Quamuis autem pars haec iudicialium causarum summe
|
6.2.1.1
|
praecipueque constet adfectibus et aliqua de iis necessario
|
|
dixerim, non tamen potui ac ne debui quidem istum locum
|
|
in unam speciem concludere. Quare adhuc opus superest
|
|
cum ad optinenda quae uolumus potentissimum, tum supra
|
5
|
dictis multo difficilius, mouendi iudicum animos atque in
|
|
eum quem uolumus habitum formandi et uelut transfiguran-
|
|
di. Qua de re pauca quae postulabat materia sic attigi ut
|
2.1
|
magis quid oporteret fieri quam quo id modo consequi pos-
|
|
semus ostenderem. Nunc altius omnis rei repetenda ratio
|
|
est.
|
|
Nam et per totam, ut diximus, causam locus est adfecti-
|
5
|
bus, et eorum non simplex natura nec in transitu tractanda.
|
|
Quo nihil adferre maius uis orandi potest: nam cetera
|
3.1
|
forsitan tenuis quoque et angusta ingeni uena, si modo uel
|
|
doctrina uel usu sit adiuta, generare atque ad frugem aliquam
|
|
perducere queat: certe sunt semperque fuerunt non parum
|
|
multi qui satis perite quae essent probationibus utilia re-
|
5
|
perirent. Quos equidem non contemno, sed hactenus utiles
|
|
credo, ne quid per eos iudici sit ignotum, atque (ut dicam
|
|
quod sentio) dignos a quibus causam diserti docerentur: qui
|
|
uero iudicem rapere et in quem uellet habitum animi posset
|
|
perducere, quo dicente flendum irascendum esset, rarus fuit.
|
10
|
Atqui hoc est quod dominetur in iudiciis: hic eloquentia
|
4.1
|
regnat. Namque argumenta plerumque nascuntur ex causa,
|
|
et pro meliore parte plura sunt semper, ut qui per haec uicit
|
|
tantum non defuisse sibi aduocatum sciat: ubi uero animis
|
5.1
|
iudicum uis adferenda est et ab ipsa ueri contemplatione
|
|
abducenda mens, ibi proprium oratoris opus est. Hoc non
|
|
docet litigator, hoc causarum libellis non continetur. Proba-
|
|
tiones enim efficiant sane ut causam nostram meliorem esse
|
5
|
iudices putent, adfectus praestant ut etiam uelint; sed id
|
|
quod uolunt credunt quoque. Nam cum irasci fauere odisse
|
6.1
|
misereri coeperunt, agi iam rem suam existimant, et, sicut
|
|
amantes de forma iudicare non possunt quia sensum ocu-
|
|
lorum praecipit animus, ita omnem ueritatis inquirendae
|
|
rationem iudex omittit occupatus adfectibus: aestu fertur
|
5
|
et uelut rapido flumini obsequitur. Ita argumenta ac testes
|
7.1
|
quid egerint pronuntiatio ostendit, commotus autem ab ora-
|
|
tore iudex quid sentiat sedens adhuc atque audiens confite-
|
|
tur. An cum ille qui plerisque perorationibus petitur fletus
|
|
erupit, non palam dicta sententia est? Huc igitur incumbat
|
5
|
orator, hoc opus eius, hic labor est, sine quo cetera nuda
|
|
ieiuna infirma ingrata sunt: adeo uelut spiritus operis huius
|
|
atque animus est in adfectibus.
|
|
Horum autem, sicut antiquitus traditum accepimus, duae
|
8.1
|
sunt species: alteram Graeci πάθος uocant, quod nos uer-
|
|
tentes recte ac proprie adfectum dicimus, alteram ἦθος, cuius
|
|
nomine, ut ego quidem sentio, caret sermo Romanus: mores
|
|
appellantur, atque inde pars quoque illa philosophiae ἠθική
|
5
|
moralis est dicta. Sed ipsam rei naturam spectanti mihi non
|
9.1
|
tam mores significari uidentur quam morum quaedam pro-
|
|
prietas; nam ipsis quidem omnis habitus mentis continetur.
|
|
Cautiores uoluntatem complecti quam nomina interpretari
|
|
maluerunt. Adfectus igitur hos concitatos, illos mites atque
|
5
|
compositos esse dixerunt: in altero uehementes motus, in
|
|
altero lenes, denique hos imperare, illos persuadere, hos ad
|
|
perturbationem, illos ad beniuolentiam praeualere. Adiciunt
|
10.1
|
quidam ἦθος perpetuum, πάθος temporale esse. Quod ut ac-
|
|
cidere frequentius fateor, ita nonnullas credo esse materias
|
|
quae continuum desiderent adfectum. Nec tamen minus
|
|
artis aut usus hi leniores habent, uirium atque impetus non
|
5
|
tantundem exigunt. In causis uero etiam pluribus uersantur,
|
|
immo secundum quendam intellectum in omnibus. Nam
|
11.1
|
†cum ex illo et hoc loco nihil non ab oratore tractetur†, quid-
|
|
quid de honestis et utilibus, denique faciendis ac non facien-
|
|
dis dicitur, ἦθος uocari potest. Quidam commendationem
|
|
atque excusationem propria huius officii putauerunt, nec
|
5
|
abnuo esse ista <in> hac parte, sed non concedo ut sola sint.
|
|
Quin illud adhuc adicio, πάθος atque ἦθος esse interim ex
|
12.1
|
eadem natura, ita ut illud maius sit, hoc minus, ut amor
|
|
πάθος, caritas ἦθος, interdum diuersa inter se, sicut in epilogis;
|
|
nam quae πάθος concitauit, ἦθος solet mitigare. Proprie tamen
|
|
mihi huius nominis exprimenda natura est, quatenus appell-
|
5
|
atione ipsa non satis significari uidetur. Ἦθος, quod intelle-
|
13.1
|
gimus quodque a dicentibus desideramus, id erit quod ante
|
|
omnia bonitate commendabitur, non solum mite ac placi-
|
|
dum, sed plerumque blandum et humanum et audientibus
|
|
amabile atque iucundum, in quo exprimendo summa uirtus
|
5
|
ea est, ut fluere omnia ex natura rerum hominumque uidean-
|
|
tur, quo mores dicentis ex oratione perluceant et quodam
|
|
modo agnoscantur. Quod est sine dubio inter coniunctas
|
14.1
|
maxime personas, quotiens ferimus ignoscimus satisfacimus
|
|
monemus, procul ab ira, procul ab odio. Sed tamen alia
|
|
patris aduersus filium, tutoris aduersus pupillum, mariti
|
|
aduersus uxorem moderatio est (hi enim praeferunt eorum
|
5
|
ipsorum a quibus laeduntur caritatem, neque alio modo in-
|
|
uisos eos faciunt quam quod amare ipsi uidentur), alia cum
|
|
senex adulescentis alieni conuicium, honestus inferioris fert;
|
|
hic enim tantum concitari, illic etiam adfici debet. Sunt et illa
|
15.1
|
ex eadem natura, sed motus adhuc minoris, ueniam petere
|
|
adulescentiae, defendere amores. Nonnumquam etiam lenis
|
|
caloris alieni derisus ex hac forma uenit, sed is non ex iocis
|
|
tantum. Verum aliquanto magis propria fuerit uirtutis
|
5
|
simulatio satisfaciendi rogandi, et εἰρωνεία, quae diuersum
|
|
ei quod dicit intellectum petit. Hinc etiam ille maior ad
|
16.1
|
concitandum odium nasci adfectus solet, cum hoc ipso quod
|
|
nos aduersariis summittimus intellegitur tacita inpotentiae
|
|
exprobratio: namque eos grauis et intolerabiles id ipsum
|
|
demonstrat, quod cedimus. Et ignorant cupidi maledicendi
|
5
|
aut adfectatores libertatis plus inuidiam quam conuicium
|
|
posse; nam inuidia aduersarios, conuicium nos inuisos facit.
|
|
Ille iam paene medius adfectus est ex amoribus, ex desideriis
|
17.1
|
amicorum et necessariorum; nam et hoc maior est et illo
|
|
minor. Non parum significanter etiam illa in scholis ἤθη
|
|
dixerimus, quibus plerumque rusticos superstitiosos auaros
|
|
timidos secundum condicionem positionum effingimus; nam
|
5
|
si ἤθη mores sunt, cum hos imitamur ex his ducimus ora-
|
|
tionem.
|
|
Denique ἦθος omne bonum et comem uirum poscit. Quas
|
18.1
|
uirtutes cum etiam in litigatore debeat orator, si fieri potest,
|
|
adprobare, utique ipse aut habeat aut habere credatur. Sic
|
|
proderit plurimum causis, quibus ex sua bonitate faciet
|
|
fidem. Nam qui dum dicit malus uidetur utique male dicit
|
5
|
[non enim uidetur iusta dicere, alioqui ἦθος non uideretur].
|
|
Quare ipsum etiam dicendi genus in hoc placidum esse debet
|
19.1
|
ac mite, nihil superbum, nihil elatum saltem ac sublime
|
|
desiderat: proprie iucunde credibiliter dicere sat est, ideoque
|
|
ei medius ille orationis modus maxime conuenit.
|
|
Diuersum est huic quod πάθος dicitur quodque nos adfec-
|
20.1
|
tum proprie uocamus, et, ut proxime utriusque differentiam
|
|
signem, illud comoediae, hoc tragoediae magis simile. Haec
|
|
pars circa iram odium metum inuidiam miserationem fere
|
|
tota uersatur, quae quibus ex locis ducenda sint et manifes-
|
5
|
tum omnibus et a nobis in ratione prohoemii atque epilogi
|
|
dictum est. Et metum tamen duplicem intellegi uolo, quem
|
21.1
|
patimur et quem facimus, et inuidiam: namque altera in-
|
|
uidum, altera inuidiosum facit. Hoc autem hominis, illud
|
|
rei est, in quo †et plus† habet operis oratio. Nam quaedam
|
|
uidentur grauia per se, parricidium caedes ueneficium, quae-
|
5
|
dam efficienda sunt. Id autem contingit cum magnis alioqui
|
22.1
|
malis grauius esse id quod passi sumus ostenditur, quale est
|
|
apud Vergilium:
|
|
'o felix una ante alias Priameia uirgo,
|
|
hostilem ad tumulum Troiae sub moenibus altis
|
5
|
iussa mori'—
|
|
quam miser enim casus Andromachae si comparata ei felix
|
|
Polyxena: aut cum ita exaggeramus iniuriam nostram ut
|
23.1
|
etiam quae multo minora sunt intoleranda dicamus: 'si pul-
|
|
sasses, defendi non poteras: uulnerasti'. Sed haec diligentius
|
|
cum de amplificatione dicemus. Interim notasse contentus
|
|
sum non id solum agere adfectus, ut quae sunt ostendantur
|
5
|
acerba ac luctuosa, sed etiam ut quae toleranda haberi
|
|
solent grauia uideantur, ut cum in maledicto plus iniuriae
|
|
quam in manu, in infamia plus poenae dicimus quam in
|
|
morte. Namque in hoc eloquentiae uis est, ut iudicem non
|
24.1
|
in id tantum compellat in quod ipsa rei natura ducetur, sed
|
|
aut qui non est aut maiorem quam est faciat adfectum. Haec
|
|
est illa quae dinosis uocatur, rebus indignis asperis inuidiosis
|
|
addens uim oratio, qua uirtute praeter alias plurimum De-
|
5
|
mosthenes ualuit.
|
|
Quod si tradita mihi sequi praecepta sufficeret, satisfeceram
|
25.1
|
huic parti nihil eorum quae legi uel didici, quod modo proba-
|
|
bile fuit, omittendo: sed promere in animo est quae latent
|
|
et penitus ipsa huius loci aperire penetralia, quae quidem
|
|
non aliquo tradente sed experimento meo ac natura ipsa duce
|
5
|
accepi. Summa enim, quantum ego quidem sentio, circa mo-
|
26.1
|
uendos adfectus in hoc posita est, ut moueamur ipsi. Nam et
|
|
luctus et irae et indignationis aliquando etiam ridicula fuerit
|
|
imitatio, si uerba uultumque tantum, non etiam animum
|
|
accommodarimus. Quid enim aliud est causae ut lugentes
|
5
|
utique in recenti dolore disertissime quaedam exclamare
|
|
uideantur, et ira nonnumquam indoctis quoque eloquentiam
|
|
faciat, quam quod illis inest uis mentis et ueritas ipsa
|
|
morum? Quare, in iis quae esse ueri similia uolemus, simus
|
27.1
|
ipsi similes eorum qui uere patiuntur adfectibus, et a tali
|
|
animo proficiscatur oratio qualem facere iudici uolet. An ille
|
|
dolebit qui audiet me, qui in hoc dicam, non dolentem?
|
|
Irascetur, si nihil ipse qui in iram concitat ei quod exigit
|
5
|
simile patietur? Siccis agentis oculis lacrimas dabit? Fieri
|
|
non potest: nec incendit nisi ignis nec madescimus nisi umore
|
28.1
|
'nec res ulla dat alteri colorem quem non ipsa habet'.
|
|
Primum est igitur ut apud nos ualeant ea quae ualere
|
|
apud iudicem uolumus, adficiamurque antequam adficere
|
|
conemur. At quo modo fiet ut adficiamur? Neque enim sunt
|
29.1
|
motus in nostra potestate. Temptabo etiam de hoc dicere.
|
|
Quas φαντασίας Graeci uocant (nos sane uisiones appellemus),
|
|
per quas imagines rerum absentium ita repraesentantur
|
|
animo ut eas cernere oculis ac praesentes habere uideamur,
|
5
|
has quisquis bene ceperit is erit in adfectibus potentissimus.
|
30.1
|
[has] Quidam dicunt εὐφαντασίωτον qui sibi res uoces actus
|
|
secundum uerum optime finget: quod quidem nobis uolenti-
|
|
bus facile continget; nisi uero inter otia animorum et spes
|
|
inanes et uelut somnia quaedam uigilantium ita nos hae de
|
5
|
quibus loquor imagines prosecuntur ut peregrinari nauigare
|
|
proeliari, populos adloqui, diuitiarum quas non habemus
|
|
usum uideamur disponere, nec cogitare sed facere: hoc animi
|
|
uitium ad utilitatem non transferemus. [ad] Hominem
|
31.1
|
occisum queror: non omnia quae in re praesenti accidisse
|
|
credibile est in oculis habebo? non percussor ille subitus
|
|
erumpet? non expauescet circumuentus, exclamabit uel
|
|
rogabit uel fugiet? non ferientem, non concidentem uidebo?
|
5
|
non animo sanguis et pallor et gemitus, extremus denique
|
|
expirantis hiatus insidet? Insequetur ἐνάργεια, quae a
|
32.1
|
Cicerone inlustratio et euidentia nominatur, quae non tam
|
|
dicere uidetur quam ostendere, et adfectus non aliter quam si
|
|
rebus ipsis intersimus sequentur. An non ex his uisionibus
|
|
illa sunt:
|
5
|
'excussi manibus radii reuolutaque pensa',
|
|
'leuique patens in pectore uulnus',
|
|
equus ille in funere Pallantis 'positis insignibus'? Quid? non
|
33.1
|
idem poeta penitus ultimi fati cepit imaginem, ut diceret:
|
|
'et dulcis moriens reminiscitur Argos'?
|
|
Vbi uero miseratione opus erit, nobis ea de quibus queremur
|
34.1
|
accidisse credamus, atque id animo nostro persuadeamus.
|
|
Nos illi simus quos grauia indigna tristia passos queremur,
|
|
nec agamus rem quasi alienam, sed adsumamus parumper
|
|
illum dolorem: ita dicemus quae in nostro simili casu dicturi
|
5
|
essemus. Vidi ego saepe histriones atque comoedos, cum ex
|
35.1
|
aliquo grauiore actu personam deposuissent, flentes adhuc
|
|
egredi. Quod si in alienis scriptis sola pronuntiatio ita falsis
|
|
accendit adfectibus, quid nos faciemus, qui illa cogitare
|
|
debemus ut moueri periclitantium uice possimus? Sed in
|
36.1
|
schola quoque rebus ipsis adfici conuenit, easque ueras sibi
|
|
fingere, hoc magis quod illic <ut> litigatores loquimur fre-
|
|
quentius quam ut aduocati: orbum agimus et naufragum et
|
|
periclitantem, quorum induere personas quid attinet nisi
|
5
|
adfectus adsumimus?
|
|
Haec dissimulanda mihi non fuerunt, quibus ipse, quan-
|
|
tuscumque sum aut fui, peruenisse me ad aliquod nomen
|
|
ingeni credo: frequenter motus sum ut me non lacrimae
|
|
solum deprenderent, sed pallor et ueri similis dolor.
|
10
|