Tertium genus, ex iis quae extrinsecus adducuntur in
|
5.11.1.1
|
causam, Graeci uocant παράδειγμα, quo nomine et generaliter
|
|
usi sunt in omni similium adpositione et specialiter in iis
|
|
quae rerum gestarum auctoritate nituntur. Nostri fere
|
|
similitudinem uocare maluerunt quod ab illis parabole dici-
|
5
|
tur, hoc alterum exemplum, quamquam et hoc simile est,
|
|
illud exemplum. Nos, quo facilius propositum explicemus,
|
2.1
|
utrumque παράδειγμα esse credamus et ipsi appellemus exem-
|
|
plum. Nec uereor ne uidear repugnare Ciceroni, quam-
|
|
quam conlationem separat ab exemplo. Nam idem omnem
|
|
argumentationem diuidit in duas partes, inductionem et
|
5
|
ratiocinationem, ut plerique Graecorum in παραδείγματα et
|
|
ἐπιχειρήματα, dixeruntque παράδειγμα ῥητορικὴν ἐπαγωγήν.
|
|
Nam illa, qua plurimum est Socrates usus, hanc habuit uiam,
|
3.1
|
<ut>, cum plura interrogasset quae fateri aduersario necesse
|
|
esset, nouissime id de quo quaerebatur inferret ut simile
|
|
concessis. [Id est inductio.] Hoc in oratione fieri non potest,
|
|
sed quod illic interrogatur, hic fere sumitur. Sit igitur illa
|
4.1
|
interrogatio talis: 'Quod est pomum generosissimum? Nonne
|
|
quod optimum?' Concedetur. 'Quid? equus qui generosissi-
|
|
mus? Nonne qui optimus?' Et plura in eundum modum.
|
|
Deinde, cuius rei gratia rogatum est: 'quid? homo nonne is
|
5
|
generosissimus qui optimus?' Fatendum erit. Hoc in tes-
|
5.1
|
tium interrogatione ualet plurimum, in oratione perpetua
|
|
dissimile est: aut enim sibi ipse respondet orator: 'Quod
|
|
pomum generosissimum? Puto quod optimum. Et equus?
|
|
Qui uelocissimus. Ita hominum non qui claritate nascendi,
|
5
|
sed qui uirtute maxime excellet' *
|
|
Omnia igitur ex hoc genere sumpta necesse est aut similia
|
|
esse aut dissimilia aut contraria. Similitudo adsumitur in-
|
|
terim et ad orationis ornatum; sed illa cum res exiget, nunc
|
|
ea quae ad probationem pertinent exequar. Potentissimum
|
6.1
|
autem est inter ea quae sunt huius generis quod proprie
|
|
uocamus exemplum, id est rei gestae aut ut gestae utilis ad
|
|
persuadendum id quod intenderis commemoratio. Intuen-
|
|
dum igitur est totum simile sit an ex parte, ut aut omnia ex
|
5
|
eo sumamus aut quae utilia erunt. Simile est: 'iure occisus
|
|
est Saturninus sicut Gracchi'. Dissimile: 'Brutus occidit
|
7.1
|
liberos proditionem molientis, Manlius uirtutem filii morte
|
|
multauit'. Contrarium: 'Marcellus ornamenta Syracusanis
|
|
hostibus restituit, Verres eadem sociis abstulit'. Et proban-
|
|
dorum et culpandorum ex his confirmatio eosdem gradus
|
5
|
habet. Etiam in iis quae futura dicemus utilis similium
|
8.1
|
admonitio est, ut si quis dicens Dionysium idcirco petere
|
|
custodes salutis suae ut eorum adiutus armis tyrannidem
|
|
occupet, hoc referat exemplum, eadem ratione Pisistratum
|
|
ad dominationem peruenisse.
|
5
|
Sed ut sunt exempla interim tota similia, ut hoc proxi-
|
9.1
|
mum, sic interim ex maioribus ad minora, ex minoribus ad
|
|
maiora ducuntur. 'Si propter matrimonia uiolata urbes euer-
|
|
sae sunt, quid fieri adultero par est?' 'Tibicines, cum ab urbe
|
|
discessissent, publice reuocati sunt: quanto magis principes
|
5
|
ciuitatis uiri et bene de re publica meriti, cum inuidiae ces-
|
|
serint, ab exilio reducendi!' Ad exhortationem uero prae-
|
10.1
|
cipue ualent inparia. Admirabilior in femina quam in uiro
|
|
uirtus. Quare, si ad fortiter faciendum accendatur aliquis,
|
|
non tantum adferent momenti Horatius et Torquatus quan-
|
|
tum illa mulier cuius manu Pyrrhus est interfectus, et ad
|
5
|
moriendum non tam Cato et Scipio quam Lucretia: quod
|
|
ipsum est ex maioribus ad minora. Singula igitur horum
|
11.1
|
generum ex Cicerone (nam unde potius?) exempla pona-
|
|
mus. Simile est hoc pro Murena: 'etenim mihi ipsi accidit ut
|
|
cum duobus patriciis, altero improbissimo <atque audacis-
|
|
simo>, altero modestissimo atque optimo uiro, peterem:
|
5
|
superaui tamen dignitate Catilinam, gratia Galbam'. Maius
|
12.1
|
minoris pro Milone: 'Negant intueri lucem esse fas ei qui a
|
|
se hominem occisum esse fateatur. In qua tandem urbe hoc
|
|
homines stultissimi disputant? Nempe in ea quae primum
|
|
iudicium de capite uidit M. Horati, fortissimi uiri, qui non-
|
5
|
dum libera ciuitate tamen populi Romani comitiis liberatus
|
|
est, cum sua manu sororem esse interfectam fateretur'.
|
|
Minus maioris: 'occidi, occidi, non Spurium Maelium, qui
|
|
annona leuanda iacturisque rei familiaris, quia nimis
|
|
amplecti plebem uidebatur, in suspicionem incidit regni
|
10
|
adpetendi' et cetera, deinde: 'sed eum (auderet enim dicere,
|
|
cum patriam periculo liberasset) cuius nefandum adulterium
|
|
in puluinaribus', et totus in Clodium locus.
|
|
Dissimile pluris casus habet. Fit enim genere modo tempore
|
13.1
|
loco ceteris, per quae fere omnia Cicero praeiudicia quae de
|
|
Cluentio uidebantur facta subuertit: contrario uero exemplo
|
|
censoriam notam, laudando censorem Africanum, qui eum
|
|
quem peierasse conceptis uerbis palam dixisset, testimonium
|
5
|
etiam pollicitus si quis contra diceret, nullo accusante tradu-
|
|
cere equum passus esset: quae quia erant longiora non suis
|
|
uerbis exposui. Breue autem apud Vergilium contrarii
|
14.1
|
exemplum est:
|
|
'at non ille, satum quo te mentiris, Achilles
|
|
talis in hoste fuit Priamo.'
|
|
Quaedam autem ex iis quae gesta sunt tota narrabimus, ut
|
15.1
|
Cicero pro Milone: 'pudicitiam cum eriperet militi tribunus
|
|
militaris in exercitu C. Mari, propincus eius imperatoris, in-
|
|
terfectus ab eo est cui uim adferebat: facere enim probus
|
|
adulescens periculose quam perpeti turpiter maluit: atque
|
5
|
hunc ille summus uir scelere solutum periculo liberauit';
|
|
quaedam significare satis erit, ut idem ac pro eodem: 'neque
|
16.1
|
enim posset Ahala ille Seruilius aut P. Nasica aut L. Opimius
|
|
aut me consule senatus non nefarius haberi, si sceleratos in-
|
|
terfici nefas esset'. Haec ita dicentur prout nota erunt uel
|
|
utilitas causae aut decor postulabit.
|
5
|
Eadem ratio est eorum quae ex poeticis fabulis ducuntur,
|
17.1
|
nisi quod iis minus adfirmationis adhibetur: cuius usus qualis
|
|
esse deberet, idem optimus auctor ac magister eloquentiae
|
|
ostendit. Nam huius quoque generis eadem in oratione re-
|
18.1
|
perietur exemplum: 'itaque hoc, iudices, non sine causa
|
|
etiam fictis fabulis doctissimi homines memoriae prodide-
|
|
runt, eum qui patris ulciscendi causa matrem necauisset,
|
|
uariatis hominum sententiis, non solum diuina sed sapientis-
|
5
|
simae deae sententia liberatum'. Illae quoque fabellae quae,
|
19.1
|
etiam si originem non ab Aesopo acceperunt (nam uidetur
|
|
earum primus auctor Hesiodus), nomine tamen Aesopi
|
|
maxime celebrantur, ducere animos solent praecipue rusti-
|
|
corum et imperitorum, qui et simplicius quae ficta sunt
|
5
|
audiunt, et capti uoluptate facile iis quibus delectantur con-
|
|
sentiunt: si quidem et Menenius Agrippa plebem cum patri-
|
|
bus in gratiam traditur reduxisse nota illa de membris
|
|
humanis aduersus uentrem discordantibus fabula, et Hora-
|
20.1
|
tius ne in poemate quidem humilem generis huius usum
|
|
putauit in illis uersibus:
|
|
'quod dixit uulpes aegroto cauta leoni'.
|
|
Αἶνον Graeci uocant et αἰσωπείους, ut dixi, λόγους et λιβυ-
|
5
|
κούς, nostrorum quidam, non sane recepto in usum nomine,
|
|
apologationem. Cui confine est παροιμίας genus illud quod
|
21.1
|
est uelut fabella breuior et per allegorian accipitur: 'non
|
|
nostrum' inquit 'onus: bos clitellas'.
|
|
Proximas exemplo uires habet similitudo, praecipueque
|
22.1
|
illa quae ducitur citra ullam tralationum mixturam ex rebus
|
|
paene paribus: 'ut qui accipere in campo consuerunt iis can-
|
|
didatis quorum nummos suppressos esse putant inimicissimi
|
|
solent esse: sic eius modi iudices infesti tum reo uenerant.'
|
5
|
Nam parabole, quam Cicero conlationem uocat, longius res
|
23.1
|
quae comparentur repetere solet. Nec hominum modo inter
|
|
se opera similia spectantur (ut Cicero pro Murena facit:
|
|
'quod si e portu soluentibus qui iam in portum ex alto in-
|
|
uehuntur praecipere summo studio solent et tempestatum
|
5
|
rationem et praedonum et locorum, quod natura adfert ut iis
|
|
faueamus qui eadem pericula quibus nos perfuncti sumus
|
|
ingrediantur: quo tandem me animo esse oportet, prope iam
|
|
ex magna iactatione terram uidentem, in hunc, cui uideo
|
|
maximas tempestates esse subeundas?') sed et a mutis atque
|
10
|
etiam inanimis interim * huius modi ducitur. Et quoniam
|
24.1
|
similium alia facies in alia ratione, admonendum est rarius
|
|
esse in oratione illud genus, quod εἰκόνα Graeci uocant, quo
|
|
exprimitur rerum aut personarum imago,—ut Cassius:
|
|
'quis istam faciem planipedis senis torquens?'—
|
5
|
quam id quo probabilius fit quod intendimus: ut, si animum
|
|
dicas excolendum, similitudine utaris terrae, quae neglecta
|
|
sentes ac dumos, culta fructus creat: aut, si ad curam rei
|
|
publicae horteris, ostendas apes etiam formicasque, non
|
|
modo muta sed etiam parua animalia, in commune tamen
|
10
|
laborare. Ex hoc genere dictum illud est Ciceronis: 'ut cor-
|
25.1
|
pora nostra sine mente, ita ciuitas sine lege suis partibus, ut
|
|
neruis ac sanguine et membris, uti non potest'. Sed ut hac
|
|
corporis humani pro Cluentio, ita pro Cornelio equorum, pro
|
|
Archia saxorum quoque usus est similitudine. Illa, ut dixi,
|
26.1
|
propiora: 'ut remiges sine gubernatore, sic milites sine im-
|
|
peratore nihil ualere'. Solent tamen fallere similitudinum
|
|
species, ideoque adhibendum est eis iudicium. Neque enim
|
|
ut nauis utilior noua quam uetus, sic amicitia, uel ut lau-
|
5
|
danda quae pecuniam suam pluribus largitur, ita quae for-
|
|
mam. Verba sunt in his similia uetustatis et largitionis, uis
|
|
quidem longe diuersa [pecuniae et pudicitiae]. Itaque in hoc
|
27.1
|
genere maxime quaeritur an simile sit quod infertur. Etiam
|
|
in illis interrogationibus Socraticis, quarum paulo ante feci
|
|
mentionem, cauendum ne incaute respondeas, ut apud
|
|
Aeschinen Socraticum male respondit Aspasiae Xenophontis
|
5
|
uxor, quod Cicero his uerbis transfert: 'Dic mihi, quaeso,
|
28.1
|
Xenophontis uxor, si uicina tua melius habeat aurum quam
|
|
tu habes, utrumne illud <an tuum malis? Illud,> inquit.
|
|
Quid? si uestem et ceterum ornatum muliebrem pretii
|
|
maioris habeat quam tu, tuumne an illius <malis? Respon-
|
5
|
dit: illius> uero. Age sis, inquit, si uirum illa meliorem habeat
|
|
quam tu habes, utrumne tuum uirum malis an illius?' Hic
|
29.1
|
mulier erubuit, merito: male enim responderat se malle
|
|
alienum aurum quam suum; nam est id improbum. At si
|
|
respondisset malle se aurum suum tale esse quale illud esset,
|
|
potuisset pudice respondere malle se uirum suum talem esse
|
5
|
qualis melior esset.
|
|
Scio quosdam inani diligentia per minutissimas ista partis
|
30.1
|
secuisse, et esse aliquid minus simile, ut simia homini et [ut]
|
|
marmora deformata prima manu, aliquid plus, ut illud 'non
|
|
ouum tam simile ouo', et dissimilibus inesse simile, ut for-
|
|
micae et elephanto genus, quia sunt animalia, et similibus
|
5
|
dissimile, ut 'canibus catulos et matribus haedos', differunt
|
|
enim aetate: contrariorum quoque aliter accipi opposita, ut
|
31.1
|
noctem luci, aliter noxia, ut frigidam febri, aliter repugnan-
|
|
tia, ut uerum falso, aliter separata, ut dura non duris: sed
|
|
quid haec ad praesens propositum magnopere pertineant,
|
|
non reperio.
|
5
|
Illud est adnotandum magis, argumenta duci ex iure simili,
|
32.1
|
ut Cicero in Topicis: 'eum cui domus usus fructus relictus sit
|
|
non restituturum heredi si corruerit, quia non restituat ser-
|
|
uum si is decesserit'; ex contrario: 'nihil obstat quo minus
|
|
iustum matrimonium sit mente coeuntium, etiam si tabulae
|
5
|
signatae non fuerint: nihil enim proderit signasse tabulas si
|
|
mentem matrimonii non fuisse constabit'; ex dissimili, quale
|
33.1
|
est Ciceronis pro Caecina: 'ut si qui me exire domo coegisset
|
|
armis, haberem actionem, si qui introire prohibuisset, non
|
|
haberem?' Dissimilia sic deprenduntur: 'non si, qui argen-
|
|
tum omne legauit, uideri potest signatam quoque pecuniam
|
5
|
reliquisse, ideo etiam quod est in nominibus dari uoluisse
|
|
creditur'.
|
|
Ἀναλογίαν quidam a simili separauerunt, nos eam subiec-
|
34.1
|
tam huic generi putamus. Nam ut unum ad decem, et decem
|
|
ad centum simile certe est, et ut hostis sic malus ciuis. Quam-
|
|
quam haec ulterius quoque procedere solent: 'si turpis
|
|
dominae consuetudo cum seruo, turpis domino cum ancilla:
|
5
|
si mutis animalibus finis uoluptas, idem homini'. Cui rei
|
35.1
|
facillime occurrit ex dissimilibus argumentatio: 'non idem
|
|
est dominum cum ancilla coisse quod dominam cum seruo,
|
|
nec, si mutis finis uoluptas, rationalibus quoque': immo ex
|
|
contrario: 'quia mutis, ideo non rationalibus'.
|
5
|
Adhibebitur extrinsecus in causam et auctoritas. Haec
|
36.1
|
secuti Graecos, a quibus κρίσεις dicuntur, iudicia aut iudica-
|
|
tiones uocant, <non> de quibus ex causa dicta sententia est
|
|
(nam ea quidem in exemplorum locum cedunt), sed si quid
|
|
ita uisum gentibus, populis, sapientibus uiris, claris ciuibus,
|
5
|
inlustribus poetis referri potest. Ne haec quidem uulgo dicta
|
37.1
|
et recepta persuasione populari sine usu fuerint. Testimonia
|
|
sunt enim quodam modo, uel potentiora etiam quod non
|
|
causis accommodata sunt, sed liberis odio et gratia mentibus
|
|
ideo tantum dicta factaque quia aut honestissima aut ueris-
|
5
|
sima uidebantur. An uero me de incommodis uitae disseren-
|
38.1
|
tem non adiuuabit earum persuasio nationum quae fletibus
|
|
natos, laetitia defunctos prosecuntur? Aut si misericordiam
|
|
commendabo iudici, nihil proderit quod prudentissima
|
|
ciuitas Atheniensium non eam pro adfectu sed pro numine
|
5
|
accepit? Iam illa septem praecepta sapientium nonne quas-
|
39.1
|
dam uitae leges existimamus? Si causam ueneficii dicat
|
|
adultera, non M. Catonis iudicio damnanda uideatur, qui
|
|
nullam adulteram non eandem esse ueneficam dixit? Nam
|
|
sententiis quidem poetarum non orationes modo sunt refer-
|
5
|
tae, sed libri etiam philosophorum, qui quamquam inferiora
|
|
omnia praeceptis suis ac litteris credunt, repetere tamen
|
|
auctoritatem a plurimis uersibus non fastidierunt. Neque est
|
40.1
|
ignobile exemplum Megarios ab Atheniensibus, cum de Sala-
|
|
mine contenderent, uictos Homeri uersu, qui tamen ipse non
|
|
in omni editione reperitur, significans Aiacem naues suas
|
|
Atheniensibus iunxisse. Ea quoque quae uulgo recepta sunt
|
41.1
|
hoc ipso, quod incertum auctorem habent, uelut omnium
|
|
fiunt, quale est: 'ubi amici, ibi opes', et 'conscientia mille
|
|
testes', et apud Ciceronem: 'pares autem, ut est in uetere
|
|
prouerbio, cum paribus maxime congregantur'; neque enim
|
5
|
durassent haec in aeternum nisi uera omnibus uiderentur.
|
|
Ponitur a quibusdam, et quidem in parte prima, deorum
|
42.1
|
auctoritas, quae est ex responsis, ut 'Socraten esse sapien-
|
|
tissimum'. Id rarum est, non sine usu tamen. Vtitur eo Cicero
|
|
in libro de haruspicum responsis et in contione contra Catili-
|
|
nam, cum signum Iouis columnae inpositum populo osten-
|
5
|
dit, et pro Ligario, cum <causam> C. Caesaris meliorem quia
|
|
hoc di iudicauerint confitetur. Quae cum propria causae
|
|
sunt, diuina testimonia uocantur, cum aliunde arcessuntur,
|
|
argumenta. Nonnumquam contingit iudicis quoque aut
|
43.1
|
aduersarii aut eius qui ex diuerso agit dictum aliquod aut
|
|
factum adsumere ad eorum quae intendimus fidem. Propter
|
|
quod fuerunt qui exempla et has auctoritates inartificialium
|
|
probationum esse arbitrarentur, quod ea non inueniret
|
5
|
orator, sed acciperet. Plurimum autem refert; nam testis
|
44.1
|
et quaestio et his similia de ipsa re quae in iudicio est
|
|
pronuntiant: extra petita, nisi ad aliquam praesentis discep-
|
|
tationis utilitatem ingenio adplicantur, nihil per se ualent.
|
|