Coniectura omnis aut de re aut de animo est. Vtriusque
|
7.2.1.1
|
tria tempora, praeteritum praesens futurum. De re et
|
|
generales quaestiones sunt et definitae, id est, et quae non
|
|
continentur <personis et quae continentur.> De animo quaeri
|
2.1
|
non potest nisi ubi persona est et de facto constat. Ergo cum
|
|
de re agitur aut quid factum sit in dubium uenit aut quid
|
|
fiat aut quid sit futurum, ut in generalibus 'an atomorum
|
|
concursu mundus sit effectus, an prouidentia regatur, an sit
|
5
|
aliquando casurus': in definitis 'an parricidium commiserit
|
|
Roscius', 'an regnum adfectet Manlius', 'an recte Verrem sit
|
|
accusaturus Q. Caecilius'. In iudiciis praeteritum tempus
|
3.1
|
maxime ualet, nemo enim accusat nisi quae facta sunt: nam
|
|
quae fiant et quae futura sint ex praeteritis colliguntur.
|
|
Quaeritur et unde quid ortum, ut 'pestilentia ira deum an
|
|
intemperie caeli an corruptis aquis an noxio terrae halitu',
|
5
|
et quae causa facti, ut 'quare ad Troiam quinquaginta reges
|
|
nauigauerint, iure iurando adacti an exemplo moti an
|
|
gratificantes Atridis.' Quae duo genera non multum inter se
|
|
distant. Ea uero quae sunt praesentis temporis, si non argu-
|
4.1
|
mentis, quae necesse est praecessisse, sed oculis deprehen-
|
|
denda sunt, non egent coniectura, ut si apud Lacedaemonios
|
|
quaeratur an Athenis muri fiant. Est et illud, quod potest
|
|
uideri extra haec positum, coniecturae genus, cum de aliquo
|
5
|
homine quaeritur quis sit, ut est quaesitum contra Vrbiniae
|
|
heredes is qui tamquam filius petebat bona Figulus esset an
|
|
Sosipater. Nam et substantia eius sub oculos uenit, ut non
|
5.1
|
possit quaeri an sit, quo modo an ultra oceanum, nec quid
|
|
sit nec quale sit sed quis sit. Verum hoc quoque genus litis
|
|
ex praeterito pendet: 'an hic sit ex Vrbinia natus Clusinius
|
|
Figulus.' Fuerunt autem tales etiam nostris temporibus con-
|
5
|
trouersiae atque aliquae in meum quoque patrocinium in-
|
|
ciderunt. Animi coniectura non dubie in omnia tempora
|
6.1
|
cadit: 'qua mente Ligarius in Africa fuerit', 'qua mente
|
|
Pyrrhus foedus petat', 'quo modo laturus sit Caesar si
|
|
Ptolomaeus Pompeium occiderit.'
|
|
Quaeritur per coniecturam et qualitatem circa modum
|
5
|
speciem numerum: 'an sol maior quam terra, luna globosa
|
|
an plana an acuta, unus mundus an plures.' Itemque extra
|
7.1
|
naturales quaestiones: 'maius bellum Troianum an Pelopon-
|
|
nesium', 'qualis clipeus Achillis', 'an unus Hercules.'
|
|
In iis autem quae accusatione ac defensione constant,
|
|
unum est genus in quo quaeritur et de facto et de auctore:
|
5
|
quod interim coniunctam quaestionem habet et utrumque
|
|
pariter negatur, interim separatam, cum et factum sit necne
|
|
et, si de facto constet, a quo factum sit ambigitur. Ipsum
|
8.1
|
quoque factum aliquando simplicem quaestionem habet, an
|
|
homo perierit, aliquando duplicem, ueneno an cruditate
|
|
perierit. Alterum est genus de facto tantum, cum, si id cer-
|
|
tum sit, non potest de auctore dubitari: tertium de auctore
|
5
|
tantum, cum factum constat sed a quo sit factum in contro-
|
|
uersiam uenit. Et hoc quod tertio loco posui non est simplex.
|
9.1
|
Aut enim reus fecisse tantum modo se negat aut alium fecisse
|
|
dicit. Sed ne in alterum quidem transferendi criminis una
|
|
forma est. Interdum enim substituitur mutua accusatio,
|
|
quam Graeci ἀντικατηγορίαν uocant, nostrorum quidam 'con-
|
5
|
certatiuam': interdum in aliquam personam quae extra dis-
|
|
crimen iudicii est transfertur, et alias certam, alias incertam:
|
|
et cum certam, aut in extrariam [uitam] aut in ipsius qui
|
|
perît uoluntatem. In quibus similis atque in ἀντικατηγορίᾳ
|
10.1
|
personarum causarum ceterorum comparatio est, ut Cicero
|
|
pro Vareno in familiam Ancharianam, pro Scauro circa mor-
|
|
tem Bostaris in matrem auertens crimen facit. Est etiam
|
11.1
|
illud huic contrarium comparationis genus, in quo uterque
|
|
a se factum esse dicit, et illud in quo non personae inter se
|
|
sed res ipsae colliduntur, id est non uter fecerit, sed utrum
|
|
factum sit. Cum de facto et de auctore constat, de animo
|
5
|
quaeri potest.
|
|
Nunc de singulis. Cum pariter negatur, hoc modo: 'adul-
|
|
terium <non> commisi', 'tyrannidem non adfectaui.' In caedis
|
|
ac ueneficii causis frequens est illa diuisio: 'non est factum,
|
12.1
|
et si factum est ego non feci.' Sed cum dicimus 'proba homi-
|
|
nem occisum', accusatoris tantum partes sunt, a reo nihil
|
|
dici contra praeter aliquas fortasse suspiciones potest: quas
|
|
spargere quam maxime uarie oportebit, quia, si unum aliquid
|
5
|
adfirmaris, probandum est aut causa periclitandum. Nam
|
|
cum inter id quod <ab> aduersario et id quod a nobis pro-
|
|
positum est quaeritur, uidetur utique alterum uerum; ita
|
|
euerso quo defendimur relicum est quo premimur: ut cum
|
13.1
|
quaerimus de ambiguis signis cruditatis et ueneni, nihil ter-
|
|
tium est, ideoque utraque pars quod proposuit tuetur. In-
|
|
terim autem ex re quaeritur ueneficium fuerit an cruditas,
|
|
cum aliqua ex ipsa citra personam quoque argumenta ducun-
|
5
|
tur. Refert enim conuiuium praecesserit an tristitia, labor
|
14.1
|
an otium, uigilia an quies. Aetas quoque eius qui perît dis-
|
|
crimen facit. Interest subito defecerit an longiore ualetudine
|
|
consumptus sit: liberior adhuc in utramque partem dispu-
|
|
tatio si tantum subita mors in quaestionem uenit. Interim
|
15.1
|
ex persona probatio rei petitur, ut propterea credibile sit
|
|
uenenum fuisse quia credibile est ab hoc factum ueneficium,
|
|
uel contra. Cum uero de reo et de facto quaeritur, naturalis
|
|
ordo est ut prius factum esse accusator probet, deinde a reo
|
5
|
factum. Si tamen plures in persona probationes habuerit,
|
|
conuertit hunc ordinem. Defensor autem semper prius nega-
|
16.1
|
bit esse factum, quia si in hac parte uicerit reliqua non
|
|
necesse habet dicere: uicto superest ut tueri se possit.
|
|
Illic quoque ubi de facto tantum controuersia est, quod si
|
|
probetur non possit de auctore dubitari, similiter argumenta
|
5
|
et ex persona et ex re ducuntur, sed in unam facti quaes-
|
|
tionem, sicut in illa controuersia (utendum est enim et hic
|
17.1
|
exemplis quae sunt discentibus magis familiaria): 'Abdicatus
|
|
medicinae studuit. Cum pater eius aegrotaret, desperanti-
|
|
bus de eo ceteris medicis adhibitus sanaturum se dixit si is
|
|
potionem a se datam bibisset. Pater acceptae potionis epota
|
5
|
parte dixit uenenum sibi datum, filius quod relicum erat
|
|
exhausit: pater decessit, ille parricidii reus est.' Manifestum
|
18.1
|
quis potionem dederit: quae si ueneni fuit, nulla quaestio
|
|
de auctore; tamen an uenenum fuerit ex argumentis a per-
|
|
sona ductis colligetur.
|
|
Superest tertium in quo factum esse constat aliquid, a quo
|
5
|
sit factum quaeritur. Cuius rei superuacuum est ponere ex-
|
|
emplum, cum plurima sint huius modi iudicia, ut hominem
|
|
occisum esse manifestum sit uel sacrilegium commissum, is
|
|
autem qui arguitur fecisse neget. Ex hoc nascitur ἀντικατη-
|
|
γορία: utique enim factum esse conuenit, quod duo inuicem
|
10
|
obiciunt. In quo quidem genere causarum admonet Celsus
|
19.1
|
fieri id in foro non posse, quod neminem ignorare arbitror:
|
|
de uno enim reo consilium cogitur, et etiamsi qui sunt qui
|
|
inuicem accusent, alterum iudicium praeferre necesse est.
|
|
Apollodorus quoque ἀντικατηγορίαν duas esse controuersias
|
20.1
|
dixit, et sunt re uera secundum forense ius duae lites. Potest
|
|
tamen hoc genus in cognitionem uenire senatus aut prin-
|
|
cipis. Sed in iudicio quoque nihil interest actionum †utrum
|
|
simul de utroque pronuntietur an etiamsi de uno fertur.†
|
5
|
Quo in genere semper prior debebit esse defensio, primum
|
21.1
|
quia natura potior est salus nostra quam aduersarii pernicies,
|
|
deinde quod plus habebimus in accusatione auctoritatis si
|
|
prius de innocentia nostra constiterit, postremum quod ita
|
|
demum duplex causa erit. Nam qui dicit 'ego non occidi',
|
5
|
habet reliquam partem ut dicat 'tu occidisti': <at qui dicit
|
|
'tu occidisti',> superuacuum habet postea dicere 'ego non
|
|
occidi'.
|
|
Hae porro actiones constant comparatione: ipsa com-
|
22.1
|
paratio non una uia ducitur. Aut enim totam causam nos-
|
|
tram cum tota aduersarii causa componimus aut singula
|
|
argumenta cum singulis. Quorum utrum sit faciendum non
|
|
potest nisi ex ipsius litis utilitate cognosci. Cicero singula
|
5
|
pro Vareno comparat in primo crimine: est enim superior *
|
|
enim persona alieni cum persona matris temere compara-
|
|
retur. Quare optimum est, si fieri poterit, ut singula uin-
|
|
cantur a singulis: sed si quando in partibus laborabimus,
|
|
uniuersitate pugnandum est. Et siue inuicem accusant, siue
|
23.1
|
crimen reus citra accusationem in aduersarium uertit, ut
|
|
Roscius in accusatores suos, quamuis reos non fecisset, siue
|
|
in ipsos quos sua manu perisse dicemus factum deflectitur,
|
|
non aliter quam in iis quae mutuam accusationem habent
|
5
|
utriusque partis argumenta inter se comparantur. Id autem
|
24.1
|
genus de quo nouissime dixi non solum in scholis saepe trac-
|
|
tatur, sed etiam in foro. Nam id est in causa Naeui Arpiniani
|
|
solum quaesitum, praecipitata esset ab eo uxor an se ipsa
|
|
sua sponte iecisset. Cuius actionem et quidem solam in hoc
|
5
|
tempus emiseram, quod ipsum me fecisse ductum iuuenali
|
|
cupiditate gloriae fateor. Nam ceterae quae sub nomine meo
|
|
feruntur neglegentia excipientium in quaestum notariorum
|
|
corruptae minimam partem mei habent.
|
|
Est et alia duplex coniectura, huic anticategoriae diuersa,
|
25.1
|
de praemiis, ut in illa controuersia: 'Tyrannus suspicatus a
|
|
medico suo datum sibi uenenum torsit eum, et cum is dedisse
|
|
se pernegaret arcessit alterum medicum: ille datum ei uene-
|
|
num dixit sed se antidotum daturum, et dedit potionem ei,
|
5
|
qua epota tyrannus decessit. De praemio duo medici con-
|
|
tendunt.' Nam ut illic factum in aduersarium transferen-
|
|
tium, ita hic sibi uindicantium personae causae facultates
|
|
tempora instrumenta testimonia comparantur. Illud quo-
|
26.1
|
que, etiam si non est ἀντικατηγορία, simili tamen ratione
|
|
tractatur in quo citra accusationem quaeritur utrum factum
|
|
sit. Vtraque enim pars suam expositionem habet atque eam
|
|
tuetur, ut in lite Vrbiniana petitor dicit Clusinium Figulum
|
5
|
filium Vrbiniae acie uicta in qua steterat fugisse, iactatum-
|
|
que casibus uariis, retentum etiam a rege, tandem in Italiam
|
|
ac patriam suam †marginos† uenisse atque ibi agnosci:
|
|
Pollio contra seruisse eum Pisauri dominis duobus, medi-
|
|
cinam factitasse, manu missum alienae se familiae uenali
|
10
|
inmiscuisse, a se rogantem ut ei seruiret emptum. Nonne
|
27.1
|
tota lis constat duarum causarum comparatione et coniec-
|
|
tura duplici atque diuersa? Quae autem accusantium ac de-
|
|
fendentium, eadem petentium et infitiantium ratio est.
|
|
Ducitur coniectura primum <a> praeteritis: in his sunt
|
5
|
personae causae consilia. Nam is ordo est, ut facere uoluerit
|
|
potuerit fecerit. Ideoque intuendum ante omnia qualis sit de
|
|
quo agitur. Accusatoris autem est efficere ut si quid obiecerit
|
28.1
|
non solum turpe sit, sed etiam crimini de quo iudicium est
|
|
quam maxime conueniat. Nam si reum caedis inpudicum
|
|
uel adulterum uocet, laedat quidem infamia, minus tamen
|
|
hoc ad fidem ualeat quam si audacem petulantem crudelem
|
5
|
temerarium ostenderit. Patrono, si fieri poterit, id agendum
|
29.1
|
est ut obiecta uel neget uel defendat uel minuat: proximum
|
|
est ut a praesenti quaestione separet. Sunt enim pleraque
|
|
non solum [et] dissimilia sed etiam aliquando contraria, ut
|
|
si reus furti prodigus dicatur aut neglegens: neque enim
|
5
|
uidetur in eundem et contemptus pecuniae et cupiditas
|
|
cadere. Si deerunt haec remedia, ad illa declinandum est,
|
30.1
|
non de hoc quaeri, nec eum qui aliqua peccauerit utique
|
|
commisisse omnia, et hanc fiduciam fuisse accusatoribus
|
|
falsa obiciendi, quod laesum et uulneratum reum sperauerint
|
|
hac inuidia opprimi posse. Alii a propositione accusatoris
|
31.1
|
contraque eam loci oriuntur. Saepe a persona prior ducit
|
|
argumenta defensor, et interim generaliter: incredibile esse
|
|
a filio patrem occisum, ab imperatore proditam hostibus
|
|
patriam. Facile respondetur, uel quod omnia scelera in malos
|
5
|
cadant ideoque saepe deprensa sint, uel quod indignum sit
|
|
crimina ipsa atrocitate defendi. Interim proprie, quod est
|
32.1
|
uarium: nam dignitas et tuetur reum et nonnumquam ipsa in
|
|
argumentum facti conuertitur, tamquam inde fuerit spes
|
|
inpunitatis: proinde paupertas humilitas opes, ut cuique
|
|
ingenio uis est, in diuersum trahuntur. Probi uero mores et
|
33.1
|
ante actae uitae integritas numquam non plurimum profu-
|
|
erint. Si nihil obicietur, patronus quidem in hoc uehementer
|
|
incumbet, accusator autem ad praesentem quaestionem de
|
|
qua sola iudicium sit cognitionem alligabit, dicens neminem
|
5
|
non aliquando coepisse peccare, nec pro †encenia† ducendum
|
|
scelus primum. Haec in respondendo: sic autem praeparabit
|
34.1
|
actione prima iudicum animos ut noluisse potius obicere
|
|
quam non potuisse credatur. Eoque satius est omni se ante
|
|
actae uitae abstinere conuicio quam leuibus aut friuolis aut
|
|
manifesto falsis reum incessere, quia fides ceteris detrahitur:
|
5
|
et qui nihil obicit omisisse credi potest maledicta tamquam
|
|
superuacua, qui uana congerit confitetur unum in ante actis
|
|
argumentum, in quibus uinci quam tacere maluerit. Cetera
|
35.1
|
quae a personis duci solent in argumentorum locis exposuimus.
|
|
Proxima est ex causis probatio, in quibus haec maxime
|
|
spectantur: ira odium metus cupiditas spes: nam reliqua in
|
|
horum species cadunt. Quorum si quid in reum conueniet,
|
5
|
accusatoris est efficere †ad quidquid† faciendum causae
|
|
ualere uideantur, easque quas in argumentum sumet augere:
|
|
si minus, illuc conferenda est oratio, aut aliquas fortasse
|
36.1
|
latentes fuisse, aut nihil ad rem pertinere cur fecerit si fecit,
|
|
aut etiam dignius esse odio scelus quod non habuerit causam.
|
|
Patronus uero, quotiens poterit, instabit huic loco, ut nihil
|
|
credibile sit factum esse sine causa. Quod Cicero uehemen-
|
5
|
tissime <in> multis orationibus tractat, praecipue tamen pro
|
|
Vareno, qui omnibus aliis premebatur (nam et damnatus
|
|
est). At si proponitur cur factum sit, aut falsam causam aut
|
37.1
|
leuem aut ignotam reo dicet. Possunt autem esse aliquae in-
|
|
terim ignotae: an heredem habuerit, an accusaturus fuerit
|
|
eum a quo dicetur occisus. Si alia defecerint, non utique
|
|
spectandas esse causas, nam quem posse reperiri qui non
|
5
|
metuat oderit speret, plurimos tamen haec salua innocentia
|
|
facere. Neque illud est omittendum, non omnis causas in
|
38.1
|
omnibus personis ualere: nam ut alicui sit furandi causa
|
|
paupertas, non erit idem in Curio Fabricioque momentum.
|
|
De causa prius an de persona dicendum sit quaeritur,
|
39.1
|
uarieque est ab oratoribus factum, a Cicerone etiam prae-
|
|
latae frequenter causae. Mihi si neutro litis condicio prae-
|
|
ponderet secundum naturam uidetur incipere a persona.
|
|
Nam hoc magis generale est rectiorque diuisio: an ullum
|
5
|
crimen credibile, an hoc. Potest tamen id ipsum, sicut
|
40.1
|
pleraque, uertere utilitas. Nec tantum causae uoluntatis
|
|
sunt quaerendae, sed interim et erroris, ut ebrietas ignoran-
|
|
tia. Nam ut haec in qualitate crimen eleuant, ita in coniec-
|
|
tura premunt. Et persona quidem nescio an umquam, utique
|
41.1
|
in uero actu rei, possit incidere de qua neutra pars dicat: de
|
|
causis frequenter quaeri nihil attinet, ut in adulteriis, ut in
|
|
furtis, quia illas per se ipsa crimina secum habent.
|
|
Post haec intuenda uidentur et consilia, quae late patent:
|
42.1
|
an credibile sit reum sperasse id a se scelus effici posse; an
|
|
ignorari cum fecisset; an etiam si ignoratum non esset
|
|
absolui uel poena leui transigi uel tardiore uel ex qua minus
|
|
incommodi consecuturus quam ex facto gaudii uideretur;
|
5
|
an etiam tanti putauerit poenam subire? Post haec, an alio
|
43.1
|
tempore et aliter facere uel facilius uel securius potuerit, ut
|
|
dicit Cicero pro Milone enumerans plurimas occasiones
|
|
quibus ab eo Clodius inpune occidi potuerit. Praeterea cur
|
|
potissimum illo loco, illo tempore, illo modo sit adgressus,
|
5
|
qui et ipse diligentissime tractatur pro eodem locus, an
|
|
etiam, si nulla ratione ductus est, impetu raptus sit et
|
44.1
|
absque sententia (nam uulgo dicitur scelera non habere
|
|
consilium), an etiam consuetudine peccandi sit ablatus.
|
|
Excussa prima parte 'an uoluerit', sequitur 'an potuerit'.
|
|
Hic tractatur locus tempus, ut furtum in loco cluso frequenti,
|
5
|
tempore uel diurno, cum testes plures, uel nocturno, cum
|
|
maior difficultas. Inspiciuntur itaque difficultates occasiones,
|
45.1
|
quae sunt plurimae ideoque exemplis non egent. Hic sequens
|
|
locus talis est ut si fieri non potuit sublata sit lis, si potuit
|
|
sequatur quaestio an fecerit. Sed haec etiam ad animi coniec-
|
|
turam pertinent: nam et ex his colligitur an sperauerit. Ideo
|
5
|
spectari debent et instrumenta, ut Clodi ac Milonis comi-
|
|
tatus.
|
|
Quaestio 'an fecerit' incipit a secundo tempore, id est
|
46.1
|
praesenti aut [deinde] coniuncto, quorum sunt sonus clamor
|
|
gemitus: <deinde> insequentis latitatio metus, similia. His
|
|
accedunt signa, de quibus tractatum est, uerba etiam et
|
|
facta, quaeque antecesserunt quaeque insecuta sunt. Haec
|
47.1
|
aut nostra sunt aut aliena. Sed uerba nobis magis nocent et
|
|
minus [magis] prosunt nostra quam aliena, magis prosunt et
|
|
minus nocent aliena quam nostra. Facta autem interim
|
|
magis prosunt nostra, interim aliena, ut si quid quod pro
|
5
|
nobis sit aduersarius fecit: semper uero magis nocent nostra
|
|
quam aliena. Est et illa in uerbis differentia, quod aut aperta
|
48.1
|
sunt aut dubia. Seu nostra seu aliena sunt, infirmiora in
|
|
utrumque sint necesse dubia: tamen nostra saepe nobis
|
|
nocent, ut in illa controuersia: 'interrogatus filius ubi esset
|
|
pater, dixit: ubicumque est, bibit; at ille in puteo mortuus
|
5
|
est inuentus.' Aliena quae sunt dubia numquam possunt
|
49.1
|
nocere nisi aut incerto auctore aut mortuo. 'Nocte audita
|
|
uox est: cauete tyrannidem', et 'interrogatus cuius ueneno
|
|
moreretur respondit: non expedit tibi scire.' Nam si est qui
|
|
possit interrogari, soluet ambiguitatem. Cum autem dicta
|
50.1
|
factaque nostra defendi solo animo possint, aliena uarie
|
|
refutantur.
|
|
De uno quidem maximo genere coniecturalium controuer-
|
|
siarum locuti uidemur, sed in omnis aliquid ex his cadit.
|
5
|
Nam furti, depositi, creditae pecuniae et a facultatibus argu-
|
|
menta ueniunt ('an fuerit quod deponeretur') et a personis
|
|
('an ullum deposuisse apud hunc uel huic credidisse credibile
|
|
sit, an petitorem calumniari, an reum infitiatorem esse uel
|
|
furem'). Sed etiam in furti reo sicut in caedis quaeritur de
|
51.1
|
facto et de auctore. Crediti et depositi duae quaestiones, sed
|
|
numquam iunctae, an datum sit, an redditum. Habent ali-
|
|
quid proprii adulterii causae, quod plerumque duorum dis-
|
|
crimen est et de utriusque uita dicendum, quamquam et id
|
5
|
quaeritur, an utrumque pariter defendi oporteat. Cuius rei
|
|
consilium nascetur ex causa: nam si adiuuabit pars altera,
|
|
coniungam, si nocebit, separabo. Ne quis autem mihi putet
|
52.1
|
temere excidisse quod plerumque duorum crimen esse adul-
|
|
terium, non semper dixerim, potest accusari sola mulier in-
|
|
certi adulterii: 'munera domi inuenta sunt, pecunia cuius
|
|
auctor non extat, codicilli dubium ad quem scripti.' In falso
|
53.1
|
quoque ratio similis: aut enim plures in culpam uocantur
|
|
aut unus. Et scriptor quidem semper tueri signatorem
|
|
necesse habet, signator scriptorem non semper, nam et
|
|
decipi potuit. Is autem qui hos adhibuisse et cui id factum
|
5
|
dicitur et scriptorem et signatores defendet. Idem argumen-
|
|
torum loci in causis proditionis et adfectatae tyrannidis.
|
|
Verum illa scholarum consuetudo ituris in forum potest
|
54.1
|
nocere, quod omnia quae in themate non sunt pro nobis
|
|
ducimus. Adulterium obicis: 'quis testis? quis index?' <Pro-
|
|
ditionem>: 'quod pretium? quis conscius?' Venenum: 'ubi
|
|
emi? a quo? quando? quanti? per quem dedi?' Pro reo
|
5
|
tyrannidis adfectatae: 'ubi sunt arma? quos contraxi satel-
|
|
lites?' Neque haec nego esse dicenda et ipsis utendum pro
|
55.1
|
parte suscepta: nam et in foro aliqua, quando aduersarius
|
|
probare non poterit, desiderabo. Sed in foro tantam illam
|
|
facilitatem olim desiderauimus, ubi non fere causa agitur ut
|
|
non aliquid ex his aut plura ponantur. Huic simile est quod
|
56.1
|
in epilogis quidam quibus uolunt liberos parentes nutrices
|
|
accommodant: nisi quod magis concesseris ea quae non sint
|
|
posita desiderare quam dicere.
|
|
De animo quo modo quaeratur satis dictum est, cum ita
|
5
|
diuiserimus: an uoluerit, an potuerit, an fecerit. Nam qua uia
|
|
tractatur an uoluerit, eadem quo animo fecerit: id enim est,
|
|
an male facere uoluerit. Ordo quoque rerum aut adfert aut
|
57.1
|
detrahit fidem: multo scilicet magis res prout <ponuntur>
|
|
congruunt aut repugnant. Sed haec nisi in ipso complexu
|
|
causarum non deprehenduntur. Quaerendum tamen semper
|
|
quid cuique conectatur et quid consentiat.
|
5
|