Peroratio sequebatur, quam cumulum quidam, conclu- 6.1.1.1
sionem alii uocant. Eius duplex ratio est, posita aut in rebus
aut in adfectibus. Rerum repetitio et congregatio, quae
Graece dicitur ἀνακεφαλαίωσις, a quibusdam Latinorum enu-
meratio, et memoriam iudicis reficit et totam simul causam 5
ponit ante oculos, et, etiam si per singula minus mouerat,
turba ualet. In hac quae repetemus quam breuissime dicenda 2.1
sunt, et, quod Graeco uerbo patet, decurrendum per capita.
Nam si morabimur, non iam enumeratio, sed quasi altera
fiet oratio. Quae autem enumeranda uidentur, cum pondere
aliquo dicenda sunt et aptis excitanda sententiis et figuris 5
utique uarianda: alioqui nihil est odiosius recta illa
repetitione uelut memoriae iudicum diffidentis. Sunt autem 3.1
innumerabiles, optimeque in Verrem Cicero: 'si pater ipse
iudicaret, quid diceret cum haec probarentur?' et deinde
subiecit enumerationem; aut cum idem et in eundem per
inuocationem deorum spoliata a praetore templa dinumerat. 5
Licet et dubitare num quid nos fugerit, et quid responsurus
sit aduersarius his et his, aut quam spem accusator habeat om-
nibus ita defensis. Illa uero iucundissima, si contingat aliquod 4.1
ex aduersario ducere argumentum, ut si dicas: 'reliquit hanc
partem causae', aut 'inuidia premere maluit', aut 'ad preces
confugit merito, cum sciret haec et haec'. Sed non sunt sin- 5.1
gulae species persequendae, ne sola uideantur quae forte
nunc dixero, cum occasiones et ex causis et ex dictis aduer-
sariorum et ex quibusdam fortuitis quoque oriantur. Nec
referenda modo nostra, sed postulandum etiam ab aduersariis 5
ut ad quaedam respondeant: id autem si et actionis supererit 6.1
locus et ea proposuerimus quae refelli non possint; nam
prouocare quae inde sint fortia non arguentis est sed monen-
tis. Id unum epilogi genus uisum est plerisque Atticorum, et 7.1
philosophis fere omnibus qui de arte oratoria scriptum ali-
quid reliquerunt. Id sensisse Atticos credo quia Athenis
adfectus mouere etiam per praeconem prohibebatur orator.
Philosophos minus miror, apud quos uitii loco est adfici, nec 5
boni moris uidetur sic a uero iudicem auerti, nec conuenire
bono uiro uitiis uti. Necessarios tamen adfectus fatebuntur
si aliter optineri uera et iusta et in commune profutura non
possint. Ceterum illud constitit inter omnes, etiam in aliis 8.1
partibus actionis, si multiplex causa sit et pluribus argu-
mentis defensa, utiliter ἀνακεφαλαίωσιν fieri solere, sicut
nemo dubitauerit multas esse causas in quibus nullo loco sit
necessaria, si breues et simplices fuerint. Haec pars perora- 5
tionis accusatori patronoque ex aequo communis est.
  Adfectibus quoque isdem fere utuntur, sed aliis hic, aliis 9.1
ille saepius ac magis; nam huic concitare iudices, illi flectere
conuenit. Verum et accusator habet interim lacrimas ex
miseratione eius [rei] quem ulciscitur, et reus de indignitate
calumniae conspirationis uehementius interim queritur. 5
Diuidere igitur haec officia commodissimum, quae plerum-
que sunt, ut dixi, prohoemio similia, sed liberiora pleniora-
que. Inclinatio enim iudicum ad nos petitur initio parcius, 10.1
cum admitti satis est et oratio tota superest: in epilogo uero
est qualem animum iudex <in> consilium ferat, et iam nihil
amplius dicturi sumus, nec restat quo reseruemus. Est igitur 11.1
utrisque commune conciliare sibi, auertere ab aduersario
iudicem, concitare adfectus et componere. Et breuissimum
quidem hoc praeceptum dari utrique parti potest, ut totas
causae suae uires orator ponat ante oculos, et cum uiderit 5
quid inuidiosum fauorabile inuisum miserabile aut sit in
rebus aut uideri possit, ea dicat quibus, si iudex esset, ipse
maxime moueretur. Sed certius est ire per singula.
  Et quae concilient quidem accusatorem in praeceptis 12.1
exordii iam diximus. Quaedam tamen, quae illic ostendere
sat est, in peroratione implenda sunt magis, si contra inpo-
tentem inuisum perniciosum suscepta causa est, si iudicibus
ipsis aut gloriae damnatio rei aut deformitati futura 5
absolutio. Nam egregie in Vatinium Caluus 'factum' inquit 13.1
'ambitum scitis omnes, et hoc uos scire omnes sciunt'. Cicero
quidem in Verrem etiam emendari posse infamiam iudiciorum
damnato reo dicit, quod est unum ex supra dictis. Metus
etiam, si est adhibendus, ut facit idem, hunc habet locum 5
fortiorem quam in prohoemio. Qua de re quid sentirem, alio
iam libro exposui. Concitare quoque inuidiam odium iram 14.1
liberius in peroratione contingit: quorum inuidiam gratia,
odium turpitudo, iram offensio iudici facit, si contumax
adrogans securus sit: quae non ex facto modo dictoue aliquo
sed uultu habitu aspectu moueri solet, egregieque nobis adu- 5
lescentibus dixisse accusator Cossutiani Capitonis uidebatur,
Graece quidem, sed in hunc sensum: 'erubescis Caesarem
timere'. Summa tamen concitandi adfectus accusatori in 15.1
hoc est, ut id quod obiecit aut quam atrocissimum aut
etiam, si fieri potest, quam maxime miserabile esse uideatur.
Atrocitas crescit ex his: quid factum sit, a quo, in quem,
quo animo, quo tempore, quo loco, quo modo; quae omnia 5
infinitos tractatus habent. Pulsatum querimur: de re primum 16.1
ipsa dicendum, tum si senex, si puer, si magistratus, si pro-
bus, si bene de re publica meritus, etiam si percussus sit a
uili aliquo contemptoque uel ex contrario a potente nimium
uel ab eo quo minime oportuit, et si die forte sollemni aut 5
iis temporibus cum iudicia eius rei maxime exercerentur, aut
in sollicito ciuitatis statu, item in theatro, in templo, in
contione; crescit inuidia et si non errore nec ira, uel etiam, si 17.1
forte ira, sed iniqua, quod patri adfuisset, quod respondisset,
quod honores contra peteret, et si plus etiam uideri potest
uoluisse quam fecit; plurimum tamen adfert atrocitatis
modus, si grauiter, si contumeliose, ut Demosthenes ex parte 5
percussi corporis, ex uultu ferientis, ex habitu inuidiam
Midiae quaerit. Occisum queror: ferro an igne an ueneno, 18.1
uno uulnere an pluribus, subito an expectatione tortus, ad
hanc partem maxime pertinet. Vtitur frequenter accusator
et miseratione, cum aut eius casum quem ulciscitur aut
liberorum ac parentium solitudinem conqueritur. Etiam 19.1
futuri temporis imagine iudices mouet, quae maneant eos
qui de ui et iniuria questi sunt nisi uindicentur: fugiendum
de ciuitate, cedendum bonis, aut omnia quaecumque
inimicus fecerit perferenda. Sed saepius id est accusatoris, 20.1
auertere iudicem a miseratione qua reus sit usurus, atque ad
fortiter [ad] iudicandum concitare. Cuius loci est etiam
occupare quae dicturum facturumue aduersarium putes.
Nam et cautiores ad custodiam suae religionis iudices facit, 5
et gratiam responsuris aufert cum ea <quae> praedicta sunt
ab accusatore iam, si pro reo repetentur, non sint noua,
ut †Seruius Sulpicius contra Aufidiam† ne signatorum,
ne ipsius discrimen obiciatur sibi praemonet. Nec non ab
Aeschine quali sit usurus Demosthenes actione praedictum 10
est. Docendi quoque interim iudices quid rogantibus respon-
dere debeant, quod est unum repetitionis genus.
  Periclitantem uero commendat dignitas et studia fortia 21.1
et susceptae bello cicatrices et nobilitas et merita maiorum.
Hoc quod proxime dixi Cicero atque Asinius certatim sunt
usi, pro Scauro patre hic, ille pro filio. Commendat et causa 22.1
periculi, si suscepisse inimicitias ob aliquod factum hones-
tum uidetur, praecipue bonitas humanitas misericordia;
iustius enim petere ea quisque uidetur a iudice quae aliis
ipse praestiterit. Referenda pars haec quoque ad utilitatem 5
rei publicae, ad iudicum gloriam, ad exemplum, ad me-
moriam posteritatis. Plurimum tamen ualet miseratio, quae 23.1
iudicem non flecti tantum cogit, sed motum quoque animi
sui lacrimis confiteri. Haec petetur aut ex iis quae passus est
reus, aut iis quae [quam] cum maxime patitur, aut iis quae
damnatum manent: quae et ipsa duplicantur cum dicimus 5
ex qua illi fortuna et in quam reccidendum sit. Adfert in his 24.1
momentum et aetas et sexus et pignora, liberi, dico, et
parentes et propinqui. Quae omnia tractari uarie solent.
Nonnumquam etiam ipse patronus has partes subit (ut
Cicero pro Milone: 'O me miserum! O te infelicem! Reuocare 5
me tu in patriam, Milo, potuisti per hos, ego te in patria per
eosdem retinere <non potero>?') maximeque si, ut tum acci-
dit, non conueniunt ei qui accusatur preces; nam quis ferret 25.1
Milonem pro capite suo supplicantem qui a se uirum nobilem
interfectum quia id fieri oportuisset fateretur? Ergo et illi
captauit ex ipsa praestantia animi fauorem et in locum lacri-
marum eius ipse successit. 5
  His praecipue locis utiles sunt prosopopoeiae, id est fictae
alienarum personarum orationes. †Quale litigatore dicit
patronum† nudae tantum res mouent: at cum ipsos loqui
fingimus, ex personis quoque trahitur adfectus. Non enim 26.1
audire iudex uidetur aliena mala deflentis, sed sensum ac
uocem auribus accipere miserorum, quorum etiam mutus
aspectus lacrimas mouet: quantoque essent miserabiliora si
ea dicerent ipsi, tanto sunt quadam portione ad adficiendum 5
potentiora cum uelut ipsorum ore dicuntur, ut scaenicis
actoribus eadem uox eademque pronuntiatio plus ad
mouendos adfectus sub persona ualet. Itaque idem Cicero, 27.1
quamquam preces non dat Miloni eumque potius animi prae-
stantia commendat, accommodauit tamen ei uerba, conueni-
entis etiam forti uiro conquestiones: 'Frustra' inquit 'mei
suscepti labores! O spes fallaces! O cogitationes inanes meas!' 5
  Numquam tamen debet longa esse miseratio. Nec sine
causa dictum est nihil facilius quam lacrimas inarescere.
Nam cum etiam ueros dolores mitiget tempus, citius euanes- 28.1
cat necesse est illa quam dicendo effinximus imago: in qua
si moramur, fatigatur lacrimis auditor et requiescit et ab illo
quem ceperat impetu ad rationem redit. Non patiamur igi- 29.1
tur frigescere hoc opus, et adfectum cum ad summum per-
duxerimus relinquamus, nec speremus fore ut aliena mala
quisquam diu ploret, ideoque cum in aliis, tum in hac maxime
parte crescere debet oratio, quia quidquid non adicit priori- 5
bus etiam detrahere uidetur, et facile deficit adfectus qui
descendit.
  Non solum autem dicendo, sed etiam faciendo quaedam 30.1
lacrimas mouemus, unde et producere ipsos qui periclitentur
squalidos atque deformes et liberos eorum ac parentis insti-
tutum, et ab accusatoribus cruentum gladium ostendi et
lecta e uulneribus ossa et uestes sanguine perfusas uidemus, 5
et uulnera resolui, uerberata corpora nudari. Quarum rerum 31.1
ingens plerumque uis est uelut in rem praesentem animos
hominum ducentium, ut populum Romanum egit in furorem
praetexta C. Caesaris praelata in funere cruenta. Sciebatur
interfectum eum, corpus denique ipsum impositum lecto 5
erat, [at] uestis tamen illa sanguine madens ita repraesen-
tauit imaginem sceleris ut non occisus esse Caesar sed tum
maxime occidi uideretur. Sed non ideo probauerim, quod 32.1
factum et lego et ipse aliquando uidi, depictam <in> tabula
siparioue imaginem rei cuius atrocitate iudex erat commo-
uendus: quae enim est actoris infantia qui mutam illam effi-
giem magis quam orationem pro se putet locuturam? At 33.1
sordes et squalorem et propinquorum quoque similem habi-
tum scio profuisse, et magnum ad salutem momentum preces
attulisse; quare et obsecratio illa iudicum per carissima
pignora, utique si et reo sint liberi coniux parentes, utilis 5
erit, et deorum etiam inuocatio uelut ex bona conscientia
profecta uideri solet; stratum denique iacere et genua com- 34.1
plecti, nisi si tamen persona nos et ante acta uita et rei con-
dicio prohibebit; quaedam enim tam fortiter tuenda quam
facta sunt. Verum sic habenda est auctoritatis ratio ne sit
inuisa securitas. Fuit quondam inter haec omnia potentissi- 35.1
mum quo L. Murenam Cicero accusantibus clarissimis uiris
eripuisse praecipue uidetur, persuasitque nihil esse ad prae-
sentem rerum statum utilius quam duos Kal. Ian. ingredi
consulatum. Quod genus nostris temporibus totum paene 5
sublatum est, cum omnia curae tutelaeque unius innixa peri-
clitari nullo iudicii exitu possint.
  De accusatoribus et reis sum locutus quia in periculis 36.1
maxime uersatur adfectus. Sed priuatae quoque causae
utrumque habent perorationis genus, et illud quod est ex
enumeratione probationum et hoc quod ex lacrimis, si aut
statu periclitari aut opinione litigator uidetur. Nam in par- 5
uis quidem litibus has tragoedias mouere tale est quasi si
personam Herculis et coturnos aptare infantibus uelis.
  Ne illud quidem indignum est admonitione, ingens in 37.1
epilogis meo iudicio uerti discrimen quo modo se dicenti qui
excitatur accommodet. Nam et imperitia et rusticitas et
rigor et deformitas adferunt interim frigus, diligenterque
sunt haec actori prouidenda. Equidem repugnantis patrono 38.1
et nihil uultu commotos et intempestiue residentis et facto
aliquo uel ipso uultu risum etiam mouentis saepe uidi, prae-
cipue uero cum aliqua uelut scaenice fiunt [aliam cadunt].
Transtulit aliquando patronus puellam, quae soror esse ad- 39.1
uersarii dicebatur (nam de hoc lis erat), in aduersa subsellia,
tamquam in gremio fratris relicturus; at is a nobis praemoni-
tus discesserat. Tum ille, alioqui uir facundus, inopinatae rei
casu obmutuit et infantem suam frigidissime reportauit. 5
Alius imaginem mariti pro rea proferre magni putauit, at ea 40.1
risum saepius fecit. Nam et ii quorum officii erat ut traderent
eam, ignari qui esset epilogus, quotiens respexisset patronus
offerebant palam, et prolata nouissime deformitate ipsa
(nam senis cadaueri <cera erat> infusa) praeteritam quoque 5
orationis gratiam perdidit. Nec ignotum quid Glyconi, cui 41.1
Spyridion fuit cognomen, acciderit. Huic puer, quem is pro-
ductum quid fleret interrogabat, a paedagogo se uellicari
respondit. Sed nihil illa circa Caepasios Ciceronis fabula effi-
cacius ad pericula epilogorum. Omnia tamen haec tolerabilia 42.1
iis quibus actionem mutare facile est: at qui a stilo non
recedunt aut conticescunt ad hos casus aut frequentissime
falsa dicunt. Inde est enim 'tendit ad genua uestra supplices
manus' et 'haeret in complexu liberorum miser' et 'reuocat 5
ecce me' etiam si nihil horum is de quo dicitur faciat. Ex 43.1
scholis haec uitia, in quibus omnia libere fingimus—et in-
pune, quia pro facto est quidquid uoluimus; non admittit
hoc idem ueritas, egregieque Cassius dicenti adulescentulo:
'quid me toruo uultu intueris, Seuere?' 'non mehercule' 5
inquit 'faciebam, sed sic scripsisti: ecce!' et quam potuit
truculentissime eum aspexit. Illud praecipue monendum, ne 44.1
qui nisi summis ingenii uiribus ad mouendas lacrimas adgredi
audeat; nam ut est longe uehementissimus hic cum inualuit
adfectus, ita si nil efficit tepet; quem melius infirmus actor
tacitis iudicum cogitationibus reliquisset. Nam et uultus et 45.1
uox et ipsa illa excitati rei facies ludibrio etiam plerumque
sunt hominibus quos non permouerunt. Quare metiatur ac
diligenter aestimet uires suas actor, et quantum onus subi-
turus sit intellegat: nihil habet ista res medium, sed aut 5
lacrimas meretur aut risum.
  Non autem commouere tantum miserationem sed etiam 46.1
discutere epilogi est proprium, cum oratione continua, quae
motos lacrimis iudices ad iustitiam reducat, tum etiam qui-
busdam urbane dictis, quale est 'date puero panem, ne
ploret', et corpulento litigatori, cuius aduersarius, item puer, 47.1
circa iudices erat ab aduocato latus: 'Quid faciam? Ego te
baiulare non possum'. Sed haec tamen non debent esse
mimica. Itaque nec illum probauerim, quamquam inter
clarissimos sui temporis oratores fuit, qui pueris in epilogum 5
productis talos iecit in medium, quos illi diripere coeperunt;
namque haec ipsa discriminis sui ignorantia potuit esse
miserabilis: neque illum qui, cum esset cruentus gladius ab 48.1
accusatore prolatus, quo is hominem probabat occisum,
subito ex subselliis ut territus fugit, et capite ex parte uelato,
cum ad †agendum† ex turba prospexisset, interrogauit an
iam ille cum gladio recessisset. Fecit enim risum, sed ridicu- 5
lus fuit. Discutiendae tamen oratione eius modi scaenae, 49.1
egregieque Cicero, qui contra imaginem Saturnini pro
Rabirio grauiter, et contra iuuenem cuius subinde uulnus in
iudicio resoluebatur pro Vareno multa dixit urbane.
  Sunt et illi leniores epilogi, quibus aduersario satisfaci- 50.1
mus, <si> forte sit eius persona talis ut illi debeatur reueren-
tia, aut cum amice aliquid commonemus et ad concordiam
hortamur. Quod est genus egregie tractatum a Passieno,
cum <in> Domitiae uxoris suae pecuniaria lite aduersus fra- 5
trem eius Aenobarbum ageret; nam cum de necessitudine
multa dixisset, de fortuna quoque, qua uterque abundabat,
adiecit: 'nihil uobis minus deest quam de quo contenditis'.
  Omnis autem hos adfectus, etiam si quibusdam uidentur 51.1
in prohoemio atque in epilogo sedem habere, in quibus sane
sint frequentissimi, tamen aliae quoque partes recipiunt, sed
breuiores, ut cum ex iis plurima sint reseruanda. At hic, si
usquam, totos eloquentiae aperire fontes licet. Nam et, si 52.1
bene diximus reliqua, possidebimus iam iudicum animos,
et e confragosis atque asperis euecti tota pandere possumus
uela, et, cum sit maxima pars epilogi amplificatio, uerbis
atque sententiis uti licet magnificis et ornatis. Tunc est 5
commouendum theatrum cum uentum est ad ipsum illud
quo ueteres tragoediae comoediaeque cluduntur 'plodite'.
  In aliis autem partibus tractandus erit adfectus ut quisque 53.1
nascetur; nam neque exponi sine hoc res atroces et misera-
biles debent, cum de qualitate alicuius rei quaestio est, et
probationibus unius cuiusque rei recte subiungitur. Vbi uero 54.1
coniunctam ex pluribus causam agimus, etiam necesse erit
uti pluribus quasi epilogis, ut in Verrem Cicero fecit; nam
et Philodamo et nauarchis et cruci ciuis Romani et aliis
plurimis suas lacrimas dedit. Sunt qui hos μερικοὺς ἐπιλόγους 55.1
uocent, quo partitam perorationem significant. Mihi non
tam partes eius quam species uidentur, si quidem et epilogi
et perorationis nomina ipsa aperte satis ostendunt hanc esse
consummationem orationis. 5