Sequitur coniecturam finitio; nam qui non potest dicere
|
7.3.1.1
|
nihil fecisse, proximum habebit ut dicat non id fecisse quod
|
|
obiciatur. Itaque pluribus <in> legibus isdem quibus coniec-
|
|
tura uersatur, defensionis tantum genere mutato, ut in furtis
|
|
depositis adulteriis. Nam quem ad modum dicimus 'non feci
|
5
|
furtum', 'non accepi depositum', 'non commisi adulterium',
|
|
ita 'non est hoc furtum', 'non est hoc infitiatio', 'non est hoc
|
|
adulterium'. Interim a qualitate ad finitionem descenditur,
|
2.1
|
ut in actionibus dementiae, malae tractationis, rei publicae
|
|
laesae: in quibus si recte facta esse quae obiciuntur dici non
|
|
potest, illud succurrit: 'non est <hoc dementem esse,> male
|
|
tractare, rem publicam [uerbis] laedere.' Finitio igitur <est>
|
5
|
rei propositae propria et dilucida et breuiter comprensa uer-
|
|
bis enuntiatio. Constat maxime, sicut est dictum, genere
|
3.1
|
specie differentibus propriis: ut si finias equum (noto enim
|
|
maxime utar exemplo), genus est animal, species mortale,
|
|
differens inrationale (nam et homo mortale erat), proprium
|
|
hinniens. Haec adhibetur orationi pluribus causis. Nam tum
|
4.1
|
est certum de nomine sed quaeritur quae res ei subicienda
|
|
sit, tum res est manifesta sed quod * nomine constat, de re
|
|
dubium est, interim coniectura est, ut si quaeratur quid sit
|
|
deus. Nam qui neget deum esse spiritum omnibus partibus
|
5.1
|
inmixtum, non hoc dicat, falsam esse diuinae illius naturae
|
|
appellationem, sicut Epicurus, qui humanam ei formam
|
|
locumque inter mundos dedit. Nomine uterque uno utitur,
|
|
utrum sit in re coniectat. Interim qualitas tractatur, ut
|
6.1
|
'quid sit rhetorice, uis persuadendi an bene dicendi scientia'.
|
|
Quod genus est in iudiciis frequentissimum. Sic enim quaeri-
|
|
tur an deprehensus in lupanari cum aliena uxore adulter
|
|
sit: quia non de appellatione sed de ui facti eius ambigitur,
|
5
|
an omnino peccauerit; nam si peccauit, non potest esse aliud
|
|
quam adulter. Diuersum est genus cum controuersia con-
|
7.1
|
sistit in nomine quod pendet ex scripto, nec uersatur in iudi-
|
|
ciis nisi propter uerba quae litem faciunt: an qui se interficit
|
|
homicida sit, an qui tyrannum in mortem compulit tyran-
|
|
nicida, an carmina magorum ueneficium. Res enim mani-
|
5
|
festa est sciturque non idem esse occidere se quod alium, non
|
|
idem occidere tyrannum quod compellere ad mortem, non
|
|
idem carmina ac mortiferam potionem, quaeritur tamen an
|
|
eodem nomine appellanda sint.
|
|
Quamquam autem dissentire uix audeo a Cicerone, qui
|
8.1
|
multos secutus auctores dicit finitionem esse de eodem et de
|
|
altero (semper <enim> neganti aliquod esse nomen dicendum
|
|
quod sit potius), tamen equidem tris habeo uelut species.
|
|
Nam interim conuenit solum quaerere an hoc sit, ut an
|
9.1
|
adulterium in lupanari. Cum hoc negamus, non necesse est
|
|
dicere quid id uocetur, quia totum crimen infitiamur. In-
|
|
terim quaeritur hoc an hoc: furtum an sacrilegium (non
|
|
quin sufficiat non esse sacrilegium, sed quia <satius> sit
|
5
|
dicere quid sit aliud); quo in loco utrumque finiendum est.
|
|
Interim quaeritur in rebus specie diuersis, an et hoc et hoc
|
10.1
|
eodem modo sit appellandum, cum res utraque habet suum
|
|
nomen, ut amatorium, uenenum. In omnibus autem huius
|
|
generis litibus quaeritur an etiam hoc, quia nomen de quo
|
|
ambigitur utique in alia re certum est. 'Sacrilegium est rem
|
5
|
sacram de templo surripere: an et priuatam?' 'Adulterium
|
|
cum aliena uxore domi coire: an et <in> lupanari?' 'Tyranni-
|
|
cidium occidere tyrannum: an et in mortem compellere?'
|
|
Ideoque συλλογισμός, de quo postea dicam, uelut infirmior
|
11.1
|
est finitio, quia in hac quaeritur an idem sit huius rei nomen
|
|
quod alterius, illo an proinde habenda sit haec [autem]
|
|
atque illa. Est et talis finitionum diuersitas, ut quae idem
|
12.1
|
sentiunt non isdem uerbis comprehendantur, ut 'rhetorice
|
|
<est> bene dicendi scientia', et eadem 'bene inueniendi' et
|
|
'bene enuntiandi' et 'dicendi secundum uirtutem orationis'
|
|
et 'dicendi quod sit officii': atque prouidendum †ut sit officii†
|
5
|
sensu non pugnant comprehensione dissentiant. Sed de his
|
|
disputatur, non litigatur. Opus est aliquando finitione ob-
|
13.1
|
scurioribus et ignotioribus uerbis: quid sit clarigatio, erctum
|
|
citum, interim notis nomine [uidebis]: quid sit penus, quid
|
|
litus.
|
|
Quae uarietas effecit ut eam quidam coniecturae, quidam
|
5
|
qualitati, quidam legitimis quaestionibus subicerent. Qui-
|
14.1
|
busdam ne placuit quidem omnino subtilis haec et ad morem
|
|
dialecticorum formata conclusio, ut in disputationibus potius
|
|
arguta uerborum cauillatrix quam in oratoris officio multum
|
|
allatura momenti. Licet enim ualeat in sermone tantum ut
|
5
|
constrictum uinculis suis eum qui responsurus est uel tacere
|
|
uel etiam inuitum id quod sit contra cogat fateri, non eadem
|
|
est tamen eius in causis utilitas. Persuadendum enim iudici
|
15.1
|
est, <qui>, etiam si uerbis deuictus est, tamen nisi ipsi rei
|
|
accesserit tacitus dissentiet. Agenti uero quae tanta est
|
|
huius praecisae comprehensionis necessitas? An, si non
|
|
dixero 'homo est animal mortale rationale', non potero, ex-
|
5
|
positis tot corporis animique proprietatibus, latius oratione
|
|
ducta uel a dis eum uel a mutis discernere? Quid quod †nec
|
16.1
|
uno modo† definitur res eadem (ut facit Cicero: 'Quid est
|
|
enim uulgo? Vniuersos'), et latiore uarioque tractatu, ut
|
|
omnes oratores plerumque fecerunt: rarissime enim apud
|
|
eos reperitur illa ex consuetudine philosophorum ducta serui-
|
5
|
tus (est certe seruitus) ad certa se uerba adstringendi, idque
|
|
faciendum in libris Ciceronis de Oratore uetat M. Antonius.
|
|
Nam est etiam periculosum, cum, si uno uerbo sit erratum,
|
17.1
|
tota causa cecidisse uideamur, optimaque est media illa
|
|
uia, qua utitur Cicero pro Caecina, ut res proponatur,
|
|
uerba non periclitentur: 'etenim, recuperatores, non ea
|
|
sola uis est quae ad corpus nostrum uitamque peruenit,
|
5
|
sed etiam multo maior ea quae periculo mortis iniecto
|
|
formidine animum perterritum loco saepe et certo statu
|
|
demouet'; aut cum finitionem praecedit probatio, ut in
|
18.1
|
Philippicis Cicero Seruium Sulpicium occisum ab Antonio
|
|
colligit et in clausula demum ita finit: 'is enim profecto mor-
|
|
tem attulit qui causa mortis fuit.' Non negauerim tamen
|
|
haec quoque ut expediet causae esse facienda, et si quando
|
5
|
firme comprehendi poterit breui complexu uerborum finitio,
|
|
esse id tum elegans, tum etiam fortissimum, si modo erit illa
|
|
inexpugnabilis.
|
|
Eius certus ordo est: quid sit, an hoc sit, et in hoc fere
|
19.1
|
labor maior est, ut finitionem confirmes, quam ut rei fini-
|
|
tionem adplices. In eo 'quid sit' duplex opus est: nam et
|
|
nostra confirmanda est et aduersae partis destruenda finitio.
|
|
Ideoque in schola, ubi nobis ipsi fingimus contradictionem,
|
20.1
|
duos ponere debemus fines quales utrimque esse optimi
|
|
poterunt. At in foro prouidendum num forte superuacua et
|
|
nihil ad causam pertinens an ambigua an contraria an com-
|
|
munis sit finitio, quorum nihil accidere nisi agentis culpa
|
5
|
potest. Vt recte autem finiamus ita fiet si prius in animo
|
21.1
|
constituerimus quid uelimus efficere: sic enim accommodari
|
|
ad uoluntatem uerba poterunt. Atque ut a notissimo exem-
|
|
plo, quo sit res lucidior, non recedamus: 'qui priuatam pecu-
|
|
niam de templo surripuit, sacrilegii reus est': culpa manifesta
|
22.1
|
est, quaestio [est] an huic crimini nomen quod est in lege
|
|
conueniat. Ergo ambigitur an hoc sacrilegium sit. Accusator,
|
|
quia de templo surrepta sit pecunia, utitur hoc nomine: reus,
|
|
quia priuatam surripuerit, negat esse sacrilegium, sed fur-
|
5
|
tum fatetur. Actor ergo ita finiet: 'sacrilegium est surripere
|
|
aliquid <de sacro'; reus: 'sacrilegium est surripere aliquid>
|
|
sacri.' Vterque finitionem alterius inpugnat. Ea duobus
|
23.1
|
generibus euertitur, si aut falsa est aut parum plena. Nam
|
|
illud tertium nisi stultis non accidit, ut nihil ad quaestionem
|
|
pertineat. [Falsa est si dicas 'equus est animal rationale':
|
24.1
|
nam est equus animal, sed inrationale. Quod autem com-
|
|
mune cum alio est desinet esse proprium.] Hic reus falsam
|
|
dicit esse finitionem accusatoris, accusator autem non potest
|
|
dicere falsam rei, nam est sacrilegium surripere aliquid sacri,
|
5
|
sed dicit parum plenam, adiciendum enim 'aut ex sacro'.
|
|
Maximus autem usus in adprobando refellendoque fine pro-
|
25.1
|
priorum ac differentium, nonnumquam etiam ἐτυμολογίας.
|
|
Quae tamen omnia, sicut in ceteris, confirmat aequitas, non-
|
|
numquam et coniectura mentis. Ἐτυμολογία maxime rara
|
|
est: 'quid enim est aliud tumultus nisi perturbatio tanta ut
|
5
|
maior timor oriatur? unde etiam nomen ductum est tumul-
|
|
tus.' Circa propria ac differentia magna subtilitas, ut cum
|
26.1
|
quaeritur an addictus, quem lex seruire donec soluerit iubet,
|
|
seruus sit. Altera pars finit ita: 'seruus est qui est iure in
|
|
seruitute', altera: 'qui in seruitute est eo iure quo seruus',
|
|
aut, ut antiqui dixerunt, 'qui seruitutem seruit'. Quae fini-
|
5
|
tio, etiam si distat aliquo, nisi tamen propriis et differenti-
|
|
bus adiuuatur, inanis est. Dicet enim aduersarius seruire
|
27.1
|
eum seruitutem aut eo iure quo seruum. Videamus ergo
|
|
propria et differentia, quae libro quinto leuiter in transitu
|
|
attigeram. Seruus cum manu mittitur fit libertinus, addictus
|
|
recepta libertate ingenuus: seruus inuito domino libertatem
|
5
|
non consequetur, <addictus * consequetur:> ad seruum nulla
|
|
lex pertinet, addictus legem habet: propria liberi, quod
|
|
nemo habet nisi liber, praenomen nomen cognomen tribum;
|
|
habet haec addictus.
|
|
Excusso 'quid sit', prope peracta est quaestio 'an hoc sit':
|
28.1
|
id enim agimus, ut sit causae nostrae conueniens finitio.
|
|
Potentissima est autem in ea qualitas: an amor insania. Huc
|
|
pertinebunt probationes quas Cicero dicit proprias esse fini-
|
|
tionis, ex antecedentibus consequentibus adiunctis repug-
|
5
|
nantibus causis effectis, similibus, de quorum argumentorum
|
|
natura dictum est. Breuiter autem pro Caecina Cicero initia
|
29.1
|
causas effecta antecedentia consequentia complexus est:
|
|
'Quid igitur fugiebant? Propter metum. Quid metuebant?
|
|
Vim uidelicet. Potestis igitur principia negare cum extrema
|
|
concedatis?' Sed similitudine quoque usus est: 'quae uis in
|
5
|
bello appellatur, ea in otio non appellabitur?' Sed etiam ex
|
30.1
|
contrario argumenta ducuntur, ut si quaeratur [an] ama-
|
|
torium uenenum sit necne, quia uenenum amatorium non
|
|
sit.
|
|
Illud alterum genus quo sit manifestius adulescentibus
|
5
|
meis (meos enim semper adulescentes putabo), hic quoque
|
|
fictae controuersiae utar exemplo. Iuuenes qui conuiuere
|
31.1
|
solebant constituerunt ut in litore cenarent: unius, qui
|
|
cenae defuerat, nomen tumulo quem extruxerant inscrip-
|
|
serunt. Pater eius, a transmarina peregrinatione cum ad
|
|
litus idem adpulisset, lecto nomine suspendit se. Dicuntur
|
5
|
ii causa mortis fuisse. Hic finitio est accusatoris: 'per quem
|
32.1
|
factum est ut quis periret, causa mortis est', rei: 'qui fecit
|
|
quid sciens per quod perire homini necesse esset.' Remota
|
|
finitione accusatori sat est dicere: 'causa mortis fuistis, per
|
|
uos enim factum est ut homo periret: quia nisi uos illud
|
5
|
fecissetis uiueret.' Contra: 'Non statim per quem factum est
|
33.1
|
ut quis periret is damnari debet, ut accusator, testis, iudex
|
|
rei capitalis. Nec undecumque causa fluxit, ibi culpa est: ut
|
|
si quis profectionem suaserit aut amicum arcessierit trans
|
|
mare et is naufragio perierit, ad cenam inuitarit et is crudi-
|
5
|
tate illic contracta decesserit. Nec fuerit in causa mortis
|
34.1
|
solum adulescentium factum, sed credulitas senis, in dolore
|
|
ferendo infirmitas: denique si fortior fuisset aut prudentior
|
|
uiueret. Nec mala mente fecerunt, et ille potuit uel ex loco
|
|
tumuli uel ex opere tumultuario suspicari non esse monu-
|
5
|
mentum. Qui ergo puniri debent in quibus omnia sunt homi-
|
|
cidae praeter manum?'
|
|
Est interim certa finitio, de qua inter utramque partem
|
35.1
|
conuenit, ut Cicero dicit: 'maiestas est in imperi atque in
|
|
nominis populi Romani dignitate': quaeritur tamen an
|
|
maiestas minuta sit, ut in causa Corneli quaesitum est. Sed
|
36.1
|
hic, etiam si uideri potest finitiua, tamen quia de finitione
|
|
non ambigitur iudicatio est qualitatis, atque ad eum potius
|
|
statum reducenda: ad cuius forte quidem uenimus men-
|
|
tionem, sed erat ordine proximus locus.
|
5
|