Refutatio dupliciter accipi potest: nam et pars defen-
|
5.13.1.1
|
soris tota est posita in refutatione, et quae dicta sunt ex
|
|
diuerso debent utrimque dissolui. Et hoc est proprie cui in
|
|
causis quartus adsignatur locus, sed utriusque similis con-
|
|
dicio est. Neque uero ex aliis locis ratio argumentorum in
|
5
|
hac parte peti potest quam in confirmatione, nec locorum
|
|
aut sententiarum aut uerborum et figurarum alia condicio
|
|
est. Adfectus plerumque haec pars mitiores habet.
|
2.1
|
Non sine causa tamen difficilius semper est creditum, quod
|
|
Cicero saepe testatur, defendere quam accusare. Primum
|
|
quod est res illa simplicior: proponitur enim uno modo, dis-
|
|
soluitur uarie, cum accusatori satis sit plerumque uerum
|
5
|
esse id quod obiecerit, patronus neget defendat transferat
|
|
excuset deprecetur molliat minuat auertat despiciat deri-
|
|
deat. Quare inde recta fere atque, ut sic dixerim, clamosa est
|
|
actio: hinc mille flexus et artes desiderantur. Tum accusator
|
3.1
|
praemeditata pleraque domo adfert, patronus etiam inopina-
|
|
tis frequenter occurrit. Accusator dat testem, patronus ex
|
|
re ipsa refellit. Accusator <a> criminum inuidia, etsi falsa sit,
|
|
materiam dicendi trahit, de parricidio sacrilegio maiestate:
|
5
|
quae patrono tantum neganda sunt. Ideoque accusationibus
|
|
etiam mediocres in dicendo suffecerunt, bonus defensor
|
|
nemo nisi qui eloquentissimus fuit. Nam ut quod sentio
|
|
semel finiam, tanto est accusare quam defendere quanto
|
|
facere quam sanare uulnera facilius.
|
10
|
Plurimum autem refert et quid protulerit aduersarius et
|
4.1
|
quo modo. Primum igitur intuendum est id cui responsuri
|
|
sumus, proprium sit eius iudicii an ad causam extra arcessi-
|
|
tum. Nam si est proprium, aut negandum aut defendendum
|
|
aut transferendum: extra haec in iudiciis fere nihil est. De-
|
5.1
|
precatio quidem, quae est sine ulla specie defensionis, rara
|
|
admodum et apud eos solos iudices qui nulla certa pronun-
|
|
tiandi forma tenentur. Quamquam illae quoque apud C. Cae-
|
|
sarem et triumuiros pro diuersarum partium hominibus
|
5
|
actiones, etiam si precibus utuntur, adhibent tamen patro-
|
|
cinia, nisi hoc non fortissime defendentis est, dicere: 'quid
|
|
aliud egimus, Tubero, nisi ut quod hic potest nos possemus?'
|
|
Quod si quando apud principem aliumue cui utrum uelit
|
6.1
|
liceat dicendum erit, dignum quidem morte eum pro quo
|
|
loquemur, clementi tamen seruandum esse uel talem: pri-
|
|
mum omnium non erit res nobis cum aduersario sed cum
|
|
iudice, deinde forma deliberatiuae magis materiae quam
|
5
|
iudicialis utemur: suadebimus enim ut laudem humanitatis
|
|
potius quam uoluptatem ultionis concupiscat. Apud iudices
|
7.1
|
quidem secundum legem dicturos sententiam de confessis
|
|
praecipere ridiculum est. Ergo quae neque negari neque
|
|
transferri possunt, utique defendenda sunt, qualiacumque
|
|
sunt, aut causa cedendum. Negandi duplicem ostendimus
|
5
|
formam, aut non esse factum aut non hoc esse quod factum
|
|
sit. Quae neque defendi neque transferri possunt, utique ne-
|
|
ganda, nec solum si finitio potest esse pro nobis, sed etiam
|
|
si nuda infitiatio superest. Testes erunt: multa in eos dicere
|
8.1
|
licet; chirographum: de similitudine litterarum disserendum.
|
|
Vtique nihil erit peius quam confessio. Vltima est actionis
|
|
controuersia, cum defendendi negandiue non est locus [id
|
|
est relatio]. Atqui quaedam sunt quae neque negari neque
|
9.1
|
defendi neque transferri possint. 'Adulterii rea est quae cum
|
|
anno uidua fuisset enixa est': lis non erit. Quare illud stul-
|
|
tissime praecipitur, quod defendi non possit silentio dissimu-
|
|
landum, si quidem est id de quo iudex pronuntiaturus est.
|
5
|
At si extra causam sit adductum et tantum coniunctum,
|
10.1
|
malim quidem dicere nihil id ad quaestionem nec esse in iis
|
|
morandum et minus esse quam aduersarius dicat, tamen
|
|
†uelut huic† simulationi obliuionis ignoscam; debet enim
|
|
bonus aduocatus pro rei salute breuem neglegentiae repren-
|
5
|
sionem non pertimescere.
|
|
Videndum etiam, simul nobis plura adgredienda sint an
|
11.1
|
amolienda singula. Plura simul inuadimus si aut tam infirma
|
|
sunt ut pariter inpelli possint, aut tam molesta ut pedem
|
|
conferre cum singulis non expediat: tum enim toto corpore
|
|
obnitendum et, ut sic dixerim, derecta fronte pugnandum
|
5
|
est. Interim, si resoluere ex parte diuersa dicta difficilius
|
12.1
|
erit, nostra argumenta cum aduersariorum argumentis con-
|
|
feremus, si modo haec ut ualentiora uideantur effici poterit.
|
|
Quae uero turba ualebunt, diducenda erunt, ut, quod paulo
|
|
ante dixi: 'heres eras et pauper et magna pecunia appella-
|
5
|
baris a creditoribus et offenderas et mutaturum tabulas
|
|
testamenti sciebas'. Vrgent uniuersa: at singula quaeque dis-
|
13.1
|
solueris, iam illa flamma, quae magna congerie conualuerat,
|
|
diductis quibus alebatur concidet, ut si uel maxima flumina
|
|
in riuos <diducantur> qualibet transitum praebent. Itaque
|
|
propositio quoque secundum hanc utilitatem accommodabi-
|
5
|
tur, ut ea nunc singula ostendamus, nunc complectamur
|
|
uniuersa. Nam interim quod pluribus collegit aduersarius,
|
14.1
|
sat est semel proponere: ut, si multas causas faciendi quod
|
|
arguit reo dicet accusator fuisse, nos non enumeratis singulis
|
|
semel hoc in totum negemus, quia non quisquis causam
|
|
faciendi sceleris habuit et fecerit. Saepius tamen accusatori
|
15.1
|
congerere argumenta, reo dissoluere expediet.
|
|
Id autem quod erit ab aduersario dictum quo modo refu-
|
|
tari debeat intuendum est. Nam si erit palam falsum, negare
|
|
satis est, ut pro Cluentio Cicero eum quem dixerat accusator
|
5
|
epoto poculo concidisse negat eodem die mortuum. Palam
|
16.1
|
etiam contraria et superuacua et stulta reprendere nullius
|
|
est artis, ideoque nec rationem eorum nec exempla tradere
|
|
necesse est. Id quoque (obscurum uocant) quod secreto et
|
|
sine teste aut argumento dicitur factum, satis natura sua
|
5
|
infirmum est (sufficit enim quod aduersarius non probat),
|
|
item si ad causam non pertinet. Sed tamen interim oratoris
|
17.1
|
est efficere ut quid aut contrarium esse aut a causa diuersum
|
|
aut incredibile aut superuacuum aut nostrae potius causae
|
|
uideatur esse coniunctum. Obicitur Oppio quod de militum
|
|
cibariis detraxerit: asperum crimen, sed id contrarium osten-
|
5
|
dit Cicero, quia idem accusatores obiecerint Oppio quod is
|
|
uoluerit exercitum largiendo corrumpere. Testes in Corne-
|
18.1
|
lium accusator lecti a tribuno codicis pollicetur: facit hoc
|
|
Cicero superuacuum, quia ipse fateatur. Petit accusationem
|
|
in Verrem Q. Caecilius, quod fuerat quaestor eius: ipsum
|
|
Cicero ut pro se uideretur effecit. Cetera quae proponuntur
|
19.1
|
communis locos habent. Aut enim coniectura excutiuntur,
|
|
an uera sint, aut finitione, an propria, aut qualitate, an in-
|
|
honesta iniqua improba inhumana crudelia et cetera quae ei
|
|
generi accidunt. Eaque non modo in propositionibus aut
|
20.1
|
rationibus, sed in toto genere actionis intuenda: an sit cru-
|
|
delis, ut Labieni in Rabirium lege perduellionis, inhumana,
|
|
ut Tuberonis Ligarium exulem accusantis atque id agentis
|
|
ne ei Ceasar ignoscat, superba, ut in Oppium ex epistula
|
5
|
Cottae reum factum: perinde praecipites insidiosae inpo-
|
|
tentes deprehenduntur; ex quibus tamen fortissime inuaseris
|
21.1
|
quod est aut omnibus periculosum (ut dicit Cicero pro Tullio:
|
|
'quis hoc statuit umquam, aut cui concedi sine summo om-
|
|
nium periculo potest, ut eum iure potuerit occidere a quo
|
|
metuisse se dicat ne ipse posterius occideretur?') aut ipsis
|
5
|
iudicibus, ut pro Oppio monet pluribus ne illud actionis
|
|
genus in equestrem ordinem admittant. Nonnumquam
|
22.1
|
tamen quaedam bene et contemnuntur uel tamquam leuia
|
|
uel tamquam ad causam nihil pertinentia. Multis hoc locis
|
|
facit Cicero. Et haec simulatio interim huc usque procedit
|
|
ut quae dicendo refutare non possumus quasi fastidiendo
|
5
|
calcemus.
|
|
Quoniam uero maxima pars eorum similibus constat, ri-
|
23.1
|
mandum erit diligentissime quid sit in quoque quod adsumi-
|
|
tur dissimile. In iure facile deprenditur: est enim scriptum
|
|
de rebus utique diuersis, tantoque magis ipsarum rerum
|
|
differentia potest esse manifesta. Illas uero similitudines
|
5
|
quae ducuntur ex mutis animalibus aut inanimis facile est
|
|
eludere. Exempla rerum uarie tractanda sunt, si nocebunt:
|
24.1
|
quae si uetera erunt, fabulosa dicere licebit, si indubia,
|
|
maxime quidem dissimilia; neque enim fieri potest ut paria
|
|
sint omnia, ut, si Nasica post occisum Ti. Gracchum defen-
|
|
datur exemplo Ahalae a quo Maelius est interfectus, Mae-
|
5
|
lium regni adfectatorem fuisse, a Graccho leges modo latas
|
|
esse popularis, Ahalam magistrum equitum fuisse, Nasicam
|
|
priuatum esse dicatur. Si defecerint omnia, tum uidendum
|
|
erit an optineri possit ne illud quidem recte factum. Quod
|
|
de exemplis, idem etiam de iudicatis obseruandum.
|
10
|
Quod autem posui, referre quo quidque accusator modo
|
25.1
|
dixerit, huc pertinet ut, si est minus efficaciter elocutus, ipsa
|
|
eius uerba ponantur: si acri et uehementi fuerit usus
|
|
oratione, eandem rem nostris uerbis mitioribus proferamus,
|
|
ut Cicero de Cornelio: 'codicem attigit', et protinus cum
|
26.1
|
quadam defensione, ut, si pro luxurioso dicendum sit:
|
|
'obiecta est paulo liberalior uita'. Sic et pro sordido parcum,
|
|
pro maledico liberum dicere licebit. Vtique numquam
|
27.1
|
committendum est ut aduersariorum dicta cum sua con-
|
|
firmatione referamus, aut etiam loci alicuius executione
|
|
adiuuemus, nisi cum eludenda erunt: 'apud exercitum mihi
|
|
fueris', inquit, 'tot annis forum non attigeris, afueris tam diu,
|
5
|
et, cum tam longo interuallo ueneris, cum his qui in foro
|
|
habitarunt de dignitate contendas?' Praeterea in contra-
|
28.1
|
dictionibus interim totum crimen exponitur, ut Cicero pro
|
|
Scauro circa Bostarem facit ueluti orationem diuersae partis
|
|
imitatus, aut pluribus propositionibus iunctis (ut pro Vareno:
|
|
'cum iter per agros et loca sola faceret cum Pompuleno, in
|
5
|
familiam Ancharianam incidisse dixerunt, deinde Pompule-
|
|
num occisum esse, ilico Varenum uinctum adseruatum dum
|
|
hic ostenderet quid de eo fieri uellet'): quod prodest utique
|
|
si erit incredibilis rei ordo et ipsa expositione fidem perdi-
|
|
turus; interim per partes dissoluitur quod contextu nocet,
|
10
|
et plerumque id est tutius. Quaedam contradictiones natura
|
|
sunt singulae: id exemplis non eget.
|
|
Communia bene adprenduntur non tantum quia utriusque
|
29.1
|
sunt partis, sed quia plus prosunt respondenti. Neque enim
|
|
pigebit, quod saepe monui, referre: commune qui prior dicit,
|
|
contrarium facit; est enim contrarium quo aduersarius bene
|
30.1
|
uti potest: 'At enim non ueri simile est tantum scelus M.
|
|
Cottam esse commentum. Quid? hoc ueri simile est, tantum
|
|
scelus Oppium esse conatum?' Artificis autem est inuenire in
|
|
actione aduersarii quae inter semet ipsa pugnent aut pugnare
|
5
|
uideantur, quae aliquando ex rebus ipsis manifesta sunt,
|
|
ut in causa Caeliana Clodia aurum se Caelio commodasse
|
|
dicit, quod signum magnae familiaritatis est, uenenum sibi
|
|
paratum, quod summi odii argumentum est. Tubero Ligari-
|
31.1
|
um accusat quod is in Africa fuerit, et queritur quod ab eo
|
|
ipse in Africam non sit admissus. Aliquando uero praebet
|
|
eius rei occasionem minus considerata ex aduerso dicentis
|
|
oratio: quod accidit praecipue cupidis sententiarum, ut ducti
|
5
|
occasione dicendi non respiciant quid dixerint, dum locum
|
|
praesentem, non totam causam intuentur. Quid tam uideri
|
32.1
|
potest contra Cluentium quam censoria nota? Quid tam
|
|
contra eundem quam filium ab Egnatio corrupti iudicii, quo
|
|
Cluentius Oppianicum circumuenisset, crimine exheredatum?
|
|
At haec Cicero pugnare inuicem ostendit: 'Sed tu, Atti, con-
|
33.1
|
sideres, censeo, diligenter utrum censorium iudicium graue
|
|
uelis esse an Egnati. Si Egnati, leue est quod censores de
|
|
ceteris subscripserunt; ipsum enim Gnaeum Egnatium,
|
|
quem tu grauem esse uis, ex senatu eiecerunt. Sin autem
|
5
|
censorum, hunc Egnatium, quem pater censoria subscriptione
|
|
exheredauit, censores in senatu, cum patrem eiecissent,
|
|
retinuerunt'. Illa magis uitiose dicuntur quam acute repren-
|
34.1
|
duntur, argumentum dubium pro necessario, controuersum
|
|
pro confesso, commune pluribus pro proprio, uulgare, super-
|
|
uacuum, stultum, contra fidem. Nam et illa accidunt parum
|
|
cautis, ut crimen augeant quod probandum est, de facto
|
5
|
disputent cum de auctore quaeratur, inpossibilia adgredian-
|
|
tur, pro effectis relinquant uixdum inchoata, de homine
|
|
dicere quam de causa malint, hominum uitia rebus adsignent
|
35.1
|
(ut si quis decemuiratum accuset, non Appium), manifestis
|
|
repugnent, dicant quod aliter accipi possit, summam quae-
|
|
stionis non intueantur, non ad proposita respondeant: quod
|
|
unum aliquando recipi potest, cum mala causa adhibitis ex-
|
5
|
trinsecus remediis tuenda est, ut cum peculatus reus Verres
|
|
fortiter et industrie tuitus contra piratas Siciliam dicitur.
|
|
Eadem aduersus contradictiones nobis oppositas prae-
|
36.1
|
cepta sunt, hoc tamen amplius, quod circa eas multi duobus
|
|
uitiis diuersis laborant. Nam quidam etiam <in> foro
|
|
tamquam rem molestam et odiosam praetereunt, et iis
|
|
plerumque quae composita domo attulerunt contenti sine
|
5
|
aduersario dicunt, et scilicet multo magis in scholis, in quibus
|
|
non solum contradictiones omittuntur, uerum etiam materiae
|
|
ipsae sic plerumque finguntur ut nihil dici pro parte altera
|
|
possit. Alii diligentia lapsi uerbis etiam uel sententiolis omni-
|
37.1
|
bus respondendum putant, quod est et infinitum et super-
|
|
uacuum; non enim causa reprenditur, sed actor, quem ego
|
|
semper uideri malim disertum, ut, si dixerit quod rei prosit,
|
|
ingenii credatur laus esse, non causae, si forte quod laedat,
|
5
|
causae, non ingeni culpa. Itaque illae reprensiones, ut ob-
|
38.1
|
scuritatis, qualis in Rullum est, infantiae in dicendo, qualis
|
|
in Pisonem, inscitiae rerum uerborumque et insulsitatis
|
|
etiam, qualis in Antonium est, animo dantur et iustis odiis,
|
|
suntque utiles ad conciliandum iis quos inuisos facere
|
5
|
uolueris odium. Alia respondendi patronis ratio est: aliquando
|
39.1
|
tamen eorum non oratio modo sed uita etiam, uultus denique
|
|
incessus habitus recte incusari solet, ut aduersus Quintium
|
|
Cicero non haec solum sed ipsam etiam praetextam
|
|
demissam ad talos insectatus est; presserat enim turbulentis
|
5
|
contionibus Cluentium Quintius. Nonnumquam eleuandae
|
40.1
|
inuidiae gratia quae asperius dicta sunt eluduntur, ut a
|
|
Cicerone Triarius. Nam cum Scauri columnas per urbem
|
|
plaustris uectas esse dixisset: 'ego porro' inquit 'qui Albanas
|
|
habeo columnas clitellis eas adportaui'. Et magis hoc in
|
5
|
accusatores concessum est, quibus conuiciari aliquando
|
|
patrocinii fides cogit. Illa uero aduersus omnis et recepta et
|
41.1
|
non inhumana conquestio, si callide quid tacuisse breuiasse
|
|
obscurasse distulisse dicuntur. Defensionis quoque per-
|
42.1
|
mutatio reprenditur saepe, ut Attius aduersus Cluentium,
|
|
Aeschines aduersus Ctesiphontem facit, cum ille Ciceronem
|
|
lege usurum modo, hic minime de lege dicturum Demo-
|
|
sthenen queritur.
|
5
|
Declamatores uero in primis sunt admonendi ne contra-
|
|
dictiones eas ponant quibus facillime responderi possit, neu
|
|
sibi stultum aduersarium fingant. Facimus autem (quod
|
|
maxime uberes loci popularesque sententiae nascuntur
|
|
materiam dicendi nobis quod uolumus ducentibus) ut non
|
10
|
sit ille inutilis uersus:
|
|
'non male respondit, male enim prior ille rogarat'.
|
|
Fallet haec nos in foro consuetudo, ubi aduersario, non ipsi
|
43.1
|
nobis respondebimus. Aiunt Accium interrogatum cur
|
|
causas non ageret cum apud eum in tragoediis tanta uis esset
|
|
hanc reddidisse rationem, quod illic ea dicerentur quae ipse
|
|
uellet, in foro dicturi aduersarii essent quae minime uellet.
|
5
|
Ridiculum est ergo, in exercitationibus quae foro praeparant,
|
44.1
|
prius cogitare quid responderi quam quid ex diuerso dici
|
|
possit. Et bonus praeceptor non minus laudare discipulum
|
|
debet si quid pro diuersa quam si quid pro sua parte acriter
|
|
excogitauit. Rursus est aliud in scholis permittendum sem-
|
45.1
|
per, in foro rarum. Nam loco a petitore primo contradictione
|
|
uti qui possumus ubi uera res agitur, cum aduersarius adhuc
|
|
nihil dixerit? Incidunt tamen plerique in hoc uitium uel
|
46.1
|
consuetudine declamatoria uel etiam cupiditate dicendi,
|
|
dantque de se respondentibus uenustissimos lusus, cum
|
|
modo se uero nihil dixisse neque tam stulte dicturos, modo
|
|
bene admonitos ab aduersario et agere gratias quod adiuti
|
5
|
sint iocantur, frequentissime uero, id quod firmissimum est,
|
|
numquam iis responsurum aduersarium fuisse quae pro-
|
|
posita non essent nisi illa sciret uera esse et ad fatendum
|
|
conscientia esset inpulsus, ut pro Cluentio Cicero: 'Nam hoc
|
47.1
|
persaepe dixisti, tibi sic renuntiari me habere in animo
|
|
causam hanc praesidio legis defendere. Itane est? Ab amicis
|
|
inprudentes uidelicet prodimur, et est nescio quis de
|
|
iis quos amicos nobis arbitramur qui nostra consilia ad ad-
|
5
|
uersarium deferat. Quisnam hoc tibi renuntiauit? Quis
|
|
tam improbus fuit? Cui ego autem narraui? Nemo, ut
|
|
opinor, in culpa est: nimirum tibi istud lex ipsa renuntiauit'.
|
|
At quidam contradictione non contenti totos etiam locos
|
48.1
|
explicant: scire se hoc dicturos aduersarios et ita prosecu-
|
|
turos. Quod factum uenuste nostris temporibus elusit Vibius
|
|
Crispus, uir ingenii iucundi et elegantis: 'ego uero' inquit
|
|
'ista non dico; quid enim attinet illa bis dici?' Nonnumquam
|
49.1
|
tamen aliquid simile contradictioni poni potest, si quid ab
|
|
aduersario testationibus comprensum in aduocationibus iac-
|
|
tatum <est> (respondebimus enim rei ab illis dictae, non a
|
|
nobis excogitatae) aut si id genus erit causae ut proponere
|
5
|
possimus certa extra quae dici nihil possit, ut, cum res fur-
|
|
tiua in domo deprensa sit, dicat necesse est reus aut se
|
|
ignorante inlatam aut depositam apud se aut donatam sibi:
|
|
quibus omnibus, etiam si proposita non sunt, responderi
|
|
potest. At in scholis recte et narrabimus et contradictionibus
|
50.1
|
occurremus, ut in utrumque locum, id est primum et secun-
|
|
dum, simul exerceamur. Quod nisi fecerimus, numquam
|
|
utemur contradictione; non enim erit cui respondeamus.
|
|
Est et illud uitium nimium solliciti et circa omnia mo-
|
51.1
|
menta luctantis; suspectam enim facit iudici causam, et fre-
|
|
quenter quae statim dicta omnem dubitationem sustulissent
|
|
dilata ipsis praeparationibus fidem perdunt, quia patronus
|
|
et aliis crediderit opus fuisse. Fiduciam igitur orator prae se
|
5
|
ferat, semperque ita dicat tamquam de causa optime sentiat.
|
|
Quod sicut omnia in Cicerone praecipuum est. Nam
|
52.1
|
illa summa cura securitatis est similis, tantaque in oratione
|
|
auctoritas ut probationis locum optineat, dubitare nobis
|
|
non audentibus. Porro qui scierit quid pars aduersa, quid
|
|
nostra habeat ualentissimum, facile iudicabit quibus maxime
|
5
|
rebus uel occurrendum sit uel instandum.
|
|
Ordo quidem in parte nulla minus adfert laboris. Nam si
|
53.1
|
agimus, nostra confirmanda sunt primum, tum quae nostris
|
|
opponuntur refutanda: si respondemus, prius incipiendum
|
|
a refutatione. Nascuntur autem ex iis quae contradictioni
|
54.1
|
opposuimus aliae contradictiones, euntque interim longius:
|
|
ut gladiatorum manus quae secundae uocantur fiunt et
|
|
tertiae si prima ad euocandum aduersarii ictum prolata erat,
|
|
et quartae si geminata captatio est, ut bis cauere, bis repe-
|
5
|
tere oportuerit. Quae ratio et ultra ducit. Sed illam etiam
|
55.1
|
quam supra ostendi simplicem ex adfectibus atque ex adfir-
|
|
matione sola probationem recipit refutatio, qualis est illa
|
|
Scauri de qua supra dixi, quin nescio an etiam frequentior
|
|
ubi quid negatur. Videndum praecipue utrique parti ubi sit
|
5
|
rei summa; nam fere accidit ut in causis multa dicantur, de
|
|
paucis iudicetur.
|
|
In his probandi refutandique ratio est, sed adiuuanda
|
56.1
|
uiribus dicentis et adornanda. Quamlibet enim sint ad docen-
|
|
dum quod uolumus accommodata, ieiuna tamen erunt et
|
|
infirma nisi maiore quodam oratoris spiritu implentur. Quare
|
57.1
|
et illi communes loci de testibus, de tabulis, de argumentis
|
|
aliisque similibus magnam uim animis iudicum adferunt, et
|
|
hi proprii quibus factum quodque laudamus aut contra, ius-
|
|
tum uel iniustum docemus, maius aut minus, asperius aut
|
5
|
mitius. Ex his autem alii ad comparationem singulorum
|
|
argumentorum faciunt, alii ad plurium, alii ad totius causae
|
|
inclinationem. Ex quibus sunt qui praeparent animum
|
58.1
|
iudicis, sunt qui confirment. Sed praeparatio quoque aut
|
|
confirmatio aliquando totius causae est, aliquando partium,
|
|
et proinde ut cuique conueniunt subicienda. Ideoque miror
|
59.1
|
inter duos diuersarum sectarum uelut duces non mediocri
|
|
contentione quaesitum singulisne quaestionibus subiciendi
|
|
essent loci, ut Theodoro placet, an prius docendus iudex
|
|
quam mouendus, ut praecipit Apollodorus, tamquam perierit
|
5
|
haec ratio media et nihil cum ipsius causae utilitate sit deli-
|
|
berandum. Haec praecipiunt qui ipsi non dicunt in foro, ut
|
|
artes a securis otiosisque compositae ipsa pugnae necessitate
|
|
turbentur. Namque omnes fere qui legem dicendi quasi
|
60.1
|
quaedam mysteria tradiderunt, certis non inueniendorum
|
|
modo argumentorum locis sed concludendorum quoque nos
|
|
praeceptis alligauerunt: de quibus breuissime praelocutus,
|
|
quid ipse sentiam, id est quid clarissimos oratores fecisse
|
5
|
uideam, non tacebo.
|
|