Amphiboliae species sunt innumerabiles, adeo ut philo- 7.9.1.1
sophorum quibusdam nullum uideatur esse uerbum quod
non plura significet; genera admodum pauca: aut enim
uocibus accidit singulis aut coniunctis.
  Singula adferunt errorem cum pluribus rebus aut homini- 2.1
bus eadem appellatio est (ὁμωνυμία dicitur), ut 'gallus' auem
an gentem an nomen an fortunam corporis significet incer-
tum est, et 'Aiax' Telamonius an Oïlei filius. Verba quoque
quaedam diuersos intellectus habent, ut 'cerno'. Quae am- 3.1
biguitas plurimis modis accidit. Vnde fere lites, praecipue
ex testamentis, cum de libertate aut etiam hereditate con-
tendunt ii quibus idem nomen est, aut quid sit legatum
quaeritur. Alterum est in quo alia integro uerbo significatio 4.1
est, alia diuiso, ut ingenua et armamentum et Coruinum,
ineptae sane cauillationis, ex qua tamen Graeci controuer-
sias ducunt: inde enim αὐλητρίς illa uulgata, cum quaeritur
utrum aula quae ter ceciderit an tibicina si ceciderit debeat 5
publicari. Tertia est ex compositis, ut si quis corpus suum 5.1
in culto loco poni iubeat, circaque monumentum multum
agri ab heredibus in tutelam cinerum, ut solent, leget, sit
litis occasio cultum <locum dixerit an incultum.> Sic apud 6.1
Graecos contendunt Leon et Pantaleon, cum scriptura dubia
est, bona omnia Leonti an bona Pantaleonti relicta sint.
  In coniunctis plus ambiguitatis est. Fit autem per casus,
ut 5
    'aio te, Aeacida, Romanos uincere posse':
per conlocationem, ubi dubium est quid quo referri oporteat, 7.1
ac frequentissime cum quod medium est utrimque possit
trahi, ut de Troilo Vergilius
    'lora tenens tamen':
hic utrum teneat tamen lora, an quamuis teneat tamen 5
trahatur quaeri potest. Vnde controuersia illa: 'testamento 8.1
quidam iussit poni statuam auream hastam tenentem;
quaeritur statua hastam tenens aurea esse debeat, an hasta
esse aurea in statua alterius materiae'. Fit per flexum idem
magis: 5
    'quinquaginta ubi erant centum inde occidit Achilles.'
Saepe utri duorum antecedentium sermo subiunctus sit in 9.1
dubio est, unde et controuersia: 'heres meus uxori meae dare
damnas esto argenti quod elegerit pondo centum; uter
eligat quaeritur'.
  Verum id quod ex his primum est mutatione casuum, 5
sequens diuisione uerborum aut tralatione emendatur, ter-
tium adiectione. Accusatiui geminatione facta amphibolia 10.1
soluitur ablatiuo, ut illud
    'Lachetem audiui percussisse Demean'
fiat 'a Lachete percussum Demean'. Sed ablatiuo ipsi, ut in
primo diximus, inest naturalis amphibolia: 5
    'caelo decurrit aperto':
utrum per apertum caelum an cum apertum esset. Diuisio 11.1
respiratione et mora constat: 'statuam', deinde 'auream
hastam', uel 'statuam auream', deinde 'hastam'. Adiectio
talis est: 'argentum quod elegerit ipse', ut heres intellegatur,
uel 'ipsa', <ut> uxor. Adiectione facta amphibolia, qualis fit 5
'hunc flentes illos deprendimus', detractione soluetur. Pluri- 12.1
bus uerbis emendandum ubi est id quod quo referatur dubium
est, et 'ipse' est ambiguum: 'heres meus dare illi damnas esto
omnia sua.' In quod genus incidit Cicero loquens de C. Fannio:
'is soceri instituto, quem, quia cooptatus in augurum colleg- 5
ium non erat, non admodum diligebat, praesertim cum ille
Q. Scaeuolam sibi minorem natu generum praetulisset.'
Nam 'sibi' et ad socerum referri et ad Fannium potest. Pro- 13.1
ductio quoque in scripto et correptio in dubio relicta causa
est ambiguitatis, ut in hoc 'cato'. Alium enim ostendit breuis
secunda syllaba casu nominatiuo * Plurimae praeterea sunt
aliae species, quas persequi nihil necesse est. 5
  Nec refert quo modo sit facta amphibolia aut quo resol- 14.1
uatur. Duas enim res significari manifestum est et, quod ad
scriptum uocemue pertinet, in utramque partem par est.
Ideoque frustra praecipitur ut in hoc statu uocem ipsam ad
nostram partem conemur uertere: nam si id fieri potest 5
amphibolia non est. Amphiboliae autem omnis erit in his 15.1
quaestio: aliquando uter sit secundum naturam magis
sermo, semper utrum sit aequius, utrum is qui scripsit ac
[si] dixit uoluerit. Quarum in utramque partem satis
ex iis quae de coniectura et qualitate diximus praeceptum 5
est.