Huic diuersa uirtus quae risum iudicis mouendo et illos
|
6.3.1.1
|
tristes soluit adfectus et animum ab intentione rerum fre-
|
|
quenter auertit et aliquando etiam reficit et a satietate uel a
|
|
fatigatione renouat. Quanta sit autem in ea difficultas uel duo
|
|
maximi oratores, alter Graecae, alter Latinae eloquentiae
|
5
|
princeps, docent: nam plerique Demostheni facultatem de-
|
2.1
|
fuisse huius rei credunt, Ciceroni modum. Nec uideri potest
|
|
noluisse Demosthenes, cuius pauca admodum dicta nec sane
|
|
ceteris eius uirtutibus respondentia palam ostendunt non
|
|
displicuisse illi iocos sed non contigisse. Noster uero non
|
3.1
|
solum extra iudicia sed in ipsis etiam orationibus habitus
|
|
est nimius risus adfectator. Mihi quidem, siue id recte iudico
|
|
siue amore inmodico praecipui in eloquentia uiri labor, mira
|
|
quaedam in eo uidetur fuisse urbanitas. Nam et in sermone
|
4.1
|
cotidiano multa et in altercationibus et interrogandis testi-
|
|
bus plura quam quisquam dixit facete, et illa ipsa quae sunt
|
|
in Verrem dicta frigidius aliis adsignauit et testimonii loco
|
|
posuit, ut, quo sunt magis uulgaria, eo sit credibilius illa non
|
5
|
ab oratore ficta sed passim esse iactata. Vtinamque libertus
|
5.1
|
eius Tiro, aut alius, quisquis fuit, qui tris hac de re libros
|
|
edidit, parcius dictorum numero indulsissent et plus iudicii
|
|
in eligendis quam in congerendis studii adhibuissent: minus
|
|
obiectus calumniantibus foret, qui tamen nunc quoque, ut in
|
5
|
omni eius ingenio, facilius quod reici quam quod adici possit
|
|
inuenient. Adfert autem rei summam difficultatem primum
|
6.1
|
quod ridiculum dictum plerumque falsum est [hoc semper
|
|
humile], saepe ex industria deprauatum, praeterea num-
|
|
quam honorificum: tum uaria hominum iudicia in eo quod
|
|
non ratione aliqua sed motu animi quodam nescio an enarra-
|
5
|
bili iudicatur. Neque enim ab ullo satis explicari puto, licet
|
7.1
|
multi temptauerint, unde risus, qui non solum facto aliquo
|
|
dictoue, sed interdum quodam etiam corporis tactu lacessi-
|
|
tur. Praeterea non una ratione moueri solet: neque enim
|
|
acute tantum ac uenuste, sed stulte iracunde timide dicta
|
5
|
ac facta ridentur, ideoque anceps eius rei ratio est, quod a
|
|
derisu non procul abest risus. Habet enim, ut Cicero dicit,
|
8.1
|
sedem in deformitate aliqua et turpitudine: quae cum in
|
|
aliis demonstrantur, urbanitas, cum in ipsos dicentis recci-
|
|
dunt, stultitia uocatur.
|
|
Cum uideatur autem res leuis, et quae a scurris, mimis,
|
5
|
insipientibus denique saepe moueatur, tamen habet uim
|
|
nescio an imperiosissimam et cui repugnari minime potest.
|
|
Erumpit etiam inuitis saepe, nec uultus modo ac uocis ex-
|
9.1
|
primit confessionem, sed totum corpus ui sua concutit.
|
|
Rerum autem saepe, ut dixi, maximarum momenta uertit,
|
|
ut cum odium iramque frequentissime frangat. Documento
|
10.1
|
sunt iuuenes Tarentini, qui multa de rege Pyrrho sequius in-
|
|
ter cenam locuti, cum rationem facti reposcerentur et neque
|
|
negari res neque defendi posset, risu sunt et oportuno ioco
|
|
elapsi. Namque unus ex iis 'immo', inquit, 'nisi lagona defe-
|
5
|
cisset, occidissemus te', eaque urbanitate tota est inuidia
|
|
criminis dissoluta.
|
|
Verum hoc quidquid est, ut non ausim dicere carere om-
|
11.1
|
nino arte, quia nonnullam obseruationem habet suntque ad
|
|
id pertinentia et a Graecis et a Latinis composita praecepta,
|
|
ita plane adfirmo praecipue positum esse in natura et in
|
|
occasione. Porro natura non tantum in hoc ualet, ut acutior
|
12.1
|
quis atque habilior sit ad inueniendum (nam id sane doctrina
|
|
possit augeri), sed inest proprius quibusdam decor in habitu
|
|
ac uultu, <ut> eadem illa minus alio dicente urbana esse
|
|
uideantur. Occasio uero et in rebus est, <cuius est> tanta uis
|
13.1
|
ut saepe adiuti ea non indocti modo sed etiam rustici salse
|
|
dicant, et in eo, quid aliquis dixerit prior; sunt enim longe
|
|
uenustiora omnia in respondendo quam in prouocando.
|
|
Accedit difficultati quod eius rei nulla exercitatio est, nulli
|
14.1
|
praeceptores. Itaque in conuiuiis et sermonibus multi
|
|
dicaces, quia in hoc usu cotidiano proficimus: oratoria ur-
|
|
banitas rara, nec ex arte propria sed ad hanc consuetudine
|
|
commodata. Nihil autem uetabat et componi materias in
|
15.1
|
hoc idoneas, ut controuersiae permixtis salibus fingerentur,
|
|
uel res proponi singulas ad iuuenum talem exercitationem.
|
|
Quin ipsae illae (dicta sunt ac uocantur) quas certis diebus
|
16.1
|
festae licentiae dicere solebamus, si paulum adhibita ratione
|
|
fingerentur aut aliquid in his serium quoque esset admixtum,
|
|
plurimum poterant utilitatis adferre: quae nunc iuuenum
|
|
uel sibi ludentium exercitatio est.
|
5
|
Pluribus autem nominibus in eadem re uulgo utimur:
|
17.1
|
quae tamen si diducas, suam quandam propriam uim osten-
|
|
dent. Nam et urbanitas dicitur, qua quidem significari uideo
|
|
sermonem praeferentem in uerbis et sono et usu proprium
|
|
quendam gustum urbis et sumptam ex conuersatione
|
5
|
doctorum tacitam eruditionem, denique cui contraria sit
|
|
rusticitas. Venustum esse quod cum gratia quadam et uenere
|
18.1
|
dicatur apparet. Salsum in consuetudine pro ridiculo tantum
|
|
accipimus: natura non utique hoc est, quamquam et ridicula
|
|
esse oporteat salsa. Nam et Cicero omne quod salsum sit ait
|
|
esse Atticorum non quia sunt maxime ad risum compositi,
|
5
|
et Catullus, cum dicit:
|
|
'nulla est in corpore mica salis',
|
|
non hoc dicit, nihil in corpore eius esse ridiculum. Salsum
|
19.1
|
igitur erit quod non erit insulsum, uelut quoddam simplex
|
|
orationis condimentum, quod sentitur latente iudicio uelut
|
|
palato, excitatque et a taedio defendit orationem. Sales enim,
|
|
ut ille in cibis paulo liberalius adspersus, si tamen non
|
5
|
sit inmodicus, adfert aliquid propriae uoluptatis, ita hi
|
|
quoque in dicendo habent quiddam quod nobis faciat
|
|
audiendi sitim. Facetum quoque non tantum circa ridicula
|
20.1
|
opinor consistere; neque enim diceret Horatius facetum
|
|
carminis genus natura concessum esse Vergilio. Decoris
|
|
hanc magis et excultae cuiusdam elegantiae appellationem
|
|
puto. Ideoque in epistulis Cicero haec Bruti refert uerba:
|
5
|
'ne illi sunt pedes faceti ac †deliciis ingredienti mollius'.†
|
|
Quod conuenit cum illo Horatiano:
|
|
'molle atque facetum Vergilio'.
|
|
Iocum uero id accipimus quod est contrarium serio: nam
|
21.1
|
et fingere et terrere et promittere interim iocus est. Dicacitas
|
|
sine dubio a dicendo, quod est omni generi commune, ducta
|
|
est, proprie tamen significat sermonem cum risu aliquos
|
|
incessentem. Ideo Demosthenen urbanum fuisse dicunt,
|
5
|
dicacem negant.
|
|
Proprium autem materiae de qua nunc loquimur est ridi-
|
22.1
|
culum, ideoque haec tota disputatio a Graecis περὶ γελοίου
|
|
inscribitur. Eius prima diuisio traditur eadem quae est omnis
|
|
orationis, ut sit positum in rebus ac uerbis. Vsus autem
|
23.1
|
maxime triplex: aut enim ex aliis risum petimus aut ex nobis
|
|
aut ex rebus mediis. Aliena aut reprendimus aut refutamus
|
|
aut eleuamus aut repercutimus aut eludimus. Nostra ridicule
|
|
indicamus et, ut uerbo Ciceronis utar, dicimus aliqua sub-
|
5
|
absurda. Namque eadem quae si inprudentibus excidant
|
|
stulta sunt, si simulamus uenusta creduntur. Tertium est
|
24.1
|
genus, ut idem dicit, in decipiendis expectationibus, dictis
|
|
aliter accipiendis, ceteris, quae neutram personam contin-
|
|
gunt ideoque a me media dicuntur. Item ridicula aut facimus
|
25.1
|
aut dicimus. Facto risus conciliatur interim admixta graui-
|
|
tate, ut M. Caelius praetor, cum sellam eius curulem consul
|
|
Isauricus fregisset, alteram posuit loris intentam (dicebatur
|
|
autem consul a patre flagris aliquando caesus): interim sine
|
5
|
respectu pudoris, ut in illa pyxide Caeliana, quod neque
|
|
oratori neque ulli uiro graui conueniat. Idem autem de uultu
|
26.1
|
gestuque ridiculo dictum sit: in quibus est quidem sua gratia,
|
|
sed maior cum captare risum non uidentur; nihil enim est
|
|
iis quae †dicenti† salsa dicuntur insulsius. Quamquam autem
|
|
gratiae plurimum dicentis seueritas adfert, fitque ridiculum
|
5
|
id ipsum, quod qui dicit illa non ridet, est tamen interim et
|
|
aspectus et habitus oris et gestus non inurbanus, cum iis
|
|
modus contingit. Id porro quod dicitur aut est lasciuum et
|
27.1
|
hilare, qualia Gabbae pleraque, aut contumeliosum, qualia
|
|
nuper Iuni Bassi, aut asperum, qualia Cassi Seueri, aut lene,
|
|
qualia Domiti Afri. Refert his ubi quis utatur. Nam in con-
|
28.1
|
uictibus et cotidiano sermone lasciua humilibus, hilaria om-
|
|
nibus conuenient. Laedere numquam uelimus, longeque absit
|
|
illud propositum, potius amicum quam dictum perdendi. In
|
|
hac quidem pugna forensi malim mihi lenibus uti licere.
|
5
|
Nonnumquam et contumeliose et aspere dicere in aduersarios
|
|
permissum est, cum accusare etiam palam et caput alterius
|
|
iuste petere concessum sit. Sed hic quoque tamen inhumana
|
|
uideri solet fortunae insectatio, uel quod culpa caret uel quod
|
|
redire etiam in ipsos qui obiecerunt potest. Primum itaque
|
10
|
considerandum est et quis <et> in qua causa et apud quem
|
|
et in quem et quid dicat. Oratori minime conuenit distortus
|
29.1
|
uultus gestusque, quae in mimis rideri solent. Dicacitas
|
|
etiam scurrilis et scaenica huic personae alienissima est:
|
|
obscenitas uero non a uerbis tantum abesse debet, sed etiam
|
|
a significatione. Nam si quando obici potest, non in ioco ex-
|
5
|
probranda est. Oratorem praeterea ut dicere urbane uolo,
|
30.1
|
ita uideri adfectare id plane nolo. Quapropter ne dicet
|
|
quidem salse quotiens poterit, et dictum potius aliquando
|
|
perdet quam minuet auctoritatem. Nec accusatorem autem
|
31.1
|
atroci in causa nec patronum in miserabili iocantem feret
|
|
quisquam. Sunt etiam iudices quidam tristiores quam ut
|
|
risum libenter patiantur. Solet interim accidere ut id quod
|
32.1
|
in aduersarium dicimus aut in iudicem conueniat aut in
|
|
nostrum quoque litigatorem, quamquam aliqui reperiuntur
|
|
qui ne id quidem quod in ipsos reccidere possit euitent. Quod
|
|
fecit Longus Sulpicius, qui, cum ipse foedissimus esset, ait
|
5
|
eum contra quem iudicio liberali aderat ne faciem quidem
|
|
habere liberi hominis: cui respondens Domitius Afer 'ex
|
|
tui' inquit 'animi sententia, Longe, qui malam faciem habet
|
|
liber non est?' Vitandum etiam ne petulans, ne superbum,
|
33.1
|
ne loco, ne tempore alienum, ne praeparatum et domo alla-
|
|
tum uideatur quod dicimus: nam aduersus miseros, sicut
|
|
supra dixeram, inhumanus est iocus. Sed quidam ita sunt
|
|
receptae auctoritatis ac notae uerecundiae ut nocitura sit in
|
5
|
eos dicendi petulantia; nam de amicis iam praeceptum est.
|
|
Illud non ad oratoris consilium, sed ad hominis pertinet:
|
34.1
|
lacessat hoc modo quem laedere sit periculosum, ne aut
|
|
inimicitiae graues insequantur aut turpis satisfactio. Male
|
|
etiam dicitur quod in pluris conuenit, si aut nationes totae
|
|
incessantur aut ordines aut condicio aut studia multorum.
|
5
|
Ea quae dicet uir bonus omnia salua dignitate ac uerecundia
|
35.1
|
dicet: nimium enim risus pretium est si probitatis inpendio
|
|
constat.
|
|
Vnde autem concilietur risus et quibus ex locis peti soleat,
|
|
difficillimum dicere. Nam si species omnis persequi uelimus,
|
5
|
nec modum reperiemus et frustra laborabimus. Neque enim
|
36.1
|
minus numerosi sunt loci ex quibus haec dicta quam illi ex
|
|
quibus eae quas sententias uocamus ducuntur, neque alii.
|
|
Nam hic quoque est inuentio et elocutio, atque ipsius elo-
|
|
cutionis uis alia in uerbis, alia in figuris. Risus igitur oriuntur
|
37.1
|
aut ex corpore eius in quem dicimus, aut ex animo, qui factis
|
|
ab eo dictisque colligitur, aut ex iis quae sunt extra posita;
|
|
intra haec enim est omnis uituperatio: quae si grauius posita
|
|
sit, seuera est, si leuius, ridicula. Haec aut ostenduntur aut
|
5
|
narrantur aut dicto notantur. Rarum est ut oculis subicere
|
38.1
|
contingat, ut fecit C. Iulius: qui cum Heluio Manciae saepius
|
|
obstrepenti sibi diceret: 'iam ostendam qualis sis', isque
|
|
plane instaret interrogatione qualem tandem se ostensurus
|
|
esset, digito demonstrauit imaginem Galli in scuto Cimbrico
|
5
|
pictam, cui Mancia tum simillimus est uisus: tabernae autem
|
|
erant circa forum ac scutum illud signi gratia positum.
|
|
Narrare quae salsa sint in primis est subtile et oratorium, ut
|
39.1
|
Cicero pro Cluentio narrat de Caepasio atque Fabricio aut
|
|
M. Caelius de illa D. Laeli collegaeque eius in prouinciam
|
|
festinantium contentione. Sed in his omnibus cum elegans
|
|
et uenusta exigitur tota expositio, tum id festiuissimum est
|
5
|
quod adicit orator. Nam et a Cicerone sic est Fabrici fuga
|
|
illa condita: 'itaque cum callidissime se putaret dicere et
|
40.1
|
cum illa uerba grauissima ex intimo artificio deprompsisset:
|
|
"respicite, iudices, hominum fortunas, respicite C. Fabrici
|
|
senectutem", cum hoc "respicite" ornandae orationis causa
|
|
saepe dixisset, respexit ipse: at Fabricius a subselliis demisso
|
5
|
capite discesserat', et cetera quae adiecit (nam est notus
|
|
locus), cum in re hoc solum esset, Fabricium a iudicio reces-
|
|
sisse; et Caelius cum omnia uenustissime finxit, tum illud
|
41.1
|
ultimum: 'hic subsecutus quo modo transierit, utrum rati
|
|
an piscatorio nauigio, nemo sciebat: Siculi quidem, ut sunt
|
|
lasciui et dicaces, aiebant in delphino sedisse et sic tamquam
|
|
Ariona transuectum'. In narrando autem Cicero consistere
|
42.1
|
facetias putat, dicacitatem in iaciendo. Mire fuit in hoc
|
|
genere uenustus Afer Domitius, cuius orationibus complures
|
|
huius modi narrationes insertae reperiuntur, sed dictorum
|
|
quoque ab eodem urbane sunt editi libri. Illud quoque genus
|
43.1
|
est, positum non in hac ueluti iaculatione dictorum et
|
|
inclusa breuiter urbanitate, sed in quodam longiore actu,
|
|
quod de L. Crasso contra Brutum Cicero in secundo de
|
|
Oratore libro et aliis quibusdam locis narrat. Nam cum
|
44.1
|
Brutus in accusatione C. Planci excitatis duobus lectoribus
|
|
ostendisset contraria L. Crassum patronum eius in oratione
|
|
quam de colonia Narbonensi habuerat suasisse iis quae de
|
|
lege Seruilia dixerit, tris excitauit et ipse lectores, iisque
|
5
|
patris eius dialogos dedit legendos: quorum cum in Priuer-
|
|
nati unus, alter in Albano, tertius in Tiburti sermonem
|
|
habitum complecteretur, requirebat ubi essent eae posses-
|
|
siones. Omnis autem illas Brutus uendiderat, et tum paterna
|
|
emancupare praedia turpius habebatur. Similis in apologis
|
10
|
quoque et quibusdam interim etiam historiis exponendis
|
|
gratia consequi solet.
|
|
Sed acutior est illa atque uelocior in urbanitate breuitas.
|
45.1
|
Cuius quidem duplex forma est, dicendi ac respondendi, sed
|
|
ratio communis in parte; nihil enim, quod in lacessendo dici
|
|
potest, non etiam in repercutiendo: at quaedam propria sunt
|
46.1
|
respondentium. Illa meditata atque cogitata adferri solent,
|
|
haec plerumque in altercatione aut in rogandis testibus
|
|
reperiuntur. Cum sint autem loci plures ex quibus dicta
|
|
ridicula ducantur, repetendum est mihi non omnis eos
|
5
|
oratoribus conuenire, in primis ex amphibolia, neque illa
|
47.1
|
obscura quae Atellanio more captant, nec qualia uulgo
|
|
iactantur <a> uilissimo quoque, conuersa in maledictum fere
|
|
ambiguitate: ne illa quidem quae Ciceroni aliquando sed
|
|
non in agendo exciderunt, ut dixit, cum is candidatus qui
|
5
|
coci filius habebatur coram eo suffragium ab alio peteret:
|
|
'ego quoque tibi fauebo'; non quia excludenda sint omnino
|
48.1
|
uerba duos sensus significantia, sed quia raro belle respon-
|
|
deant, nisi cum prorsus rebus ipsis adiuuantur. Quare [non]
|
|
hoc [modo] paene et ipsum scurrile Ciceronis est in eundem
|
|
de quo supra dixi Isauricum: 'miror quid sit quod pater
|
5
|
tuus, homo constantissimus, te nobis uarium reliquit'. Sed
|
49.1
|
illud ex eodem genere praeclarum: cum obiceret Miloni
|
|
accusator, in argumentum factarum Clodio insidiarum, quod
|
|
Bouillas ante horam nonam deuertisset, ut expectaret dum
|
|
Clodius a uilla sua exiret, et identidem interrogaret quo tem-
|
5
|
pore Clodius occisus esset, respondit 'sero': quod uel solum
|
|
sufficit ut hoc genus non totum repudietur. Nec plura modo
|
50.1
|
significari solent, sed etiam diuersa, ut Nero de seruo pessimo
|
|
dixit: 'nulli plus apud se fidei haberi, nihil ei nec clusum
|
|
neque signatum esse'. Peruenit res usque ad aenigma, quale
|
51.1
|
est Ciceronis in Plaetorium Fontei accusatorem, cuius
|
|
matrem dixit dum uixisset ludum, postquam mortua esset
|
|
magistros habuisse (dicebantur autem, dum uixit, infames
|
|
feminae conuenire ad eam solitae, post mortem bona eius
|
5
|
uenierant): quamquam hic 'ludus' per tralationem dictum
|
|
est, 'magistri' per ambiguitatem. In metalempsin quoque
|
52.1
|
cadit eadem ratio dictorum, ut Fabius Maximus, incusans
|
|
Augusti congiariorum quae amicis dabantur exiguitatem,
|
|
heminaria esse dixit (nam congiarium commune liberalitatis
|
|
atque mensurae) a mensura ducta inminutione rerum. Haec
|
53.1
|
tam frigida quam est nominum fictio adiectis detractis
|
|
mutatis litteris, ut Acisculum, quia esset pactus, 'Paciscu-
|
|
lum', et Placidum nomine, quod is acerbus natura esset,
|
|
'Acidum', et Tullium, cum fur esset, 'Tollium' dictos inuenio.
|
5
|
Sed haec eadem genera commodius in rebus quam in nomini-
|
54.1
|
bus respondent. Afer enim uenuste Manlium Suram multum
|
|
in agendo discursantem salientem, manus iactantem, togam
|
|
deicientem et reponentem, non agere dixit sed satagere. Est
|
|
enim dictum per se urbanum 'satagere', etiam si nulla subsit
|
5
|
alterius uerbi similitudo. Fiunt et adiecta et detracta ad-
|
55.1
|
spiratione et diuisis coniunctisque uerbis similiter saepius
|
|
frigida, aliquando tamen recipienda: eademque condicio est
|
|
in iis quae a nominibus trahuntur. Multa ex hoc <genere>
|
|
Cicero in Verrem, sed ut ab aliis dicta: modo futurum ut
|
5
|
omnia uerreret [cum diceretur Verres], modo Herculi, quem
|
|
expilauerat, molestiorem quam aprum Erymanthium fuisse,
|
|
modo malum sacerdotem qui tam nequam uerrem reliquisset,
|
|
quia Sacerdoti Verres successerat. Praebet tamen aliquando
|
56.1
|
occasionem quaedam felicitas hoc quoque bene utendi, ut
|
|
pro Caecina Cicero in testem Sex. Clodium Phormionem:
|
|
'nec minus niger' inquit 'nec minus confidens quam est ille
|
|
Terentianus Phormio'.
|
5
|
Acriora igitur sunt et elegantiora quae trahuntur ex ui
|
57.1
|
rerum. In iis maxime ualet similitudo, si tamen ad aliquid
|
|
inferius leuiusque referatur: qualia ueteres illi iocabantur,
|
|
qui Lentulum 'Spintherem' et Scipionem 'Serapionem' esse
|
|
dixerunt. Sed ea non ab hominibus modo petitur, uerum
|
5
|
etiam ab animalibus, ut nobis pueris Iunius Bassus, homo
|
|
in primis dicax, 'asinus albus' uocabatur, et Sarmentus *
|
58.1
|
†seu P. Blessius† Iulium, hominem nigrum et macrum et
|
|
pandum, 'fibulam ferream' dixit. Quod nunc risus petendi
|
|
genus frequentissimum est. Adhibetur autem similitudo
|
59.1
|
interim palam, interim †solet parabolae†: cuius est generis
|
|
<illud> Augusti, qui militi libellum timide porrigenti 'noli'
|
|
inquit 'tamquam assem elephanto des'. Sunt quaedam †ui†
|
60.1
|
similia, unde Vatinius dixit hoc dictum, cum reus agente
|
|
in eum Caluo frontem candido sudario tergeret idque
|
|
ipsum accusator in inuidiam uocaret: 'quamuis reus sum',
|
|
inquit, 'et panem tamen candidum edo'. Adhuc est subtilior
|
61.1
|
illa ex simili tralatio, cum quod in alia re fieri solet in aliam
|
|
mutuamur; ea dicatur sane fictio: ut Chrysippus, cum in
|
|
triumpho Caesaris eborea oppida essent tralata et post dies
|
|
paucos Fabi Maximi lignea, thecas esse oppidorum Caesaris
|
5
|
dixit. Et Pedo de myrmillone qui retiarium consequebatur
|
|
nec feriebat 'uiuum' inquit 'capere uult'. Iungitur amphibo-
|
62.1
|
liae similitudo, ut a L. Galba, qui pilam neglegenter petenti
|
|
'sic' inquit 'petis tamquam Caesaris candidatus'. Nam illud
|
|
'petis' ambiguum est, securitas similis. Quod hactenus osten-
|
|
disse satis est. Ceterum frequentissima aliorum generum
|
63.1
|
cum aliis mixtura est, eaque optima quae ex pluribus con-
|
|
stat. Eadem dissimilium ratio est. Hinc eques Romanus, ad
|
|
quem in spectaculis bibentem cum misisset Augustus qui ei
|
|
diceret: 'ego si prandere uolo, domum eo', 'tu enim' inquit
|
5
|
'non times ne locum perdas'. Ex contrario non una species.
|
64.1
|
Neque enim eodem modo dixit Augustus praefecto quem
|
|
ignominia mittebat, subinde interponenti precibus: 'quid
|
|
respondebo patri meo?' 'dic me tibi displicuisse', quo Gabba
|
|
paenulam roganti: 'non possum commodare, domi maneo',
|
5
|
cum cenaculum eius perplueret. Tertium adhuc illud, nisi
|
|
quod ut ne auctorem ponam uerecundia ipsius facit: 'libi-
|
|
dinosior es quam ullus spado', quo sine dubio et opinio
|
|
decipitur, sed ex contrario. Et hoc ex eodem loco est, sed
|
|
nulli priorum simile, quod dixit M. Vestinus cum ei nuntia-
|
10
|
tum esset * 'aliquando desinet putere'. Onerabo librum
|
65.1
|
exemplis, similemque iis qui risus gratia componuntur effi-
|
|
ciam, si persequi uoluero singula ueterum.
|
|
Ex omnibus argumentorum locis eadem occasio est. Nam
|
|
et finitione usus est Augustus de pantomimis duobus qui
|
5
|
alternis gestibus contendebant, cum eorum alterum salta-
|
|
torem dixit, alterum interpellatorem, et partitione Gabba,
|
66.1
|
cum paenulam roganti respondit: 'non pluit, non opus est
|
|
tibi: si pluet, ipse utar'. Proinde genere specie propriis
|
|
differentibus iugatis adiunctis consequentibus antecedenti-
|
|
bus repugnantibus causis effectis, comparatione parium
|
5
|
maiorum minorum similis materia praebetur, sicut in tropos
|
|
quoque omnis cadit. An non plurima dicuntur <per hyper-
|
67.1
|
bolen? ut> quod refert Cicero de homine praelongo, caput
|
|
eum ad fornicem Fabium offendisse, et quod P. Oppius dixit
|
|
de genere Lentulorum, cum assidue minores parentibus
|
|
liberi essent, nascendo interiturum. Quid ironia? nonne etiam
|
68.1
|
quae seuerissime fit ioci paene genus est? Qua urbane usus
|
|
est Afer, cum Didio Gallo, qui prouinciam ambitiosissime
|
|
petierat, deinde, impetrata ea, tamquam coactus querebatur:
|
|
'age' inquit 'aliquid et rei publicae causa'. Metaphora
|
5
|
quoque Cicero lusit, cum Vatini morte nuntiata, cuius
|
|
parum certus dicebatur auctor: 'interim' inquit 'usura
|
|
fruar'. Idem per allegorian M. Caelium, melius obicientem
|
69.1
|
crimina quam defendentem, bonam dextram, malam sinis-
|
|
tram habere dicebat. Emphasi A. Villius dixit ferrum in
|
|
Tuccium incidisse.
|
|
Figuras quoque mentis, quae σχήματα διανοίας dicuntur,
|
70.1
|
res eadem recipit omnis, in quas nonnulli diuiserunt species
|
|
dictorum. Nam et interrogamus et dubitamus et adfirmamus
|
|
et minamur et optamus; quaedam ut miserantes, quaedam
|
|
ut irascentes dicimus. Ridiculum est autem omne quod
|
5
|
aperte fingitur. Stulta reprehendere facillimum est, nam per
|
71.1
|
se sunt ridicula; sed rem urbanam facit aliqua ex nobis
|
|
adiectio. Stulte interrogauerat exeuntem de theatro Campa-
|
|
tium Titius Maximus an spectasset. Fecit Campatius dubi-
|
|
tationem eius stultiorem dicendo: '<non>, sed in orchestra
|
5
|
pila lusi'.
|
|
Refutatio cum sit in negando redarguendo defendendo
|
72.1
|
eleuando, ridicule negauit Manius Curius; nam cum eius
|
|
accusator in sipario omnibus locis aut nudum eum in neruo
|
|
aut ab amicis redemptum ex alea pinxisset, 'ergo ego' inquit
|
|
'numquam uici'. Redarguimus interim aperte, ut Cicero
|
73.1
|
Vibium Curium multum de annis aetatis suae mentientem:
|
|
'tum ergo cum una declamabamus non eras natus', interim
|
|
et simulata adsensione, ut idem Fabia Dolabellae dicente
|
|
triginta se annos habere: 'uerum est', inquit, 'nam hoc illam
|
5
|
iam uiginti annis audio'. Belle interim subicitur pro eo quod
|
74.1
|
neges aliud mordacius, ut Iunius Bassus, querente Domitia
|
|
Passieni quod incusans eius sordes calceos eam ueteres
|
|
diceret uendere solere, 'non mehercules' inquit 'hoc umquam
|
|
dixi, sed dixi emere te solere'. Defensionem imitatus est
|
5
|
eques Romanus, qui obicienti Augusto quod patrimonium
|
|
comedisset, 'meum' inquit 'putaui'. Eleuandi ratio est duplex,
|
75.1
|
ut aut nimiam quis iactantiam minuat (quem ad modum
|
|
C. Caesar Pomponio ostendenti uulnus ore exceptum in sedi-
|
|
tione Sulpiciana, quod is se passum pro Caesare pugnantem
|
|
gloriabatur, 'numquam fugiens respexeris' inquit) aut
|
5
|
crimen obiectum, ut Cicero obiurgantibus quod sexagenarius
|
|
Publiliam uirginem duxisset 'cras mulier erit' inquit. Hoc
|
76.1
|
genus dicti consequens uocant quidam, estque illi simile
|
|
quod Cicero Curionem, semper ab excusatione aetatis in-
|
|
cipientem, facilius cotidie prohoemium habere dixit, quia
|
|
ista natura sequi et cohaerere uideantur. Sed eleuandi genus
|
77.1
|
est etiam causarum relatio, qua Cicero est usus in Vatinium.
|
|
Qui pedibus aeger cum uellet uideri commodioris ualetudinis
|
|
factus et diceret se iam bina milia passuum ambulare, 'dies
|
|
enim' inquit 'longiores sunt'. Et Augustus, nuntiantibus
|
5
|
Terraconensibus palmam in ara eius enatam, 'apparet'
|
|
inquit 'quam saepe accendatis'. Transtulit crimen Cassius
|
78.1
|
Seuerus; nam cum obiurgaretur a praetore quod aduocati
|
|
eius L. Varo Epicurio, Caesaris amico, conuicium fecissent,
|
|
'nescio' inquit 'qui conuiciati sint, et puto Stoicos fuisse'.
|
|
Repercutiendi multa sunt genera, uenustissimum quod
|
5
|
etiam similitudine aliqua uerbi adiuuatur, ut Trachalus
|
|
dicenti Suelio 'si hoc ita est, is in exilium', 'si non est ita,
|
|
redis' inquit. Elusit Cassius Seuerus, obiciente quodam quod
|
79.1
|
ei domo sua Proculeius interdixisset, respondendo 'numquid
|
|
ergo illuc accedo?' Sed eluditur et ridiculum ridiculo (ut
|
|
diuus Augustus, cum ei Galli torquem aureum centum pondo
|
|
dedissent, et Dolabella per iocum, temptans tamen ioci sui
|
5
|
euentum, dixisset: 'imperator, torque me dona', 'malo'
|
|
inquit 'te ciuica donare'), mendacium quoque mendacio, ut
|
80.1
|
Gabba, dicente quodam uictoriato se uno in Sicilia quinque
|
|
pedes longam murenam emisse, 'nihil' inquit 'mirum; nam
|
|
ibi tam longae nascuntur ut iis piscatores pro restibus cin-
|
|
gantur'. Contraria est neganti confessionis simulatio, sed
|
81.1
|
ipsa quoque multum habet urbanitatis. Sic Afer, cum ageret
|
|
contra libertum Claudi Caesaris et ex diuerso quidam con-
|
|
dicionis eiusdem cuius erat litigator exclamasset: 'praeterea
|
|
tu semper in libertos Caesaris dicis', 'nec mehercule' inquit
|
5
|
'quicquam proficio'. Cui uicinum est non negare quod obici-
|
|
tur, cum et id palam falsum est et inde materia bene respon-
|
|
dendi datur, ut Catulus dicenti Philippo: 'quid latras?'
|
|
'furem uideo' inquit. In se dicere non fere est nisi scurrarum
|
82.1
|
et in oratore utique minime probabile: quod fieri totidem
|
|
modis quot in alios potest, ideoque hoc, quamuis frequens
|
|
sit, transeo. Illud uero, etiam si ridiculum est, indignum
|
83.1
|
tamen est homine liberali, quod aut turpiter aut potenter
|
|
dicitur: quod fecisse quendam scio qui humiliori libere
|
|
aduersus se loquenti 'colaphum' inquit 'tibi ducam, et formu-
|
|
lam scribes quod caput durum habeas'. Hic enim dubium
|
5
|
est utrum ridere audientes an indignari debuerint.
|
|
Superest genus decipiendi opinionem aut dicta aliter in-
|
84.1
|
tellegendi, quae sunt in omni hac materia uel uenustissima.
|
|
Inopinatum et a lacessente poni solet, quale est quod refert
|
|
Cicero: 'quid huic abest nisi res et uirtus?' aut illud Afri:
|
|
'homo in agendis causis optime uestitus': et in occurrendo,
|
5
|
ut Cicero audita falsa Vatini morte, cum obuium libertum
|
|
eius interrogasset 'rectene omnia?' dicenti 'recte' 'mortuus
|
|
est!' inquit. Plurimus autem circa simulationem <et dissi-
|
85.1
|
mulationem> risus est, quae sunt uicina et prope eadem, sed
|
|
simulatio est certam opinionem animi sui imitantis, dissi-
|
|
mulatio aliena se parum intellegere fingentis. Simulauit Afer
|
|
cum in causa subinde dicentibus Celsinam de re cognouisse
|
5
|
(quae erat potens femina) 'quis est' inquit 'iste?' Celsinam
|
|
enim uideri sibi uirum finxit. Dissimulauit Cicero cum Sex.
|
86.1
|
Annalis testis reum laesisset et instaret identidem accusator:
|
|
'dic, M. Tulli, si quid potes de Sexto Annali'; uersus enim
|
|
dicere coepit de libro Enni annali sexto:
|
|
'quis potis ingentis causas euoluere belli?'
|
5
|
Cui sine dubio frequentissimam dat occasionem ambiguitas,
|
87.1
|
ut Cascellio, qui consultatori dicenti 'nauem diuidere uolo'
|
|
'perdes' inquit. Sed auerti intellectus et aliter solet, cum ab
|
|
asperioribus ad leniora deflectitur: ut qui, interrogatus quid
|
|
sentiret de eo qui in adulterio deprehensus esset, tardum
|
5
|
fuisse respondit. Ei confine est quod dicitur per suspicionem,
|
88.1
|
quale illud apud Ciceronem querenti quod uxor sua ex fico
|
|
se suspendisset: 'rogo des mihi surculum ex illa arbore ut
|
|
inseram'; intellegitur enim quod non dicitur. Et hercule
|
89.1
|
omnis salse dicendi ratio in eo est, ut aliter quam est rectum
|
|
uerumque dicatur: quod fit totum fingendis aut nostris aut
|
|
alienis persuasionibus aut dicendo quod fieri non potest.
|
|
Alienam finxit Iuba, qui querenti quod ab equo suo esset
|
90.1
|
adspersus 'quid? tu' inquit 'me Hippocentaurum putas?'
|
|
Suam C. Cassius, qui militi sine gladio decurrenti 'heus, com-
|
|
milito, pugno bene uteris' inquit, et Gabba de piscibus, qui,
|
|
cum pridie ex parte adesi et uersati postera die positi essent,
|
5
|
'festinemus, alii subcenant' inquit. Tertium illud Cicero, ut
|
|
dixi, aduersus Curium; fieri enim certe non poterat ut cum
|
|
declamaret natus non esset. Est et illa ex ironia fictio, qua
|
91.1
|
usus est C. Caesar. Nam cum testis diceret a reo femina sua
|
|
ferro petita, et esset facilis reprehensio, cur illam potissimum
|
|
partem corporis uulnerare uoluisset, 'quid enim faceret',
|
|
inquit, 'cum tu galeam et loricam haberes?' Vel optima est
|
92.1
|
autem simulatio contra simulantem, qualis illa Domiti Afri
|
|
fuit. Vetus habebat testamentum, et unus ex amicis recen-
|
|
tioribus, sperans aliquid ex mutatione tabularum, falsam
|
|
fabulam intulerat, consulens eum an primipilari seni intes-
|
5
|
tato suaderet ordinare suprema iudicia: 'noli' inquit 'facere;
|
|
offendis illum'.
|
|
Iucundissima sunt autem ex his omnibus lenta <et>, ut sic
|
93.1
|
dixerim, boni stomachi: ut Afer idem ingrato litigatori con-
|
|
spectum eius in foro uitanti per nomenclatorem missum ad
|
|
eum 'amas me', inquit, 'quod te non uidi?' et dispensatori,
|
|
qui, cum reliqua non reponeret, dicebat subinde 'non
|
5
|
comedi; pane et aqua uiuo', 'passer, redde quod debes':
|
|
quae †ὑπὸ τὸ ἦθος† uocant. Est gratus iocus qui minus expro-
|
94.1
|
brat quam potest, ut idem dicenti candidato 'semper domum
|
|
tuam colui', cum posset palam negare, 'credo', inquit, †'et
|
|
uerum'.† Interim de se dicere ridiculum est: et, quod in
|
|
alium si absentem diceretur urbanum non erat, quoniam
|
5
|
ipsi palam exprobratur mouet risum; quale Augusti est cum
|
95.1
|
ab eo miles nescio quid improbe peteret <et> ueniret contra
|
|
Marcianus, quem suspicabatur et ipsum aliquid iniuste roga-
|
|
turum: 'non magis' inquit 'faciam, commilito, quod petis
|
|
quam quod Marcianus a me petiturus est'.
|
5
|
Adiuuant urbanitatem et uersus commode positi, seu toti
|
96.1
|
ut sunt (quod adeo facile est ut Ouidius ex tetrastichon
|
|
Macri carmine librum in malos poetas composuerit), quod
|
|
fit gratius si qua etiam ambiguitate conditur, ut Cicero in
|
|
Lartium, hominem callidum et uersutum, cum is in quadam
|
5
|
causa suspectus esset:
|
|
'nisi si qua Vlixes lintre euasit Lartius':
|
|
seu uerbis ex parte mutatis, ut in eum qui, cum antea stul-
|
97.1
|
tissimus esset habitus, post acceptam hereditatem primus
|
|
sententiam rogabatur:
|
|
'hereditas est quam uocant sapientiam'
|
|
pro illo 'felicitas est': seu ficti notis uersibus similes, quae
|
5
|
παρῳδία dicitur: et prouerbia oportune aptata, ut homini
|
98.1
|
nequam lapso et ut adleuaretur roganti 'tollat te qui non
|
|
nouit'. Ex historia etiam ducere urbanitatem eruditum est,
|
|
ut Cicero fecit cum ei testem in iudicio Verris roganti dixisset
|
|
Hortensius: 'non intellego haec aenigmata'; 'atqui debes',
|
5
|
inquit, 'cum Sphingem domi habeas'; acceperat autem ille
|
|
a Verre Sphingem aeneam magnae pecuniae.
|
|
Subabsurda illa constant stulti simulatione: [et] quae nisi
|
99.1
|
fingantur stulta sunt, ut qui mirantibus quod humile can-
|
|
delabrum emisset 'pransorium erit' inquit. Sed illa similia
|
|
absurdis sunt acria quae tamquam sine ratione dicta ferun-
|
|
tur, ut seruus Dolabellae, cum interrogaretur an dominus
|
5
|
eius auctionem proposuisset, 'domum' inquit 'uendidit'. De-
|
100.1
|
prensi interim pudorem suum ridiculo aliquo explicant, ut
|
|
qui testem dicentem se a reo uulneratum interrogauerat an
|
|
cicatricem haberet, cum ille ingentem in femine ostendisset,
|
|
'latus' inquit 'oportuit'. Contumeliis quoque uti belle datur:
|
5
|
ut Hispo †obicientibus arbore† crimina accusatori '<me ex
|
|
te> metiris?' inquit. Et Fuluius propincus legatario interro-
|
|
ganti an in tabulis quas proferebat chirographus esset 'et
|
|
uerus', inquit, 'domine'.
|
|
Has aut accepi species aut inueni frequentissimas ex qui-
|
101.1
|
bus ridicula ducerentur; sed repetam necesse est infinitas
|
|
esse tam salse dicendi quam seuere, quas praestat persona
|
|
locus tempus, casus denique, qui est maxime uarius. Itaque
|
102.1
|
haec ne omisisse uiderer attigi: illa autem quae de usu ipso
|
|
et modo iocandi complexus sum adfirmarim <esse> plane
|
|
necessaria.
|
|
His adicit Domitius Marsus, qui de urbanitate dili-
|
5
|
gentissime scripsit, quaedam non ridicula, sed cuilibet
|
|
seuerissimae orationi conuenientia eleganter dicta et proprio
|
|
quodam lepore iucunda: quae sunt quidem urbana, sed risum
|
|
tamen non habent. Neque enim ei de risu sed de urbanitate
|
103.1
|
est opus institutum, quam propriam esse nostrae ciuitatis
|
|
et sero sic intellegi coeptam, postquam urbis appellatione,
|
|
etiam si nomen proprium non adiceretur, Romam tamen
|
|
accipi sit receptum. Eamque sic finit: 'urbanitas est uirtus
|
104.1
|
quaedam in breue dictum coacta et apta ad delectandos
|
|
mouendosque homines in omnem adfectum animi, maxime
|
|
idonea ad resistendum uel lacessendum, prout quaeque
|
|
res ac persona desiderat'. Cui si breuitatis exceptionem
|
5
|
detraxeris, omnis orationis uirtutes complexa sit. Nam si
|
|
constat rebus et personis, quod in utrisque oporteat dicere
|
|
perfectae eloquentiae est. Cur autem breuem esse eam uolu-
|
|
erit, nescio, cum idem atque in eodem libro dicat fuisse et in
|
105.1
|
multis narrandi urbanitatem. Paulo post ita finit, Catonis, ut
|
|
ait, opinionem secutus: 'Vrbanus homo [non] erit cuius multa
|
|
bene dicta responsaque erunt, et qui in sermonibus circulis
|
|
conuiuiis, item in contionibus, omni denique loco ridicule
|
5
|
commodeque dicet. Risus erit quicumque haec faciet orator'.
|
|
Quas si recipimus finitiones, quidquid bene dicetur et urbane
|
106.1
|
dicti nomen accipiet. Ceterum illi qui hoc proposuerat con-
|
|
sentanea fuit illa diuisio, ut dictorum urbanorum alia seria,
|
|
alia iocosa, alia media faceret: nam est eadem omnium bene
|
|
dictorum. Verum mihi etiam iocosa quaedam uidentur posse
|
5
|
<in> non satis urbana referri. Nam meo quidem iudicio illa est
|
107.1
|
urbanitas, in qua nihil absonum, nihil agreste, nihil incondi-
|
|
tum, nihil peregrinum neque sensu neque uerbis neque ore
|
|
gestuue possit deprendi, ut non tam sit in singulis dictis quam
|
|
in toto colore dicendi, qualis apud Graecos atticismos ille
|
5
|
reddens Athenarum proprium saporem. Ne tamen iudicium
|
108.1
|
Marsi, hominis eruditissimi, subtraham, seria partitur in tria
|
|
genera, honorificum contumeliosum medium. Et honorifici
|
|
ponit exemplum Ciceronis pro Q. Ligario apud Caesarem:
|
|
'qui nihil soles obliuisci nisi iniurias', et contumeliosi quod
|
109.1
|
Attico scripsit de Pompeio et Caesare: 'habeo quem fugiam,
|
|
quem sequar non habeo', et medii, quod ἀποφθεγματικόν uocat
|
|
†et est ita cum dixerit† neque grauem mortem accidere uiro
|
|
forti posse nec inmaturam consulari nec miseram sapienti.
|
5
|
Quae omnia sunt optime dicta, sed cur proprie nomen ur-
|
|
banitatis accipiant non uideo. Quod si non totius, ut mihi
|
110.1
|
uidetur, orationis color meretur, sed etiam singulis dictis
|
|
tribuendum est, illa potius urbana esse dixerim, quae sunt
|
|
generis eiusdem <ex> quo ridicula ducuntur et tamen ridicula
|
|
non sunt, <ut> de Pollione Asinio seriis iocisque pariter ac-
|
5
|
commodato dictum est esse eum omnium horarum, et de
|
111.1
|
actore facile dicente ex tempore, ingenium eum in numerato
|
|
habere: etiam Pompei, quod refert Marsus, in Ciceronem
|
|
diffidentem partibus: 'transi ad Caesarem, me timebis'. Erat
|
|
enim, si de re minore aut alio animo aut denique non ab ipso
|
5
|
dictum fuisset, quod posset inter ridicula numerari. Etiam
|
112.1
|
illud quod Cicero Caerelliae scripsit, reddens rationem
|
|
cur illa C. Caesaris tempora tam patienter toleraret: 'haec
|
|
aut animo Catonis ferenda sunt aut Ciceronis stomacho';
|
|
stomachus enim ille habet aliquid ioco simile. Haec quae
|
5
|
monebam dissimulanda mihi non fuerunt: in quibus ut
|
|
errauerim, legentis tamen non decepi, indicata et diuersa
|
|
opinione, quam sequi magis probantibus liberum est.
|
|