Ergo cui latius complecti conformationes uerborum ac 9.2.1.1
sententiarum placuerit habet quod sequatur, nec adfirmare
ausim quicquam esse melius; sed haec ad propositi mei
rationem legat: nam mihi de iis sententiarum figuris dicere
in animo est quae ab illo simplici modo indicandi recedunt, 5
quod idem multis doctissimis uiris uideo placuisse. Omnia 2.1
tamen illa, etiam quae sunt alterius modi lumina, adeo sunt
uirtutes orationis ut sine iis nulla intellegi uere possit oratio.
Nam quo modo iudex doceri potest si desit inlustris expla-
natio, propositio, promissio, finitio, seiunctio, expositio 5
sententiae suae, rationis apta conclusio, praemunitio, simi-
litudo, exemplum, digestio, distributio, interpellatio, inter-
pellantis coercitio, contentio, purgatio, laesio? Quid uero 3.1
agit omnino eloquentia detractis amplificandi minuendique
rationibus? Quarum prior desiderat illam plus quam dixeris
significationem, id est ἔμφασιν, et supralationem ueritatis et
traiectionem, haec altera extenuationem <et> deprecationem. 5
Qui adfectus erunt uel concitati detracta uoce libera <et>
effrenatiore, iracundia, obiurgatione, optatione, execra-
tione? uel illi mitiores nisi adiuuantur commendatione, con-
ciliatione, ad hilaritatem inpulsione? Quae delectatio aut 4.1
quod mediocriter saltem docti hominis indicium nisi alia
repetitione, alia commoratione infigere, digredi a re et redire
ad propositum suum scierit, remouere a se, in alium traicere,
quae relinquenda, quae contemnenda sint iudicare? Motus 5
est in his orationis atque actus, quibus detractis iacet et
uelut agitante corpus spiritu caret. Quae cum adesse debent, 5.1
tum disponenda atque uarianda sunt, ut auditorem, quod
in fidibus fieri uidemus, omni sono mulceant. Verum ea
plerumque recta sunt, nec se fingunt sed confitentur. Ad-
mittunt autem, ut dixi, figuras, quod uel ex proxima doceri 5
potest.
  Quid enim tam commune quam interrogare uel percon- 6.1
tari? Nam utroque utimur indifferenter, quamquam alterum
noscendi, alterum arguendi gratia uidetur adhiberi. At ea
res, utrocumque dicitur modo, etiam multiplex habet
schema: incipiamus enim ab iis quibus acrior ac uehementior 5
fit probatio, quod primo loco posuimus. Simplex est sic 7.1
rogare:
    'sed uos qui tandem? quibus aut uenistis ab oris?':
figuratum autem quotiens non sciscitandi gratia adsumitur,
sed instandi: 'quid enim tuus ille, Tubero, destrictus in acie 5
Pharsalica gladius agebat?' et 'quo usque tandem abutere,
Catilina, patientia nostra?' et 'patere tua consilia non sen-
tis?' et totus denique hic locus. Quanto enim magis ardet 8.1
quam si diceretur 'diu abuteris patientia nostra', et 'patent
tua consilia'. Interrogamus etiam quod negari non possit:
'dixitne tandem causam C. Fidiculanius Falcula?' aut ubi
respondendi difficilis est ratio, ut uulgo uti solemus: 'quo 5
modo? qui fieri potest?' aut inuidiae gratia, ut Medea apud
Senecam: 'quas peti terras iubes?' aut miserationis, ut 9.1
Sinon apud Vergilium 'heu quae me tellus', inquit, 'quae
me aequora possunt accipere?' aut instandi et auferendae
dissimulationis, ut Asinius: 'Audisne? Furiosum, inquam,
non inofficiosum testamentum reprendimus.' Totum hoc 10.1
plenum est uarietatis: nam et indignationi conuenit:
    'et quisquam numen Iunonis adoret?'
et admirationi:
    'quid non mortalia pectora cogis, 5
    auri sacra fames?'
Est interim acrius imperandi genus: 11.1
    'non arma expedient totaque ex urbe sequentur?'
Et ipsi nosmet rogamus, quale est illud Terentianum: 'quid
igitur faciam?' Est aliqua etiam in respondendo figura, cum 12.1
aliud interroganti ad aliud, quia sic utilius sit, occurritur,
tum augendi criminis gratia, ut testis in reum, rogatus an ab
reo fustibus uapulasset, 'innocens', inquit: tum declinandi,
quod est frequentissimum: 'quaero an occideris hominem', 5
respondetur 'latronem': 'an fundum occupaueris', responde-
tur 'meum', ut confessionem praecedat defensio: ut apud 13.1
Vergilium in Bucolicis dicenti
    'non ego te uidi Damonis, pessime, caprum
    excipere insidiis?'
occurritur: 5
    'an mihi cantando uictus non redderet ille?'
Cui est confinis dissimulatio, non alibi quam in risu posita 14.1
ideoque tractata suo loco: nam serio si fiat, pro confessione
est. Ceterum et interrogandi se ipsum et respondendi sibi
solent esse non ingratae uices, ut Cicero pro Ligario: 'Apud
quem igitur hoc dico? Apud eum qui, cum hoc sciret, tamen 5
me, antequam uidit, rei publicae reddidit.' Aliter pro Caelio 15.1
ficta interrogatione: 'dicet aliquis: haec igitur est tua disci-
plina? sic tu instituis adulescentis?' et totus locus. Deinde:
'ego, si qui, iudices, hoc robore animi atque hac indole uir-
tutis ac continentiae fuit', et cetera. Cui diuersum est, cum 5
alium rogaueris, non expectare responsum, sed statim subi-
cere: 'Domus tibi deerat? At habebas. Pecunia superabat?
At egebas.' Quod schema quidam 'per suggestionem' uocant.
Fit et comparatione: 'uter igitur facilius suae sententiae 16.1
rationem redderet?' et aliis modis tum breuius tum latius,
tum de una re tum de pluribus.
  Mire uero in causis ualet praesumptio, quae πρόλημψις
dicitur, cum id quod obici potest occupamus. Id neque in 5
aliis partibus rarum est et praecipue prohoemio conuenit.
Sed quamquam generis unius diuersas species habet. Est 17.1
enim quaedam praemunitio, qualis Ciceronis contra Q. Cae-
cilium quod ad accusandum descendat qui semper defen-
derit: quaedam confessio, <ut> pro Rabirio Postumo, quem
sua quoque sententia reprehendendum fatetur quod pecu- 5
niam regi crediderit: quaedam praedictio, ut 'dicam enim
non augendi criminis gratia': quaedam emendatio, ut 'rogo
ignoscatis mihi, si longius sum euectus': frequentissima
praeparatio, cum pluribus uerbis uel quare facturi quid
simus uel quare fecerimus dici solet. Verborum quoque uis 18.1
ac proprietas confirmatur †uel praesumptione†: 'quamquam
illa non poena sed prohibitio sceleris fuit', aut reprehensione:
'ciues, inquam, si hoc eos nomine appellari fas est.'
  Adfert aliquam fidem ueritatis et dubitatio, cum simula- 19.1
mus quaerere nos unde incipiendum, ubi desinendum, quid
potissimum dicendum, an omnino dicendum sit. Cuius modi
exemplis plena sunt omnia, sed unum interim sufficit:
'Equidem, quod ad me attinet, quo me uertam nescio. Negem 5
fuisse infamiam illam iudicii corrupti?' et cetera. Hoc etiam 20.1
in praeteritum ualet: nam et dubitasse nos fingimus.
  A quo schemate non procul abest illa quae dicitur com-
municatio, cum aut ipsos aduersarios consulimus, ut Domi-
tius Afer pro Cloatilla: 'nescit trepida quid liceat feminae, 5
quid coniugem deceat: forte uos in illa solitudine obuios
casus miserae mulieri optulit: tu, frater, uos, paterni amici,
quod consilium datis?' aut cum iudicibus quasi deliberamus, 21.1
quod est frequentissimum: 'quid suadetis?' et 'uos inter-
rogo' et 'quid tandem fieri oportuit?' ut Cato: 'cedo, si uos in
eo loco essetis, quid aliud fecissetis?' et alibi: 'communem rem
agi putatote ac uos huic rei praepositos esse.' Sed non num- 22.1
quam communicantes aliquid inexpectatum subiungimus,
quod et per se schema est, ut in Verrem Cicero: 'quid dein-
de? quid censetis? furtum fortasse aut praedam aliquam?'
deinde, cum diu suspendisset iudicum animos, subiecit quod 5
multo esset improbius. Hoc Celsus sustentationem uocat.
Est autem duplex: nam et contra frequenter, cum expecta- 23.1
tionem grauissimorum fecimus, ad aliquid quod sit leue aut
nullo modo criminosum descendimus. Sed quia non tantum
per communicationem fieri solet, παράδοξον alii nominarunt,
id est inopinatum. Illis non accedo qui schema esse existi- 24.1
mant etiam si quid nobis ipsis dicamus inexpectatum acci-
disse, ut Pollio: 'numquam fore credidi, iudices, ut reo
Scauro ne quid in eius iudicio gratia ualeret precarer.' Paene 25.1
idem fons est illius quam 'permissionem' uocant qui com-
municationis, cum aliqua ipsis iudicibus relinquimus aesti-
manda, aliqua nonnumquam aduersariis quoque, ut Caluus
Vatinio: 'perfrica frontem et dic te digniorem qui praetor 5
fieres quam Catonem.'
  Quae uero sunt augendis adfectibus accommodatae 26.1
figurae constant maxime simulatione. Namque et irasci nos
et gaudere et timere et admirari et dolere et indignari et
optare quaeque sunt similia his fingimus. Vnde sunt illa:
'liberatus sum, respiraui', et 'bene habet', et 'quae amentia 5
est haec?' et 'o tempora, o mores!' et 'miserum me! con-
sumptis enim lacrimis infixus tamen pectori haeret dolor', et
    'magnae nunc hiscite terrae'.
Quod exclamationem quidam uocant ponuntque inter figuras 27.1
orationis. Haec quotiens uera sunt, non sunt in ea forma de
qua nunc loquimur: adsimulata et arte composita procul
dubio schemata sunt existimanda. Quod idem dictum sit de
oratione libera, quam Cornificius licentiam uocat, Graeci 5
παρρησίαν. Quid enim minus figuratum quam uera libertas?
Sed frequenter sub hac facie latet adulatio. Nam Cicero cum 28.1
dicit pro Ligario: 'suscepto bello, Caesar, gesto iam etiam
ex parte magna, nulla ui coactus consilio ac uoluntate mea
ad ea arma profectus sum quae erant sumpta contra te', non
solum ad utilitatem Ligari respicit, sed magis laudare 5
uictoris clementiam non potest. In illa uero sententia: 29.1
'quid autem aliud egimus, Tubero, nisi ut quod hic potest
nos possemus?' admirabiliter utriusque partis facit
bonam causam, sed hoc eum demeretur cuius mala fuerat.
  Illa adhuc audaciora et maiorum, ut Cicero existimat, 5
laterum, fictiones personarum, quae προσωποποιίαι dicuntur:
mire namque cum uariant orationem tum excitant. His et 30.1
aduersariorum cogitationes uelut secum loquentium pro-
trahimus (qui tamen ita demum a fide non abhorrent si ea
locutos finxerimus quae cogitasse eos non sit absurdum), et
nostros cum aliis sermones et aliorum inter se credibiliter 5
introducimus, et suadendo, obiurgando, querendo, laudando,
miserando personas idoneas damus. Quin deducere deos in 31.1
hoc genere dicendi et inferos excitare concessum est. Vrbes
etiam populique uocem accipiunt. Ac sunt quidam qui has
demum προσωποποιίας dicant in quibus et corpora et uerba
fingimus: sermones hominum adsimulatos dicere διαλόγους 5
malunt, quod Latinorum quidam dixerunt sermocinationem.
Ego iam recepto more utrumque eodem modo appellaui: 32.1
nam certe sermo fingi non potest ut non personae sermo
fingatur. Sed in iis quae natura non permittit hoc modo
mollior fit figura: 'etenim si mecum patria mea, quae mihi
uita mea multo est carior, si cuncta Italia, si omnis res 5
publica sic loquatur: Marce Tulli, quid agis?' Illud audacius
genus: 'quae tecum, Catilina, sic agit et quodam modo tacita
loquitur: nullum iam aliquot annis facinus extitit nisi per
te.' Commode etiam aut nobis aliquas ante oculos esse rerum 33.1
personarum uocum imagines fingimus, aut eadem aduersariis
aut iudicibus non accidere miramur: qualia sunt 'uidetur
mihi' et 'nonne uidetur tibi?' Sed magna quaedam uis elo-
quentiae desideratur. Falsa enim et incredibilia natura 5
necesse est aut magis moueant, quia supra uera sunt, aut
pro uanis accipiantur, quia uera non sunt. Vt dicta autem 34.1
quaedam, ita scripta quoque fingi solent, quod facit Asinius
pro Liburnia: 'mater mea, quae mihi cum carissima tum
dulcissima fuit, quaeque mihi uixit bisque eodem die uitam
dedit' et reliqua, deinde 'exheres esto'. Haec cum per se 5
figura est, tum duplicatur quotiens, sicut in hac causa, ad
imitationem alterius scripturae componitur. Nam contra 35.1
recitabatur testamentum: 'P. Nouanius Gallio, cui ego
omnia meritissimo uolo et debeo pro eius animi in me summa
uoluntate', et adiectis deinceps aliis 'heres esto': incipit esse
quodam modo παρῳδή, quod nomen ductum a canticis ad 5
aliorum similitudinem modulatis abusiue etiam in uersifica-
tionis ac sermonum imitatione seruatur. Sed formas quoque 36.1
fingimus saepe, ut Famam Vergilius, ut Voluptatem ac Vir-
tutem, quem ad modum a Xenophonte traditur, Prodicus,
ut Mortem ac Vitam, quas contendentes in satura tradit,
Ennius. Est et incerta persona ficta oratio: 'hic aliquis' et 5
'dicat aliquis'. Est et iactus sine persona sermo: 37.1
    'hic Dolopum manus, hic saeuus tendebat Achilles'.
Quod fit mixtura figurarum, cum προσωποποιίᾳ accedit illa
quae est orationis per detractionem: detractum est enim
quis diceret. Vertitur interim προσωποποιία in speciem nar- 5
randi. Vnde apud historicos reperiuntur obliquae adlocu-
tiones, ut in Titi Liui primo statim: 'urbes quoque ut cetera
ex infimo nasci, deinde, quas sua uirtus ac di iuuent, magnas
opes sibi magnumque nomen facere.'
  Auersus quoque a iudice sermo, qui dicitur apostrophe, 38.1
mire mouet, siue aduersarios inuadimus: 'quid enim tuus
ille, Tubero, in acie Pharsalica?' siue ad inuocationem ali-
quam conuertimur: 'uos enim iam ego, Albani tumuli atque
luci', siue ad inuidiosam inplorationem: 'o leges Porciae 5
legesque Semproniae!' Sed illa quoque uocatur auersio quae 39.1
a proposita quaestione abducit audientem:
    'non ego cum Danais Troianam excindere gentem
    Aulide iuraui'.
Quod fit et multis et uariis figuris, cum aut aliud expectasse 5
nos aut maius aliquid timuisse simulamus aut plus uideri
posse ignorantibus, quale est prohoemium pro Caelio.
  Illa uero, ut ait Cicero, sub oculos subiectio tum fieri solet 40.1
cum res non gesta indicatur sed ut sit gesta ostenditur, nec
uniuersa sed per partis: quem locum proximo libro subieci-
mus euidentiae. Et Celsus hoc nomen isti figurae dedit: ab
aliis ὑποτύπωσις dicitur, proposita quaedam forma rerum ita 5
expressa uerbis ut cerni potius uideantur quam audiri: 'ipse
inflammatus scelere et furore in forum uenit, ardebant oculi,
toto ex ore crudelitas eminebat.' Nec solum quae facta sint 41.1
aut fiant sed etiam quae futura sint aut futura fuerint
imaginamur. Mire tractat hoc Cicero pro Milone, quae
facturus fuerit Clodius si praeturam inuasisset. Sed haec qui-
dem tralatio temporum, quae proprie μετάστασις dicitur, in 5
diatyposi uerecundior apud priores fuit (praeponebant enim
talia: 'credite uos intueri', ut Cicero: 'haec, quae non uidistis
oculis, animis cernere potestis'): noui uero et praecipue 42.1
declamatores audacius nec mehercule sine motu quodam
imaginantur, ut Seneca in controuersia, cuius summa est
quod pater filium et nouercam inducente altero filio in
adulterio deprensos occidit: 'duc, sequor: accipe hanc senilem 5
manum et quocumque uis inprime.' Et post paulo: 'Aspice, 43.1
inquit, quod diu non credidisti. Ego uero non uideo, nox
oboritur et crassa caligo.' Habet haec figura manifestius
aliquid: non enim narrari res sed agi uidetur. Locorum quo- 44.1
que dilucida et significans descriptio eidem uirtuti adsigna-
tur a quibusdam, alii τοπογραφίαν dicunt.
  Εἰρωνείαν inueni qui dissimulationem uocaret: quo no-
mine quia parum totius huius figurae uires uidentur ostendi, 5
nimirum sicut in plerisque erimus Graeca appellatione con-
tenti. Igitur εἰρωνεία quae est schema ab illa quae est tropos
genere ipso nihil admodum distat (in utroque enim contrarium
ei quod dicitur intellegendum est), species uero prudentius
intuenti diuersas esse facile est deprendere: primum quod 45.1
tropos apertior est et, quamquam aliud dicit ac sentit, non
aliud tamen simulat: nam et omnia circa fere recta sunt, ut
illud in Catilinam: 'a quo repudiatus ad sodalem tuum,
uirum optimum, Metellum demigrasti'; in duobus demum 5
uerbis est ironia. Ergo etiam breuior est tropos. At in figura 46.1
totius uoluntatis fictio est, apparens magis quam confessa,
ut illic uerba sint uerbis diuersa, hic †sensus sermonis et loci†
et tota interim causae conformatio, cum etiam uita uniuersa
ironiam habere uideatur, qualis est uisa Socratis (nam 5
ideo dictus εἴρων, agens imperitum et admiratorem aliorum
tamquam sapientium), ut, quem ad modum ἀλληγορίαν
facit continua μεταφορά, sic hoc schema faciat tropos ille
contextus. Quaedam uero genera huius figurae nullam cum 47.1
tropis habent societatem, ut illa statim prima quae ducitur
a negando, quam nonnulli ἀντίφρασιν uocant: 'non agam
tecum iure summo, non dicam quod forsitan optinerem', et:
'quid ego istius decreta, quid rapinas, quid hereditatium pos- 5
sessiones datas, quid ereptas proferam?' et: 'mitto illam
primam libidinis iniuriam', et: 'ne illa quidem testimonia
recito quae dicta sunt de sestertiis sescentis milibus',
et: 'possum dicere.' Quibus generibus per totas interim 48.1
quaestiones decurrimus, ut Cicero: 'hoc ego si sic agerem
tamquam mihi crimen esset diluendum, haec pluribus
dicerem.' Εἰρωνεία est et cum similes imperantibus uel
permittentibus sumus: 5
    'i, sequere Italiam uentis',
et cum ea quae nolumus uideri in aduersariis esse concedi- 49.1
mus eis. Id acrius fit cum eadem in nobis sunt et in aduer-
sario non sunt:
    'meque timoris
    argue tu, Drance, quando tot caedis aceruos 5
    Teucrorum tua dextra dedit'.
Quod idem contra ualet cum aut ea quae a nobis absunt aut
etiam quae in aduersarios reccidunt quasi fatemur:
    'me duce Dardanius Spartam expugnauit adulter'.
Nec in personis tantum sed et in rebus uersatur haec con- 50.1
traria dicendi quam quae intellegi uelis ratio, ut totum pro
Q. Ligario prohoemium et illae eleuationes: 'uidelicet, o di
boni!', 'scilicet is superis labor est', et ille pro Oppio locus: 51.1
'o amorem mirum! o beniuolentiam singularem!' Non procul
autem absunt ab hac simulatione res inter se similes, con-
fessio nihil nocitura, qualis est: 'habes igitur, Tubero, quod
est accusatori maxime optandum, confitentem reum', et 5
concessio, cum aliquid etiam inicum uidemur causae fiducia
pati: 'metum uirgarum nauarchus nobilis nobilissimae ciui-
tatis pretio redemit: humanum est', et pro Cluentio de in-
uidia: 'dominetur in contionibus, iaceat in iudiciis': tertia
consensio, ut pro eodem: 'iudicium esse corruptum.' Hac 52.1
euidentior figura est cum alicui rei adsentimur quae est
futura pro nobis, uerum id accidere sine aduersarii uitio non
potest. Quaedam etiam uelut laudamus, ut Cicero in Verrem
circa crimen Apolloni Drepanitani: 'gaudeo etiam si quid 5
ab eo abstulisti, et abs te nihil rectius factum esse dico.'
Interim augemus crimina quae ex facili aut diluere possimus 53.1
aut negare, quod est frequentius quam ut exemplum desi-
deret. Interim hoc ipso fidem detrahimus illis, quod sint tam
grauia, ut pro Roscio Cicero, cum inmanitatem parricidii,
quamquam per se manifestam, tamen etiam ui orationis 5
exaggerat.
  Ἀποσιώπησις, quam idem Cicero reticentiam, Celsus obti- 54.1
centiam, nonnulli interruptionem appellant, et ipsa ostendit
adfectus, uel irae, ut
    'quos ego—sed motos praestat componere fluctus',
uel sollicitudinis et quasi religionis: 'An huius ille legis, quam 5
Clodius a se inuentam gloriatur, mentionem facere ausus
esset uiuo Milone, non dicam consule? De nostrum om-
nium—non audeo totum dicere' (cui simile est in prohoemio
pro Ctesiphonte Demosthenis); uel alio transeundi gratia:
'Cominius autem—tametsi ignoscite mihi, iudices.' In quo 55.1
est et illa, si tamen inter schemata numerari debet, cum aliis
etiam pars causae uideatur, digressio; abit enim causa in
laudes Cn. Pompei, idque fieri etiam sine ἀποσιωπήσει potuit.
Nam breuior illa, ut ait Cicero, a re digressio plurimis fit 56.1
modis. Sed haec exempli gratia sufficient: 'tum C. Varenus,
is qui a familia Anchariana occisus est—hoc quaeso, iudices,
diligenter attendite', et pro Milone: 'et aspexit me illis
quidem oculis quibus tum solebat cum omnibus omnia 5
minabatur.' Est alia non quidem reticentia, quae sit in- 57.1
perfecti sermonis, sed tamen praecisa uelut ante legitimum
finem oratio, ut illud: 'nimis urgeo, commoueri uidetur
adulescens', et: 'quid plura? ipsum adulescentem dicere
audistis.' 5
  Imitatio morum alienorum, quae ἠθοποιία uel, ut alii 58.1
malunt, μίμησις dicitur, iam inter leniores adfectus numerari
potest: est enim posita fere in eludendo. Sed uersatur et in
factis et in dictis: in factis, quod est ὑποτυπώσει uicinum, in
dictis quale est apud Terentium: 5
    'Aut ego nescibam quorsum tu ires. Paruola
    hinc est abrepta, eduxit mater pro sua.
    Soror dicta est: cupio abducere, ut reddam suis.'
Sed nostrorum quoque dictorum factorumque similis imita- 59.1
tio est per relationem, nisi quod frequentius adseuerat quam
eludit: 'dicebam habere eos actorem Q. Caecilium.' Sunt et
illa iucunda et ad commendationem cum uarietate tum
etiam ipsa natura plurimum prosunt, quae simplicem quan- 5
dam et non praeparatam ostendendo orationem minus nos
suspectos iudici faciunt. Hinc est quasi paenitentia dicti, ut 60.1
pro Caelio: 'sed quid ego ita grauem personam introduxi?'
et quibus utimur uulgo: 'inprudens incidi'; uel cum quaerere
nos quid dicamus fingimus: 'quid relicum est?' et: 'num
quid omisi?' et cum ibidem inuenire, ut ait Cicero: 'unum 5
etiam mihi relicum eius modi crimen est', et 'aliud ex alio
succurrit mihi'—unde etiam uenusti transitus fiunt (non 61.1
quia transitus ipse sit schema), ut Cicero narrato Pisonis
exemplo, qui anulum sibi cudi ab aurifice in tribunali suo
iusserat, uelut hoc in memoriam inductus adiecit: 'Hoc modo
me commonuit Pisonis anulus quod totum effluxerat. Quam 5
multis istum putatis hominibus honestis de digitis anulos
aureos abstulisse?'; et cum aliqua uelut ignoramus: 'Sed
earum rerum artificem quem?—quemnam? Recte admones,
Polyclitum esse dicebant.' Quod quidem non <in> hoc tan- 62.1
tum ualet; quibusdam enim, dum aliud agere uidemur, aliud
efficimus, sicut hic Cicero consequitur ne, cum morbum in
signis atque tabulis obiciat Verri, ipse quoque earum rerum
studiosus esse credatur. Et Demosthenes iurando per inter- 5
fectos in Marathone et Salamine id agit ut minore inuidia
cladis apud Chaeroneam acceptae laboret. Faciunt illa quo- 63.1
que iucundam orationem, aliqua mentione habita differre et
deponere apud memoriam iudicis et reposcere quae depo-
sueris et iterare quaedam schemate aliquo (non enim est
ipsa per se iteratio schema) et excipere aliqua et dare actioni 5
uarios uelut uultus. Gaudet enim res uarietate, et sicut oculi
diuersarum aspectu rerum magis detinentur, ita semper
animis praestat in quod se uelut nouum intendant.
  Est emphasis etiam inter figuras, cum ex aliquo dicto 64.1
latens aliquid eruitur, ut apud Vergilium:
    'non licuit thalami expertem sine crimine uitam
    degere more ferae';
quamquam enim de matrimonio queritur Dido, tamen huc 5
erumpit eius adfectus ut sine thalamis uitam non hominum
putet sed ferarum. Aliud apud Ouidium genus, apud quem
Zmyrna nutrici amorem patris sic confitetur:
    'o, dixit, felicem coniuge matrem!'
  Huic uel confinis uel eadem est qua nunc utimur pluri- 65.1
mum. Iam enim ad id genus quod et frequentissimum est et
expectari maxime credo ueniendum est, in quo per quandam
suspicionem quod non dicimus accipi uolumus, non utique
contrarium, ut in εἰρωνείᾳ, sed aliud latens et auditori quasi 5
inueniendum. Quod, ut supra ostendi, iam fere solum schema
a nostris uocatur, et unde controuersiae figuratae dicuntur.
Eius triplex usus est: unus si dicere palam parum tutum est, 66.1
alter si non decet, tertius qui uenustatis modo gratia adhibe-
tur et ipsa nouitate ac uarietate magis quam si relatio sit
recta delectat.
  Ex his quod est primum frequens in scholis est. Nam et 67.1
pactiones deponentium imperium tyrannorum et post
bellum ciuile senatus consulta finguntur et capital est obicere
ante acta, ut quod in foro non expedit illic nec liceat; sed
schematum condicio non eadem est: quamlibet enim aper- 5
tum, quod modo et aliter intellegi possit, in illos tyrannos
bene dixeris, quia periculum tantum, non etiam offensa
uitatur; quod si ambiguitate sententiae possit eludi, nemo 68.1
non illi furto fauet. Vera negotia numquam adhuc habuerunt
hanc silentii necessitatem, sed aliam huic similem uerum
multo ad agendum difficiliorem, cum personae potentes
obstant sine quarum reprensione teneri causa non possit. 5
Ideoque hoc parcius et circumspectius faciendum est, quia 69.1
nihil interest quo modo offendas, et aperta figura perdit hoc
ipsum quod figura est. Ideoque a quibusdam tota res repu-
diatur, siue intellegatur siue non intellegatur. Sed licet
modum adhibere, in primis ne sint manifestae. Non erunt 5
autem si non ex uerbis dubiis et quasi duplicibus petentur,
quale est in suspecta nuru: 'duxi uxorem quae patri placuit';
aut, quod est multo ineptius, compositionibus ambiguis, ut 70.1
<in> illa controuersia in qua infamis amore filiae uirginis pater
raptam eam interrogat a quo uitiata sit: 'Quis te, inquit,
rapuit? Tu, pater, nescis?' Res ipsae perducant iudicem 71.1
ad suspicionem, et amoliamur cetera ut hoc solum supersit:
in quo multum etiam adfectus iuuant et interrupta silentio
dictio et cunctationes. Sic enim fiet ut iudex quaerat illud
nescio quid ipse quod fortasse non crederet si audiret, et ei 5
quod a se inuentum existimat credat. Sed ne si optimae 72.1
quidem sint esse debent frequentes. Nam densitate ipsa
figurae aperiuntur, nec offensae minus habent sed auctori-
tatis. Nec pudor uidetur quod non palam obicias, sed diffi-
dentia. In summa sic maxime iudex credit figuris si nos putat 5
nolle dicere. Equidem et in personas incidi tales, et in rem 73.1
quoque, quod est magis rarum, quae optineri nisi hac arte
non posset. Ream tuebar quae subiecisse dicebatur mariti
testamentum: et dicebantur chirographum marito expiranti
heredes dedisse, et uerum erat. Nam, quia per leges institui 74.1
uxor non poterat heres, id fuerat actum ut ad eam bona per
hoc tacitum fideicommissum peruenirent. Et caput quidem
tueri facile erat si hoc diceremus palam, sed peribat heredi-
tas. Ita ergo fuit nobis agendum ut iudices illud intellegerent 5
factum, delatores non possent adprendere ut dictum, et con-
tigit utrumque. Quod non inseruissem ueritus opinionem
iactantiae nisi probare uoluissem in foro quoque esse his
figuris locum. Quaedam etiam quae probare non possis 75.1
figura potius spargenda sunt. Haeret enim nonnumquam
telum illud occultum, et hoc ipso quod non apparet eximi
non potest: at si idem dicas palam, et defenditur et proban-
dum est. 5
  Cum autem obstat nobis personae reuerentia, quod secun- 76.1
dum posuimus genus, tanto cautius dicendum est quanto
ualidius bonos inhibet pudor quam metus. Hic uero tegere
nos iudex quod sciamus et uerba ui quadam ueritatis erum-
pentia credat coercere. Nam †quo† minus aut ipsi in quos 5
dicimus aut iudices aut adsistentes oderint hanc maledicendi
lasciuiam si uelle nos credant? Aut quid interest quo modo 77.1
dicatur cum et res et animus intellegitur? Quid dicendo
denique proficimus nisi ut palam sit facere nos quod ipsi
sciamus non esse faciendum? Atqui praecipue prima quibus
praecipere coeperam tempora hoc uitio laborarunt: dicebant 5
enim libenter tales controuersias. Quae difficultatis gratia
placent, cum sint multo faciliores. Nam rectum genus 78.1
adprobari nisi maximis uiribus non potest: haec deuerticula
et anfractus suffugia sunt infirmitatis, ut qui cursu parum
ualent, flexu eludant—cum haec quae adfectatur ratio sen-
tentiarum non procul a ratione iocandi abhorreat. Adiuuat 5
etiam quod auditor gaudet intellegere et fauet ingenio suo et
alio dicente se laudat. Itaque non solum si persona obstaret 79.1
rectae orationi, quo in genere saepius modo quam figuris
opus est, decurrebant ad schemata, sed faciebant illis locum
etiam ubi inutiles ac nefariae essent, ut si pater qui infamem
in matre filium secreto occidisset reus malae tractationis 5
iacularetur in uxorem obliquis sententiis. Nam quid im- 80.1
purius quam retinuisse talem? Quid porro tam contrarium
quam eum, qui accusetur quia summum nefas suspicatus de
uxore uideatur, confirmare id ipsa defensione quod diluen-
dum est? At si iudicum sumerent animum, scirent quam 5
eius modi actionem laturi non fuissent, multoque etiam
minus cum in parentis abominanda crimina spargentur.
  Et quatenus huc incidimus, paulo plus scholis demus: nam 81.1
et in his educatur orator, et in eo quo modo declametur posi-
tum est etiam quo modo agatur. Dicendum ergo de iis
quoque in quibus non asperas figuras sed palam contrarias
causae plerique fecerunt: 'Tyrannidis adfectatae damnatus 5
torqueatur ut conscios indicet: accusator eius optet quod
uolet. Patrem quidam damnauit, optat ne is torqueatur:
pater ei contra dicit.' Nemo se tenuit agens pro patre quin 82.1
figuras in filium faceret, tamquam illum conscium in tor-
mentis nominaturus. Quo quid stultius? Nam cum hoc
iudices intellexerint, aut non torquebitur, cum ideo torqueri
uelit, aut torto non credetur. 'At credibile est hoc eum uelle.' 5
Fortasse: dissimulet ergo, ut efficiat. 'Sed nobis, declamatori- 83.1
bus dico, quid proderit hoc intellexisse nisi dixerimus?' Ergo,
si uere ageretur, similiter consilium illud latens prodidisse-
mus? Quid si neque utique uerum est, et habere alias hic
damnatus contradicendi causas potest, uel quod legem con- 5
seruandam putet, uel quod nolit accusatori debere bene-
ficium, uel, quod ego maxime sequerer, ut se in tormentis
innocentem esse pertendat? Quare ne illud quidem semper 84.1
succurret sic dicentibus: 'patrocinium hoc uoluit qui con-
trouersiam finxit.' Fortasse enim noluit, sed esto uoluerit:
continuone, si ille stulte cogitauit, nobis quoque stulte
dicendum est? At ego in causis agendis frequenter non puto 5
intuendum quid litigator uelit. Est et ille in hoc genere fre- 85.1
quens error, ut putent aliud quosdam dicere, aliud uelle,
praecipue cum in themate est aliquem ut sibi mori liceat
postulare, ut in illa controuersia: 'Qui aliquando fortiter
fecerat et alio bello petierat ut militia uacaret e lege, quod 5
quinquagenarius esset, aduersante filio ire in aciem coactus
deseruit. Filius, qui fortiter eodem proelio fecerat, incolumi-
tatem eius optat: contra dicit pater.' Non enim, inquiunt,
mori uult, sed inuidiam filio facere. Equidem rideo, quod 86.1
[ipsi] sic timent tamquam ipsi morituri et in consilium suos
metus ferunt, obliti tot exemplorum circa uoluntariam mor-
tem, causarum quoque quas habet factus ex uiro forti deser-
tor. Sed de una controuersia loqui superuacuum est: ego in 87.1
uniuersum neque oratoris puto esse umquam praeuaricari,
neque litem intellego in qua pars utraque idem uelit, neque
tam stultum quemquam qui, si uiuere uult, mortem potius
male petat quam omnino non petat. Non tamen nego esse 88.1
controuersias huius modi figuratas, ut est illa: 'reus parri-
cidii quod fratrem occidisset damnatu iri uidebatur: pater
pro testimonio dixit eum se iubente fecisse: absolutum ab-
dicat.' Nam neque in totum filio parcit, nec quod priore 5
iudicio adfirmauit mutare palam potest, et, ut non durat
ultra poenam abdicationis, ita abdicat tamen: et alioqui
figura in patrem plus facit quam licet, in filium minus. Vt 89.1
autem nemo contra id quod uult dicit, ita potest melius
aliquid uelle quam dicit: quo modo ille abdicatus, qui a patre
ut filium expositum et ab eo educatum solutis alimentis
recipiat postulat, reuocari fortasse mauult, non tamen quod 5
petit non uult. Est latens et illa significatio qua, cum ius 90.1
asperius petitur a iudice, fit [ei] tamen spes aliqua clemen-
tiae, non palam, ne paciscamur, sed per quandam credibilem
suspicionem, ut in multis controuersiis, sed in hac quoque:
'raptor nisi intra tricesimum diem et raptae patrem et suum 5
exorauerit pereat: qui exorato raptae patre suum non exorat
agit cum eo dementiae': nam si promittat hic pater, lis 91.1
tollitur: si nullam spem faciat, ut non demens, crudelis certe
uideatur et a se iudicem auertat. Latro igitur optime: 'Occides
ergo?—Si potero.' Remissius et pro suo ingenio pater Gallio:
'dura, anime, dura: here fortior fuisti.' Confinia sunt his cele- 92.1
brata apud Graecos schemata, per quae res asperas mollius
significant. Nam Themistocles suasisse existimatur Atheni-
ensibus ut urbem apud deos deponerent, quia durum erat
dicere ut relinquerent; et qui Victorias aureas in usum belli 5
conflari uolebat ita declinauit, uictoriis utendum esse. Totum
autem allegoriae simile est aliud dicere, aliud intellegi uelle.
  Quaesitum etiam est quo modo responderi contra figuras 93.1
oporteret. Et quidam semper ex diuerso aperiendas
putauerunt, sicut latentia uitia rescinduntur. Idque sane
frequentissime faciendum est: aliter enim dilui obiecta non
possunt, utique cum quaestio in eo consistit quod figurae 5
petunt. At cum maledicta sunt tantum, et non intellegere
interim bonae conscientiae est. Atque etiam si fuerint cre- 94.1
briores figurae quam ut dissimulari possint, postulandum
est ut nescio quid illud quod aduersarii obliquis sententiis
significare uoluerint, si fiducia sit, obiciant palam, aut certe
non exigant ut, quod ipsi non audent dicere, id iudices non 5
modo intellegant sed etiam credant. Vtilis aliquando etiam 95.1
dissimulatio est, ut in eo (nota enim fabula est) qui, cum
esset contra eum dictum 'iura per patris tui cineres',
paratum se esse respondit, et iudex condicione usus est,
clamante multum aduocato schemata de rerum natura tolli: 5
ut protinus etiam praeceptum sit eius modi figuris utendum
temere non esse.
  Tertium est genus in quo sola melius dicendi petitur occa- 96.1
sio, ideoque id Cicero non putat esse positum in contentione.
Tale est illud quo idem utitur in Clodium: 'quibus iste, qui
omnia sacrificia nosset, facile ab se deos placari posse arbi-
trabatur.' Εἰρωνεία quoque in hoc genere materiae frequen- 97.1
tissima est. Sed eruditissimum longe si per aliam rem alia
indicetur, ut cum aduersus tyrannum, qui sub pacto aboli-
tionis dominationem deposuerat, agit competitor: 'mihi in
te dicere non licet: tu in me dic, et potes; nuper te uolui 5
occidere.' Frequens illud est nec magno opere captandum, 98.1
quod petitur a iure iurando, ut pro exheredato: 'ita mihi
contingat herede filio mori.' Nam et in totum iurare, nisi ubi
necesse est, graui uiro parum conuenit, et est a Seneca
dictum eleganter non patronorum hoc esse sed testium. Nec 5
meretur fidem qui sententiolae gratia iurat, nisi si potest
tam bene quam Demosthenes, ut supra dixi. Leuissimum 99.1
autem longe genus ex uerbo, etiam si est apud Ciceronem in
Clodiam: 'praesertim quam omnes amicam omnium potius
quam cuiusquam inimicam putauerunt.'
  Comparationem equidem uideo figuram †non† esse, cum 100.1
sit interim probationis, interim etiam causae genus; et si
talis eius forma qualis est pro Murena: 'uigilas tu de nocte
ut tuis consultoribus respondeas, ille ut eo quo contendit
mature cum exercitu perueniat: te gallorum, illum buci- 5
narum cantus exsuscitat' et cetera, nescio an orationis potius 101.1
quam sententiae sit. Id enim solum mutatur, quod non uni-
uersa uniuersis sed singula singulis opponuntur. Et Celsus
tamen et non neglegens auctor Visellius in hac eam parte
posuerunt, Rutilius quidem Lupus in utroque genere, idque 5
ἀντίθετον uocat.
  Praeter illa uero quae Cicero inter lumina posuit senten- 102.1
tiarum, multa alia et idem Rutilius Gorgian secutus, non
illum Leontinum, sed alium sui temporis, cuius quattuor
libros in unum suum transtulit, et Celsus, uidelicet Rutilio
accedens, posuerunt schemata: consummationem, quam 103.1
Graecus διαλλαγήν uocat, cum plura argumenta ad unum
effectum deducuntur: consequens (ille ἐπακολούθησιν) de
quo nos in argumentis diximus: collectionem, qui apud illum
est συλλογισμός: minas, id est κατάπληξιν: exhortationem, 5
παραινετικόν. Quorum nihil non rectum est nisi cum aliquam
ex iis de quibus locuti sumus figuram accipit. Praeter haec 104.1
Celsus excludere, adseuerare, detrectare, excitare iudicem,
prouerbiis uti et uersibus et ioco, et inuidia et inuocatione
intendere crimen, quod est δείνωσις, adulari, ignoscere,
fastidire, admonere, satisfacere, precari, corripere figuras 5
putat. Partitionem quoque et propositionem et diuisionem 105.1
et rerum duarum cognationem, quod est ut idem ualeant
quae uidentur esse diuersa, ut non is demum sit ueneficus
qui uitam abstulit data potione, sed etiam qui mentem, quod
est in parte finitionis. Rutilius siue Gorgias ἀναγκαῖον, ἀνά- 106.1
μνησιν, ἀνθυποφοράν, ἀντίρρησιν, παραύξησιν, προέκθεσιν (quod
est dicere quid fieri oportuerit, deinde quid factum sit),
ἐναντιότητα (unde sint ἐνθυμήματα κατ’ ἐναντίωσιν), μετά-
λημψιν etiam, quo statu Hermagoras utitur. Visellius, quam- 107.1
quam paucissimas faciat figuras, ἐνθύμημα tamen, quod
commentum uocat, et rationem appellans ἐπιχείρημα inter eas
habet. Quod quidem recipit quodam modo et Celsus: nam
consequens an epichirema sit dubitat. Visellius adicit et 5
sententiam. Inuenio qui adgregent his διασκευάς, ἀπαγορεύ-
σεις, παραδιηγήσεις. Sed ut haec non sunt schemata, sic alia
uel sint forsitan ac nos fugerint uel etiam noua fieri adhuc
possint, eiusdem tamen naturae cuius sunt ea de quibus
dictum est. 10