LIBER OCTAVVS
<PROHOEMIVM>
  His fere, quae in proximos quinque libros conlata sunt, 8.pr.1.1
ratio inueniendi atque inuenta disponendi continetur, quam
ut per omnis numeros penitus cognoscere ad summam scien-
tiae necessarium est, ita incipientibus breuius ac simplicius
tradi magis conuenit. Aut enim difficultate institutionis tam 2.1
numerosae atque perplexae deterreri solent, aut eo tempore
quo praecipue alenda ingenia atque indulgentia quadam
enutrienda sunt asperiorum tractatu rerum atteruntur, aut
si haec sola didicerunt satis se ad eloquentiam instructos 5
arbitrantur, aut quasi ad certas quasdam dicendi leges alli-
gati conatum omnem reformidant. Vnde existimant acci- 3.1
disse ut qui diligentissimi artium scriptores extiterint ab
eloquentia longissime fuerint. Via tamen opus est incipienti-
bus, sed ea plana et cum ad ingrediendum tum ad demon-
strandum expedita. Eligat itaque peritus ille praeceptor ex 5
omnibus optima et tradat ea demum in praesentia quae
placet, remota refutandi cetera mora: sequentur enim disci-
puli quo duxeris. Mox cum robore dicendi crescet etiam
eruditio. Idem primo solum iter credant esse in quod in- 4.1
ducentur, mox illud cognituri etiam optimum. Sunt autem
neque obscura neque ad percipiendum difficilia, quae scrip-
tores diuersis opinionibus pertinaciter tuendis inuoluerunt. 5.1
Itaque in toto artis huiusce tractatu difficilius est iudicare
quid doceas quam cum iudicaris docere, praecipueque in
duabus his partibus perquam sunt pauca, circa quae si is qui
instituitur non repugnauerit pronum ad cetera habiturus est 5
cursum.
  Nempe enim plurimum in hoc laboris exhausimus, ut 6.1
ostenderemus rhetoricen bene dicendi scientiam et utilem et
artem et uirtutem esse: materiam eius res omnis de quibus
dicendum esset: eas in tribus fere generibus, demonstratiuo
deliberatiuo iudicialique, reperiri: orationem porro omnem 5
constare rebus et uerbis: in rebus intuendam inuentionem,
in uerbis elocutionem, in utraque conlocationem, quae me-
moria complecteretur, actio commendaret. Oratoris officium 7.1
docendi mouendi delectandi partibus contineri, ex quibus
ad docendum expositio et argumentatio, ad mouendum ad-
fectus pertinerent, quos per omnem quidem causam sed
maxime tamen in ingressu ac fine dominari. Nam delecta- 5
tionem, quamuis in utroque sit eorum, magis tamen proprias
in elocutione partes habere. Quaestiones alias infinitas, alias 8.1
finitas, quae personis temporibus locis continerentur. In
omni porro materia tria esse quaerenda, an sit, quid sit, quale
sit. His adiciebamus demonstratiuam laude ac uituperatione
constare. In ea quae ab ipso de quo diceremus, quae post 5
eum acta essent, intuendum. Hoc opus tractatu honestorum
utiliumque constare. Suasoriis accedere tertiam partem ex 9.1
coniectura, possetne fieri et an esset futurum de quo deli-
beraretur. Hic praecipue diximus spectandum quis, apud
quem, quid diceret. Iudicialium causarum alias in singulis,
alias in pluribus controuersiis consistere, et in quibusdam 5
intentionem modo * : depulsionem porro omnem infitia-
tione duplici, factumne et an hoc factum esset, praeterea
defensione ac tralatione constare. Quaestionem aut ex 10.1
scripto esse aut ex facto: <facto> de rerum fide proprietate
qualitate, scripto de uerborum ui aut uoluntate, in quibus
uis tum causarum, tum actionum inspici soleat, quae aut
scripti et uoluntatis aut ratiocinatiua aut ambiguitatis aut 5
legum contrariarum specie continentur. In omni porro causa 11.1
iudiciali quinque esse partes, quarum exordio conciliari
audientem, narratione <doceri, probatione> proposita confir-
mari, refutatione <contra dicta dissolui, peroratione> aut
memoriam refici aut animos moueri. His argumentandi et 12.1
adficiendi locos et quibus generibus concitari placari resolui
iudices oporteret adiecimus. Accessit ratio diuisionis. Credere
modo qui discet uelit, certa quaedam uia est, et in qua multa
etiam sine doctrina praestare debeat per se ipsa natura, ut 5
haec de quibus dixi non tam inuenta a praeceptoribus quam
cum fierent obseruata esse uideantur.
  Plus exigunt laboris et curae quae secuntur. Hinc enim iam 13.1
elocutionis rationem tractabimus, partem operis, ut inter
omnis oratores conuenit, difficillimam. Nam et M. Antonius,
cuius supra mentionem habuimus, cum a se disertos uisos
esse multos ait, eloquentem neminem, diserto satis putat 5
dicere quae oporteat, ornate autem dicere proprium esse
eloquentis. Quae uirtus si usque ad eum in nullo reperta est 14.1
ac ne in ipso quidem aut L. Crasso, certum est et in his et
in prioribus eam desideratam quia difficillima fuit. Et
M. Tullius inuentionem quidem ac dispositionem prudentis
hominis putat, eloquentiam oratoris, ideoque praecipue circa 15.1
praecepta partis huius laborauit. Quod eum merito fecisse
etiam ipso rei de qua loquimur nomine palam declaratur.
Eloqui enim [hoc] est omnia quae mente conceperis promere
atque ad audientis perferre, sine quo superuacua sunt priora 5
et similia gladio condito atque intra uaginam suam haerenti.
Hoc itaque maxime docetur, hoc nullus nisi arte adsequi 16.1
potest, hic studium plurimum adhibendum: hoc exercitatio
petit, hoc imitatio, hic omnis aetas consumitur: hoc maxime
orator oratore praestantior, hoc genera ipsa dicendi aliis alia
potiora. Neque enim Asiani aut quocumque alio genere 17.1
corrupti res non uiderunt aut eas non conlocauerunt, neque
quos aridos uocamus stulti aut in causis caeci fuerunt, sed
his iudicium in eloquendo ac modus, illis uires defuerunt, ut
appareat in hoc et uitium et uirtutem esse dicendi. 5
  Non ideo tamen sola est agenda cura uerborum. Occurram 18.1
enim necesse est et uelut in uestibulo protinus adprehensuris
hanc confessionem meam resistam iis qui omissa rerum, qui
nerui sunt in causis, diligentia quodam inani circa uoces
studio senescunt, idque faciunt gratia decoris, qui est in 5
dicendo mea quidem opinione pulcherrimus, sed cum sequi-
tur, non cum adfectatur. Corpora sana et integri sanguinis 19.1
et exercitatione firmata ex isdem his speciem accipiunt ex
quibus uires, namque et colorata et adstricta et lacertis ex-
pressa sunt: sed eadem si quis uulsa atque fucata muliebriter
comat, foedissima sint ipso formae labore. Et cultus concessus 20.1
atque magnificus addit hominibus, ut Graeco uersu testa-
tum est, auctoritatem: at muliebris et luxuriosus non corpus
exornat, sed detegit mentem. Similiter illa translucida et
uersicolor quorundam elocutio res ipsas effeminat quae illo 5
uerborum habitu uestiuntur. Curam ergo uerborum, rerum
uolo esse sollicitudinem. Nam plerumque optima rebus 21.1
cohaerent et cernuntur suo lumine: at nos quaerimus illa
tamquam lateant semper seque subducant: ita numquam
putamus circa id esse de quo dicendum est, sed ex aliis
locis petimus et inuentis uim adferimus. Maiore animo 22.1
adgredienda eloquentia est, quae si toto corpore ualet,
unguis polire et capillum reponere non existimabit ad curam
suam pertinere.
  Sed euenit plerumque ut in hac diligentia deterior etiam 5
fiat oratio: primum, quia sunt optima minime arcessita et 23.1
simplicibus atque ab ipsa ueritate profectis similia. Nam illa
quae curam fatentur et ficta atque composita uideri etiam
uolunt nec gratiam consecuntur et fidem amittunt, praeter
id quod sensus obumbrant et uelut laeto gramine sata stran- 5
gulant. Nam et quod recte dici potest circumimus amore uer- 24.1
borum, et quod satis dictum est repetimus, et quod uno
uerbo patet pluribus oneramus, et pleraque significare
melius putamus quam dicere. Quid quod nihil iam proprium
placet dum parum creditur disertum quod et alius dixisset? 5
A corruptissimo quoque poetarum figuras seu tralationes 25.1
mutuamur, tum demum ingeniosi scilicet si ad intellegendos
nos opus sit ingenio. Atqui satis aperte Cicero praeceperat
in dicendo uitium uel maximum esse a uulgari genere ora-
tionis atque a consuetudine communis sensus abhorrere. Sed 26.1
ille est durus atque ineruditus: nos melius, quibus sordet
omne quod natura dictauit, qui non ornamenta quaerimus
sed lenocinia, quasi uero sit ulla uerborum nisi rei cohaeren-
tium uirtus: quae ut propria sint et dilucida et ornata et 5
apte conlocentur si tota uita laborandum est, omnis studior-
um fructus amissus est. Atqui plerosque uideas haerentis 27.1
circa singula et dum inueniunt et dum inuenta ponderant ac
dimetiuntur. Quod si idcirco fieret ut semper optimis uteren-
tur, abominanda tamen haec infelicitas erat, quae et cur-
sum dicendi refrenat et calorem cogitationis extinguit mora 5
et diffidentia. Miser enim et, ut sic dicam, pauper orator est 28.1
qui nullum uerbum aequo animo perdere potest. Sed ne
perdet quidem qui rationem loquendi primum cognouerit,
tum lectione multa et idonea copiosam sibi uerborum supel-
lectilem compararit, huic adhibuerit artem conlocandi, de- 5
inde haec omnia exercitatione plurima roborarit, ut semper
in promptu sint et ante oculos: namque ei qui id fecerit 29.1
sic res cum suis nominibus occurrent. Sed opus est studio
praecedente et adquisita facultate et quasi reposita. Namque
ista quaerendi iudicandi comparandi anxietas dum discimus
adhibenda est, non dum dicimus. Alioqui sicut qui patrimo- 5
nium non pararunt, sub diem quaerunt, ita in oratione †qui
non satis laborauit†: sin praeparata dicendi uis fuerit, erunt 30.1
in officio, non ut requisita respondere sed ut semper sensibus
inhaerere uideantur atque eos ut umbra corpus sequi. Sed in 31.1
hac ipsa cura est aliquid satis: nam cum Latina significantia
ornata, cum apte sunt conlocata, quid amplius laboremus?
Quibusdam tamen nullus est finis calumniandi se et cum
singulis paene syllabis commorandi, qui etiam cum optima 5
sunt reperta quaerunt aliquid quod sit magis antiquum
remotum inopinatum, nec intellegunt iacere sensus in ora-
tione in qua uerba laudantur. Sit igitur cura elocutionis 32.1
quam maxima, dum sciamus tamen nihil uerborum causa
esse faciendum, cum uerba ipsa rerum gratia sint reperta:
quorum ea sunt maxime probabilia quae sensum animi nostri
optime promunt, atque in animis iudicum quod nos uolumus 5
efficiunt. Ea debent praestare sine dubio et admirabilem et 33.1
iucundam orationem, uerum admirabilem non sic quo modo
prodigia miramur, et iucundam non deformi uoluptate sed
cum laude ac dignitate coniuncta.