Sit igitur, ut supra significaui, diuisio rerum plurium in
|
7.1.1.1
|
singulas, partitio singularum in partis discretio, ordo recta
|
|
quaedam conlocatio prioribus sequentia adnectens, disposi-
|
|
tio utilis rerum ac partium in locos distributio. Sed me-
|
2.1
|
minerimus ipsam dispositionem plerumque utilitate mutari,
|
|
nec eandem semper primam quaestionem ex utraque parte
|
|
tractandam. Cuius rei, ut cetera exempla praeteream, Demo-
|
|
sthenes quoque atque Aeschines possunt esse documento,
|
5
|
in iudicio Ctesiphontis diuersum secuti ordinem, cum accu-
|
|
sator a iure, quo uidebatur potentior, coeperit, patronus
|
|
omnia paene ante ius posuerit, quibus iudicem quaestioni
|
|
legum praepararet. Aliud enim alii docere prius expedit,
|
3.1
|
alioqui semper petitoris arbitrio diceretur: denique in accu-
|
|
satione mutua, cum se uterque defendat priusquam aduer-
|
|
sarium arguat, omnium rerum necesse est ordinem esse
|
|
diuersum. Igitur quid ipse sim secutus, quod partim prae-
|
5
|
ceptis partim usu partim ratione cognoueram, promam nec
|
|
umquam dissimulaui.
|
|
Erat mihi curae in controuersiis forensibus nosse omnia
|
4.1
|
quae in causa uersarentur: nam in schola certa sunt et pauca
|
|
et ante declamationem exponuntur, quae themata Graeci
|
|
uocant, Cicero proposita. Cum haec in conspectu quodam
|
|
modo conlocaueram, non minus pro aduersa parte quam pro
|
5
|
mea cogitabam. Et primum, quod non difficile dictu est sed
|
5.1
|
tamen ante omnia intuendum, constituebam quid utraque
|
|
pars uellet efficere, tum per quid, hoc modo. Cogitabam quid
|
|
primum petitor diceret. Id aut confessum erat aut contro-
|
|
uersum. Si confessum, non poterat ibi esse quaestio. Trans-
|
6.1
|
ibam ergo ad responsum partis alterius, idem intuebar:
|
|
nonnumquam etiam quod inde optinebatur confessum erat.
|
|
Vbi primum coeperat non conuenire, quaestio oriebatur. Id
|
|
tale est: 'occidisti hominem', 'occidi'. Conuenit, transeo.
|
5
|
Rationem reddere debet reus quare occiderit. 'Adulterum'
|
7.1
|
inquit 'cum adultera occidere licet'. Legem esse certum est.
|
|
Tertium iam aliquid uidendum est in quo pugna consistat.
|
|
'Non fuerunt adulteri': 'fuerunt'; quaestio: de facto ambigi-
|
|
tur, coniectura est. Interim et hoc tertium confessum est,
|
8.1
|
adulteros fuisse: 'sed tibi' inquit accusator 'illos non licuit
|
|
occidere: exul enim eras' aut 'ignominiosus'. De iure quaeri-
|
|
tur. At si protinus dicenti 'occidisti' respondeatur 'non
|
|
occidi', statim pugna est.
|
5
|
Si explorandum est ubi controuersia incipiat, considerari
|
|
debet quae <sit intentio quae> primam quaestionem facit.
|
|
Intentio simplex: 'occidit Saturninum Rabirius', coniuncta:
|
9.1
|
'lege de sicariis commisit L. Varenus: nam et C. Varenum
|
|
occidendum et Cn. Varenum uulnerandum et Salarium item
|
|
occidendum curauit'—nam sic diuersae propositiones erunt:
|
|
quod idem de petitionibus dictum sit. Verum ex coniuncta
|
5
|
propositione plures esse quaestiones ac status possunt, si
|
|
aliud negat reus, aliud defendit, aliud a iure actionis excludit.
|
|
In quo genere est agenti dispiciendum quid quoque loco
|
|
diluat.
|
|
Quod pertinet ad actorem, non plane dissentio a Celso, qui
|
10.1
|
sine dubio Ciceronem secutus instat tamen huic parti uehe-
|
|
mentius, ut putet primo firmum aliquid esse ponendum,
|
|
summo firmissimum, inbecilliora media, quia et initio mo-
|
|
uendus sit iudex et summo inpellendus. At pro reo plerum-
|
11.1
|
que grauissimum quidque primum mouendum est, ne illud
|
|
spectans iudex reliquorum defensioni sit auersior. Interim
|
|
tamen et hoc mutabitur, si leuiora illa palam falsa erunt,
|
|
grauissimi defensio difficilior, ut detracta prius accusatori-
|
5
|
bus fide adgrediamur ultimum, iam iudicibus omnia esse
|
|
uana credentibus. Opus erit tamen praefatione, qua et ratio
|
|
reddatur dilati criminis et promittatur defensio, ne id quod
|
|
non statim diluemus timere uideamur. Ante actae uitae
|
12.1
|
crimina plerumque prima purganda sunt, ut id de quo laturus
|
|
est sententiam iudex audire propitius incipiat. Sed hoc quo-
|
|
que pro Vareno Cicero in ultimum distulit, non quid fre-
|
|
quentissime sed quid tum expediret intuitus.
|
5
|
Cum simplex intentio erit, uidendum est unum aliquid
|
13.1
|
respondeamus an plura. Si unum, in re quaestionem insti-
|
|
tuamus an in scripto: si in re, negandum sit quod obicitur
|
|
an tuendum: si scripto, in qua specie iuris pugna sit, et in
|
|
ea de uerbis an de uoluntate quaeratur. Id ita consequemur
|
14.1
|
si intuiti fuerimus quae sit lex quae litem faciat, hoc est, qua
|
|
iudicium sit constitutum. Nam quaedam in scholasticis
|
|
ponuntur ad coniungendam modo actae rei seriem, ut puta:
|
|
'Expositum qui agnouerit, solutis alimentis recipiat: minus
|
5
|
dicto audientem filium liceat abdicare. Qui expositum re-
|
|
cepit, imperat ei nuptias locupletis propinquae: ille de-
|
|
ducere uult filiam pauperis educatoris.' Lex de expositis ad
|
15.1
|
adfectum pertinet: iudicium pendet ex lege abdicationis.
|
|
Nec tamen semper ex una lege quaestio est, ut in antinomia.
|
|
His spectatis apparebit circa quod pugna sit.
|
|
Coniuncta defensio est, qualis pro Rabirio: 'si occidisset,
|
16.1
|
recte fecisset, sed non occidit.' Vbi uero multa contra unam
|
|
propositionem dicimus, cogitandum est primum quidquid
|
|
dici potest, tum ex his quo quidque loco dici expediat aesti-
|
|
mandum. In quo non idem sentio quod de propositionibus
|
5
|
paulo ante quodque de argumentis probationum loco con-
|
|
cessi, posse aliquando nos incipere a firmioribus. Nam uis
|
17.1
|
quaestionum semper crescere debet et ad potentissima ab
|
|
infirmissimis peruenire, siue sunt eiusdem generis siue
|
|
diuersi. Iuris autem quaestiones solent esse nonnumquam
|
18.1
|
ex aliis atque aliis conflictionibus, facti semper idem spec-
|
|
tant. In utroque genere similis ordo est; sed prius de dissimili-
|
|
bus: ex quibus infirmissimum quidque primum tractari
|
|
oportet, ideo quod quasdam quaestiones executi donare sole-
|
5
|
mus et concedere: neque enim transire ad alias possumus
|
|
nisi omissis prioribus. Quod ipsum ita fieri oportet non ut
|
19.1
|
damnasse eas uideamur, sed omisisse quia possimus etiam
|
|
sine eis uincere. Procurator alicuius pecuniam petit ex
|
|
faenore hereditario: potest incidere quaestio, an huic esse
|
|
procuratorem liceat. Finge nos, postquam tractauimus eam,
|
20.1
|
remittere uel etiam conuinci: quaeretur an ei cuius nomine
|
|
litigatur procuratorem habendi sit ius. Discedamus hinc
|
|
quoque: recipit natura quaestionem an ille cuius nomine
|
|
agitur heres sit faeneratoris, an ex asse heres. Haec quoque
|
21.1
|
concessa sint: quaeretur an debeatur. Contra nemo tam de-
|
|
mens fuerit ut, cum id quod firmissimum duxerit se habere
|
|
<tractauerit>, remittat illud et ad leuiora transcendat. Huic
|
|
in schola simile est: 'non abdicabis adoptatum: ut hunc
|
5
|
quoque, non uirum fortem: ut et fortem, non quicumque
|
|
uoluntati tuae non paruerit: ut in alia omnia subiectus sit,
|
|
non propter optionem: <ut propter optionem>, non propter
|
|
talem optionem.' Haec iuris quaestionum differentia est. In
|
22.1
|
factis autem ad idem tendentia sunt plura, ex quibus aliqua
|
|
citra summam quaestionem remitti solent, ut si is cum quo
|
|
furti agitur dicat: 'proba te habuisse, proba perdidisse,
|
|
proba furto perdidisse, proba mea fraude.' Priora enim
|
5
|
remitti possunt, ultimum non potest.
|
|
Solebam et hoc facere [praecipere], ut <uel> ab ultima
|
23.1
|
specie (nam ea fere est quae continet causam) retrorsum
|
|
quaererem usque ad primam generalem quaestionem, uel a
|
|
genere ad extremam speciem descenderem: etiam in sua-
|
|
soriis, ut deliberat Numa an regnum offerentibus Romanis
|
24.1
|
recipiat. Primum, id est genus, an regnandum, <tum> an
|
|
in ciuitate aliena, an Romae, an laturi sint Romani talem
|
|
regem. Similiter in controuersiis. Optet enim uir fortis
|
|
alienam uxorem. Vltima species est an optare possit alienam
|
5
|
uxorem. Generale est an quidquid optarit accipere debeat;
|
|
deinde, an ex priuato, an nuptias, an maritum habentis.
|
|
Sed hoc non quem ad modum dicitur ita et quaeritur. Pri-
|
25.1
|
mum enim occurrit fere quod est ultimum dicendum, ut hoc:
|
|
'non debes alienam uxorem optare', ideoque diuisionem per-
|
|
dit festinatio. Non oportet igitur offerentibus se contentum
|
|
esse: quaere aliquid ultra, sic: 'ne uiduam quidem'; adhuc
|
5
|
plus †si† 'nihil ex priuato': ultimum retrorsum, quod idem
|
|
a capite primum est, 'nihil inicum'. Itaque propositione uisa,
|
26.1
|
quod est facillimum, cogitemus, si fieri potest, quid naturale
|
|
sit primum responderi. Id si tamquam res agatur et nobis
|
|
ipsis respondendi necessitas sit intueri uoluerimus, occurrit.
|
|
Si id non contigerit, seponamus id quod primum se optulerit,
|
27.1
|
et ipsi nobiscum sic loquamur: quid si hoc non esset? Id
|
|
iterum et tertium et dum nihil sit reliqui; itaque inferiora
|
|
quoque scrutabimur, quae tractata faciliorem nobis iudicem
|
|
in summa quaestione facient. Non dissimile huic est et illud
|
28.1
|
praeceptum, ut a communibus ad propria ueniamus: fere
|
|
enim communia generalia sunt. Commune: 'tyrannum occi-
|
|
dit', proprium: '†tamen† tyrannum occidit', 'mulier occidit',
|
|
'uxor occidit'.
|
5
|
Solebam et excerpere quid mihi cum aduersario con-
|
29.1
|
ueniret, si modo id pro me erat, nec solum premere confes-
|
|
sionem sed partiendo multiplicare, ut in illa controuersia:
|
|
'Dux qui competitorem patrem in suffragiis uicerat captus
|
|
est: euntes ad redimendum eum legati obuium habuerunt
|
5
|
patrem reuertentem ab hostibus. Is legatis dixit: sero itis.
|
30.1
|
Excusserunt illi patrem et aurum in sinu eius inuenerunt:
|
|
ipsi perseuerarunt ire quo intenderant, inuenerunt ducem
|
|
cruci fixum, cuius uox fuit: cauete proditorem. Reus est
|
|
pater.' Quid conuenit? 'Proditio nobis praedicta est et prae-
|
5
|
dicta a duce': quaerimus proditorem. 'Te isse ad hostes
|
|
fateris et isse clam et ab his incolumem redisse, aurum
|
|
retulisse et aurum occultum habuisse'. Nam quod †fecit†,
|
31.1
|
id nonnumquam potentius fit in propositione: quae si animos
|
|
occupauit, prope aures ipsae defensioni praecluduntur. In
|
|
totum autem congregatio criminum accusantem adiuuat,
|
|
separatio defendentem.
|
5
|
Solebam id, quod fieri et in argumentis dixi, in tota facere
|
|
materia, <ut> propositis extra quae nihil esset omnibus,
|
|
deinde ceteris remotis, solum id superesset quod credi uole-
|
|
bam, ut <in> praeuaricationum criminibus: 'Vt absoluatur
|
32.1
|
reus, aut innocentia ipsius fit aut interueniente aliqua
|
|
potestate aut ui aut corrupto iudicio aut difficultate proba-
|
|
tionis aut praeuaricatione. Nocentem fuisse confiteris: nulla
|
|
potestas obstitit, nulla uis, corruptum iudicium non quereris,
|
5
|
nulla probandi difficultas fuit: quid superest nisi ut prae-
|
|
uaricatio fuerit?' Si omnia amoliri non poteram, plura amo-
|
33.1
|
liebar. 'Hominem occisum esse constat, non in solitudine,
|
|
ut a latronibus suspicer, non praedae gratia, quia inspoliatus
|
|
est, non hereditatis spe, quia pauper fuit: odium igitur in
|
|
causa. Quis inimicus?' Quae res autem faciliorem diuisioni
|
34.1
|
uiam praestat, eadem inuentioni quoque: excutere quidquid
|
|
dici potest et uelut reiectione facta ad optimum peruenire.
|
|
'Accusatur Milo quod Clodium occiderit'. Aut fecit aut non:
|
|
optimum erat negare, sed non potest; occidit ergo. Aut iure
|
5
|
aut iniuria: utique iure; aut uoluntate aut necessitate (nam
|
|
ignorantia praetendi non potest): uoluntas anceps est, sed,
|
35.1
|
quia ita homines putant, attingenda defensio ut id pro re
|
|
publica fuerit. Necessitate? Subita igitur pugna, non prae-
|
|
parata: alter igitur insidiatus est. Vter? Profecto Clodius.
|
|
Videsne ut ipsa rerum necessitas diducat defensionem?
|
5
|
Adhuc: aut utique uoluit occidere insidiatorem Clodium aut
|
36.1
|
non. Tutius si noluit: fecerunt ergo serui Milonis neque
|
|
iubente neque sciente Milone. At haec tam timida defensio
|
|
detrahit auctoritatem illi qua recte dicebamus occisum;
|
|
adicietur: 'quod suos quisque seruos in tali re facere uoluis-
|
37.1
|
set.' Hoc eo est utilius quod saepe nihil placet et aliquid
|
|
dicendum est. Intueamur ergo omnia: ita apparebit aut id
|
|
quod optimum est aut id quod minime malum. Propositione
|
|
aliquando aduersarii utendum et esse nonnumquam com-
|
5
|
munem eam suo loco dictum est.
|
|
Multis milibus uersuum scio apud quosdam esse quaesi-
|
|
tum quo modo inueniremus utra pars deberet prior dicere,
|
|
quod in foro uel atrocitate formularum uel modo petitionum
|
|
uel nouissime sorte diiudicatur. In schola quaeri nihil attinet,
|
38.1
|
cum in declamationibus isdem narrare et contradictiones
|
|
soluere tam ab actore quam a possessore concessum sit. Sed
|
|
in plurimis controuersiis ne inueniri quidem potest, ut in
|
|
illa: 'Qui tris liberos habebat, oratorem philosophum medi-
|
5
|
cum, testamento quattuor partes fecit et singulas singulis
|
|
dedit, unam eius esse uoluit qui esset utilissimus ciuitati.
|
|
Contendunt'. Quis primus dicat incertum est, propositio
|
39.1
|
tamen certa: ab eo enim cuius persona utemur incipiendum
|
|
erit. Et haec quidem de diuidendo in uniuersum praecipi
|
|
possunt.
|
|
At quo modo inueniemus etiam illas occultiores quaes-
|
40.1
|
tiones? Scilicet quo modo sententias uerba figuras colores:
|
|
ingenio cura exercitatione. Non tamen fere umquam nisi
|
|
inprudentem fugerint, si, ut dixi, naturam sequi ducem uelit.
|
|
Sed plerique eloquentiae famam adfectantes contenti sunt
|
41.1
|
locis speciosis modo uel nihil ad probationem conferentibus:
|
|
alii nihil ultra ea quae in oculos incurrunt exquirendum
|
|
putant. Quod quo facilius appareat, unam de schola contro-
|
|
uersiam, non ita sane difficilem aut nouam, proponam in
|
5
|
exemplum. 'Qui reo proditionis patri non adfuerit, exheres
|
42.1
|
sit: proditionis damnatus cum aduocato exulet. Reo pro-
|
|
ditionis patri disertus filius adfuit, rusticus non adfuit:
|
|
damnatus abiit cum aduocato in exilium. Rusticus cum
|
|
fortiter fecisset, praemii nomine impetrauit restitutionem
|
5
|
patris et fratris. Pater reuersus intestatus decessit: petit
|
|
rusticus partem bonorum, orator totum uindicat sibi.' Hic
|
43.1
|
illi eloquentes, quibusque nos circa lites raras sollicitiores
|
|
ridiculi uidemur, inuadent personas fauorabiles: actio pro
|
|
rustico contra disertum, pro uiro forti contra inbellem, pro
|
|
restitutore contra ingratum, pro eo qui parte contentus sit
|
5
|
contra eum qui fratri nihil dare ex paternis uelit. Quae omnia
|
44.1
|
sunt in materia et multum iuuant, uictoriam tamen non
|
|
trahunt. In hac quaerentur sententiae, si fieri poterit, prae-
|
|
cipites uel obscurae (nam ea nunc uirtus est), et pulchre
|
|
fuerit cum materia tumultu et clamore transactum. Illi uero
|
5
|
quibus propositum quidem melius sed cura in proximo est
|
|
haec uelut innatantia uidebunt: excusatum esse rusticum
|
45.1
|
quod non interfuerit iudicio nihil conlaturus patri: sed ne
|
|
disertum quidem habere quod inputet reo, cum is damnatus
|
|
sit: dignum esse hereditate restitutorem: auarum impium
|
|
ingratum qui diuidere nolit cum fratre eoque sic merito:
|
5
|
quaestionem quoque illam primam scripti et uoluntatis, qua
|
|
non expugnata non sit sequentibus locus. At qui naturam
|
46.1
|
sequetur, illa cogitabit profecto, primo hoc dicturum rusti-
|
|
cum: 'pater intestatus duos nos filios reliquit, partem iure
|
|
gentium peto'. Quis tam imperitus, quis tam procul a litteris
|
|
quin sic incipiat, etiam si nescierit quid sit propositio? Hanc
|
47.1
|
communem omnium legem leuiter adornabit ut iustam.
|
|
Nempe sequetur ut quaeramus quid huic tam aequae postu-
|
|
lationi respondeatur. At id manifestum est: 'lex est quae
|
|
iubet exheredem esse eum qui patri proditionis reo non
|
5
|
adfuerit, tu autem non adfuisti'. Hanc propositionem neces-
|
|
saria sequitur legis laudatio et eius qui non adfuerit uitu-
|
|
peratio. Adhuc uersamur in confessis; redeat animus ad
|
48.1
|
petitorem: numquid non hoc cogitet necesse est nisi qui sit
|
|
plane hebes: 'si lex obstat, nulla lis est, inane iudicium est:
|
|
atqui et legem esse et hoc quod ea puniat a rustico factum
|
|
extra dubitationem est.' Quid ergo dicimus? 'Rusticus eram.'
|
5
|
Si lex [eram] omnis complectitur, nihil proderit: quaeramus
|
49.1
|
ergo num infirmari in aliquam partem lex possit. Quid aliud
|
|
(saepius dicam) natura permittit quam ut cum uerba contra
|
|
sint de uoluntate quaeratur? Generalis igitur quaestio, uer-
|
|
bis an uoluntate sit standum; sed hoc in commune de iure
|
5
|
omni disputandum semper nec umquam satis iudicatum est.
|
|
Quaerendum igitur in hac ipsa qua consistimus, an aliquid
|
|
inueniri possit quod scripto aduersetur. 'Ergo quisquis non
|
50.1
|
adfuerit, exheres erit? quisquis sine exceptione?' Iam se
|
|
illa uel ultro offerent argumenta: 'et infans?' (filius enim est
|
|
et non adfuit): 'et qui aberat et qui militabat et qui in lega-
|
|
tione erat?' Iam multum acti est: potest aliquis non adfuisse
|
5
|
et heres esse. Transeat nunc idem ille qui <hoc> cogitauit, ut
|
51.1
|
ait Cicero, tibicinis Latini modo ad disertum: 'ut ista con-
|
|
cedam, tu nec infans es nec afuisti nec militasti.' Num aliud
|
|
occurrit quam illud: 'sed rusticus sum'? Contra quod palam
|
52.1
|
est dici: 'ut agere non potueris, adsidere potuisti', et uerum
|
|
est. Quare redeundum rustico ad animum legum latoris:
|
|
'impietatem punire uoluit, ego autem impius non sum.'
|
|
Contra quod disertus 'tum impie fecisti' inquit 'cum
|
53.1
|
exheredationem meruisti, licet te postea uel paenitentia uel
|
|
ambitus ad hoc genus optionis adduxerit'. Praeterea 'prop-
|
|
ter te damnatus est pater, uidebaris enim de causa pronun-
|
|
tiasse.' Ad haec rusticus: 'tu uero in causa damnationis fuisti,
|
5
|
multos offenderas, inimicitias domui contraxeras.' Haec con-
|
|
iecturalia: illud quoque, quod coloris loco rusticus dicit,
|
|
patris fuisse tale consilium, ne uniuersam domum periculo
|
|
subiceret. Haec prima quaestione scripti et uoluntatis conti-
|
|
nentur. Intendamus ultra animum, uideamusque an aliquid
|
54.1
|
inueniri praeterea possit. Quo id modo fiet? Sedulo imitor
|
|
quaerentem, ut quaerere doceam, et omisso speciosiore stili
|
|
genere ad utilitatem me submitto discentium.
|
|
Omnes adhuc quaestiones ex persona petitoris ipsius duxi-
|
5
|
mus: cur non aliquid circa patrem quaerimus? Dictum enim
|
|
est: 'quisquis non adfuerit, exheres erit.' Cur non conamur
|
55.1
|
et sic quaerere: 'num cuicumque non adfuerit?' Facimus
|
|
hoc saepe in iis controuersiis in quibus petuntur in uincula
|
|
qui parentis suos non alunt, ut eam quae testimonium in
|
|
filium peregrinitatis reum dixit, eum qui filium lenoni uen-
|
5
|
didit. In hoc de quo loquimur patre quid adprendi potest?
|
|
Damnatus est. Numquid igitur lex ad absolutos tantum
|
56.1
|
patres pertinet? Dura prima fronte quaestio. Non despere-
|
|
mus: credibile est hoc uoluisse legum latorem, ne auxilia
|
|
liberorum innocentibus deessent. Sed hoc dicere rustico uere-
|
|
cundum est, quia innocentem fuisse patrem fatetur. Dat
|
57.1
|
aliud argumentum controuersia: 'damnatus proditionis cum
|
|
aduocato exulet.' Vix uidetur posse fieri ut poena filio in
|
|
eodem patre et si adfuerit et si non adfuerit constituta sit.
|
|
Praeterea lex ad exules nulla pertinet; non ergo credibile
|
5
|
est de aduocato damnati scriptum: an possint enim bona
|
|
esse ulla exulis? Rusticus in utramque partem dubium
|
58.1
|
facit: disertus et uerbis inhaerebit, in quibus nulla exceptio
|
|
est, et propter hoc ipsum poenam esse constitutam eis qui
|
|
non adfuerint, ne periculo exilii deterreantur aduocatione,
|
|
et rusticum innocenti non adfuisse dicet. Illud protinus non
|
5
|
[id] indignum quod adnotetur, posse ex uno statu duas
|
|
generales quaestiones fieri: an quisquis, an cuicumque.
|
|
Haec ex duabus personis quaesita sunt. Ex tertia autem,
|
59.1
|
quae est aduersarii, nulla oriri quaestio potest, quia nulla
|
|
fit ei de sua parte controuersia. Nondum tamen cura deficiat:
|
|
ista enim omnia dici possent etiam <non> restituto patre.
|
|
Nec statim eo tendamus quod occurrit ultro, a rustico resti-
|
5
|
tutum. Qui subtiliter quaeret, aliquid spectabit ultra: nam,
|
|
ut genus species sequitur, ita genus speciem praecedit. Fing-
|
60.1
|
amus ergo ab alio restitutum: ratiocinatiua seu collectiua
|
|
quaestio orietur, an restitutio pro sublatione iudicii sit et
|
|
proinde ualeat ac si iudicium non fuisset? Vbi temptabit
|
|
rusticus dicere ne impetrare quidem aliter potuisse suorum
|
5
|
restitutionem uno praemio nisi patre proinde ac si accusatus
|
|
non esset reuocato, quae res aduocati quoque poenam, tam-
|
|
quam is non adfuisset, remiserit. Tum uenimus ad id quod
|
61.1
|
primum occurrebat, a rustico esse restitutum patrem: ubi
|
|
rursus ratiocinamur an restitutor accipi debeat pro aduocato,
|
|
quando id praestiterit quod aduocatus petît, nec improbum
|
|
sit pro simili accipi quod plus est. Reliqua iam aequitatis,
|
62.1
|
utrius iustius sit desiderium. Id ipsum adhuc diuiditur:
|
|
etiam si uterque totum sibi uindicaret, nunc utique, cum
|
|
alter semissem, alter uniuersa fratre excluso. Sed his tractatis
|
|
etiam habet magnum momentum apud iudices patris me-
|
5
|
moria, cum praesertim de bonis eius quaeratur. Erit ergo
|
|
coniectura qua mente pater intestatus decesserit; sed ea
|
|
pertinet ad qualitatem: alterius status instrumentum est.
|
|
Plerumque autem in fine causarum de aequitate tractabitur,
|
63.1
|
quia nihil libentius iudices audiunt. Aliquando tamen hunc
|
|
ordinem mutabit utilitas, ut, si in iure minus fiduciae erit,
|
|
aequitate iudicem praeparemus.
|
|
Nihil habui amplius quod in uniuersum praeciperem.
|
5
|
Nunc eamus per singulas causarum iudicialium partes, quas
|
64.1
|
ut persequi ad ultimam speciem, id est ad singulas lites con-
|
|
trouersiasque, non possum, ita in generalibus scribere licet
|
|
ut quae in quemque statum frequentissime incidant tradam.
|
|
Et quia natura prima quaestio est factumne sit, ab hoc
|
5
|
ordiar.
|
|