Haec fere de probatione uel ab aliis tradita uel usu
|
5.12.1.1
|
percepta in hoc tempus sciebam. Neque mihi fiducia est ut
|
|
ea sola esse contendam, quin immo hortor ad quaerendum
|
|
et inueniri posse fateor: quae tamen adiecta fuerint, non
|
|
multum ab his abhorrebunt. Nunc breuiter quem ad modum
|
5
|
sit utendum eis subiungam.
|
|
Traditum fere est argumentum oportere esse confessum;
|
2.1
|
dubiis enim probari dubia qui possunt? Quaedam tamen
|
|
quae in alterius rei probationem ducimus ipsa probanda
|
|
sunt. 'Occidisti uirum; eras enim adultera'. Prius de adul-
|
|
terio conuincendum est, ut, cum id coeperit esse pro certo,
|
5
|
fiat incerti argumentum. 'Spiculum tuum in corpore occisi
|
|
inuentum est'. Negat suum: ut probationi prosit, proban-
|
|
dum est. Illud hoc loco monere inter necessaria est, nulla
|
3.1
|
esse firmiora quam quae ex dubiis facta sunt certa. 'Caedes
|
|
a te commissa est: cruentam uestem habuisti' non est tam
|
|
graue argumentum si fatetur quam si conuincitur. Nam si
|
|
fatetur, multis ex causis potuit cruenta esse uestis: si negat,
|
5
|
hic causae cardinem ponit, in quo si uictus fuerit etiam in
|
|
sequentibus ruit. Non enim uidetur in negando mentiturus
|
|
fuisse nisi desperasset id posse defendi si confiteretur.
|
|
Firmissimis argumentorum singulis instandum, infirmiora
|
4.1
|
congreganda sunt, quia illa per se fortia non oportet circum-
|
|
stantibus obscurare, ut qualia sunt appareant, haec inbecilla
|
|
natura mutuo auxilio sustinentur. Ita quae non possunt
|
5.1
|
ualere quia magna sunt ualebunt quia multa sunt, †utique
|
|
uero† ad eiusdem rei probationem omnia spectant. Vt, si
|
|
quis hereditatis gratia hominem occidisse dicatur: 'heredi-
|
|
tatem sperabas et magnam hereditatem, et pauper eras et
|
5
|
tum maxime a creditoribus appellabaris, et offenderas eum
|
|
cuius heres eras, et mutaturum tabulas sciebas': singula
|
|
leuia sunt et communia, uniuersa uero nocent, etiam si non
|
|
ut fulmine, tamen ut grandine.
|
|
Quaedam argumenta ponere satis non est: adiuuanda
|
6.1
|
sunt; ut 'cupiditas causa sceleris fuit': quae sit uis eius; 'ira':
|
|
quantum efficiat in animis hominum talis adfectio. Ita et fir-
|
|
miora erunt ipsa et plus habebunt decoris si non nudos et
|
|
uelut carne spoliatos artus ostenderint. Multum etiam refert,
|
7.1
|
si argumento nitemur odii, utrum hoc ex inuidia sit an ex
|
|
iniuria an ex ambitu, uetus an nouum, aduersus inferiorem
|
|
parem superiorem, alienum propincum. Suos habent omnia
|
|
ista tractatus, et ad utilitatem partis eius quam tuemur
|
5
|
referenda sunt. Nec tamen omnibus semper quae inueneri-
|
8.1
|
mus argumentis onerandus est iudex, quia et taedium ad-
|
|
ferunt et fidem detrahunt. Neque enim potest iudex credere
|
|
satis esse ea potentia quae non putamus ipsi sufficere qui
|
|
diximus. In rebus uero apertis argumentari tam sit stultum
|
5
|
quam in clarissimum solem mortale lumen inferre.
|
|
His quidam probationes adiciunt, quas παθητικάς uocant,
|
9.1
|
ductas ex adfectibus. Atque Aristoteles quidem potentissi-
|
|
mum putat ex eo qui dicit, si sit uir bonus: quod ut optimum
|
|
est, ita longe quidem sed sequitur tamen 'uideri'. Inde enim
|
10.1
|
illa nobilis Scauri defensio: 'Q. Varius Sucronensis ait
|
|
Aemilium Scaurum rem publicam populi Romani pro-
|
|
didisse: Aemilius Scaurus negat'. Cui simile quiddam fecisse
|
|
Iphicrates dicitur, qui cum Aristophontem, quo accusante
|
5
|
similis criminis reus erat, interrogasset an is accepta pecunia
|
|
rem publicam proditurus esset isque id negasset, 'quod
|
11.1
|
igitur' inquit 'tu non fecisses, ego feci?' Intuendum autem et
|
|
qui sit apud quem dicimus, et id quod illi maxime probabile
|
|
uideatur requirendum: qua de re locuti sumus in prohoemii
|
|
et suasoriae praeceptis. Altera ex adfirmatione probatio est:
|
12.1
|
'ego hoc feci!', 'tu mihi hoc dixisti!' et 'o facinus indignum!',
|
|
similia; quae non debent quidem deesse orationi, et si desunt
|
|
multum nocent, non tamen habenda sunt inter magna prae-
|
|
sidia, cum hoc in eadem causa fieri ex utraque parte similiter
|
5
|
possit. Illae firmiores ex sua cuique persona probationes
|
13.1
|
quae credibilem rationem subiectam habent: ut uulneratus
|
|
aut filio orbatus non fuerit alium accusaturus quam nocen-
|
|
tem, quando, si negotium innocenti facit, liberet eum noxa
|
|
qui admiserit. Hinc et patres aduersus liberos et aduersus
|
5
|
suos quisque necessarios auctoritatem petunt.
|
|
Quaesitum etiam potentissima argumenta primone po-
|
14.1
|
nenda sint loco, ut occupent animos, an summo, ut inde
|
|
dimittant, an partita primo summoque, ut Homerica dispo-
|
|
sitione in medio sint infirma †aut animis† crescant. Quae
|
|
prout ratio causae cuiusque postulabit ordinabuntur, uno
|
5
|
(ut ego censeo) excepto, ne a potentissimis ad leuissima
|
|
decrescat oratio.
|
|
Ego haec breuiter demonstrasse contentus, ita posui ut
|
15.1
|
locos ipsos et genera quam possem apertissime ostenderem:
|
|
quidam executi sunt uerbosius, quibus placuit, proposita
|
|
locorum communium materia, quo quaeque res modo dici
|
|
posset ostendere; sed mihi superuacuum uidebatur. Nam et
|
16.1
|
fere apparet quid in iniuriam, quid in auaritiam, quid in
|
|
testem inimicum, quid <in> potentes amicos dicendum sit,
|
|
et de omnibus his omnia dicere infinitum est, tam hercule
|
|
quam si controuersiarum quae sunt quaeque futurae sunt
|
5
|
quaestiones argumenta sententias tradere uelim. Ipsas autem
|
17.1
|
argumentorum uelut sedes non me quidem omnis ostendisse
|
|
confido, plurimas tamen.
|
|
Quod eo diligentius faciendum fuit quia declamationes,
|
|
quibus ad pugnam forensem uelut praepilatis exerceri sole-
|
5
|
bamus, olim iam ab illa uera imagine orandi recesserunt,
|
|
atque ad solam compositae uoluptatem neruis carent, non
|
|
alio medius fidius uitio dicentium quam quo mancipiorum
|
|
negotiatores formae puerorum uirilitate excisa lenocinantur.
|
|
Nam ut illi robur ac lacertos barbamque ante omnia et alia
|
18.1
|
quae natura proprie maribus dedit parum existimant decora,
|
|
quaeque fortia, si liceret, forent ut dura molliunt: ita nos
|
|
habitum ipsum orationis uirilem et illam uim stricte robuste-
|
|
que dicendi tenera quadam elocutionis cute operimus et,
|
5
|
dum leuia sint ac nitida, quantum ualeant nihil interesse
|
|
arbitramur. Sed mihi naturam intuenti nemo non uir spa-
|
19.1
|
done formosior erit, nec tam auersa umquam uidebitur ab
|
|
opere suo prouidentia ut debilitas inter optima inuenta sit, nec
|
|
id ferro speciosum fieri putabo quod si nasceretur monstrum
|
|
erat. Libidinem iuuet ipsum effeminati sexus mendacium,
|
5
|
numquam tamen hoc continget malis moribus regnum, ut si
|
|
qua pretiosa fecit fecerit et bona. Quapropter eloquen-
|
20.1
|
tiam, licet hanc (ut sentio enim, dicam) libidinosam resupina
|
|
uoluptate auditoria probent, nullam esse existimabo quae
|
|
ne minimum quidem in se indicium masculi et incorrupti,
|
|
ne dicam grauis et sancti, uiri ostentet. An uero statuarum
|
21.1
|
artifices pictoresque clarissimi, cum corpora quam specio-
|
|
sissima fingendo pingendoue efficere cuperent, numquam in
|
|
hunc ceciderunt errorem, ut Bagoam aut Megabuxum ali-
|
|
quem in exemplum operis sumerent sibi, sed doryphoron
|
5
|
illum aptum uel militiae uel palaestrae, aliorum quoque
|
|
iuuenum bellicorum et athletarum corpora decora uere
|
|
existimarunt: nos qui oratorem studemus effingere non arma
|
|
sed tympana eloquentiae demus? Igitur et ille quem insti-
|
22.1
|
tuimus adulescens quam maxime potest componat se ad
|
|
imitationem ueritatis, initurusque frequenter forensium cer-
|
|
taminum pugnam iam in schola uictoriam spectet, et ferire
|
|
uitalia ac tueri sciat, et praeceptor id maxime exigat, inuen-
|
5
|
tum praecipue probet. Nam ut ad peiora iuuenes laude
|
|
ducuntur, ita laudati in bonis manent. Nunc illud mali est,
|
23.1
|
quod necessaria plerumque silentio transeunt, nec in dicendo
|
|
uidetur inter bona utilitas. Sed haec et in alio nobis tractata
|
|
sunt opere et in hoc saepe repetenda: nunc ad ordinem in-
|
|
ceptum.
|
5
|