Est autem qualitas alia de summo genere atque ea 7.4.1.1
quidem non simplex. Nam et qualis sit cuiusque rei natura
et quae forma quaeritur: an inmortalis anima, an humana
specie deus, et de magnitudine ac numero: quantus sol,
[et] an unus mundus. Quae omnia coniectura quidem colli- 5
guntur, quaestionem tamen habent in eo, qualia sint. Haec 2.1
et in suasoriis aliquando tractari solent, ut, si Caesar deli-
beret an Britanniam inpugnet, quae sit Oceani natura, an
Britannia insula (nam tum ignorabatur), quanta in ea terra,
quo numero militum adgredienda in consilium ferendum sit. 5
Eidem qualitati succedunt facienda ac non facienda, adpe-
tenda uitanda: quae in suasorias quidem maxime cadunt,
sed in controuersiis quoque sunt frequentia, hac sola differ-
entia, quod illic de futuris, hic de factis agitur. Item demon- 3.1
stratiuae partis omnia sunt in hoc statu: factum esse constat,
quale sit factum quaeritur. Lis est omnis aut de praemio aut
de poena aut de quantitate eorum. Genus causae aut sim-
plex aut comparatiuum: illic quid aequum, hic quid aequius 5
aut quid aequissimum sit excutitur. Cum de poena iudicium
est, a parte eius qui causam dicit aut defensio est criminis
aut inminutio aut excusatio aut, ut quidam putant, depre-
catio.
  Defensio longe potentissima est qua ipsum [et] factum 4.1
quod obicitur dicimus honestum esse. Abdicatur aliquis
quod inuito patre militarit, honores petierit, uxorem duxerit:
tuemur quod fecimus. Hanc partem uocant Hermagorei κατ’
ἀντίλημψιν, ad intellectum id nomen referentes: Latine ad 5
uerbum tralatam non inuenio, absoluta appellatur. Est enim
de re sola quaestio, iusta sit ea necne. Iustum omne con- 5.1
tinetur natura uel constitutione. Natura, quod fit secundum
cuiusque rei dignitatem. Hinc sunt pietas fides continentia
et alia. Adiciunt et id quod sit par. Verum id non temere 6.1
intuendum est: nam et uis contra uim et talio nihil habent
aduersum eum qui prior fecit iniusti, et non, quoniam res
pares sunt, etiam id est iustum quod antecessit. Illa utrim-
que iusta: eadem lex, eadem condicio; ac forsitan ne sint 5
quidem paria quae ulla parte sunt dissimilia. Constitutio est
in lege more iudicato pacto.
  Alterum est defensionis genus in quo factum per se inpro- 7.1
babile adsumptis extrinsecus auxiliis tuemur: id uocant κατ’
ἀντίθεσιν. Latine hoc quoque non ad uerbum transferunt,
adsumptiua enim dicitur causa. In quo genere fortissimum 8.1
est si crimen causa facti tuemur, qualis est defensio Orestis
Horati Milonis. Ἀντέγκλημα dicitur, quia omnis nostra de-
fensio constat eius accusatione qui uindicatur: 'occisus est
sed latro', 'excaecatus sed raptor.' Est et illa ex causis facti 9.1
ducta defensio priori contraria, in qua neque factum ipsum
per se, ut in absoluta quaestione, defenditur, neque ex con-
trario facto, sed in aliqua utilitate aut rei publicae aut homi-
num multorum aut etiam ipsius aduersarii, nonnumquam et 5
nostra si modo id erit quod facere nostra causa fas sit: quod
sub extrario accusatore et legibus agente prodesse numquam
potest, in domesticis disceptationibus potest. Nam et filius 10.1
patri in iudicio abdicationis et maritus uxori si malae tracta-
tionis accusabitur <et pater> filio si dementiae causa erit non
inuerecunde dicet multum sua interfuisse. In quo tamen in-
commoda uitantis melior quam commoda petentis est causa. 5
Quibus similia etiam in uera rerum quaestione tractantur. 11.1
Nam quae in scholis abdicatorum, haec in foro exhereda-
torum a parentibus et bona apud centumuiros repetentium
ratio est: quae illic malae tractationis, hic rei uxoriae, cum
quaeritur utrius culpa diuortium factum sit: quae illic de- 5
mentiae, hic petendi curatoris. Subiacet utilitati etiam illa 12.1
defensio, si peius aliquid futurum fuit. Nam in comparatione
malorum boni locum optinet leuius, ut si Mancinus foedus
Numantinum sic defendat, quod periturus nisi id factum
esset fuerit exercitus. Hoc genus ἀντίστασις Graece nomina- 5
tur, comparatiuum nostri uocant.
  Haec circa defensionem facti: quae si neque per se ipsa 13.1
nec adhibitis auxiliis dabitur, proximum est in alium trans-
ferre crimen, si possumus. Ideoque etiam in hos qui citra
scriptum sunt status uisa est cadere tralatio. Interdum ergo
culpa in hominem relegatur, ut si Ti. Gracchus reus foederis 5
Numantini (cuius metu leges populares tulisse in tribunatu
uidetur) missum se ab imperatore suo diceret; interim deri- 14.1
uatur in rem, ut si is qui testamento quid iussus non fecerit
dicat per leges id fieri non potuisse. Hoc μετάστασιν dicunt.
  Hinc quoque exclusis excusatio superest. Ea est aut ignor-
antiae, ut si quis fugitiuo stigmata scripserit eoque ingenuo 5
iudicato neget se liberum esse eum scisse: aut necessitatis,
ut cum miles ad commeatus diem non adfuit et dicit se flu-
minibus interclusum aut ualetudine. Fortuna quoque saepe 15.1
substituitur culpae. Nonnumquam male fecisse nos sed bono
animo dicimus. Vtriusque rei multa et manifesta exempla
sunt: idcirco non est eorum necessaria expositio.
  Si omnia quae supra scripta sunt deerunt, uidendum an 5
inminui culpa possit. Hic est ille qui a quibusdam fieri solet
status quantitatis. Sed ea cum sit aut poenae aut honoris, 16.1
ex qualitate facti constituitur, eoque nobis sub hoc esse
statu uidetur sicut eius quoque quae ad numerum refertur a
Graecis. Nam et πηλικότητα et ποσότητα dicunt, nos utrumque
appellatione una complectimur. 5
  Vltima est deprecatio, quod genus causae plerique ne- 17.1
garunt in iudicium umquam uenire. Quin Cicero quoque pro
Q. Ligario idem testari uidetur, cum dicit: 'causas, Caesar,
egi multas et quidem tecum, dum te in foro tenuit ratio
honorum tuorum, certe numquam hoc modo: ignoscite, 5
iudices: errauit, lapsus est, non putauit, si umquam posthac',
et cetera. In senatu uero et apud populum et apud principem 18.1
et ubicumque sui iuris clementia est, habet locum deprecatio.
In qua plurimum ualent ex ipso qui reus est haec tria: uita
praecedens si innocens, si bene meritus; spes in futurum
innocenter uicturi et in aliquo usu futuri; praeterea, si uel 5
aliis incommodis uel praesenti periculo uel paenitentia
uideatur satis poenarum dedisse. Extra nobilitas dignitas,
propinqui amici. In eo tamen qui cognoscit plurimum 19.1
ponendum est; laus enim misericordis potius quam reprensio
dissoluti consecutura est. Verum et in iudiciis etiam si non
toto genere causae, tamen ex parte magna hic locus saepe
tractatur. Nam et diuisio frequens est: etiam si fecisset, 5
ignoscendum fuisse, idque in causis dubiis saepe praeualuit,
et epilogi omnes in eadem fere materia uersari solent. Sed 20.1
nonnumquam etiam rei totius hic summa constituta. An
uero si exheredatum a se filium pater testatus fuerit elogio
propterea quod is meretricem amauerit, non omnis hic erit
quaestio, an huic delicto pater debuerit ignoscere et centum- 5
uiri tribuere debeant ueniam? Sed etiam in formulis, cum
poenariae sunt actiones, ita causam partimur: an commissa
sit poena, an exigi debeat. Id autem, quod illi uiderunt,
uerum est, reum a iudicibus hoc defensionis modo liberari
non posse. 10
  De praemiis autem quaeruntur duo: an ullo sit dignus qui 21.1
petit, an tanto: ex duobus, uter dignior, ex pluribus, quis
dignissimus. Quorum tractatus ex ipso meritorum genere
ducuntur. Et intuebimur non rem tantum, siue adleganda
siue comparanda erit, sed personam quoque (nam et multum 5
interest, tyrannum iuuenis occiderit an senex, uir an femina,
alienus an coniunctus) et locum multipliciter (in ciuitate 22.1
tyrannis adsueta an libera semper, in arce an domi) et quo
modo factum sit (ferro an ueneno) et quo tempore (bello an
pace, cum depositurus esset eam potestatem an cum aliquid
noui sceleris ausurus.) Habent in meritis gratiam periculum 23.1
quoque et difficultas. Similiter liberalitas a quo profecta sit
refert: nam in paupere gratior quam in diuite, dante bene-
ficium quam reddente, patre quam orbo. Item in quam rem
dederit et quo tempore et quo animo, id est, num in aliquam 5
spem suam: similiter alia. Et ideo qualitas maxime oratoris
recipit operam, quia in utramque partem plurimum est
ingenio loci, nec usquam tantum adfectus ualent. Nam 24.1
coniectura extrinsecus quoque adductas frequenter proba-
tiones habet et argumenta ex materia sumit; quale quidque
uideatur, eloquentiae est opus: hic regnat, hic imperat, hic
sola uincit. 5
  Huic parti subiungit Verginius causas abdicationis, de-
mentiae, malae tractationis, orbarum nuptias indicentium.
Nam et fere sic accidit, inuentique sunt qui has materias
officiorum uocarent. Sed alios quoque nonnumquam leges 25.1
hae recipiunt status: nam et coniectura est aliquando in
plerisque horum (cum se uel non fecisse uel bona mente
fecisse contendunt: cuius generis exempla sunt multa) et
quid sit dementia ac mala tractatio finitur. Nam iuris leges 5
plerumque quaestiones praecurrere solent, et ex quibus
causae non fiat status; quod tamen facto defendi non poterit, 26.1
iure nitetur: et quot et quibus causis abdicare non liceat,
et in quae crimina malae tractationis actio <non> detur, et
cui accusare dementiae non permittatur.
  Abdicationum formae sunt duae: altera criminis perfecti, 27.1
ut si abdicetur raptor adulter, altera uelut pendentis et
adhuc in condicione positi, quales sunt in quibus abdicatur
filius quia non pareat patri. Illa semper asperam abdicantis
actionem habet (inmutabile est enim quod factum est), haec 5
ex parte blandam et suadenti similem (mauult enim pater
corrigere quam abdicare); at pro filiis in utroque genere
summissa <est> et ad satis faciendum composita. A quo dis- 28.1
sensuros scio qui libenter patres figura laedunt: quod non
ausim dicere numquam esse faciendum—potest enim
materia incidere quae hoc exigat: certe uitandum est quo-
tiens aliter agi potest; sed de figuris alio libro tractabimus. 5
Non dissimiles autem abdicationum actionibus sunt malae 29.1
tractationis [actionis]: nam et ipsae habent eandem in accu-
sationibus moderationem. Dementiae quoque iudicia aut
propter id quod factum est aut propter id quod adhuc fieri
uel non fieri potest instituuntur. Et actor in eo quod factum 30.1
est liberum habet impetum, sic tamen ut factum accuset,
ipsius patris tamquam ualetudine lapsi misereatur: in eo
uero cuius libera mutatio est diu roget et suadeat et nouis-
sime dementiam rationi queratur obstare, non mores: quos 5
quanto magis in praeteritum laudauerit, tanto facilius pro-
babit morbo esse mutatos. Reus, quotiens causa patietur, 31.1
debebit esse in defensione moderatus, quia fere ira et con-
citatio furori sunt similia. Omnibus his commune est quod
rei non semper defensione facti, sed excusatione ac uenia fre-
quenter utuntur. Est enim domestica disceptatio, in qua et 5
semel peccasse et per errorem et leuius quam obiciatur ab-
solutioni nonnumquam sufficit.
  Sed alia quoque multa controuersiarum genera in qualita- 32.1
tem cadunt. Iniuriarum: quamquam enim reus aliquando
fecisse negat, plerumque tamen haec actio facto atque animo
continetur. De accusatore constituendo, quae iudicia diui- 33.1
nationes uocantur: in quo genere Cicero quidem, qui man-
dantibus sociis Verrem deferebat, hac usus est diuisione:
spectandum a quo maxime agi uelint ii quorum de ultione
quaeritur, a quo minime uelit is qui accusatur. Frequen- 34.1
tissimae tamen hae sunt quaestiones, uter maiores causas
habeat, uter plus industriae aut uirium sit allaturus ad ac-
cusandum, uter id fide meliore facturus. Tutelae praeterea: 35.1
in quo iudicio solet quaeri an alia de re quam de calculis cog-
nosci oporteat, an fidem praestare debeat tantum, non etiam
consilium et euentum. Cui simile est male gestae procura-
tionis, quae in foro negotiorum gestorum: nam et mandati 5
actio est. Praeter haec finguntur in scholis et inscripti male- 36.1
ficii, in quibus aut hoc quaeritur, an inscriptum sit, aut hoc,
an maleficium sit, raro utrumque. Male gestae legationis apud
Graecos et ueris causis frequens, ubi iuris loco quaeri solet
an omnino aliter agere quam mandatum sit liceat, et quo 5
usque sit legatus (quoniam aliae in <nuntiando, aliae in> re-
nuntiando sunt), ut in Heio, qui testimonium in Verrem
dixerat post perlatam legationem. Plurimum tamen est in
eo, quale sit factum. Rei publicae laesae: hic mouentur quid- 37.1
em illae iuris cauillationes: 'quid sit rem publicam laedere'
et 'laeserit an non profuerit' et 'ab ipso an propter ipsum
laesa sit': in facto tamen plurimum est. Ingrati quoque: in
quo genere quaeritur an is cum quo agitur acceperit bene- 5
ficium (quod raro negandum est: ingratus est enim qui
negat), quantum acceperit, an reddiderit; an protinus qui 38.1
non reddidit ingratus sit, an potuerit reddere, an id quod
exigebatur <praestare> debuerit, quo animo <datum> sit.
Simpliciores illae iniusti repudii, sub qua lege controuersiae
illud proprium habent, quod a parte accusantis defensio est 5
et defendentis accusatio. Praeterea, cum quis rationem mor- 39.1
tis in senatu reddit, ubi una quaestio est iuris, an is demum
prohibendus sit qui mori uult ut se legum actionibus subtra-
hat, cetera qualitatis. Finguntur et testamenta, in quibus
de sola <qualitate> quaeratur, ut in controuersia quam supra 5
exposui, in qua de parte patrimonii quarta quam pater dig-
nissimo ex filiis reliquerat contendunt philosophus medicus
orator. Quod idem accidit si orbae nuptias indicant pares
gradu et si inter propinquos de idoneo quaeratur. Sed mihi 40.1
nec omnes persequi materias in animo est (fingi enim adhuc
possunt), nec omnis earum quaestiones, quia positionibus
mutantur; hoc tantum admiror, Flauum, cuius apud me
summa est auctoritas, cum artem scholae tantum com- 5
poneret, tam anguste materiam qualitatis terminasse.
  Quantitas quoque, ut dixi, etiam si non semper, plerum- 41.1
que tamen eidem subiacet, seu modi est seu numeri. Sed
modus aliquando constat aestimatione facti, quanta sit culpa
quantumue beneficium, aliquando iure, cum id in controuer-
siam uenit, qua quis lege puniendus uel honorandus sit: 5
stuprator decem milia dare debeat, quae poena huic crimini 42.1
constituta est, an, quia se stupratus suspendit, capite puniri
tamquam causa mortis. Quo in genere falluntur qui ita
dicunt tamquam inter duas leges quaeratur: nam de decem
milibus nulla controuersia est, quae non petuntur; iudicium 5
redditur an reus causa sit mortis. In coniecturam quoque ea- 43.1
dem species cadit, cum perpetuo an quinquennali sit exilio
multandus in controuersiam uenerit: nam an prudens caedem
commiserit quaeritur. Illa quoque quae ex numero ducitur 44.1
pendet ex iure: 'an Thrasybulo triginta praemia debeantur'
et 'cum duo fures pecuniam abstulerint, separatim quad-
ruplum quisque an duplum debeat'. Sed hic quoque factum
aestimatur; et tamen ius ipsum pendet ex qualitate. 5