Est autem quaedam inter hos status cognatio. Nam
|
7.10.1.1
|
et in finitione quae sit uoluntas nominis quaeritur (ut in
|
|
syllogismo, qui secundus a finitione status est, †quae specta-
|
|
tur† quid uoluerit scriptor) et contrarias leges duos esse
|
|
scripti et uoluntatis status apparet. Rursus et finitio quo-
|
5
|
dam modo est amphibolia, cum in duas partes diducatur in-
|
|
tellectus nominis, et scriptum et uoluntas habet in uerbis
|
2.1
|
iuris quaestionem, quod idem antinomia petitur. Ideoque
|
|
omnia haec quidam scriptum et uoluntatem esse dixerunt,
|
|
alii in scripto et uoluntate amphiboliam esse quae facit
|
|
quaestionem. Sed distincta sunt: aliud est enim obscurum
|
5
|
ius, aliud ambiguum. Igitur finitio in natura ipsa nominis
|
3.1
|
quaestionem habet generalem et quae esse etiam citra com-
|
|
plexum causae possit: scriptum et uoluntas de eo disputat
|
|
iure quod est in lege, syllogismus de eo quod non est. Am-
|
|
phiboliae lis in diuersum trahit, legum contrariarum ex
|
5
|
diuerso pugna est. Neque inmerito et recepta est a doctissimis
|
4.1
|
haec differentia et apud plurimos ac prudentissimos durat.
|
|
Et de hoc quidem genere dispositionis, etiam si non omnia,
|
|
tradi tamen aliqua potuerunt. Sunt alia quae nisi proposita
|
5.1
|
de qua dicendum est materia uiam docendi non praebeant.
|
|
Non enim causa <tantum> uniuersa in quaestiones ac locos
|
|
diducenda est, sed hae ipsae partes habent rursus ordinem
|
|
suum. Nam et in prohoemio primum est aliquid et secundum
|
5
|
ac deinceps, et quaestio omnis ac locus habet suam dis-
|
|
positionem, ut thesis etiam simplices. Nisi forte satis erit
|
6.1
|
diuidendi peritus qui controuersiam in haec diduxerit, an
|
|
omne praemium uiro forti dandum sit, an ex priuato, an
|
|
nuptiae, an eius quae nupta sit, an hae: deinde, cum fuerit
|
|
de prima quaestione dicendum, passim et ut quidque in
|
5
|
mentem ueniet miscuerit, non primum in ea scierit esse
|
|
tractandum uerbis legis standum sit an uoluntate, huius
|
7.1
|
ipsius particulae aliquod initium fecerit, deinde proxima
|
|
subnectens struxerit orationem, ut pars hominis est manus,
|
|
eius digiti, illorum quoque articuli. Hoc est quod scriptor
|
|
demonstrare non possit nisi certa definitaque materia. Sed
|
8.1
|
quid una faciet aut altera, quin immo centum ac mille in re
|
|
infinita [que materia in se finita]? Praeceptoris est in alio
|
|
atque alio genere cotidie ostendere quis ordo sit rerum et quae
|
|
copulatio, ut paulatim fiat usus et ad similia transitus: tradi
|
5
|
enim omnia quae ars efficit non possunt. Nam quis pictor
|
9.1
|
omnia quae in rerum natura sunt adumbrare didicit? Sed
|
|
percepta semel imitandi ratione adsimulabit quidquid ac-
|
|
ceperit: quis non faber uasculum aliquod quale numquam
|
|
uiderat fecit?
|
5
|
Quaedam uero non docentium sunt sed discentium. Nam
|
10.1
|
medicus quid in quoque ualetudinis genere faciendum sit,
|
|
quid quibusque signis prouidendum docebit: uim sentiendi
|
|
pulsus uenarum, caloris modos, spiritus meatum, coloris dis-
|
|
tantiam, quae sui cuiusque sunt ingenii, non dabit. Quare
|
5
|
plurima petamus a nobis et cum causis deliberemus, cogite-
|
|
musque homines ante inuenisse artem quam docuisse. Illa
|
11.1
|
enim est potentissima quaeque uere dicitur oeconomia totius
|
|
causae dispositio, quae nullo modo constitui nisi uelut in re
|
|
praesente potest: ubi adsumendum prohoemium, ubi omit-
|
|
tendum: ubi utendum expositione continua, ubi partita:
|
5
|
ubi ab initiis incipiendum, ubi more Homerico a mediis uel
|
|
ultimis: ubi omnino non exponendum: quando a nostris,
|
12.1
|
quando ab aduersariorum propositionibus incipiamus,
|
|
quando a firmissimis probationibus, quando a leuioribus:
|
|
qua in causa proponendae prohoemiis quaestiones, qua prae-
|
|
paratione praemuniendae: quid iudicis animus accipere
|
5
|
possit statim dictum, quo paulatim deducendus: singulis an
|
|
uniuersis opponenda refutatio: reseruandi perorationi an per
|
|
totam actionem diffundendi adfectus: de iure prius an de
|
|
aequitate dicendum: ante acta crimina an de quibus iudi-
|
|
cium est prius obicere uel diluere conueniat: si multiplices
|
13.1
|
causae erunt, quis ordo faciendus, quae testimonia tabulaeue
|
|
cuiusque generis in actione recitandae, quae reseruandae.
|
|
Haec est uelut imperatoria uirtus copias suas partim ad
|
|
casus proeliorum retinentis, partim per castella tuenda cus-
|
5
|
todiendasue urbes, petendos commeatus, obsidenda itinera,
|
|
mari denique ac terra diuidentis. Sed haec in oratione prae-
|
14.1
|
stabit cui omnia adfuerint, natura doctrina studium. Quare
|
|
nemo expectet ut alieno tantum labore sit disertus: uigilan-
|
|
dum (dicam iterum) enitendum pallendum est, facienda sua
|
|
cuique uis, suus usus, sua ratio, non respiciendum ad haec,
|
5
|
sed in promptu habenda, nec tamquam tradita sed tamquam
|
|
innata. Nam uia demonstrari potest, uelocitas sua cuique
|
15.1
|
est; uerum ars satis praestat si copias eloquentiae ponit in
|
|
medio: nostrum est uti eis scire. Neque enim partium est
|
16.1
|
demum dispositio, sed in his ipsis primus aliquis sensus et
|
|
secundus et tertius: qui non modo ut sint ordine conlocati
|
|
laborandum est, sed ut inter se uincti atque ita cohaerentes
|
|
ne commissura perluceat: corpus sit, non membra. Quod ita
|
17.1
|
continget si et quid quoque <loco> conueniat uiderimus et,
|
|
ut uerba uerbis adplicamus non pugnantia sed quae inuicem
|
|
complectantur, ita res non diuersae distantibus ex locis quasi
|
|
inuicem ignotae collidentur, sed aliqua societate cum priori-
|
5
|
bus ac sequentibus copulatae tenebunt, ac uidebitur non
|
|
solum composita oratio sed etiam continua. Verum longius
|
|
fortasse progredior fallente transitu et a dispositione ad
|
|
elocutionis praecepta labor, quae proximus liber inchoabit.
|
|