναμιν nominauerunt†, in duo genera sed
quaternas utriusque diuidunt species. Nam fere uersatur
ratio faciendi circa bonorum adeptionem incrementum con- 5
seruationem usum aut malorum euitationem liberationem
inminutionem tolerantiam: quae et in deliberando plurimum
ualent. Sed has causas habent recta, praua contra ex falsis 34.1
opinionibus ueniunt. Nam est his initium ex iis quae credunt
bona aut mala, inde errores existunt et pessimi adfectus, in
quibus sunt ira odium inuidia cupiditas spes ambitus auda-
cia metus, cetera generis eiusdem. Accedunt aliquando for- 5
tuita, ebrietas, ignorantia, quae interim ad ueniam ualent,
interim ad probationem criminis, ut si quis dum alii insidia-
tur alium dicitur interemisse. Causae porro non ad conuin- 35.1
cendum modo quod obicitur, sed ad defendendum quoque
excuti solent, cum quis se recte fecisse, id est honesta causa,
contendit: qua de re latius in tertio libro dictum est. Fini- 36.1
tionis quoque quaestiones ex causis interim pendent: an
tyrannicida qui tyrannum a quo deprensus in adulterio
fuerat occidit, an sacrilegus qui ut hostes urbe expelleret
arma templo adfixa detraxit. Ducuntur argumenta et ex 37.1
loco. Spectatur enim ad fidem probationis montanus an
planus, maritimus an mediterraneus, consitus an incultus,
frequens an desertus, propincus an remotus, oportunus con-
siliis an aduersus: quam partem uidemus uehementissime 5
pro Milone tractasse Ciceronem. Et haec quidem ac similia 38.1
ad coniecturam frequentius pertinent, sed interim ad ius
quoque: priuatus an publicus, sacer an profanus, noster an
alienus, ut in persona magistratus, pater, peregrinus. Hinc 39.1
enim quaestiones oriuntur: 'Priuatam pecuniam sustulisti,
uerum, quia de templo, non furtum sed sacrilegium est'.
'Occidisti adulteros, quod lex permittit, sed quia in lupanari,
caedes est'. 'Iniuriam fecisti, sed quia magistratui, maiestatis 5
actio est'. Vel contra: 'licuit quia pater eram, quia magistra- 40.1
tus'. Sed circa facti controuersiam argumenta praestant,
circa iuris lites materiam quaestionum. Ad qualitatem
quoque frequenter pertinet locus; neque enim ubique idem
aut licet aut decorum est: quin etiam in qua quidque ciui- 5
tate quaeratur interest; moribus enim et legibus distant. Ad 41.1
commendationem quoque et inuidiam ualet; nam et Aiax
apud Ouidium 'ante rates' inquit 'agimus causam, et mecum
confertur Vlixes!' et Miloni inter cetera obiectum est quod
Clodius in monumentis ab eo maiorum suorum esset occisus. 5
Ad suadendi momenta idem ualet, sicut tempus, cuius trac- 42.1
tatum subiungam. Eius autem, ut alio loco iam dixi, duplex
significatio est: generaliter enim et specialiter accipitur.
Prius illud est 'nunc', 'olim', 'sub Alexandro', 'cum apud
Ilium pugnatum est', denique praeteritum, instans, futurum. 5
Hoc sequens habet et constituta discrimina: 'aestate',
'hieme', 'noctu', 'interdiu', et fortuita: 'in pestilentia', 'in
bello', 'in conuiuio'. Latinorum quidam satis significari 43.1
putauerunt si illud generale 'tempus', hoc speciale 'tempora'
uocarent. Quorum utrorumque ratio et in consiliis quidem
et in illo demonstratiuo genere uersatur, sed in iudiciis fre-
quentissima est. Nam et iuris quaestiones facit et qualitatem 44.1
distinguit et ad coniecturam plurimum confert, ut cum in-
terim probationes inexpugnabiles adferat, quales sunt si
dicatur, ut supra posui, signator qui ante diem tabularum
decessit, aut commisisse aliquid uel cum infans esset uel cum 5
omnino natus non esset: praeter id quod omnia facile argu- 45.1
menta aut ex iis quae ante rem facta sunt aut ex coniunctis
rei aut insequentibus ducuntur. Ex antecedentibus: 'mor-
tem minatus es, noctu existi, proficiscentem antecessisti'.
Causae quoque factorum praeteriti sunt temporis. Secundum 46.1
tempus subtilius quidam quam necesse erat diuiserunt, ut
esset iuncti 'sonus auditus est', adhaerentis 'clamor sublatus
est'. Insequentis sunt illa: 'latuisti', 'profugisti', 'liuores et
tumores apparuerunt'. Isdem temporum gradibus defensor 5
utetur ad detrahendam ei quod obicitur fidem. In his omnis 47.1
factorum dictorumque ratio uersatur, sed dupliciter. Nam
fiunt quaedam quia aliud postea futurum est, quaedam quia
aliud antea factum est: ut cum obicitur reo lenocinii, specio-
sae marito, quod adulterii damnatam quandam emerit, aut 5
parricidii reo luxurioso quod dixerit patri: 'non amplius me
obiurgabis'. Nam et ille non quia emit leno est, sed quia leno
erat emit, nec hic quia sic erat locutus occidit, sed quia erat
occisurus sic locutus est. Casus autem, qui et ipse praestat 48.1
argumentis locum, sine dubio est ex insequentibus, sed
quadam proprietate distinguitur, ut si dicam: 'melior dux
Scipio quam Hannibal, uicit Hannibalem': 'bonus guberna-
tor, numquam fecit naufragium': 'bonus agricola, magnos 5
sustulit fructus'. Et contra: 'sumptuosus fuit, patrimonium
exhausit': 'turpiter uixit, [uel] omnibus inuisus est'. In- 49.1
tuendae sunt praecipueque in coniecturis et facultates; cre-
dibilius est enim occisos a pluribus pauciores, a firmioribus
inbecilliores, a uigilantibus dormientis, a praeparatis ino-
pinatos: quorum contraria in diuersum ualent. Haec et in 50.1
deliberando intuemur et in iudiciis ad duas res solemus re-
ferre, an uoluerit quis, an potuerit; nam et uoluntatem spes
facit. Hinc illa apud Ciceronem coniectura: 'insidiatus est
Clodius Miloni, non Milo Clodio: ille cum seruis robustis, hic 5
cum mulierum comitatu, ille equis, hic in raeda, ille expedi-
tus, hic paenula inretitus'. Facultati autem licet instrumen- 51.1
tum coniungere; sunt enim in parte facultatis et copiae. Sed
ex instrumento aliquando etiam signa nascuntur, ut spicu-
lum in corpore inuentum. His adicitur modus, quem τρόπον 52.1
dicunt, quo quaeritur quem ad modum quid sit factum.
Idque tum ad qualitatem scriptumque pertinet, ut si nege-
mus adulterum ueneno licuisse occidere, tum ad coniecturas
quoque, ut si dicam: 'bona mente factum, ideo palam', 5
'mala, ideo ex insidiis, nocte, in solitudine'.
  In rebus autem omnibus de quarum ui ac natura quaeri- 53.1
tur quasque etiam citra complexum personarum ceterorum-
que ex quibus fit causa per se intueri possumus, tria sine
dubio rursus spectanda sunt: an sit, quid sit, quale sit. Sed
quia sunt quidam loci argumentorum omnibus communes, 5
diuidi haec tria genera non possunt, ideoque locis potius, ut
in quosque incurrent, subicienda sunt.
  Ducuntur ergo argumenta ex finitione seu fine; nam 54.1
utroque modo traditur. Eius duplex ratio est: aut enim
praecedente finitione quaeritur sitne hoc uirtus, aut simpli-
citer quid sit uirtus. Id aut uniuersum uerbis complectimur,
ut 'rhetorice est bene dicendi scientia', aut per partes, ut 5
'rhetorice est inueniendi recte et disponendi et eloquendi
cum firma memoria et cum dignitate actionis scientia'. Prae- 55.1
terea finimus aut ui, sicut superiora, aut ἐτυμολογίᾳ, ut si
assiduum ab aere dando et locupletem a locorum, pecunio-
sum a pecorum copia. Finitioni subiecta maxime uidentur
genus species differens proprium: ex iis omnibus argumenta 5
ducuntur. Genus ad probandam speciem minimum ualet, 56.1
plurimum ad refellendam. Itaque non quia est arbor platanus
est, at quod non est arbor utique platanus non est: nec quod
uirtus est utique iustitia est, at quod non est uirtus, utique
non potest esse iustitia. Itaque a genere perueniendum 5
est ad ultimam speciem, ut 'homo est animal' non est satis,
id enim genus est: 'mortale'—etiam si est species, cum aliis
tamen communis finitio: 'rationale'—nihil supererit ad de-
monstrandum quod uelis. Contra species firmam proba- 57.1
tionem habet generis, infirmam refutationem. Nam quod
iustitia est, utique uirtus est: quod non est iustitia, potest
esse uirtus, si est fortitudo, constantia, continentia. Num-
quam itaque tolletur a specie genus, nisi ut omnes species 5
quae sunt generi subiectae remoueantur, hoc modo: 'quod
neque inmortale est neque mortale, animal non est'. His 58.1
adiciunt propria et differentia. Propriis confirmatur finitio,
differentibus soluitur. Proprium autem est aut quod soli
accidit, ut homini sermo, risus, aut quidquid utique accidit,
sed non soli, ut igni calfacere. Et sunt eiusdem rei plura 5
propria, ut ipsius ignis lucere, calere. Ita quodcumque pro-
prium deerit soluet finitionem, non utique quodcumque erit
confirmabit. Saepissime autem quid sit proprium cuiusque 59.1
quaeretur, ut, si per ἐτυμολογίαν dicatur: 'tyrannicidae pro-
prium est tyrannum occidere', negemus: non enim si tradi-
tum sibi eum carnifex occiderit tyrannicida dicatur; nec si
inprudens uel inuitus. Quod autem proprium non erit, dif- 60.1
ferens erit, ut aliud est seruum esse, aliud seruire, qualis esse
in addictis quaestio solet: 'qui seruus est si manu mittatur,
fit libertinus, non item addictus', et plura, de quibus alio
loco. Illud quoque differens uocant, cum genere in speciem 61.1
deducto species ipsa discernitur. Animal genus, mortale spe-
cies, terrenum uel bipes differens; nondum enim proprium
est, sed iam differt a marino uel quadrupede: quod non tam
ad argumentum pertinet quam ad diligentem finitionis com- 5
prensionem. Cicero genus et speciem, quam eandem formam 62.1
uocat, a finitione diducit, et iis quae ad aliquid sunt subicit:
ut, si is cui argentum omne legatum est petat signatum quo-
que, utatur genere: at si quis, cum legatum sit ei quae uiro
mater familias esset, neget deberi ei quae in manum non con- 5
uenerit, specie, quoniam duae formae sint matrimoniorum.
Diuisione autem adiuuari finitionem docet, eamque differre 63.1
a partitione quod haec sit totius in partis, illa generis in for-
mas. Partis incertas esse, ut 'quibus constet res publica', for-
mas certas, ut 'quot sint species rerum publicarum', quas
tris accepimus: quae populi, quae paucorum, quae unius 5
potestate regerentur. Et ille quidem non iis exemplis utitur, 64.1
quia scribens ad Trebatium ex iure ducere ea maluit: ego
apertiora posui. Propria uero ad coniecturae quoque per-
tinent partem, ut, quia proprium est boni recte facere, ira-
cundi uerbis <aut manu male facere, facta haec ab ipsis> esse 5
credantur, aut contra. Nam ut quaedam in quibusdam
utique <sunt, ita quaedam in quibusdam utique> non sunt,
et ratio, quamuis [ita] ex diuerso, eadem est.
  Diuisio et ad probandum simili uia ualet et ad refellen-
dum. Probationi interim satis est unum habere, hoc modo: 65.1
'ut sit ciuis, aut natus sit oportet aut factus'; utrumque tol-
lendum est: 'nec natus nec factus est'. Fit hoc et multiplex, 66.1
idque est argumentorum genus ex remotione, quo modo
efficitur totum falsum, modo id quod relinquitur uerum.
Totum falsum est hoc modo: 'Pecuniam credidisse te dicis:
aut habuisti ipse aut ab aliquo accepisti aut inuenisti aut 5
surripuisti. Si neque domi habuisti neque ab aliquo accepisti
et cetera, non credidisti'. Relicum fit uerum sic: 'hic seruus 67.1
quem tibi uindicas aut uerna tuus est aut emptus aut dona-
tus aut testamento relictus aut ex hoste captus aut alienus':
deinde remotis prioribus supererit 'alienus'. Periculosum et
cum cura intuendum genus, quia, si in proponendo unum 5
quodlibet omiserimus, cum risu quoque tota res soluitur.
Tutius quod Cicero pro Caecina facit, cum interrogat, si haec 68.1
actio non sit, quae sit (simul enim remouentur omnia): uel
cum duo ponentur inter se contraria, quorum tenuisse
utrumlibet sufficiet, quale Ciceronis est: 'unum quidem certe
nemo erit tam inimicus Cluentio qui mihi non concedat, si 5
constet corruptum illud esse iudicium, aut ab Habito aut ab
Oppianico esse corruptum: si doceo non ab Habito, uinco ab
Oppianico, si ostendo ab Oppianico, purgo Habitum'. Fit 69.1
etiam ex duobus, quorum necesse est <esse> alterum uerum,
eligendi aduersario potestas, efficiturque ut utrum elegerit
noceat. Facit hoc Cicero pro Oppio: 'utrum cum Cottam
adpetisset an cum ipse se conaretur occidere telum e manibus 5
ereptum est?' et pro Vareno: 'optio uobis datur, utrum
uelitis casu illo itinere Varenum usum esse an huius persuasu
et inductu': deinde utraque facit accusatori contraria.
Interim duo ita proponuntur ut utrumlibet electum idem 70.1
efficiat, quale est: 'philosophandum <est, etiam si non est
philosophandum'>, et illud uulgatum: 'quo schema, si intel-
legitur? quo, si non intellegitur?' et 'mentietur in tormentis
qui dolorem pati potest, mentietur qui non potest'. 5
  Vt sunt autem tria tempora, ita ordo rerum tribus mo- 71.1
mentis consertus est: habent enim omnia <initium>, incre-
mentum, summam, ut iurgium, deinde <rixa, tum> caedes.
Est ergo hic argumentorum quoque locus inuicem proban-
tium; nam et ex initiis summa colligitur, quale est: 'non 5
possum togam praetextam sperare cum exordium pullum
uideam', et contra: 'non dominationis causa Sullam arma
sumpsisse, argumentum est dictatura deposita'. Similiter 72.1
ex incremento in utramque partem ducitur ratio cum in
coniectura, tum etiam in tractatu aequitatis, an ad initium
summa referenda sit, id est, an ei caedes inputanda sit a quo
iurgium coepit. 5
  Est argumentorum locus ex similibus: 'si continentia 73.1
uirtus, utique et abstinentia': 'si fidem debet tutor, et pro-
curator'. Hoc est ex eo genere quod ἐπαγωγήν Graeci uocant,
Cicero inductionem. Ex dissimilibus: 'non si laetitia bonum,
et uoluptas': 'non quod mulieri, idem pupillo'. Ex contrariis: 5
'frugalitas bonum, luxuria enim malum': 'si malorum causa
bellum est, erit emendatio pax': 'si ueniam meretur qui in-
prudens nocuit, non meretur praemium qui inprudens pro-
fuit'. Ex pugnantibus: 'qui est sapiens, stultus non est'. Ex 74.1
consequentibus siue adiunctis: 'si est bonum iustitia, recte
iudicandum': 'si malum perfidia, non est fallendum': idem
retro. Nec sunt his dissimilia ideoque huic loco subicienda,
cum et ipsa naturaliter congruant: 'quod quis non habuit, 5
non perdidit': 'quem quis amat, sciens non laedit': 'quem
quis heredem suum esse uoluit, carum habuit, habet, habe-
bit'. Sed cum sint indubitata, uim habent paene signorum
inmutabilium. Sed haec consequentia dico, acolutha (est 75.1
enim consequens sapientiae bonitas), illa insequentia, par-
epomena, quae postea facta sunt aut futura. Nec sum de
nominibus anxius; uocet enim ut uoluerit quisque, dum uis
rerum ipsa manifesta sit appareatque hoc temporis, illud 5
esse naturae. Itaque non dubito haec quoque <uocare> con- 76.1
sequentia, quamuis ex prioribus dent argumentum ad ea
quae secuntur, quorum duas quidam species esse uoluerunt,
actionis (ut pro Oppio: 'quos educere inuitos in prouinciam
non potuit, eos inuitos retinere qui potuit?'), temporis, in 5
Verrem: 'si finem praetoris edicto adferunt Kalendae Ian.,
cur non initium quoque edicti nascatur a Kalendis Ian.?'
Quod utrumque exemplum tale est ut idem in diuersum, si 77.1
retro agas, ualeat; consequens enim est eos, qui inuiti duci
non potuerint, inuitos non potuisse retineri. Illa quoque quae 78.1
ex rebus mutuam confirmationem praestantibus ducuntur
(quae proprii generis uideri quidam uolunt et uocant ἐκ τῶν
πρὸς ἄλληλα, Cicero ex rebus sub eandem rationem uenienti-
bus) fortiter consequentibus iunxerim: 'si portorium Rhodiis 5
locare honestum est, et Hermocreonti conducere', et: 'quod
discere honestum, et docere'. Vnde illa non hac ratione dicta 79.1
sed efficiens idem Domiti Afri sententia est pulchra: 'ego
accusaui, uos damnastis'. Est inuicem consequens et quod
ex diuersis idem ostendit, ut qui mundum nasci dicit per hoc
ipsum et deficere significet, quia deficit omne quod nascitur. 5
  Simillima est his argumentatio qua colligi solent ex iis 80.1
quae faciunt ea quae efficiuntur, aut contra, quod genus a
causis uocant: haec interim necessario fiunt, interim plerum-
que sed non necessario. Nam corpus in lumine utique um-
bram facit, et umbra, ubicumque est, ibi esse corpus osten- 5
dit. Alia sunt, ut dixi, non necessaria, uel utrimque uel ex 81.1
altera parte: 'sol colorat: non utique qui est coloratus a sole
est': 'iter puluerulentum facit, sed neque omne iter puluerem
mouet, nec quisquis est puluerulentus ex itinere est'. Quae 82.1
utique fiunt, talia sunt: 'si sapientia bonum uirum facit,
bonus uir est utique sapiens', itemque: 'boni est honeste
facere, mali turpiter, et qui honeste faciunt, boni, qui tur-
piter, mali iudicantur': recte. At [exercitatio plerumque 5
robustum corpus facit, sed non quisquis est robustus exerci-
tatus, nec quisquis exercitatus robustus est] nec, quia forti-
tudo praestat ne mortem timeamus, quisquis mortem non
timuerit uir fortis erit existimandus, nec si capitis dolorem
facit inutilis hominibus sol est. Haec ad exhortatiuum 83.1
maxime genus pertinent: 'uirtus facit laudem, sequenda
igitur: at uoluptas infamiam, fugienda igitur'. Recte autem
monemur causas non utique ab ultimo esse repetendas, ut 84.1
Medea:
    'utinam ne in nemore Pelio',
quasi uero id eam fecerit miseram aut nocentem quod illic
ceciderint abiegnae ad terram trabes: et Philocteta Paridi: 5
    'si inpar esses tibi, ego nunc non essem miser':
quo modo peruenire quolibet retro causas legentibus licet.
Illud his adicere ridiculum putarem nisi eo Cicero uteretur, 85.1
quod coniugatum uocant, ut 'eos qui rem iustam faciunt
iuste facere', quod certe non eget probatione: 'quod com-
pascuum est, compascere licere'. Quidam haec, quae uel ex 86.1
causis uel ex efficientibus diximus, alieno nomine uocant
ecbasis, id est exitus; nam nec hic aliud tractatur quam quid
ex quoque eueniat.
  Adposita uel comparatiua dicuntur quae minora ex maiori- 87.1
bus, maiora ex minoribus, paria ex paribus probant. Confir-
matur coniectura ex maiore: 'si quis sacrilegium facit, faciet
et furtum'; ex minore: 'qui facile ac palam mentitur, peiera-
bit'; ex pari: 'qui ob rem iudicandam pecuniam accepit, et 5
ob dicendum falsum testimonium accipiet'. Iuris confirma- 88.1
tio est eius modi; ex maiore: 'si adulterum occidere licet, et
loris caedere'; ex minore: 'si furem nocturnum occidere licet,
quid latronem?'; ex pari: 'quae poena aduersus interfec-
torem patris iusta est, eadem aduersus matris'; quorum 5
omnium tractatus uersatur in syllogismis. Illa magis finitio- 89.1
nibus aut qualitatibus prosunt: †'si robur corporibus bonum
non est, minus sanitas';† 'si furtum scelus, magis sacri-
legium'; 'si abstinentia uirtus, et continentia'; 'si mundus
prouidentia regitur, administranda res publica'; 'si domus 5
aedificari sine ratione non potest, quid * '; '†agenda si†
naualium cura, et armorum.' Ac mihi quidem sufficeret hoc 90.1
genus, sed in species secatur. Nam et ex pluribus ad unum
et ex uno ad plura (unde est 'quod semel, et saepius') et ex
parte ad totum <et> ex genere ad speciem <et> ex eo quod
continet ad id quod continetur, aut ex difficilioribus ad faci- 5
liora et ex longe positis ad propiora, et ad omnia quae contra
haec sunt, eadem ratione argumenta ducuntur. Sunt enim 91.1
et haec maiora et minora aut certe uim similem optinent.
Quae si persequamur, nullus erit ea concidendi modus: in-
finita est enim rerum comparatio—iucundiora grauiora,
magis necessaria <minus necessaria>, honestiora utiliora: sed 92.1
mittamus plura, ne in eam ipsam quam uito loquacitatem
incidam. Exemplorum quoque ad haec infinitus est numerus,
sed paucissima attingam. Ex maiore pro Caecina: 'quod
exercitus armatos mouet, id aduocationem non uidebitur 5
mouisse?' Ex faciliore in Clodium et Curionem: 'ac uide an
facile fieri tu potueris, cum is factus non sit cui tu concessisti'.
Ex difficiliore: 'uide quaeso, Tubero, ut qui de meo facto non 93.1
dubitem de Ligari audeam dicere'; et alibi: 'an sperandi
Ligario causa non sit cum mihi apud te locus sit etiam
pro altero deprecandi?' Ex minore pro Caecina: 'itane?
scire esse armatos sat est ut uim factam probes, in manus 5
eorum incidere non est satis?' Ergo, ut breuiter contraham 94.1
summam, ducuntur argumenta a personis causis locis tem-
pore (cuius tres partes diximus, praecedens coniunctum in-
sequens), facultatibus (quibus instrumentum subiecimus),
modo (id est, ut quidque sit factum), finitione, genere specie 5
differentibus propriis, remotione, diuisione, initio incremen-
to summa, similibus dissimilibus, pugnantibus, consequen-
tibus, efficientibus, effectis, euentis, iugatis, comparatione
(quae in pluris diducitur species).
  Illud adiciendum uidetur, duci argumenta non a confessis 95.1
tantum sed etiam a fictione, quod Graeci cat' hypothesin
uocant, et quidem ex omnibus isdem locis quibus superiora,
quia totidem species esse possunt fictae quot uerae. Nam 96.1
fingere hoc loco [hoc] est proponere aliquid quod, si uerum
sit, aut soluat quaestionem aut adiuuet, deinde id de quo
quaeritur facere illi simile. Id quo facilius accipiant iuuenes
nondum scholam egressi, primo familiaribus magis ei aetati 5
exemplis ostendam. Lex: 'qui parentes non aluerit, uincia- 97.1
tur'. Non alit quis, et uincula nihilo minus recusat. Vtitur
fictione, si miles, si infans sit, si rei publicae causa absit. Et
illa contra optionem fortium: 'si tyrannidem petas, si tem-
plorum euersionem'. Plurimum ea res uirium habet contra 98.1
scriptum. Vtitur his Cicero pro Caecina: 'Vnde tu aut familia
aut procurator tuus. Si me uilicus tuus solus deiecisset . . . si
uero ne habeas quidem seruum praeter eum qui me de-
iecerit', et alia in eodem libro plurima. Verum eadem fictio 99.1
ualet et ad qualitates: 'si L. Catilina cum suo consilio ne-
fariorum hominum quos secum eduxit hac de re posset iudi-
care, condemnaret L. Murenam'; et <ad> amplificationem:
'si hoc tibi inter cenam et in illis inmanibus poculis tuis acci- 5
disset'. Sic et: 'si res publica uocem haberet'.
  Has fere sedes accepimus probationum in uniuersum, quas 100.1
neque generatim tradere sat est, cum ex qualibet earum in-
numerabilis argumentorum copia oriatur, neque per singulas
species exequi patitur natura rerum: quod qui sunt facere
conati, duo pariter subierunt incommoda, ut et nimium 5
dicerent nec tamen totum. Vnde plurimi, cum in hos inex- 101.1
plicabiles laqueos inciderunt, omnem, etiam quem ex in-
genio suo potuerant habere, conatum uelut adstricti certis
legum uinculis perdiderunt et magistrum respicientes natu-
ram ducem sequi desierunt. Nam ut per se non sufficiet scire 102.1
omnes probationes aut a personis aut a rebus peti, quia
utrumque in plura diuiditur, ita ex antecedentibus et iunctis
et insequentibus trahenda esse argumenta qui acceperit num
protinus in hoc sit instructus, ut quid in quaque causa ducen- 5
dum sit ex his sciat?—praesertim cum plurimae probationes 103.1
in ipso causarum complexu reperiantur, ita ut sint cum alia
lite nulla communes, eaeque sint et potentissimae et minime
obuiae, quia communia ex praeceptis accepimus, propria
inuenienda sunt. Hoc genus argumentorum sane dicamus 104.1
ex circumstantia, quia περίστασιν dicere aliter non possu-
mus, uel ex iis quae cuiusque causae propria sunt: ut in illo
adultero sacerdote, qui lege qua unius seruandi potestatem
habebat se ipse seruare uoluit, proprium controuersiae est 5
dicere: 'non unum nocentem seruabas, quia te dimisso adul-
teram occidere non licebat'; hoc enim argumentum lex facit,
quae prohibet adulteram sine adultero occidere. Et illa, in 105.1
qua lex est ut argentarii dimidium ex eo quod debebant
soluerent, creditum suum totum exigerent. Argentarius ab
argentario solidum petit. Proprium ex materia est argumen-
tum creditoris, idcirco adiectum esse in lege ut argentarius 5
totum exigeret: aduersus alios enim non opus fuisse lege,
cum omnes praeterquam ab argentariis totum exigendi ius
haberent. Cum multa autem nouantur in omni genere 106.1
materiae, tum praecipue in iis quaestionibus quae scripto
constant, quia uocum et in singulis ambiguitas frequens et
adhuc in coniunctis magis. Et haec ipsa plurium legum 107.1
aliorumue scriptorum uel congruentium uel repugnantium
complexu uarientur necesse est, cum res rei aut ius iuris
quasi signum est. 'Non debui tibi pecuniam: numquam me
appellasti, usuram non accepisti, ultro a me mutuatus es'. 5
'Lex est: qui patri proditionis reo non adfuerit, exheres sit.
Negat filius, nisi si pater absolutus sit'. Quid signi? Lex
altera: 'proditionis damnatus cum aduocato exulet'. 'Cicero 108.1
pro Cluentio P. Popilium et Tiberium Guttam dicit non
iudicii corrupti sed ambitus esse damnatos'. Quid signi?
Quod accusatores eorum, qui erant ipsi ambitus damnati, e
lege sint post hanc uictoriam restituti. Nec minus in hoc 109.1
curae debet adhiberi, quid proponendum, quam quo modo
sit quod proposueris probandum: hic immo uis inuentionis
maior, certe prior. Nam ut tela superuacua sunt nescienti
quid petat, sic argumenta, nisi prouideris cui rei adhibenda 5
sint. Hoc est quod comprendi arte non possit. Ideoque, cum 110.1
plures eadem didicerint, generibus argumentorum similibus
utentur: alius alio plura quibus utatur inueniet. Sit exempli
gratia proposita controuersia quae minime communes cum
aliis quaestiones habet: 'Cum Thebas euertisset Alexander, 111.1
inuenit tabulas quibus centum talenta mutua Thessalis
dedisse Thebanos continebatur. Has, quia erat usus com-
militio Thessalorum, donauit his ultro: postea restituti a
Casandro Thebani reposcunt Thessalos. Apud Amphictyo- 5
nas agitur'. Centum talenta et credidisse eos constat et non
recepisse. Lis omnis ex eo quod Alexander ea Thessalis 112.1
donasse dicitur pendet. Constat illud quoque, non esse iis ab
Alexandro pecuniam datam: quaeritur ergo, an proinde sit
quod datum est ac si pecuniam dederit? Quid proderunt 113.1
argumentorum loci nisi haec prius uidero, nihil eum egisse
donando, non potuisse donare, non donasse? Et prima qui-
dem actio facilis ac fauorabilis repetentium iure quod ui sit
ablatum: sed hinc aspera et uehemens quaestio exoritur de 5
iure belli, dicentibus Thessalis hoc regna, populos, fines gen-
tium atque urbium contineri. Inueniendum contra est quo 114.1
distet haec causa a ceteris quae in potestatem uictoris ueni-
rent, nec circa probationem res haeret, sed circa proposi-
tionem. Dicamus in primis: in eo quod in iudicium deduci
potest nihil ualere ius belli, nec armis erepta nisi armis posse 5
retineri. Itaque, ubi illa ualeant, non esse iudicem: ubi iudex
sit, illa nihil ualere. Hoc inueniendum est, ut adhiberi possit 115.1
argumentum: ideo captiuos, si in patriam suam redierint,
liberos esse quia bello parta non nisi eadem ui possideantur.
Proprium et illud causae, quod Amphictyones iudicant, ut
alia apud centumuiros, alia apud priuatum iudicem in isdem 5
quaestionibus ratio. Tum secundo gradu, non potuisse donari 116.1
a uictore ius, quia id demum sit eius quod teneat: ius, quod
sit incorporale, adprendi manu non posse. Hoc reperire est
difficilius quam cum inueneris argumentis adiuuare, ut alia
sit condicio heredis, alia uictoris, quia ad illum ius, ad hunc 5
res transeat. Proprium deinde materiae, ius publici crediti 117.1
transire ad uictorem non potuisse, quia quod populus credi-
derit omnibus debeatur, et, quamdiu quilibet unus super-
fuerit, esse eum totius summae creditorem, Thebanos autem
non omnis in Alexandri manu fuisse. Hoc non extrinsecus 118.1
probatur, quae uis est argumenti, sed ipsum per se ualet.
Tertii loci pars prior magis uulgaris, non in tabulis esse ius,
itaque multis argumentis defendi potest. Mens quoque
Alexandri duci debet in dubium, honorarit eos an deceperit. 5
Illud iam rursus proprium materiae et uelut nouae contro-
uersiae, quod restitutione recepisse ius, etiam si quod amiser-
int, Thebani uidentur. Hic et quid Casander uelit quaeritur.
Sed uel potentissima apud Amphictyonas aequi tractatio est.
  Haec non idcirco dico quod inutilem horum locorum ex 119.1
quibus argumenta ducuntur cognitionem putem, alioqui
nec tradidissem, sed ne se qui cognouerint ista, si cetera neg-
legant, perfectos protinus atque consummatos putent et nisi
in ceteris quae mox praecipienda sunt elaborauerint mutam 5
quandam scientiam consecutos intellegant. Neque enim arti- 120.1
bus editis factum est ut argumenta inueniremus, sed dicta
sunt omnia antequam praeciperentur, mox ea scriptores
obseruata et collecta ediderunt. Cuius rei probatio est quod
exemplis eorum ueteribus utuntur et ab oratoribus illa re- 5
petunt, ipsi nullum nouum et quod dictum non sit inueniunt.
Artifices ergo illi qui dixerunt. Sed habenda his quoque gratia 121.1
est, per quos labor nobis detractus est. Nam quae priores
beneficio ingenii singula inuenerunt, nobis et non sunt re-
quirenda et notata omnia. Sed non magis hoc sat est quam
palaestram didicisse nisi corpus exercitatione, continentia, 5
cibis, ante omnia natura iuuatur, sicut contra ne illa quidem
satis sine arte profuerint. Illud quoque studiosi eloquentiae 122.1
cogitent, neque omnibus in causis ea quae demonstrauimus
cuncta posse reperiri, neque, cum proposita fuerit materia
dicendi, scrutanda singula et uelut ostiatim pulsanda, ut
sciant an ad probandum id quod intendimus forte respon- 5
deant: nisi cum discunt et adhuc usu carent. Infinitam enim 123.1
faciat ista res dicendi tarditatem, si semper necesse sit
ut, temptantes unum quodque eorum, quod sit aptum atque
conueniens experiendo noscamus: nescio an etiam impedi-
mento futura sit nisi et animi quaedam ingenita natura et 5
studio exercitata uelocitas recta nos ad ea quae conueniant
causae ferant. Nam ut cantus uocis plurimum iuuat sociata 124.1
neruorum concordia, si tamen tardior manus, nisi inspectis
dimensisque singulis, quibus quaeque uox fidibus iungenda
sit dubitet, potius fuerit esse contentum eo quo simplex
canendi natura tulerit: ita huius modi praeceptis debet qui- 5
dem aptata esse et citharae modo intenta ratio doctrinae,
sed hoc exercitatione multa consequendum, ut, quem ad 125.1
modum illorum artificum, etiam si alio spectant, manus
tamen ipsa consuetudine ad grauis, acutos, mediosque horum
sonos fertur, sic oratoris cogitationem nihil moretur haec
uarietas argumentorum et copia, sed quasi offerat se et 5
occurrat, et, ut litterae syllabaeque scribentium cogita-
tionem non exigunt, sic orationem sponte quadam
sequantur.