Tropos est uerbi uel sermonis a propria significatione 8.6.1.1
in aliam cum uirtute mutatio. Circa quem inexplicabilis et
grammaticis inter ipsos et philosophis pugna est quae sint
genera, quae species, qui numerus, quis cuique subiciatur.
Nos, omissis quae nihil ad instruendum oratorem pertinent 2.1
cauillationibus, necessarios maxime atque in usum receptos
exequemur, haec modo in his adnotasse contenti, quosdam
gratia significationis, quosdam decoris adsumi, et esse alios
in uerbis propriis, alios in tralatis, uertique formas non uer- 5
borum modo sed et sensuum et compositionis. Quare mihi 3.1
uidentur errasse qui non alios crediderunt tropos quam in
quibus uerbum pro uerbo poneretur. Neque illud ignoro, in
isdem fere qui significandi gratia adhibentur esse et orna-
tum, sed non idem accidet contra, eruntque quidam tantum 5
ad speciem accommodati.
  Incipiamus igitur ab eo qui cum frequentissimus est tum 4.1
longe pulcherrimus, tralatione dico, quae μεταφορά Graece
uocatur. Quae quidem cum ita est ab ipsa nobis concessa
natura ut indocti quoque ac non sentientes ea frequenter
utantur, tum ita iucunda atque nitida ut in oratione quam- 5
libet clara proprio tamen lumine eluceat. Neque enim uul- 5.1
garis esse neque humilis nec insuauis haec recte modo adscita
potest. Copiam quoque sermonis auget permutando aut
mutuando quae non habet, quodque est difficillimum, prae-
stat ne ulli rei nomen deesse uideatur. Transfertur ergo 5
nomen aut uerbum ex eo loco in quo proprium est in eum in
quo aut proprium deest aut tralatum proprio melius est. Id 6.1
facimus aut quia necesse est aut quia significantius est aut,
ut dixi, quia decentius. Vbi nihil horum praestabit quod
transferetur, inproprium erit. Necessitate rustici 'gemmam'
in uitibus (quid enim dicerent aliud?) et 'sitire segetes' et 5
'fructus laborare', necessitate nos 'durum hominem' aut
'asperum': non enim proprium erat quod daremus his ad-
fectibus nomen. Iam 'incensum ira' et 'inflammatum cupidi- 7.1
tate' et 'lapsum errore' significandi gratia: nihil enim horum
suis uerbis quam his arcessitis magis proprium erit. Illa ad
ornatum, 'lumen orationis' et 'generis claritatem' et 'con-
tionum procellas' et 'eloquentiae fulmina', ut Cicero pro 5
Milone Clodium 'fontem gloriae eius' uocat et alio loco 'sege-
tem ac materiem'. Quaedam etiam parum speciosa dictu per 8.1
hanc explicantur:
    'hoc faciunt nimio ne luxu obtunsior usus
    sit genitali aruo et sulcos oblimet inertes'.
In totum autem metaphora breuior est similitudo, eoque 5
distat quod illa comparatur rei quam uolumus exprimere,
haec pro ipsa re dicitur. Comparatio est cum dico fecisse 9.1
quid hominem 'ut leonem', tralatio cum dico de homine 'leo
est'. Huius uis omnis quadruplex maxime uidetur: cum in
rebus animalibus aliud pro alio ponitur, ut de agitatore
    'gubernator magna contorsit equum ui', 5
aut [ut Liuius Scipionem a Catone 'adlatrari' solitum refert] 10.1
inanima pro aliis generis eiusdem sumuntur, ut
    'classique inmittit habenas',
aut pro rebus animalibus inanima:
    'ferron an fato moerus Argiuom occidit?' 5
aut contra:
    'sedet inscius alto
    accipiens sonitum saxi de uertice pastor.'
Praecipueque ex his oritur mira sublimitas quae audaci et 11.1
proxime periculum tralatione tolluntur, cum rebus sensu
carentibus actum quendam et animos damus, qualis est
    'pontem indignatus Araxes'
et illa Ciceronis: 'Quid enim tuus ille, Tubero, destrictus in 12.1
acie Pharsalica gladius agebat? Cuius latus ille mucro pete-
bat? Qui sensus erat armorum tuorum?' Duplicatur interim
haec uirtus, ut apud Vergilium:
    'ferrumque armare ueneno', 5
nam et 'ueneno armare' et 'ferrum armare' tralatio est.
Secantur haec in pluris <partis>, ut a rationali ad rationale 13.1
et idem de inrationalibus et haec inuicem, quibus similis
ratio est et a toto et <a> partibus. Sed iam non pueris prae-
cipimus, ut accepto genere species intellegere non possint.
  Vt modicus autem atque oportunus eius usus inlustrat 14.1
orationem, ita frequens et obscurat et taedio complet, con-
tinuus uero in allegorian et aenigmata exit. Sunt etiam
quaedam et humiles tralationes, ut id de quo modo dixi, 'saxea
est uerruca', et sordidae. Non enim, si Cicero recte 'sentinam 15.1
rei publicae' dixit, foeditatem hominum significans, idcirco
probem illud quoque ueteris oratoris: 'persecuisti rei publi-
cae uomicas.' Optimeque Cicero demonstrat cauendum ne
sit deformis tralatio, qualis est (nam ipsis eius utar exemplis): 5
'castratam morte Africani rem publicam', et 'stercus curiae
Glauciam': ne nimio maior aut, quod saepius accidit, minor, 16.1
ne dissimilis. Quorum exempla nimium frequenter deprendet
qui scierit haec uitia esse. Sed copia quoque modum egressa
uitiosa est, praecipue in eadem specie. Sunt et durae, id est 17.1
a longinqua similitudine ductae, ut
    'capitis niues'
et
    'Iuppiter hibernas cana niue conspuit Alpes.' 5
In illo uero plurimum erroris, quod ea quae poetis, qui et
omnia ad uoluptatem referunt et plurima uertere etiam ipsa
metri necessitate coguntur, permissa sunt conuenire quidam
etiam prorsae putant. At ego in agendo nec 'pastorem populi' 18.1
auctore Homero dixerim nec uolucres per aëra 'nare', licet
hoc Vergilius in apibus ac Daedalo speciosissime sit usus.
Metaphora enim aut uacantem locum occupare debet aut,
si in alienum uenit, plus ualere eo quod expellit. 5
  Quod [aliquando] paene iam magis de synecdoche dicam. 19.1
Nam tralatio permouendis animis plerumque <et> signandis
rebus ac sub oculos subiciendis reperta est: haec uariare
sermonem potest, ut ex uno pluris intellegamus, parte totum,
specie genus, praecedentibus sequentia, uel omnia haec 5
contra, liberior poetis quam oratoribus. Nam prorsa, ut 20.1
'mucronem' pro gladio et 'tectum' pro domo recipiet, ita non
'puppem' pro naui nec 'abietem' pro tabellis, et rursus, ut
pro gladio 'ferrum', ita non pro equo 'quadrupedem'. Maxime
autem in orando ualebit numerorum illa libertas. Nam et 5
Liuius saepe sic dicit: 'Romanus proelio uictor', cum Ro-
manos uicisse significat, et contra Cicero ad Brutum 'populo'
inquit 'imposuimus et oratores uisi sumus', cum de se tan-
tum loqueretur. Quod genus non orationis modo ornatus sed 21.1
etiam cotidiani sermonis usus recipit. Quidam synecdochen
uocant et cum id in contextu sermonis quod tacetur
accipimus: uerbum enim ex uerbis intellegi, quod inter uitia
ellipsis uocatur: 5
    'Arcades ad portas ruere'.
Mihi hanc figuram esse magis placet, illic ergo reddetur.
Aliud etiam intellegitur ex alio: 22.1
    'aspice, aratra iugo referunt suspensa iuuenci',
unde apparet noctem adpropinquare. Id nescio an oratori
conueniat nisi in argumentando, cum rei signum est: sed
hoc ab elocutionis ratione distat. 5
  Nec procul ab hoc genere discedit μετωνυμία, quae est 23.1
nominis pro nomine positio, [cuius uis est pro eo quod dicitur
causam propter quam dicitur ponere] sed, ut ait Cicero,
hypallagen rhetores dicunt. Haec inuentas ab inuentore et
subiectas res ab optinentibus significat, ut 5
    'Cererem corruptam undis',
et
    'receptus
    terra Neptunus classes aquilonibus arcet'.
Quod fit retrorsum durius. Refert autem in quantum hic 24.1
tropos oratorem sequatur. Nam ut 'Vulcanum' pro igne
uulgo audimus et 'uario Marte pugnatum' eruditus est sermo
et 'Venerem' quam coitum dixisse magis decet, ita 'Liberum
et Cererem' pro uino et pane licentius quam ut fori seueritas 5
ferat. Sicut ex eo quod <continet id quod> continetur: usus
recipit 'bene moratas urbes' et 'poculum epotum' et 'saecu-
lum felix', at id quod contra est raro audeat nisi poeta: 25.1
    'iam proximus ardet | Vcalegon.'
Nisi forte hoc potius est a possessore quod possidetur, ut
'hominem deuorari', cuius patrimonium consumatur: quo
modo fiunt innumerabiles species. Huius enim sunt generis 26.1
cum 'ab Hannibale' caesa [et apud tragicos aegialeo] apud
Cannas sexaginta milia dicimus, et carmina Vergili 'Vergi-
lium', 'uenisse' commeatus qui adferantur, 'sacrilegium'
deprehensum, non sacrilegum, 'armorum' scientiam habere, 5
non artis. Illud quoque et poetis et oratoribus frequens, quo 27.1
id quod efficit ex eo quod efficitur ostendimus. Nam et car-
minum auctores
    'pallida mors aequo pulsat pede pauperum tabernas',
et 5
    'pallentesque habitant morbi tristisque senectus',
et orator 'praecipitem iram', 'hilarem adulescentiam', 'segne
otium' dicet.
  Est etiam huic tropo quaedam cum synecdoche uicinia; 28.1
nam cum dico 'uultus hominis' pro uultu, dico pluraliter quod
singulare est: sed non id ago, ut unum ex multis intellegatur
(nam id est manifestum), sed nomen inmuto: et cum aurata
tecta 'aurea', pusillum ab ea discedo, quia non est pars aura- 5
tura. Quae singula persequi minutioris est curae etiam non
oratorem instruentibus.
  Antonomasia, quae aliquid pro nomine ponit, poetis 29.1
utroque modo frequentissima, et per epitheton, quod detrac-
to eo cui adponitur ualet pro nomine ('Tydides', 'Pelides'),
et ex iis quae in quoque sunt praecipua:
    'diuum pater atque hominum rex'. 5
[Et ex factis quibus persona signatur:
    'thalamo quae fixa reliquit
    impius'.]
Oratoribus etiamsi rarus eius rei nonnullus tamen usus est. 30.1
Nam ut 'Tydiden' et 'Peliden' non dixerint, ita dixerint
'impium' et 'parricidam': 'euersorem' quoque 'Carthaginis
et Numantiae' pro Scipione et 'Romanae eloquentiae prin-
cipem' pro Cicerone posuisse non dubitent. Ipse certe usus 5
est hac libertate: 'non multa peccas, inquit ille fortissimo
uiro senior magister': neutrum enim nomen est positum et
utrumque intellegitur.
  Onomatopoeia quidem, id est fictio nominis, Graecis inter 31.1
maximas habita uirtutes, nobis uix permittitur. Et sunt
plurima ita posita ab iis qui sermonem primi fecerunt, ap-
tantes adfectibus uocem: nam 'mugitus' et 'sibilus' et 'mur-
mur' inde uenerunt. Deinde, tamquam consumpta sint 32.1
omnia, nihil generare audemus ipsi, cum multa cotidie ab
antiquis ficta moriantur. Vix illa, quae πεποιημένα uocant,
quae ex uocibus in usum receptis quocumque modo declinan-
tur nobis permittimus, qualia sunt [ut] 'sullaturit' et 'pro- 5
scripturit'; atque 'laureati postes' pro illo 'lauru coronati' ex
eadem fictione sunt, sed hoc feliciter eualuit. †Adoinoia 33.1
etuio eo† ferimus in Graecis, Ouidius †ocoeludit† 'uinoeo
bonoeo'. Dure etiam iungere arquitenentem et diuidere
septentriones uidemur.
  Eo magis necessaria catachresis, quam recte dicimus abu- 34.1
sionem, quae non habentibus nomen suum accommodat
quod in proximo est, sic:
    'equum †ogra putant†
    aedificant', 5
et apud tragicos 'Aegialeo parentat pater'. Mille sunt haec: 35.1
'acetabula' quidquid habent et 'pyxides' cuiuscumque ma-
teriae sunt et 'parricida' matris quoque aut fratris inter-
fector. Discernendumque est <ab> hoc totum tralationis istud
genus, quod abusio est ubi nomen defuit, tralatio ubi aliud 5
fuit. Nam poetae solent abusiue etiam in iis rebus quibus
nomina sua sunt uicinis potius uti, quod rarum in prorsa est.
Illa quoque quidam catachresis uolunt esse, cum pro temeri- 36.1
tate 'uirtus' aut pro luxuria 'liberalitas' dicitur. A quibus
equidem dissentio: namque in his non uerbum pro uerbo
ponitur, sed res pro re. Neque enim quisquam putat [et]
'luxuriam' et 'liberalitatem' idem significare, uerum id quod 5
fit alius luxuriam esse dicit, alius liberalitatem, quamuis
neutri dubium sit haec esse diuersa.
  Superest ex his quae aliter significant metalempsis, id est 37.1
transumptio, quae ex alio †tropo† in alium uelut uiam prae-
stat, * et rarissimus et improbissimus, Graecis tamen fre-
quentior, qui Centaurum, qui Chiron est, Ἥσσονα <et> insulas
ὀξείας θοάς dicunt. Nos quis ferat si Verrem 'suem' aut 5
Aelium <Catum> 'doctum' nominemus? Est enim haec in 38.1
metalempsi natura, ut inter id quod transfertur <et id quo
transfertur> sit medius quidam gradus, nihil ipse significans
sed praebens transitum: quem tropum magis adfectamus
ut habere uideamur quam ullo in loco desideramus. Nam id 5
eius frequentissimum exemplum est: 'cano canto', <et 'canto>
dico', ita 'cano dico': interest medium illud 'canto'. Nec 39.1
diutius in eo morandum: †innisi† usus admodum uideo,
†nihil†, ut dixi, in comoedis.
  Cetera iam non significandi gratia, sed ad ornandam †non† 40.1
augendam orationem adsumuntur. Ornat enim ἐπίθετον,
quod recte dicimus adpositum, a nonnullis sequens dicitur.
Eo poetae et frequentius et liberius utuntur. Namque illis
satis est conuenire id uerbo cui adponitur: itaque et 'dentes 5
albos' et 'umida uina' in his non reprehendemus; apud ora-
torem, nisi aliquid efficitur, redundat: tum autem efficitur
si sine illo <id> quod dicitur minus est, qualia sunt: 'o scelus
abominandum, o deformem libidinem.' Exornatur autem res 41.1
tota maxime tralationibus: 'cupiditas effrenata' et 'insanae
substructiones.' Et solet fieri aliis adiunctis [epitheton]
tropis, ut apud Vergilium 'turpis egestas' et 'tristis senectus'.
Verumtamen talis est ratio huiusce uirtutis ut sine adpositis 5
nuda sit et uelut incompta oratio, oneretur tamen multis.
Nam fit longa et impedita †uti questionibus† eam iungas 42.1
similem agmini totidem lixas habenti quot milites, cui et
numerus est duplex nec duplum uirium. Quamquam non
singula modo, sed etiam plura uerba adponi solent, ut
    'coniugio Anchisa Veneris dignate superbo'. 5
Sed hoc quocumque modo: duo uero uni adposita ne uersum 43.1
quidem decuerint. Sunt autem quibus non uideatur hic
omnino tropos quia nihil uertat, nec est semper, sed cum id
<quod> est adpositum, si a proprio diuiseris, per se significat
et facit antonomasian. Nam si dicas 'ille qui Numantiam <et> 5
Carthaginem euertit', antonomasia est, si adieceris 'Scipio'
adpositum: †non potest ergo esse iunctum.†
  Allegoria, quam inuersionem interpretantur, aut aliud 44.1
uerbis, aliud sensu ostendit, aut etiam interim contrarium.
Prius fit genus plerumque continuatis tralationibus, ut
    'O nauis, referent in mare te noui
    fluctus: o quid agis? Fortiter occupa 5
    portum',
totusque ille Horati locus, quo nauem pro re publica, fluctus
et tempestates pro bellis ciuilibus, portum pro pace atque
concordia dicit. Tale Lucreti 45.1
    'auia Pieridum peragro loca',
et Vergili
    'sed nos inmensum spatiis confecimus aequor,
    et iam tempus equum fumantia soluere colla.' 5
Sine tralatione uero in Bucolicis: 46.1
    'certe equidem audieram, qua se subducere colles
    incipiunt mollique iugum demittere cliuo,
    usque ad aquam et ueteris iam fracta cacumina fagi,
    omnia carminibus uestrum seruasse Menalcan.' 5
Hoc enim loco praeter nomen cetera propriis decisa sunt 47.1
uerbis, uerum non pastor Menalcas sed Vergilius est intelle-
gendus. Habet usum talis allegoriae frequenter oratio, sed
raro totius, plerumque apertis permixta est. Tota apud
Ciceronem talis est: 'hoc miror, hoc queror, quemquam 5
hominem ita pessumdare alterum uelle ut etiam nauem
perforet in qua ipse nauiget.' Illud commixtum frequen- 48.1
tissimum: 'equidem ceteras tempestates et procellas in illis
dumtaxat fluctibus contionum semper Miloni putaui esse
subeundas.' Nisi adiecisset 'dumtaxat contionum', esset
allegoria: nunc eam miscuit. Quo in genere et species ex 5
arcessitis uerbis uenit et intellectus ex propriis. Illud uero 49.1
longe speciosissimum genus orationis in quo trium permixta
est gratia, similitudinis allegoriae tralationis: 'Quod fretum,
quem euripum tot motus, tantas, tam uarias habere creditis
agitationes commutationes fluctus, quantas perturbationes 5
et quantos aestus habet ratio comitiorum? Dies intermissus
unus aut nox interposita saepe [et] perturbat omnia et totam
opinionem parua nonnumquam commutat aura rumoris.'
Nam id quoque in primis est custodiendum, ut, quo ex 50.1
genere coeperis tralationis, hoc desinas. Multi autem, cum
initium tempestatem sumpserunt, incendio aut ruina finiunt,
quae est inconsequentia rerum foedissima. Ceterum allegoria 51.1
paruis quoque ingeniis et cotidiano sermoni frequentissime
seruit. Nam illa in agendis causis iam detrita 'pedem con-
ferre' et 'iugulum petere' et 'sanguinem mittere' inde sunt,
nec offendunt tamen: est enim grata in eloquendo nouitas 5
et emutatio, et magis inopinata delectant. Ideoque iam in
his amisimus modum et gratiam rei nimia captatione con-
sumpsimus. Est in exemplis allegoria, si non praedicta 52.1
ratione ponantur. Nam ut 'Dionysium Corinthi esse', quo
Graeci omnes utuntur, ita plurima similia dici possunt. Sed
allegoria quae est obscurior 'aenigma' dicitur, uitium meo
quidem iudicio si quidem dicere dilucide uirtus, quo tamen 5
et poetae utuntur:
    'dic quibus in terris, et eris mihi magnus Apollo,
    tris pateat caeli spatium non amplius ulnas?'
et oratores nonnumquam, ut Caelius 'quadrantariam 53.1
Clytaemestram' et 'in triclinio coam, in cubiculo nolam'.
Namque et nunc quidem soluuntur et tum erant notiora cum
dicerentur: aenigmata sunt tamen; non et cetera, si quis
interpretetur, intellegas? 5
  In eo uero genere quo contraria ostenduntur ironia est 54.1
(inlusionem uocant): quae aut pronuntiatione intellegitur
aut persona aut rei natura; nam si qua earum uerbis dissen-
tit, apparet diuersam esse orationi uoluntatem. Quamquam 55.1
in plurimis id tropis accidit, ut intersit †quid de quoquo†
dicatur, quia quod dicitur alibi uerum est. Et laudis autem
simulatione detrahere et uituperationis laudare concessum
est: 'quod C. Verres, praetor urbanus, homo sanctus et dili- 5
gens, subsortitionem eius in codice non haberet.' Et contra:
'oratores uisi sumus et populo imposuimus.' Aliquando cum 56.1
inrisu quodam contraria dicuntur iis quae intellegi uolunt,
quale est in Clodium: 'integritas tua te purgauit, mihi crede,
pudor eripuit, uita ante acta seruauit.' Praeter haec usus 57.1
est allegoriae ut tristia dicamus melioribus uerbis urbani-
tatis gratia aut quaedam contrariis significemus * †aliut
textum sp† 'exta cocta numerabimus'. Haec si quis ignorat
quibus Graeci nominibus appellent, σαρκασμόν, ἀστεϊσμόν, 5
ἀντίφρασιν, παροιμίαν dici sciat. Sunt etiam qui haec non 58.1
species allegoriae sed ipsa tropos dicant, acri quidem ratione,
quod illa obscurior sit, in his omnibus aperte appareat quid
uelimus. Cui accedit hoc quoque, quod genus, cum diuidatur
in species, nihil habet proprium, ut arbor pinus et olea et 5
cupressus, et ipsius per se nulla proprietas, allegoria uero
habet aliquid proprium. Quod quo modo fieri potest nisi ipsa
species est? Sed utentium nihil refert. Adicitur his mycter- 59.1
ismos, dissimulatus quidem sed non latens derisus.
  Pluribus autem uerbis cum id quod uno aut paucioribus
certe dici potest explicatur, periphrasin uocant, circumitum
quendam eloquendi, qui nonnumquam necessitatem habet, 5
quotiens dictu deformia operit, ut Sallustius 'ad requisita
naturae', interim ornatum petit solum, qui est apud poetas 60.1
frequentissimus:
    'tempus erat quo prima quies mortalibus aegris
    incipit et dono diuum gratissima serpit',
et apud oratores non rarus, semper tamen adstrictior. Quid- 61.1
quid enim significari breuius potest et cum ornatu latius
ostenditur periphrasis est, cui nomen Latine datum est non
sane aptum orationis uirtuti circumlocutio. Verum hoc ut
<cum> decorem habet periphrasis, ita cum in uitium incidit 5
perissologia dicitur: obstat enim quidquid non adiuuat.
  Hyperbaton quoque, id est uerbi transgressionem, quo- 62.1
niam frequenter ratio compositionis et decor poscit, non
inmerito inter uirtutes habemus. Sit enim frequentissime
aspera et dura et dissoluta et hians oratio si ad necessitatem
ordinis sui uerba redigantur, et ut quodque oritur ita proxi- 5
mis, etiam si uinciri non potest, alligetur. Differenda igitur 63.1
quaedam et praesumenda, atque ut in structuris lapidum
inpolitorum loco quo conuenit quodque ponendum. Non
enim recidere ea nec polire possumus quo coagmentata se
magis iungant, sed utendum iis qualia sunt, eligendaeque 5
sedes. Nec aliud potest sermonem facere numerosum quam 64.1
oportuna ordinis permutatio, neque alio ceris Platonis in-
uenta sunt quattuor illa uerba, quibus in illo pulcherrimo
operum in Piraeum se descendisse significat, plurimis modis
scripta <quam ut> quo ordine quodque maxime faceret ex- 5
periretur. Verum id cum in duobus uerbis fit, anastrophe 65.1
dicitur, reuersio quaedam, qualia sunt uulgo 'mecum',
'secum', apud oratores et historicos 'quibus de rebus'. At
cum decoris gratia traicitur longius uerbum, proprie hyper-
bati tenet nomen: 'animaduerti, iudices, omnem accusatoris 5
orationem in duas diuisam esse partis.' Nam 'in duas partis
diuisam esse' rectum erat, sed durum et incomptum. Poetae 66.1
quidem etiam uerborum diuisione faciunt transgressionem:
    'Hyperboreo septem subiecta trioni,'
quod oratio nequaquam recipiet. At id quidem proprie dici
tropos possit, quia componendus est e duobus intellectus: 5
alioqui, ubi nihil ex significatione mutatum est et structura 67.1
sola uariatur, figura potius uerborum dici potest, sicut multi
existimarunt. Longis autem hyperbatis et confusis quae uitia
accidunt, suo loco diximus.
  Hyperbolen audacioris ornatus summo loco posui. Est 5
haec decens ueri superiectio: uirtus eius ex diuerso par,
augendi atque minuendi. Fit pluribus modis; aut enim plus 68.1
facto dicimus: 'uomens frustis esculentis gremium suum et
totum tribunal impleuit', et
    'geminique minantur | in caelum scopuli',
aut res per similitudinem attollimus: 5
    'credas innare reuulsas | Cycladas',
aut per comparationem, ut 69.1
    'fulminis ocior alis',
aut signis quasi quibusdam:
    'illa uel intactae segetis per summa uolaret
    gramina nec teneras cursu laesisset aristas', 5
uel tralatione, ut ipsum illud 'uolaret'. Crescit interim hyper- 70.1
bole alia insuper addita, ut Cicero in Antonium dicit: 'Quae
Charybdis tam uorax? Charybdin dico? Quae si fuit, fuit
animal unum: Oceanus, medius fidius, uix uidetur tot res,
tam dissipatas, tam distantibus in locis positas tam cito 5
absorbere potuisse.' Exquisitam uero figuram huius rei 71.1
deprendisse apud principem lyricorum Pindarum uideor in
libro quem inscripsit Hymnus. Is namque Herculis impetum
aduersus Meropas, qui in insula Coo dicuntur habitasse, non
igni nec uentis nec mari sed fulmini dicit similem fuisse, ut 5
illa minora, hoc par esset. Quod imitatus Cicero illa com- 72.1
posuit in Verrem: 'Versabatur in Sicilia longo interuallo
alter non Dionysius ille nec Phalaris (tulit enim illa quon-
dam insula multos et crudelis tyrannos), sed quoddam nouum
monstrum ex uetere illa inmanitate quae in isdem uersata 5
locis dicitur. Non enim Charybdin tam infestam neque
Scyllam nauibus quam istum in eodem freto fuisse arbitror.'
Nec pauciora sunt genera minuendi: 73.1
    'uix ossibus haerent.'
Et quod Cicero [est] in quodam ioculari libello:
    'fundum †Vetto† uocat quem possit mittere funda:
      ni tamen exciderit qua caua funda patet.' 5
Sed huius quoque rei seruetur mensura quaedam. Quamuis
enim est omnis hyperbole ultra fidem, non tamen esse debet
ultra modum, nec alia uia magis in cacozelian itur. Piget 74.1
referre plurima hinc orta uitia, cum praesertim minime sint
ignota et obscura. Monere satis est mentiri hyperbolen, nec
ita ut mendacio fallere uelit. Quo magis intuendum est quo
usque deceat extollere quod nobis non creditur. Peruenit 5
haec res frequentissime ad risum: qui si captatus est,
urbanitatis, sin aliter, stultitiae nomen adsequitur. Est 75.1
autem in usu uulgo quoque et inter ineruditos et apud rusti-
cos, uidelicet quia natura est omnibus augendi res uel min-
uendi cupiditas insita nec quisquam uero contentus est: sed
ignoscitur, quia non adfirmamus. Tum est hyperbole uirtus 76.1
cum res ipsa de qua loquendum est naturalem modum ex-
cessit: conceditur enim amplius dicere, quia dici quantum
est non potest, meliusque ultra quam citra stat oratio. Sed
de hoc satis, quia eundem locum plenius in eo libro quo 5
causas corruptae eloquentiae reddebamus tractauimus.