Igitur enthymema et argumentum ipsum, id est rem 5.14.1.1
quae probationi alterius adhibetur, appellant et argumenti
elocutionem, eam uero, ut dixi, duplicem: ex consequentibus,
quod habet propositionem coniunctamque ei protinus proba-
tionem, quale pro Ligario: 'causa tum dubia quod erat ali- 5
quid in utraque parte quod probari posset; nunc melior ea
iudicanda est quam etiam di adiuuerunt.' Habet enim
rationem et propositionem, non habet conclusionem: ita est
ille inperfectus syllogismus. Ex pugnantibus uero, quod 2.1
etiam solum enthymema quidam uocant, fortior multo pro-
batio est. Tale est Ciceronis pro Milone: 'eius igitur mortis
sedetis ultores cuius uitam si putetis per uos restitui posse
nolitis'. Quod quidem etiam aliquando multiplicari solet, ut 3.1
est ab eodem <et pro eodem> reo factum: 'quem igitur cum
aliqua gratia noluit, hunc uoluit cum aliquorum querela?
Quem iure, quem loco, quem tempore, <quem inpune> non
est ausus, hunc iniuria, iniquo loco, alieno tempore, cum 5
periculo capitis non dubitauit occidere?' Optimum autem 4.1
uidetur enthymematis genus cum proposito dissimili uel
contrario ratio subiungitur, quale est Demosthenis: 'Non
enim, si quid umquam contra leges actum est idque tu es
imitatus, idcirco te conuenit poena liberari, quin e contrario 5
damnari multo magis. Nam ut, si quis eorum damnatus
esset, tu haec non scripsisses, ita, damnatus tu si fueris, non
scribet alius'.
  Epichirematos et quattuor et quinque et sex etiam factae 5.1
sunt partes a quibusdam. Cicero maxime quinque defendit,
ut sit propositio, deinde ratio eius, tum adsumptio et eius
probatio, quinta complexio: quia <uero> interim et proposi-
tio non egeat rationis et adsumptio probationis, nonnum- 5
quam etiam complexione opus non sit, et quadripertitam et
tripertitam et bipertitam quoque fieri posse ratiocina-
tionem. Mihi et pluribus nihilominus auctoribus tres sum- 6.1
mum uidentur. Nam ita se habet ipsa natura ut sit de quo
quaeratur et per quod probetur: tertium adici potest uelut
ex consensu duorum antecedentium. Ita erit prima intentio,
secunda adsumptio, tertia conexio. Nam confirmatio primae 5
ac secundae partis <et> exornatio isdem cedere possunt
quibus subiciuntur. Sumamus enim ex Cicerone quinque 7.1
partium exemplum: 'Melius gubernantur ea quae consilio
reguntur quam quae sine consilio administrantur. Hanc
primam partem numerant, eam deinceps rationibus uariis et
quam copiosissimis uerbis adprobari putant oportere'. Hoc 5
ego totum cum sua ratione unum puto: alioqui si ratio pars
est, est autem uaria ratio, plures partes esse dicantur. Ad- 8.1
sumptionem deinde ponit: 'Nihil autem omnium rerum
melius quam omnis mundus administratur. Huius adsump-
tionis quarto in loco aliam porro inducunt adprobationem':
de quo idem quod supra dico. 'Quinto inducunt loco 9.1
complexionem, quae aut id infert solum quod ex omnibus
partibus cogitur, hoc modo: consilio igitur mundus admini-
stratur, aut, unum in locum cum conduxit breuiter proposi-
tionem et adsumptionem, adiungit quid ex his conficiatur, 5
ad hunc modum: quod si melius geruntur quae consilio
quam quae sine consilio administrantur, nihil autem om-
nium rerum melius quam omnis mundus administratur,
<consilio igitur mundus administratur'.> Cui parti consentio.
  In tribus autem quas fecimus partibus non est forma sem- 10.1
per eadem, sed una in qua idem concluditur quod intendi-
tur: 'anima inmortalis est, nam quidquid ex se ipso mouetur
inmortale est, anima autem ex se ipsa mouetur, inmortalis
igitur est anima'. Hoc fit non solum in singulis argumentis 5
sed in totis causis, quae sunt simplices, et in quaestionibus.
Nam et hae primam habent propositionem: 'sacrilegium 11.1
commisisti', 'non quisquis hominem occidit caedis tenetur',
deinde rationem (sed haec est in causis et quaestione longior
quam in singulis argumentis), et plerumque summa com-
plexione uel per enumerationem uel per breuem conclusio- 5
nem testantur quid effecerint. In hoc genere propositio dubia
est, de hac enim quaeritur. Altera est complexio non par in- 12.1
tentioni, sed uim habens parem: 'mors nihil ad nos, nam
quod est dissolutum sensu caret, quod autem sensu caret
nihil ad nos'. In alio genere non eadem propositio est quae
conexio: 'omnia animalia meliora sunt quam inanima, nihil 5
autem melius est mundo, mundus igitur animal'. Hic potest
uideri deesse intentio; potuit enim sic constitui ratiocinatio:
'animal est mundus, omnia enim animalia meliora sunt
quam inanima' et cetera. Haec propositio aut confessa est ut 13.1
proxima, aut probanda, ut: 'qui beatam uitam uiuere uolet,
philosophetur oportet', non enim conceditur; cetera sequi
nisi confirmata prima parte non possunt. Item adsumptio
interim confessa est, ut: 'omnes autem uolunt beatam uitam 5
uiuere', interim probanda ut illa: 'quod est dissolutum sensu
caret', cum soluta corpore anima an sit inmortalis uel ad
tempus certum maneat sit in dubio. Quod adsumptionem
alii, rationem alii uocant.
  Epichirema autem nullo differt a syllogismis nisi quod illi 14.1
et plures habent species et uera colligunt ueris, epichirematis
frequentior circa credibilia est usus. Nam si contingeret
semper controuersa confessis probare, uix esset in hoc
genere usus oratoris. Nam quo ingenio est opus ut dicas: 15.1
'bona ad me pertinent, solus enim sum filius defuncti', uel
'solus heres' (cum iure bonorum possessio testati secundum
tabulas testamenti detur), 'ad me igitur pertinet'? Sed cum 16.1
ipsa ratio in quaestionem uenit, efficiendum est certum id
quo probaturi sumus quod incertum est, ut, si ipsa forte in-
tentione dicatur aut 'filius non es' aut 'non es legitimus' aut
'non es solus', itemque aut 'non es heres' aut 'non iustum 5
testamentum est' aut 'capere non potes' aut 'habes co-
heredes', efficiendum est †iustum† propter quod nobis adiu-
dicari bona debeant. Sed tum est necessaria illa summa 17.1
conexio cum interuenit ratio longior, alioqui sufficiunt inten-
tio ac ratio: 'silent enim leges inter arma, nec se expectari
iubent, cum ei qui expectare uelit ante iniusta poena luenda
sit quam iusta repetenda'. Ideoque id enthymema quod est 5
ex consequentibus rationis simile dixerunt. Sed et singula
interim [quae] recte ponuntur, ut ipsum illud 'silent leges
inter arma', et a ratione incipere fas est, deinde concludere, 18.1
ut ibidem: 'quod si duodecim tabulae nocturnum furem
quoquo modo, diurnum autem, si se telo defenderet, interfici
inpune uoluerunt, quis est qui quoquo modo <quis> inter-
fectus sit puniendum putet?' Variauit hic adhuc et rursus 5
rationem tertio loco posuit: 'cum uideat aliquando gladium
nobis ab ipsis porrigi legibus'. Per omnis autem partis duxit 19.1
ordinem: 'insidiatori uero et latroni quae potest inferri
iniusta nex?' (hoc intentio); 'quid comitatus nostri, quid
gladii uolunt?' (hoc ratio); 'quos habere certe non liceret si
uti illis nullo pacto liceret': hoc ex ratione et intentione 5
conexio.
  Huic generi probationis tribus occurritur modis, id est per 20.1
omnis partis. Aut enim expugnatur intentio aut adsumptio
aut conclusio, nonnumquam omnia. [Sed omnia haec tria
sunt.] Intentio expugnatur: 'iure occidi eum qui insidiatus
sit'; nam prima statim quaestio pro Milone est 'an ei fas sit 5
lucem intueri qui a se hominem necatum esse fateatur'. Ex- 21.1
pugnatur adsumptio omnibus iis quae de refutatione dixi-
mus. Et ratio quidem numquam est uera nisi et propositio
uera sit; interim uerae propositionis falsa ratio est, ut 'uirtus
bonum est' uerum est: si quis rationem subiciat 'quod ea 5
locupletes faciat', uerae intentionis falsa sit ratio. Conexio 22.1
autem aut uera negatur, cum aliud colligit quam id quod ex
prioribus efficitur, aut nihil ad quaestionem dicitur per-
tinere. Non est uera sic: 'insidiator iure occiditur; nam cum
uitae uim adferat ut hostis, debet etiam repelli ut hostis: 5
recte igitur Clodius ut hostis occisus est'; non utique, non-
dum enim Clodium insidiatorem ostendimus. Sed sit uera
conexio 'recte igitur insidiator ut hostis occiditur': nihil ad
nos, nondum enim Clodius insidiator apparet. Sed ut potest 23.1
uera esse intentio et ratio et tamen falsa conexio, ita, si illa
falsa sunt, numquam est uera conexio.
  Enthymema ab aliis oratorius syllogismus, ab aliis pars 24.1
dicitur syllogismi, propterea quod syllogismus utique
conclusionem et propositionem habet et per omnes partes ef-
ficit quod proposuit, enthymema tantum intellegi contentum
sit. Syllogismus talis: 'solum bonum uirtus, nam id demum 25.1
bonum est quo nemo male uti potest: <uirtute nemo male
uti potest>; bonum est ergo uirtus'. Enthymema ex conse-
quentibus: 'bonum est uirtus, qua nemo male uti potest'. Et
contra: 'non est bonum pecunia; non enim bonum <est> quo 5
quis male uti potest; pecunia potest quis male uti; non igitur
bonum est pecunia'. Enthymema ex pugnantibus: 'an
bonum est pecunia, qua quis male uti potest?' 'Si pecunia 26.1
quae est in argento signato argentum est, qui argentum
omne legauit et pecuniam quae est in argento signato lega-
uit: argentum autem omne legauit; igitur et pecuniam quae
est in argento legauit' habet formam syllogismi. Oratori satis 5
est dicere: 'cum argentum legauerit omne, pecuniam quoque
legauit quae est in argento'.
  Peregisse mihi uideor sacra tradentium partes, sed con- 27.1
silio locus superest. Namque ego, ut in oratione syllogismo
quidem aliquando uti <non> nefas duco, ita constare totam
aut certe confertam esse adgressionum et enthymematum
stipatione minime uelim. Dialogis enim et dialecticis dispu- 5
tationibus erit similior quam nostri operis actionibus, quae
quidem inter se plurimum differunt. Namque <in> illis 28.1
homines docti et inter doctos uerum quaerentes minutius et
scrupulosius scrutantur omnia et ad liquidum confessumque
perducunt, ut qui sibi et inueniendi et iudicandi uindicent
partis, quarum alteram τοπικήν, alteram κριτικήν uocant. 5
Nobis ad aliorum iudicia componenda est oratio, et saepius 29.1
apud omnino imperitos atque illarum certe ignaros littera-
rum loquendum est, quos nisi et delectatione adlicimus et
uiribus trahimus et nonnumquam turbamus adfectibus, ipsa
quae iusta ac uera sunt tenere non possumus. Locuples et 30.1
speciosa <et imperiosa> uult esse eloquentia: quorum nihil
consequetur si conclusionibus certis et crebris et in unam
prope formam cadentibus concisa et contemptum ex humili-
tate et odium ex quadam seruitute et ex copia satietatem et 5
ex similitudine fastidium tulerit. Feratur ergo non semitis 31.1
sed campis, non ut ieiuni fontes angustis fistulis colliguntur,
sed ut beatissimi amnes totis uallibus fluunt, ac sibi uiam, si
quando non acceperit, faciat. Nam quid illa miserius lege
uelut praeformatas infantibus litteras persequentium et, ut 5
Graeci dicere solent, quem mater amictum dedit sollicite
custodientium: [propositio conclusio ex consequentibus, pro-
pugnantibus] non inspiret? non augeat? non mille figuris 32.1
uariet ac uerset, ut ea nasci et ipsa prouenire natura, non
manu facta et arte suspecta magistrum fateri ubique uidean-
tur? Quis umquam sic dixit orator? Nonne apud ipsum
Demosthenen paucissima huius generis reperiuntur? Quae 5
adprensa Graeci magis (nam hoc solum peius nobis faciunt)
in catenas ligant et inexplicabili serie conectunt et indubitata
colligunt et probant confessa et se antiquis per hoc similes
uocant, deinde interrogati numquam respondebunt quem
imitentur. 10
  Sed de figuris alio loco. Nunc illud adiciendum, ne iis 33.1
quidem consentire me qui semper argumenta sermone puro
et dilucido et distincto, ceterum minime elato ornatoque
putant esse dicenda. Namque ea distincta quidem ac per-
spicua debere esse confiteor, in rebus uero minoribus etiam 5
sermone ac uerbis quam maxime propriis et ex usu: at si 34.1
maior erit materia, nullum iis ornatum, qui modo non ob-
scuret, subtrahendum puto. Nam et saepe plurimum lucis
adfert ipsa tralatio, cum etiam iuris consulti, quorum
summus circa uerborum proprietatem labor est, litus esse 5
audeant dicere qua fluctus eludit, quoque quid est natura 35.1
magis asperum, hoc pluribus condiendum est uoluptatibus,
et minus suspecta argumentatio dissimulatione, et multum
ad fidem adiuuat audientis uoluptas: nisi forte existimamus
Ciceronem haec ipsa male <in> argumentatione dixisse, 5
'silere leges inter arma', et 'gladium nobis interim ab ipsis
porrigi legibus'. Is tamen habendus est modus ut sint orna-
mento, non impedimento.