Venio nunc ad ornatum, in quo sine dubio plus quam in
|
8.3.1.1
|
ceteris dicendi partibus sibi indulget orator. Nam emendate
|
|
quidem ac lucide dicentium tenue praemium est, magisque
|
|
ut uitiis carere quam ut aliquam magnam uirtutem adeptus
|
|
esse uidearis. Inuentio cum imperitis saepe communis, dis-
|
2.1
|
positio modicae doctrinae credi potest: si quae sunt artes
|
|
altiores, plerumque occultantur ut artes sint; denique omnia
|
|
haec ad utilitatem causarum solam referenda sunt. Cultu
|
|
uero atque ornatu se quoque commendat ipse qui dicit, et in
|
5
|
ceteris iudicium doctorum, in hoc uero etiam popularem
|
|
laudem petit, nec fortibus modo sed etiam fulgentibus armis
|
|
proeliatur. <An> in causa C. Corneli Cicero consecutus esset
|
3.1
|
docendo iudicem tantum et utiliter demum ac Latine per-
|
|
spicueque dicendo ut populus Romanus admirationem suam
|
|
non adclamatione tantum sed etiam plausu confiteretur?
|
|
Sublimitas profecto et magnificentia et nitor et auctoritas
|
5
|
expressit illum fragorem. Nec tam insolita laus esset pro-
|
4.1
|
secuta dicentem si usitata et ceteris similis fuisset oratio.
|
|
Atque ego illos credo qui aderant nec sensisse quid facerent
|
|
nec sponte iudicioque plausisse, sed uelut mente captos
|
|
et quo essent in loco ignaros erupisse in hunc uoluptatis
|
5
|
adfectum.
|
|
Sed ne causae quidem parum conferet idem hic orationis
|
5.1
|
ornatus. Nam qui libenter audiunt et magis attendunt et
|
|
facilius credunt, plerumque ipsa delectatione capiuntur,
|
|
nonnumquam admiratione auferuntur. Nam et ferrum adfert
|
|
oculis terroris aliquid, et fulmina ipsa non tam nos confun-
|
5
|
derent si uis eorum tantum, non etiam ipse fulgor timeretur.
|
|
Recteque Cicero his ipsis ad Brutum uerbis quadam in
|
6.1
|
epistula scribit: 'nam eloquentiam quae admirationem non
|
|
habet nullam iudico.' Eandem Aristoteles quoque petendam
|
|
maxime putat.
|
|
Sed hic ornatus (repetam enim) uirilis et fortis et sanctus
|
5
|
sit nec effeminatam leuitatem et fuco ementitum colorem
|
|
amet: sanguine et uiribus niteat. Hoc autem adeo uerum est
|
7.1
|
ut, cum in hac maxime parte sint uicina uirtutibus uitia,
|
|
etiam qui uitiis utuntur uirtutum tamen iis nomen impo-
|
|
nant. Quare nemo ex corruptis dicat me inimicum esse culte
|
|
dicentibus: non hanc esse uirtutem nego, sed illis eam non
|
5
|
tribuo. An ego fundum cultiorem putem in quo mihi quis
|
8.1
|
ostenderit lilia et uiolas et anemonas sponte surgentes quam
|
|
ubi plena messis aut graues fructu uites erunt? sterilem
|
|
platanum tonsasque myrtos quam maritam ulmum et uberes
|
|
oleas praeoptauerim? Habeant illa diuites licet: quid essent
|
5
|
si aliud nihil haberent? Nullusne ergo etiam frugiferis adhi-
|
9.1
|
bendus est decor? Quis negat? Nam et in ordinem certaque
|
|
interualla redigam meas arbores. Quid illo quincunce specio-
|
|
sius, qui in quamcumque partem spectaueris rectus est? Sed
|
|
protinus in id quoque prodest, ut terrae sucum aequaliter
|
5
|
trahat. Fugientia in altum cacumina oleae ferro coercebo:
|
10.1
|
in orbem se formosius fundet et protinus fructum ramis
|
|
pluribus feret. Decentior equus cuius adstricta ilia, sed
|
|
idem uelocior. Pulcher aspectu sit athleta cuius lacertos
|
|
exercitatio expressit, idem certamini paratior. Numquam
|
11.1
|
uera species ab utilitate diuiditur.
|
|
Sed hoc quidem discernere modici iudicii est: illud obser-
|
|
uatione dignius, quod hic ipse honestus ornatus materiae
|
|
genere †decidit uariatus†. Atque ut a prima diuisione ordiar,
|
5
|
non idem demonstratiuis et deliberatiuis et iudicialibus
|
|
causis conueniet. Namque illud genus ostentationi composi-
|
|
tum solam petit audientium uoluptatem, ideoque omnes
|
|
dicendi artes aperit ornatumque orationis exponit, ut quod
|
|
non insidietur nec ad uictoriam sed ad solum finem laudis
|
10
|
et gloriae tendat. Quare quidquid erit sententiis populare,
|
12.1
|
uerbis nitidum, figuris iucundum, tralationibus magnificum,
|
|
compositione elaboratum, uelut institor quidam eloquentiae
|
|
intuendum et paene pertractandum dabit: nam euentus ad
|
|
ipsum, non ad causam refertur. At ubi res agitur et uera
|
13.1
|
dimicatio est, ultimus sit famae locus. Praeterea ne decet
|
|
quidem, ubi maxima rerum momenta uersantur, de uerbis
|
|
esse sollicitum. Neque hoc eo pertinet, ut in his nullus sit
|
|
ornatus, sed uti pressior et seuerior et minus confessus, prae-
|
5
|
cipue materiae accommodatus. Nam et <in> suadendo sub-
|
14.1
|
limius aliquid senatus, concitatius populus, et in iudiciis
|
|
publicae capitalesque causae poscunt accuratius dicendi
|
|
genus. At priuatum consilium causasque paucorum, ut fre-
|
|
quenter accidit, calculorum purus sermo et dissimilis curae
|
5
|
magis decuerit. An non pudeat certam creditam perihodis
|
|
postulare aut circa stillicidia adfici aut in mancipii redhi-
|
|
bitione sudare? Sed ad propositum.
|
|
Et quoniam orationis tam ornatus quam perspicuitas aut
|
15.1
|
in singulis uerbis est aut in pluribus positus, quid separata,
|
|
quid iuncta exigant consideremus. Quamquam enim rectis-
|
|
sime traditum est perspicuitatem propriis, ornatum tralatis
|
|
uerbis magis egere, sciamus nihil ornatum esse quod sit
|
5
|
inproprium. Sed cum idem frequentissime plura significent,
|
16.1
|
quod συνωνυμία uocatur, iam sunt aliis <alia> honestiora
|
|
sublimiora nitidiora iucundiora uocaliora. Nam ut syllabae
|
|
e litteris melius sonantibus clariores, ita uerba e syllabis
|
|
magis uocalia, et quo plus quodque spiritus habet, auditu
|
5
|
pulchrius. Et quod facit syllabarum, idem uerborum quoque
|
|
inter se copulatio, ut aliud alii iunctum melius sonet. Diuer-
|
17.1
|
sus tamen usus: nam rebus atrocibus uerba etiam ipso auditu
|
|
aspera magis conuenient. In uniuersum quidem optima sim-
|
|
plicium creduntur quae aut maxime exclamant aut sono
|
|
sunt iucundissima. Et honesta quidem turpibus potiora
|
5
|
semper nec sordidis umquam in oratione erudita locus. Clara
|
18.1
|
illa atque sublimia plerumque materiae modo discernenda
|
|
sunt: quod alibi magnificum tumidum alibi, et quae humilia
|
|
circa res magnas apta circa minores uidentur. Vt autem in
|
|
oratione nitida notabile humilius uerbum et uelut macula,
|
5
|
ita a sermone tenui sublime nitidumque discordat fitque
|
|
corruptum quia in plano tumet. Quaedam non tam ratione
|
19.1
|
quam sensu iudicantur, ut illud
|
|
'caesa iungebant foedera porca'
|
|
fecit elegans fictio nominis, quod si fuisset 'porco' uile erat.
|
|
In quibusdam ratio manifesta est. Risimus, et merito, nuper
|
5
|
poetam qui dixerat:
|
|
'praetextam in cista mures rosere camilli.'
|
|
At Vergili miramur illud
|
20.1
|
'saepe exiguus mus';
|
|
nam epitheton 'exiguus' aptum <et> proprium effecit ne
|
|
plus expectaremus, et casus singularis magis decuit, et
|
|
clausula ipsa unius syllabae non usitata addidit gratiam.
|
5
|
Imitatus est itaque utrumque Horatius:
|
|
'nascetur ridiculus mus.'
|
|
Nec augenda semper oratio, sed summittenda nonnumquam
|
21.1
|
est. Vim rebus aliquando uerborum ipsa humilitas adfert.
|
|
An cum dicit in Pisonem Cicero 'cum tibi tota cognatio serra-
|
|
co aduehatur', incidisse uidetur <in> sordidum nomen, non
|
|
eo contemptum hominis quem destructum uolebat auxisse?
|
5
|
Et alibi: 'caput opponis cum eo coruscans.' Vnde interim
|
22.1
|
grati idiotismi †de quo†, qualis est ille apud M. Tullium:
|
|
'pusio qui cum maiore sorore cubitabat' et 'Flauius qui
|
|
cornicum oculos confixit', et pro Milone illud 'heus tu Rufio',
|
|
et 'Erucius Antoniaster'. Id tamen in declamatoribus est
|
5
|
notabilius, laudarique me puero solebat 'da patri panem', et in
|
|
eodem 'etiam canem pascis'. Res quidem praecipue in scholis
|
23.1
|
anceps et frequenter causa risus, nunc utique cum haec exer-
|
|
citatio procul a ueritate seiuncta laboret incredibili uer-
|
|
borum fastidio ac sibi magnam partem sermonis absciderit.
|
|
Cum sint autem uerba propria ficta tralata, propriis dig-
|
24.1
|
nitatem dat antiquitas. Namque et sanctiorem et magis
|
|
admirabilem faciunt orationem, quibus non quilibet fuerit
|
|
usurus, eoque ornamento acerrimi iudicii P. Vergilius unice
|
|
est usus. 'Olli' enim et 'quianam' et 'moerus' et 'pone' et
|
25.1
|
'porricere' adspergunt illam, quae etiam in picturis est
|
|
grauissima, uetustatis inimitabilem arti auctoritatem. Sed
|
|
utendum modo nec ex ultimis tenebris repetenda. Satis est
|
|
uetus 'quaeso': quid necesse est 'quaiso' dicere? 'Oppido',
|
5
|
quamquam usi sunt paulum tempore nostro superiores,
|
|
uereor ut iam nos ferat quisquam: certe 'antegerio', cuius
|
|
eadem significatio est, nemo nisi ambitiosus utetur. †Aerum-
|
26.1
|
nas† quid opus est, tamquam parum sit si dicatur †quod
|
|
horridum†? 'Reor' tolerabile, 'autumo' tragicum; 'prolem'
|
|
†dicendi uersum ei†, 'prosapiam' insulsum. Quid multa?
|
|
totus prope mutatus est sermo. Quaedam tamen adhuc
|
27.1
|
uetera uetustate ipsa gratius nitent, quaedam et necessario
|
|
interim sumuntur, ut 'nuncupare' et 'fari': multa alia etiam
|
|
audentius inseri possunt, sed ita demum si non appareat
|
|
adfectatio, in quam mirifice Vergilius:
|
5
|
'Corinthiorum amator iste uerborum,
|
28.1
|
Thucydides Britannus, Atticae febres,
|
|
tau Gallicum, min et sphin †et male illisit†:
|
|
ita omnia ista uerba miscuit fratri.'
|
|
Cimber hic fuit a quo fratrem necatum hoc Ciceronis dicto
|
29.1
|
notatum est: 'Germanum Cimber occidit.' Nec minus noto
|
|
Sallustius epigrammate incessitur:
|
|
'et uerba antiqui multum furate Catonis,
|
|
Crispe, Iugurthinae conditor historiae.'
|
5
|
Odiosa cura: nam et cuilibet facilis et hoc pessima, quod eius
|
30.1
|
studiosus non uerba rebus aptabit, sed res extrinsecus arces-
|
|
set quibus haec uerba conueniant.
|
|
Fingere, ut primo libro dixi, Graecis magis concessum est,
|
|
qui sonis etiam quibusdam et adfectibus non dubitauerunt
|
5
|
nomina aptare, non alia libertate quam <qua> illi primi
|
|
homines rebus appellationes dederunt. Nostri aut in iungendo
|
31.1
|
aut in deriuando paulum aliquid ausi uix in hoc satis reci-
|
|
piuntur. Nam memini iuuenis admodum inter Pomponium
|
|
ac Senecam etiam praefationibus esse tractatum an 'gradus
|
|
eliminat' in tragoedia dici oportuisset. At ueteres ne 'expec-
|
5
|
torat' quidem timuerunt, et sane eiusdem notae est 'exani-
|
|
mat'. At in tractu et declinatione talia sunt qualia apud
|
32.1
|
Ciceronem 'beatitas' et 'beatitudo': quae dura quidem sentit
|
|
esse, uerum tamen usu putat posse molliri. Nec a uerbis
|
|
modo sed ab nominibus quoque deriuata sunt quaedam, ut
|
|
a Cicerone 'sullaturit', Asinio 'fimbriatum' et 'figulatum'.
|
5
|
Multa ex Graeco formata noua, ac plurima a Sergio Plauto,
|
33.1
|
quorum dura quaedam admodum uidentur, ut [quae] 'ens'
|
|
et 'essentia': quae cur tanto opere aspernemur nihil uideo,
|
|
nisi quod iniqui iudices aduersus nos sumus: ideoque pauper-
|
|
tate sermonis laboramus. Quaedam tamen perdurant. Nam
|
34.1
|
et quae uetera nunc sunt fuerunt olim noua, et quaedam
|
|
sunt in usu perquam recentia, ut Messala primus 'reatum',
|
|
'munerarium' Augustus primus dixerunt [reatum nemo ante
|
|
Messalam, munerarium nemo ante Augustum dixerat].
|
5
|
'Piraticam' quoque ut 'musicam' et 'fabricam' dici adhuc
|
|
dubitabant mei praeceptores, 'fauorem' et 'urbanum' Cicero
|
|
noua credit. Nam et in epistula ad Brutum 'eum' inquit
|
|
'amorem et eum, ut hoc uerbo utar, fauorem in consilium
|
|
aduocabo': et ad Appium Pulchrum: 'te, hominem non
|
35.1
|
solum sapientem uerum etiam, ut nunc loquimur, urbanum.'
|
|
Idem putat a Terentio primum dictum esse 'obsequium',
|
|
†cincilius† a Sisenna 'albenti caelo'. 'Ceruicem' uidetur Hor-
|
|
tensius primus dixisse: nam ueteres pluraliter appellabant.
|
5
|
Audendum itaque: neque enim accedo Celso, qui ab oratore
|
|
uerba fingi uetat. Nam cum sint eorum alia, ut dicit Cicero,
|
36.1
|
'natiua', id est, 'quae significata sunt primo sensu', alia
|
|
'reperta, quae ex his facta sunt': ut iam nobis ponere aliqua,
|
|
quod illi rudes homines primique fecerunt, fas non sit, at
|
|
deriuare flectere coniungere, quod natis postea concessum
|
5
|
est, quando desît licere? Sed si quid periculosius finxisse
|
37.1
|
uidebimur, quibusdam remediis praemuniendum est: 'ut ita
|
|
dicam', 'si licet dicere', 'quodam modo', 'permittite mihi
|
|
sic uti.' Quod idem etiam in iis quae licentius tralata erunt
|
|
proderit, nihilque non tuto dici potest in quo non falli iudi-
|
5
|
cium nostrum sollicitudine ipsa manifestum erit. Qua de re
|
|
Graecum illud elegantissimum est, quo praecipitur προεπι-
|
|
πλήσσειν τῇ ὑπερβολῇ.
|
|
Tralata probari nisi in contextu sermonis non possunt.
|
38.1
|
Itaque de singulis uerbis satis dictum, quae, ut alio loco
|
|
ostendi, per se nullam uirtutem habent. Sed ne inornata
|
|
[quae] sunt quidem, nisi cum sunt infra rei de qua loquen-
|
|
dum est dignitatem, excepto si obscena nudis nominibus
|
5
|
enuntientur. Quod uiderint qui non putant esse uitanda quia
|
39.1
|
nec sit uox ulla natura turpis, et, si qua est rei deformitas,
|
|
alia quoque appellatione quacumque ad intellectum eundem
|
|
nihilo minus perueniat. Ego Romani pudoris more contentus
|
|
etiam respondendi talibus uerecundiam silentio uindicabo.
|
5
|
Iam hinc igitur ad rationem sermonis coniuncti trans-
|
40.1
|
eamus. Cuius ornatus in haec duo prima diuiditur, quam
|
|
concipiamus elocutionem, quo modo efferamus. Nam primum
|
|
est ut liqueat augere quid uelimus an minuere, concitate
|
|
dicere an moderate, laete an seuere, abundanter an presse,
|
5
|
aspere an leniter, magnifice an subtiliter, grauiter an urbane:
|
|
tum quo tralationum genere, quibus figuris, qualibus senten-
|
41.1
|
tiis, quo modo, qua postremo conlocatione id quod inten-
|
|
dimus efficere possimus.
|
|
Ceterum dicturus quibus ornetur oratio, prius ea quae
|
|
sunt huic laudi contraria attingam: nam prima uirtus est
|
5
|
uitio carere. Igitur ante omnia ne speremus ornatam ora-
|
42.1
|
tionem fore quae probabilis non erit. Probabile autem Cicero
|
|
id genus dicit quod non nimis est comptum: non quia comi
|
|
expolirique non debeat (nam et haec ornatus pars est), sed
|
|
quia uitium est ubique quod nimium est. Itaque uult esse
|
43.1
|
auctoritatem in uerbis, sententias uel graues uel aptas
|
|
opinionibus hominum ac moribus. His enim saluis licet
|
|
adsumere ea quibus inlustrem fieri orationem putat, delecta
|
|
tralata supralata, ad nomen adiuncta, duplicia et idem sig-
|
5
|
nificantia atque <ab ipsa actione atque> imitatione rerum
|
|
non abhorrentia.
|
|
Sed quoniam uitia prius demonstrare adgressi sumus, ab
|
44.1
|
hoc initium sit quod cacemphaton uocatur: siue mala con-
|
|
suetudine in obscenum intellectum sermo detortus est, ut
|
|
'ductare exercitus' et 'patrare bella' apud Sallustium dicta
|
|
sancte et antique ridentibus, si dis placet (quam culpam non
|
45.1
|
scribentium quidem iudico sed legentium, tamen uitandam,
|
|
quatenus uerba honesta moribus perdidimus et uincentibus
|
|
etiam uitiis cedendum est), siue iunctura deformiter sonat,
|
|
ut, si cum hominibus notis loqui nos dicimus, nisi hoc ipsum
|
5
|
'hominibus' medium sit, in praefanda uidemur incidere, quia
|
|
ultima prioris [ultimae] syllabae littera, quae exprimi nisi
|
|
labris coeuntibus non potest, aut intersistere nos indecentis-
|
|
sime cogit aut [non] continuata cum insequente in naturam
|
|
eius corrumpitur. Aliae quoque coniunctiones aliquid simile
|
46.1
|
faciunt, quas persequi libenter est in eo uitio quod uitandum
|
|
dicimus commorantis. Sed diuisio quoque adfert eandem
|
|
iniuriam pudori, ut si 'intercapedinis' nominatiuo casu quis
|
|
utatur. Nec scripto modo id accidit, sed etiam sensu plerique
|
47.1
|
obscene intellegere, nisi caueris, cupiunt (ut apud Ouidium
|
|
'quaeque latent meliora putant') et ex uerbis quae longis-
|
|
sime ab obscenitate absunt occasionem turpitudinis rapere.
|
|
Siquidem Celsus cacemphaton apud Vergilium putat:
|
5
|
'incipiunt agitata tumescere':
|
|
quod si recipias, nihil loqui tutum est.
|
|
Deformitati proximum est humilitatis uitium (ταπείνωσιν
|
48.1
|
uocant), qua rei magnitudo uel dignitas minuitur, ut
|
|
'saxea <est> uerruca in summo montis uertice':
|
|
cui natura contrarium sed errore par est paruis dare exce-
|
|
dentia modum nomina, nisi cum ex industria risus inde cap-
|
5
|
tatur. Itaque nec parricidam 'nequam' dixeris hominem nec
|
|
deditum forte meretrici 'nefarium', quia alterum parum,
|
|
alterum nimium est. Proinde quaedam hebes sordida ieiuna
|
49.1
|
tristis ingrata uilis oratio est. Quae uitia facillime fient mani-
|
|
festa contrariis uirtutibus. Nam primum acuto, secundum
|
|
nitido, tertium copioso, deinceps hilari iucundo accurato
|
|
diuersum est.
|
5
|
Vitari * et ἔλλειψις, cum sermoni deest aliquid, quo minus
|
50.1
|
plenus sit, quamquam id obscurae potius quam inornatae
|
|
orationis est uitium. Sed hoc quoque, cum a prudentibus fit,
|
|
schema dici solet, sicut tautologia, id est eiusdem uerbi aut
|
|
sermonis iteratio. Haec enim, quamquam non magnopere
|
51.1
|
a summis auctoribus uitata, interim uitium uideri potest,
|
|
in quod saepe incidit etiam Cicero securus tam paruae
|
|
obseruationis, sicut hoc loco: 'non solum igitur illud iudicium
|
|
iudicii simile, iudices, non fuit.' Interim mutato nomine
|
5
|
ἐπανάλημψις dicitur, atque est et ipsum inter schemata, quo-
|
|
rum exempla illo loco quaerenda quo uirtutes erunt.
|
|
Peior hac ὁμοείδεια; quae nulla uarietatis gratia leuat
|
52.1
|
taedium atque est tota coloris unius, qua maxime deprehen-
|
|
ditur carens arte oratio, eaque et in sententiis et in figuris et
|
|
in compositione longe non animis solum sed etiam auribus
|
|
est ingratissima. Vitanda macrologia, id est longior quam
|
53.1
|
oportet sermo, ut apud T. Liuium: 'legati non impetrata
|
|
pace retro domum, unde uenerant, abierunt.' Sed huic uicina
|
|
periphrasis uirtus habetur. Est et pleonasmos uitium, cum
|
|
superuacuis uerbis oratio oneratur: 'ego oculis meis uidi'
|
5
|
(sat est enim 'uidi'). Emendauit hoc etiam urbane in Hirtio
|
54.1
|
Cicero: cum is apud ipsum declamans filium a matre decem
|
|
mensibus in utero latum esse dixisset, 'quid? aliae' inquit
|
|
'in perula solent ferre?' Nonnumquam tamen illud genus,
|
|
cuius exemplum priore loco posui, adfirmationis gratia
|
5
|
adhibetur:
|
|
'uocemque his auribus hausi.'
|
|
At uitium erit quotiens otiosum fuerit et supererit, non cum
|
55.1
|
* adicietur. Est etiam quae periergia uocatur, [cum] super-
|
|
uacua, ut sic dixerim, operositas, ut a diligenti curiosus et
|
|
religione superstitio distat. Atque, ut semel finiam, uerbum
|
|
omne quod neque intellectum adiuuat neque ornatum
|
5
|
uitiosum dici potest. Cacozelon, <id> est mala adfectatio, per
|
56.1
|
omne dicendi genus peccat; nam et tumida et pusilla et prae-
|
|
dulcia et abundantia et arcessita et exultantia sub idem
|
|
nomen cadunt. Denique cacozelon uocatur quidquid est
|
|
ultra uirtutem, quotiens ingenium iudicio caret et specie
|
5
|
boni fallitur, omnium in eloquentia uitiorum pessimum:
|
|
nam cetera parum uitantur, hoc petitur. Est autem totum
|
57.1
|
in elocutione. Nam rerum uitia sunt stultum commune
|
|
contrarium superuacuum: corrupta oratio in uerbis maxime
|
|
inpropriis, redundantibus, compressione obscura, composi-
|
|
tione fracta, uocum similium aut ambiguarum puerili capta-
|
5
|
tione consistit. Est autem omne cacozelon utique falsum,
|
58.1
|
etiam si non omne falsum cacozelon: †et† dicitur aliter
|
|
quam se natura habet et quam oportet et quam sat est.
|
|
Totidem autem generibus corrumpitur oratio quot ornatur.
|
|
Sed de hac parte et in alio nobis opere plenius dictum est et
|
5
|
in hoc saepe tractatur et adhuc spargetur omnibus locis.
|
|
Loquentes enim de ornatu subinde quae sint uitanda similia
|
|
uirtutibus uitia dicemus.
|
|
Sunt inornata et haec: quod male dispositum est, id
|
59.1
|
ἀνοικονόμητον, quod male figuratum, id ἀσχημάτιστον, quod
|
|
male conlocatum, id κακοσύνθετον uocant. Sed de dispositione
|
|
diximus, de figuris et compositione dicemus. Σαρδισμός
|
|
quoque appellatur quaedam mixta ex uaria ratione
|
5
|
linguarum oratio, ut si Atticis Dorica et Aeolica et Iadica
|
|
confundas. Cui simile uitium est apud nos si quis sublimia
|
60.1
|
humilibus, uetera nouis, poetica uulgaribus misceat—id enim
|
|
tale monstrum quale Horatius in prima parte libri de arte
|
|
poetica fingit:
|
|
'humano capiti ceruicem pictor equinam
|
5
|
iungere si uelit'
|
|
et cetera ex diuersis naturis subiciat.
|
|
Ornatum est quod perspicuo ac probabili plus est. Eius
|
61.1
|
primi sunt gradus in eo quod uelis †exprimendo†, tertius
|
|
qui haec nitidiora faciat, quod proprie dixeris cultum. Itaque
|
|
ἐνάργειαν, cuius in praeceptis narrationis feci mentionem,
|
|
quia plus est euidentia uel, ut alii dicunt, repraesentatio
|
5
|
quam perspicuitas, et illud patet, hoc se quodam modo
|
|
ostendit, inter ornamenta ponamus. Magna uirtus res <de>
|
62.1
|
quibus loquimur clare atque ut cerni uideantur enuntiare.
|
|
Non enim satis efficit neque, ut debet, plene dominatur
|
|
oratio si usque ad aures ualet, atque ea sibi iudex de quibus
|
|
cognoscit narrari credit, non exprimi et oculis mentis ostendi.
|
5
|
Sed quoniam pluribus modis accipi solet, non equidem in
|
63.1
|
omnis eam particulas secabo, quarum ambitiose a quibus-
|
|
dam numerus augetur, sed maxime necessarias attingam.
|
|
Est igitur unum genus, quo tota rerum imago quodam modo
|
|
uerbis depingitur:
|
5
|
'constitit in digitos extemplo arrectus uterque'
|
|
et cetera, quae nobis illam pugilum congredientium faciem
|
|
ita ostendunt ut non clarior futura fuerit spectantibus.
|
|
Plurimum in hoc genere sicut ceteris eminet Cicero: an
|
64.1
|
quisquam tam procul a concipiendis imaginibus rerum
|
|
abest ut non, cum illa in Verrem legit: 'stetit soleatus
|
|
praetor populi Romani cum pallio purpureo tunicaque talari
|
|
muliercula nixus in litore', non solum ipsos intueri uideatur
|
5
|
et locum et habitum, sed quaedam etiam ex iis quae dicta non
|
|
sunt sibi ipse adstruat? Ego certe mihi cernere uideor et
|
65.1
|
uultum et oculos et deformes utriusque blanditias et eorum
|
|
qui aderant tacitam auersationem ac timidam uerecundiam.
|
|
Interim ex pluribus efficitur illa quam conamur exprimere
|
66.1
|
facies, ut est apud eundem (namque ad omnium ornandi uir-
|
|
tutum exemplum uel unus sufficit) in descriptione conuiuii
|
|
luxuriosi: 'Videbar uidere alios intrantis, alios autem
|
|
exeuntis, quosdam ex uino uacillantis, quosdam hesterna ex
|
5
|
potatione oscitantis. Humus erat inmunda, lutulenta uino,
|
|
coronis languidulis et spinis cooperta piscium.' Quid plus
|
67.1
|
uideret qui intrasset? Sic <et> urbium captarum crescit miser-
|
|
atio. Sine dubio enim qui dicit expugnatam esse ciuitatem
|
|
complectitur omnia quaecumque talis fortuna recipit, sed in
|
|
adfectus minus penetrat breuis hic uelut nuntius. At si
|
68.1
|
aperias haec, quae uerbo uno inclusa erant, apparebunt
|
|
effusae per domus ac templa flammae et ruentium tectorum
|
|
fragor et ex diuersis clamoribus unus quidam sonus, aliorum
|
|
fuga incerta, alii extremo complexu suorum cohaerentes et
|
5
|
infantium feminarumque ploratus et male usque in illum
|
|
diem seruati fato senes: tum illa profanorum sacrorumque
|
69.1
|
direptio, efferentium praedas repetentiumque discursus, et
|
|
acti ante suum quisque praedonem catenati, et conata
|
|
retinere infantem suum mater, et sicubi maius lucrum est
|
|
pugna inter uictores. Licet enim haec omnia, ut dixi,
|
5
|
complectatur 'euersio', minus est tamen totum dicere quam
|
|
omnia. Consequemur autem ut manifesta sint si fuerint ueri
|
70.1
|
similia, et licebit etiam falso adfingere quidquid fieri solet.
|
|
Contingit eadem claritas etiam ex accidentibus:
|
|
'mihi frigidus horror
|
|
membra quatit gelidusque coit formidine sanguis'
|
5
|
et
|
|
'trepidae matres pressere ad pectora natos'.
|
|
Atque huius summae iudicio quidem meo uirtutis facillima
|
71.1
|
est uia: naturam intueamur, hanc sequamur. Omnis elo-
|
|
quentia circa opera uitae est, ad se refert quisque quae
|
|
audit, et id facillime accipiunt animi quod agnoscunt.
|
|
Praeclare uero ad inferendam rebus lucem repertae sunt
|
72.1
|
similitudines: quarum aliae sunt quae probationis gratia
|
|
inter argumenta ponuntur, aliae ad exprimendam rerum
|
|
imaginem compositae, quod est huius loci proprium:
|
|
'inde lupi ceu
|
5
|
raptores atra in nebula'
|
|
et
|
|
'aui similis quae circum litora, circum
|
|
piscosos scopulos humilis uolat aequora iuxta.'
|
|
Quo in genere id est praecipue custodiendum, ne id quod
|
73.1
|
similitudinis gratia adsciuimus aut obscurum sit aut igno-
|
|
tum: debet enim quod inlustrandae alterius rei gratia ad-
|
|
sumitur ipsum esse clarius eo quod inluminat. Quare poetis
|
|
quidem permittamus sane eius modi exempla:
|
5
|
'qualis ubi hibernam Lyciam Xanthique fluenta
|
|
deserit aut Delum maternam inuisit Apollo':
|
|
non idem oratorem decebit, ut occultis aperta demonstret.
|
74.1
|
Sed illud quoque de quo in argumentis diximus similitudinis
|
|
genus ornat orationem, facitque sublimem floridam iucun-
|
|
dam mirabilem. Nam quo quaeque longius petita est, hoc
|
75.1
|
plus adfert nouitatis atque inexpectata magis est. Illa
|
|
uulgaria uideri possunt et utilia tantum ad conciliandum
|
|
fidem: 'ut terram cultu, sic animum disciplinis meliorem uber-
|
|
ioremque fieri', et 'ut medici abalienata morbis membra
|
5
|
praecidant, ita turpes ac perniciosos, etiam si nobis san-
|
|
guine cohaereant, amputandos'. Iam sublimius illud pro
|
|
Archia: 'saxa atque solitudines uoci respondent, bestiae saepe
|
76.1
|
inmanes cantu flectuntur atque consistunt' et cetera. Quod
|
|
quidem genus a quibusdam declamatoria maxime licentia
|
|
corruptum est: nam et falsis utuntur, nec illa iis quibus
|
|
similia uideri uolunt adplicant. Quorum utrumque in his
|
5
|
est, quae me iuuene ubique cantari solebant: 'magnorum
|
|
fluminum nauigabiles fontes sunt', et 'generosioris arboris
|
77.1
|
statim planta cum fructu est.' In omni autem parabole aut
|
|
praecedit similitudo, res sequitur, aut praecedit res et
|
|
similitudo sequitur. Sed interim libera et separata est,
|
|
interim, quod longe optimum est, cum re cuius est imago
|
5
|
conectitur, conlatione inuicem respondente, quod facit
|
78.1
|
redditio contraria, quae antapodosis dicitur. Praecedit
|
|
similitudo illa cuius modo feci mentionem:
|
|
'inde lupi ceu
|
|
raptores atra in nebula'.
|
5
|
Sequitur in primo Georgicon post longam de bellis ciuilibus
|
|
atque externis conquestionem:
|
|
'ut, cum carceribus sese effudere quadrigae,
|
|
addunt in spatia, et frustra retinacula tendens
|
|
fertur equis auriga, neque audit currus habenas.'
|
10
|
Sed hae sunt sine antapodosi. Redditio autem illa rem
|
79.1
|
utramque quam comparat uelut subicit oculis et pariter
|
|
ostendit. Cuius praeclara apud Vergilium multa reperio
|
|
exempla, sed oratoriis potius utendum est. Dicit Cicero pro
|
|
Murena: 'ut aiunt in Graecis artificibus eos auloedos esse
|
5
|
qui citharoedi fieri non potuerint: sic nos uidemus, qui
|
|
oratores euadere non potuerint, eos ad iuris studium de-
|
|
uenire.' Illud pro eodem iam paene poetico spiritu, sed
|
80.1
|
tamen cum sua redditione, quod est ad ornatum accommo-
|
|
datius: 'nam ut tempestates saepe certo aliquo caeli signo
|
|
commouentur, saepe inprouiso nulla ex certa ratione obscura
|
|
aliqua ex causa concitantur: sic in hac comitiorum tempes-
|
5
|
tate populari, saepe intellegas quo signo commota sit, saepe
|
|
ita obscura est ut sine causa excitata uideatur.' Sunt et illae
|
81.1
|
breues: 'uagi per siluas ritu ferarum', et illud Ciceronis in
|
|
Clodium: 'quo ex iudicio uelut ex incendio nudus effugit.'
|
|
Quibus similia possunt cuicumque etiam ex cotidiano ser-
|
|
mone succurrere.
|
5
|
Huic subiacet uirtus non solum aperte ponendi rem ante
|
|
oculos, sed circumcise atque uelociter. Ac merito laudatur
|
82.1
|
breuitas integra. Sed ea minus praestat quotiens nihil dicit
|
|
nisi quod necesse est (βραχυλογίαν uocant, quae reddetur
|
|
inter schemata), est uero pulcherrima cum plura paucis
|
|
complectimur, quale Sallusti est: 'Mithridates corpore
|
5
|
ingenti, perinde armatus.' Hoc male imitantes sequitur
|
|
obscuritas.
|
|
Vicina praedictae, sed amplior uirtus est emphasis, altio-
|
83.1
|
rem praebens intellectum quam quem uerba per se ipsa
|
|
declarant. Eius duae sunt species: altera quae plus significat
|
|
quam dicit, altera quae etiam id quod non dicit. Prior est et
|
84.1
|
apud Homerum, cum Menelaus Graios in equum 'descen-
|
|
disse' ait—nam uerbo uno magnitudinem eius ostendit, et
|
|
apud Vergilium: 'demissum lapsi per funem': nam sic
|
|
quoque est demonstrata altitudo. Idem Cyclopa cum iacuisse
|
5
|
dixit 'per antrum', prodigiosum illud corpus spatio loci men-
|
|
sus est. Sequens positum in uoce aut omnino suppressa aut
|
85.1
|
etiam abscisa. Supprimitur uox, ut fecit pro Ligario Cicero:
|
|
'quod si in tanta fortuna bonitas tanta non esset quam tu
|
|
per te, per te, inquam, optines: intellego quid loquar.' Tacuit
|
|
enim illud, quod nihilo minus accipimus, non deesse homines
|
5
|
qui ad crudelitatem eum inpellant. Absciditur per ἀπο-
|
|
σιώπησιν, quae quoniam est figura reddetur suo loco. Est in
|
86.1
|
uulgaribus quoque uerbis emphasis: 'uirum esse oportet', et
|
|
'homo est ille', et 'uiuendum est': adeo similis est arti
|
|
plerumque natura.
|
|
Non tamen satis eloquenti est ea de quibus dicat clare
|
5
|
atque euidenter ostendere, sed sunt multi ac uarii excolen-
|
|
dae orationis modi. Nam ipsa illa ἀφέλεια simplex et inad-
|
87.1
|
fectata habet quendam purum, qualis etiam in feminis
|
|
amatur, ornatum, et sunt quaedam †uelute† tenui diligentia
|
|
circa proprietatem significationemque munditiae. Alia copia
|
|
locuples, alia floribus laeta. Virium non unum genus: nam
|
88.1
|
quidquid in suo genere satis effectum est, ualet. Praecipua
|
|
tamen eius opera δείνωσις in exaggeranda indignitate et in
|
|
ceteris altitudo quaedam, φαντασία in concipiendis uisionibus,
|
|
ἐξεργασία in efficiendo uelut opere proposito, cui adicitur
|
5
|
ἐπεξεργασία, repetitio probationis eiusdem et cumulus ex
|
|
abundanti, ἐνέργεια confinis his (est enim ab agendo ducta)
|
89.1
|
et cuius propria sit uirtus non esse quae dicuntur otiosa.
|
|
Est et amarum quiddam, quod fere in contumelia est positum,
|
|
quale Cassi: 'quid facies cum in bona tua inuasero, hoc est,
|
|
cum te docuero nescire maledicere?' et acre, ut illud Crassi:
|
5
|
'ego te consulem putem, cum tu me non putes senatorem?'
|
|
Sed uis oratoris omnis in augendo minuendoque consistit.
|
|
Vtrique parti totidem modi, ex quibus praecipuos attinge-
|
|
mus (reliqui similes erunt). Sunt autem positi in rebus et
|
|
uerbis: sed quae sit rerum inuentio ac ratio, tractauimus;
|
90.1
|
nunc quid elocutio attollat aut deprimat dicendum.
|
|