Perspicuitas in uerbis praecipuam habet proprietatem, 8.2.1.1
sed proprietas ipsa non simpliciter accipitur. Primus enim
intellectus est sua cuiusque rei appellatio, qua non semper
utemur. Nam et obscena uitabimus et sordida et humilia. 2.1
Sunt autem humilia infra dignitatem rerum aut ordinis. In
quo uitio cauendo non mediocriter errare quidam solent, qui
omnia quae sunt in usu, etiam si causae necessitas postulet,
reformidant: ut ille qui in actione Hibericas herbas se solo 5
nequiquam intellegente dicebat, nisi inridens hanc uanita-
tem Cassius Seuerus spartum dicere eum uelle indicasset.
Nec uideo quare clarus orator duratos muria pisces nitidius 3.1
esse crediderit quam ipsum id quod uitabat. In hac autem
proprietatis specie, quae nominibus ipsis cuiusque rei utitur,
nulla uirtus est, at quod ei contrarium est uitium. Id apud
nos inproprium, ἄκυρον apud Graecos uocatur, quale est 5
'tantum sperare dolorem', aut, quod in oratione Dolabellae 4.1
emendatum a Cicerone adnotaui, 'mortem ferre', aut qualia
nunc laudantur a quibusdam, quorum est 'de cruce uerba
ceciderunt'. Non tamen quidquid non erit proprium pro-
tinus et inproprii uitio laborabit, quia primum omnium 5
multa sunt et Graece et Latine non denominata. Nam et qui 5.1
iaculum emittit iaculari dicitur, qui pilam aut sudem appell-
atione priuatim sibi adsignata caret: et ut lapidare quid sit
manifestum est, ita glebarum testarumque iactus non habet
nomen. Vnde abusio, quae κατάχρησις dicitur, necessaria. 5
Tralatio quoque, in qua uel maximus est orationis ornatus, 6.1
uerba non suis rebus accommodat. Quare proprietas non ad
nomen sed ad uim significandi refertur, nec auditu sed intel-
lectu perpendenda est. Secundo modo dicitur proprium 7.1
inter plura quae sunt eiusdem nominis id unde cetera ducta
sunt, ut uertex est contorta in se aqua uel quidquid aliud
similiter uertitur, inde propter flexum capillorum pars sum-
ma capitis, ex hoc id quod in montibus eminentissimum. 5
Recte dixeris haec omnia uertices, proprie tamen unde ini-
tium est. Sic soleae et turdi pisces et cetera. Tertius est huic 8.1
diuersus modus cum res communis pluribus in uno aliquo
habet nomen eximium, ut carmen funebre proprie 'nenia' et
tabernaculum ducis 'augurale'. Item quod commune est et
aliis nomen intellectu alicui rei peculiariter tribuitur, ut 5
'urbem' Romam accipimus et 'uenales' nouicios et 'Corin-
thia' aera, cum sint urbes aliae quoque et uenalia multa et
tam aurum et argentum quam aes Corinthium. Sed ne in his
quidem uirtus oratoris inspicitur. At illud iam non medio- 9.1
criter probandum, quod hoc etiam laudari modo solet ut
proprie dictum, id est, quo nihil inueniri possit significantius,
ut Cato dixit C. Caesarem ad euertendam rem publicam so-
brium accessisse, ut Vergilius 'deductum carmen', et Hora- 5
tius 'acrem tibiam' 'Hannibalemque dirum'. In quo modo 10.1
illud quoque est a quibusdam traditum proprii genus ex
adpositis (epitheta dicuntur), ut 'dulcis musti' et 'cum denti-
bus albis'. De quo genere alio loco dicendum est. Etiam 11.1
quae bene tralata sunt, propria dici solent. Interim autem
quae sunt in quoque praecipua proprii locum accipiunt, ut
Fabius inter plures imperatorias uirtutes cunctator est
appellatus. Possunt uideri uerba quae plus significant quam 5
elocuntur in parte ponenda perspicuitatis: intellectum enim
adiuuant; ego tamen libentius emphasim retulerim ad orna-
tum orationis, quia non ut intellegatur efficit sed ut plus
intellegatur.
  At obscuritas fit uerbis iam ab usu remotis, ut si commen- 12.1
tarios quis pontificum et uetustissima foedera et exoletos
scrutatus auctores id ipsum petat ex iis quae inde contraxerit,
quod non intelleguntur. Hinc enim aliqui famam eruditionis
adfectant, ut quaedam soli scire uideantur. Fallunt etiam 13.1
uerba uel regionibus quibusdam magis familiaria uel artium
propria, ut 'atabulus' uentus et nauis 'stlataria' et †inmalo-
cosanum†. Quae uel uitanda apud iudicem ignarum signifi-
cationum earum uel interpretanda sunt, sicut in iis quae 5
homonyma uocantur, ut 'taurus' animal sit an mons an
signum in caelo an nomen hominis an radix arboris nisi dis-
tinctum non intellegetur.
  Plus tamen est obscuritatis in contextu et continuatione 14.1
sermonis, et plures modi. Quare nec sit tam longus ut eum
prosequi non possit intentio, nec †transiectio intra modum
hyperbato† finis eius differatur. Quibus adhuc peior est
mixtura uerborum, qualis in illo uersu: 5
    'saxa uocant Itali mediis quae in fluctibus aras'.
Etiam interiectione, qua et oratores et historici frequenter 15.1
utuntur ut medio sermone aliquem inserant sensum, im-
pediri solet intellectus, nisi quod interponitur breue est.
Nam Vergilius illo loco quo pullum equinum describit, cum
dixisset 5
    'nec uanos horret strepitus',
compluribus insertis alia figura quinto demum uersu redit:
    'tum, si qua sonum procul arma dederunt,
    stare loco nescit'.
Vitanda in primis ambiguitas, non haec solum, de cuius 16.1
genere supra dictum est, quae incertum intellectum facit,
ut 'Chremetem audiui percussisse Demean', sed illa quoque,
quae etiam si turbare non potest sensum in idem tamen uer-
borum uitium incidit, ut si quis dicat uisum a se hominem 5
librum scribentem. Nam etiam si librum ab homine scribi
patet, male tamen composuerit, feceritque ambiguum quan-
tum in ipso fuit.
  Est etiam in quibusdam turba inanium uerborum, qui, 17.1
dum communem loquendi morem reformidant, ducti specie
nitoris circumeunt omnia copiosa loquacitate, eo quod dicere
nolunt ipsa: deinde illam seriem cum alia simili iungentes
miscentesque ultra quam ullus spiritus durare possit exten- 5
dunt. In hoc malum a quibusdam etiam laboratur: neque 18.1
id nouum uitium est, cum iam apud Titum Liuium inueniam
fuisse praeceptorem aliquem qui discipulos obscurare quae
dicerent iuberet, Graeco uerbo utens σκότισον. Vnde illa
scilicet egregia laudatio: 'tanto melior: ne ego quidem intel- 5
lexi.' Alii breuitatem aemulati necessaria quoque orationi 19.1
subtrahunt uerba, et, uelut satis sit scire ipsos quid dicere
uelint, quantum ad alios pertineat nihili putant: at ego
uitiosum sermonem dixerim quem auditor suo ingenio intel-
legit. Quidam, emutatis in peruersum dicendi figuris, idem 5
uitium consecuntur. Pessima uero sunt adianoeta, hoc est 20.1
quae uerbis aperta occultos sensus habent, ut cum dictus
est caecus 'secundum uitam stare', et qui suos artus morsu
lacerasse fingitur in scholis 'supra se cubasse'. Ingeniosa 21.1
haec et fortia et ex ancipiti diserta creduntur, peruasitque
iam multos ista persuasio, ut id [iam] demum eleganter
atque exquisite dictum putent quod interpretandum sit.
Sed auditoribus etiam nonnullis grata sunt haec, quae cum 5
intellexerunt acumine suo delectantur, et gaudent non quasi
audierint sed quasi inuenerint.
  Nobis prima sit uirtus perspicuitas, propria uerba, rectus 22.1
ordo, non in longum dilata conclusio, nihil neque desit neque
superfluat: ita sermo et doctis probabilis et planus imperitis
erit. Haec eloquendi obseruatio: nam rerum perspicuitas
quo modo praestanda sit diximus in praeceptis narrationis. 5
Similis autem ratio est in omnibus. Nam si neque pauciora 23.1
quam oportet neque plura neque inordinata aut indistincta
dixerimus, erunt dilucida et neglegenter quoque audientibus
aperta: quod et ipsum in consilio est habendum, non semper
tam esse acrem iudicis intentionem ut obscuritatem apud 5
se ipse discutiat et tenebris orationis inferat quoddam intel-
legentiae suae lumen, sed multis eum frequenter cogitationi-
bus auocari, nisi tam clara fuerint quae dicemus <ut> in
animum eius oratio, ut sol in oculos, etiam si in eam non in-
tendatur incurrat. Quare non ut intellegere possit sed ne 24.1
omnino possit non intellegere curandum. Propter quod etiam
repetimus saepe quae non satis percepisse eos qui cognoscunt
putamus: 'quae causa utique nostra, iudices, culpa dicta ob-
scurius: ad planiora et communia magis uerba descendimus', 5
cum id ipsum optime fiat, quod nos aliquid non optime
fecisse simulamus.