Sententiam ueteres quod animo sensissent uocauerunt. 8.5.1.1
Id cum est apud oratores frequentissimum, tum etiam in
usu cotidiano quasdam reliquias habet: nam et iuraturi 'ex
animi nostri sententia' et gratulantes 'ex sententia' dicimus.
Non raro tamen et sic locuti sunt, ut 'sensa' sua dicerent. 5
Nam sensus corporis uidebantur. Sed consuetudo iam tenuit 2.1
ut mente concepta sensus uocaremus, lumina autem prae-
cipueque in clausulis posita sententias; quae minus crebrae
apud antiquos nostris temporibus modo carent. Ideoque
mihi et de generibus earum et de usu arbitror pauca 5
dicenda.
  Antiquissimae sunt quae proprie, quamuis omnibus idem 3.1
nomen sit, sententiae uocantur, quas Graeci gnomas appel-
lant: utrumque autem nomen ex eo acceperunt quod similes
sunt consiliis aut decretis. Est autem haec uox uniuersalis,
quae etiam citra complexum causae possit esse laudabilis, 5
interim ad rem tantum relata, ut 'nihil est tam populare
quam bonitas': interim ad personam, quale est Afri Domiti:
'princeps qui uult omnia scire necesse habet multa ignoscere.'
Hanc quidam partem enthymematis, quidam initium aut 4.1
clausulam epichirematis esse dixerunt, et est aliquando,
non tamen semper. Illud uerius, esse eam aliquando sim-
plicem, ut ea quae supra dixi, aliquando ratione subiecta:
'nam in omni certamine qui opulentior est, etiam si accipit 5
iniuriam, tamen quia plus potest facere uidetur': nonnum-
quam duplicem: 'obsequium amicos, ueritas odium parit.'
Sunt etiam qui decem genera fecerint, sed eo modo quo fieri 5.1
uel plura possunt: per interrogationem, per comparationem,
infitiationem, similitudinem, admirationem et cetera huius
modi—per omnes enim figuras tractari potest. Illud notabile
ex diuersis: 5
    'mors misera non est, aditus ad mortem est miser.'
Ac rectae quidem sunt tales: 6.1
    'tam deest auaro quod habet quam quod non habet.'
Sed maiorem uim accipiunt et mutatione figurae, ut
    'usque adeone mori miserum est?'
(acrius hoc enim quam per se 'mors misera non est'), et tra- 5
latione a communi ad proprium. Nam cum sit rectum
'nocere facile est, prodesse difficile', uehementius apud
Ouidium Medea dicit:
    'seruare potui: perdere an possim rogas?'
Vertit ad personam Cicero: 'nihil habet, Caesar, nec fortuna 7.1
tua maius quam ut possis, nec natura melius quam ut uelis
seruare quam plurimos.' Ita quae erant rerum, propria fecit
hominis. In hoc genere custodiendum est et id, quod ubique,
ne crebrae sint, ne palam falsae (quales frequenter ab iis 5
dicuntur qui haec catholica uocant et quidquid pro causa
uidetur quasi indubitatum pronuntiant) et ne passim et a
quocumque dicantur. Magis enim decet eos in quibus est 8.1
auctoritas, ut rei pondus etiam persona confirmet. Quis enim
ferat puerum aut adulescentulum aut etiam ignobilem si
iudicet in dicendo et quodam modo praecipiat?
  Enthymema quoque est omne quod mente concepimus, 9.1
proprie tamen dicitur quae est sententia ex contrariis, prop-
terea quod eminere inter ceteras uidetur, ut Homerus 'poeta',
'urbs' Roma. De hoc in argumentis satis dictum est. Non 10.1
semper autem ad probationem adhibetur, sed aliquando ad
ornatum: 'quorum igitur inpunitas, Caesar, tuae clementiae
laus est, eorum te ipsorum ad crudelitatem acuet oratio?'—
non quia sit ratio dissimilis, sed quia iam per alia ut id 5
iniustum appareret effectum erat; et addita in clausula est 11.1
epiphonematis modo non tam probatio quam extrema quasi
insultatio. Est enim epiphonema rei narratae uel probatae
summa adclamatio:
    'tantae molis erat Romanam condere gentem!'; 5
'facere enim probus adulescens periculose quam perpeti tur-
piter maluit.' Est et quod appellatur a nouis noema, qua 12.1
uoce omnis intellectus accipi potest, sed hoc nomine dona-
runt ea quae non dicunt uerum intellegi uolunt, ut in eum
quem saepius a ludo redemerat soror, agentem cum ea
talionis quod ei pollicem dormienti recidisset: 'eras dignus 5
ut haberes integram manum': sic enim auditur 'ut de-
pugnares'. Vocatur aliquid et clausula: quae si est quod 13.1
conclusionem dicimus, et recta et quibusdam in partibus
necessaria est: 'quare prius de uestro facto fateamini necesse
est quam Ligari culpam ullam reprehendatis.' Sed nunc aliud
uolunt, ut omnis locus, omnis sensus in fine sermonis feriat 5
aurem. Turpe autem ac prope nefas ducunt respirare ullo loco 14.1
qui adclamationem non petierit. Inde minuti corruptique
sensiculi et extra rem petiti: neque enim possunt tam multae
bonae sententiae esse quam necesse est multae sint clausulae.
  Iam haec magis noua sententiarum genera: ex inopinato, 15.1
ut dixit Vibius Crispus in eum qui, cum loricatus in foro
ambularet, praetendebat id se metu facere: 'quis tibi sic
timere permisit?' Et insigniter Africanus apud Neronem de
morte matris: 'rogant te, Caesar, Galliae tuae ut felicitatem 5
tuam fortiter feras.' Sunt et alio relata (ut Afer Domitius, 16.1
cum Cloatillam defenderet, cui obiectum crimen quod uirum
qui inter rebellantis fuerat sepelisset, remiserat Claudius, in
epilogo filios eius adloquens 'matrem tamen' inquit 'pueri
sepelitote') et aliunde petita, id est in alium locum ex alio 17.1
tralata: pro Spatale Crispus, quam <qui> heredem amator
instituerat decessit cum haberet annos duodeuiginti: 'homi-
nem diuinum, qui sibi indulsit.' Facit quasdam sententias 18.1
sola geminatio, qualis est Senecae in eo scripto quod Nero
ad senatum misit occisa matre, cum se periclitatum uideri
uellet: 'saluum me esse adhuc nec credo nec gaudeo.' Melior
cum ex contrariis ualet: 'habeo quem fugiam, quem sequar 5
non habeo'; 'quid quod miser, cum loqui non posset, tacere
non poterat?' Ea uero fit pulcherrima cum aliqua compara- 19.1
tione clarescit. Trachalus contra Spatalen: 'placet hoc ergo,
leges, diligentissimae pudoris custodes, decimas uxoribus
dari, quartas meretricibus?'
  Sed horum quidem generum et bonae dici possunt et 5
malae: illae semper uitiosae †aut† a uerbo: 'patres conscrip- 20.1
ti: sic enim incipiendum est mihi, ut memineritis patrum.'
Peius adhuc, quo magis falsum est et longius petitum, contra
eandem sororem gladiatoris cuius modo feci mentionem: 'ad
digitum pugnaui.' Est etiam generis eiusdem, nescio an 21.1
uitiosissimum, quotiens uerborum ambiguitas cum rerum
falsa quadam similitudine iungitur. Clarum actorem iuuenis
audiui cum lecta in capite cuiusdam ossa sententiae gratia
tenenda matri dedisset: 'infelicissima femina, nondum extu- 5
listi filium et iam ossa legisti.' Ad hoc plerique minimis etiam 22.1
inuentiunculis gaudent, quae excussae risum habent, inuen-
tae facie ingenii blandiuntur. De eo qui naufragus et ante
agrorum sterilitate uexatus in scholis fingitur se suspendisse:
'quem neque terra recipit nec mare, pendeat.' Huic simile in 23.1
illo de quo supra dixi, cui pater sua membra laceranti uene-
num dedit: 'qui haec edit, debet hoc bibere.' Et in luxuriosum
qui apocarteresin simulasse dicitur: 'necte laqueum, habes
quod faucibus tuis irascaris: sume uenenum, decet luxurio- 5
sum bibendo mori.' Alia uana, <ut> suadentis purpuratis ut 24.1
Alexandrum Babylonis incendio sepeliant: 'Alexandrum
sepelio: hoc quisquam spectabit a tecto?'—quasi uero id sit
in re tota indignissimum. Alia nimia, ut de Germanis dicen-
tem quendam audiui: 'caput nescio ubi impositum', et 5
de uiro forti: 'bella umbone propellit.' Sed finis non erit si 25.1
singulas corruptorum persequar formas: illud potius quod
est magis necessarium.
  Duae sunt diuersae opiniones, aliorum sententias solas
paene sectantium, aliorum omnino damnantium, quorum 5
mihi neutrum admodum placet. Densitas earum obstat in- 26.1
uicem, ut in satis omnibus fructibusque arborum nihil ad
iustam magnitudinem adolescere potest quod loco in quem
crescat caret. Nec pictura in qua nihil circumlitum est eminet,
ideoque artifices, etiam cum plura in unam tabulam opera 5
contulerunt, spatiis distingunt, ne umbrae in corpora cadant.
Facit res eadem concisam quoque orationem: subsistit enim 27.1
omnis sententia, ideoque post eam utique aliud est initium.
Vnde soluta fere oratio et e singulis non membris sed frustis
conlata structura caret, cum illa rutunda et undique cir-
cumcisa insistere inuicem nequeant. Praeter hoc etiam color 28.1
ipse dicendi quamlibet clarus multis tamen ac uariis uelut
maculis conspergitur. Porro, ut adferunt lumen clauus et
purpurae loco insertae, ita certe neminem deceat intertexta
pluribus notis uestis. Quare licet haec et nitere et aliquatenus 29.1
extare uideantur, tamen et lumina illa non flammae sed
scintillis inter fumum emicantibus similia dixeris (quae ne
apparent quidem ubi tota lucet oratio, ut in sole sidera ipsa
desinunt cerni) et quae crebris paruisque conatibus se at- 5
tollunt inaequalia tantum et uelut confragosa nec admira-
tionem consecuntur eminentium et planorum gratiam
perdunt. Hoc quoque accedit, quod solas captanti sententias 30.1
multas dicere necesse est leues frigidas ineptas: non enim
potest esse delectus ubi numero laboratur. Itaque uideas et
diuisionem pro sententia poni et argumentum, sit tantum
in clausula et †male† pronuntietur. 'Occidisti uxorem ipse 31.1
adulter; non ferrem te etiam si repudiasses' diuisio est. 'Vis
scire uenenum esse amatorium? Viueret homo nisi illud
bibisset' argumentum est. Nec multas plerique sententias
dicunt, sed omnia tamquam sententias. Huic quibusdam 32.1
contrarium studium, qui fugiunt ac reformidant omnem
hanc in dicendo uoluptatem, nihil probantes nisi planum et
humile et sine conatu. Ita, dum timent ne aliquando cadant,
semper iacent. Quod enim tantum in sententia bona crimen 5
est? Non causae prodest? non iudicem mouet? non dicen-
tem commendat? 'Sed est quoddam genus quo ueteres non 33.1
utebantur.' Ad quam usque nos uocatis uetustatem? Nam
si illam extremam, multa Demosthenes quae ante eum nemo.
Quo modo potest probare Ciceronem qui nihil putet ex
Catone Gracchisque mutandum? Sed ante hos simplicior 5
adhuc ratio loquendi fuit. Ego uero haec lumina orationis 34.1
uelut oculos quosdam esse eloquentiae credo. Sed neque
oculos esse toto corpore uelim, ne cetera membra officium
suum perdant, et, si necesse sit, ueterem illum horrorem
dicendi malim quam istam nouam licentiam. Sed patet 5
media quaedam uia, sicut in cultu uictuque accessit aliquis
citra reprensionem nitor. Quare, sicut possumus, adiciamus
uirtutibus: prius tamen sit uitiis carere, ne, dum uolumus
esse meliores ueteribus, simus tantum dissimiles.
  Reddam nunc quam proximam esse dixeram partem de 35.1
tropis, quos motus clarissimi nostrorum auctores uocant.
Horum tradere praecepta et grammatici solent; sed a me,
cum de illorum officio loquerer, dilata pars haec est, quia
de ornatu orationis grauior uidebatur locus et maiori operi 5
reseruandus.