De compositione non equidem post M. Tullium scribere
|
9.4.1.1
|
auderem, cui nescio an ulla pars operis huius sit magis ela-
|
|
borata, nisi et eiusdem aetatis homines scriptis ad ipsum
|
|
etiam litteris reprehendere id conlocandi genus ausi fuissent,
|
|
et post eum plures multa ad eandem rem pertinentia me-
|
5
|
moriae tradidissent. Itaque accedam in plerisque Ciceroni,
|
2.1
|
atque in his ero, quae indubitata sunt, breuior, in quibusdam
|
|
paulum fortasse dissentiam. Nam etiam cum iudicium meum
|
|
ostendero, suum tamen legentibus relinquam.
|
|
Neque ignoro quosdam esse qui curam omnem composi-
|
3.1
|
tionis excludant, atque illum horridum sermonem, ut forte
|
|
fluxerit, modo magis naturalem, modo etiam magis uirilem
|
|
esse contendant. Qui si id demum naturale esse dicunt quod
|
|
natura primum ortum est et quale ante cultum fuit, tota hic
|
5
|
ars orandi subuertitur. Neque enim locuti sunt ad hanc regu-
|
4.1
|
lam et diligentiam primi homines, nec prohoemiis prae-
|
|
parare, docere expositione, argumentis probare, adfectibus
|
|
commouere scierunt. Ergo his omnibus, non sola composi-
|
|
tione caruerunt: quorum si fieri nihil melius licebat, ne domi-
|
5
|
bus quidem casas aut uestibus pellium tegmina aut urbibus
|
|
montes ac siluas mutari oportuit. Quae porro ars statim
|
5.1
|
fuit? Quid non cultu mitescit? Cur uites coercemus manu?
|
|
Cur eas fodimus? Rubos aruis excidimus: terra et hos generat.
|
|
Mansuefacimus animalia: indomita nascuntur. Verum id est
|
|
maxime naturale quod fieri natura optime patitur. Fortius
|
6.1
|
uero qui incompositum potest esse quam uinctum et bene
|
|
conlocatum? Neque, si praui pedes uim detrahunt rebus, ut
|
|
sotadeorum et galliamborum et quorundam in oratione
|
|
simili paene licentia lasciuientium, <id uitium> compositionis
|
5
|
est iudicandum. Ceterum quanto uehementior fluminum
|
7.1
|
cursus est prono alueo ac nullas moras obiciente quam inter
|
|
obstantia saxa fractis aquis ac reluctantibus, tanto quae
|
|
conexa est et totis uiribus fluit fragosa atque interrupta
|
|
melior oratio. Cur ergo uires ipsa specie solui putent, quando
|
5
|
res nec ulla sine arte satis ualeat et comitetur semper artem
|
|
decor? An non eam quae missa optime est hastam specio-
|
8.1
|
sissime contortam ferri uidemus, et arcu derigentium tela
|
|
quo certior manus, hoc est habitus ipse formosior? Iam in
|
|
certamine armorum atque in omni palaestra quid satis recte
|
|
cauetur ac petitur cui non artifex motus et certi quidam
|
5
|
pedes adsint? Quare mihi compositione uelut ammentis
|
9.1
|
quibusdam neruisue intendi et concitari sententiae uidentur.
|
|
Ideoque eruditissimo cuique persuasum est ualere eam pluri-
|
|
mum, non ad delectationem modo sed ad motum quoque
|
|
animorum: primum quia nihil intrare potest in adfectus
|
10.1
|
quod in aure uelut quodam uestibulo statim offendit, deinde
|
|
quod natura ducimur ad modos. Neque enim aliter eueniret
|
|
ut illi quoque organorum soni, quamquam uerba non expri-
|
|
munt, in alios tamen atque alios motus ducerent auditorem.
|
5
|
In certaminibus sacris non eadem ratione concitant animos
|
11.1
|
ac remittunt, non eosdem modos adhibent cum bellicum est
|
|
canendum et cum posito genu supplicandum est, nec idem
|
|
signorum concentus est procedente ad proelium exercitu,
|
|
idem receptui carmen. Pythagoreis certe moris fuit et cum
|
12.1
|
euigilassent animos ad lyram excitare, quo essent ad agen-
|
|
dum erectiores, et cum somnum peterent ad eandem prius
|
|
lenire mentes, ut, si quid fuisset turbidiorum cogitationum,
|
|
componerent. Quod si numeris ac modis inest quaedam tacita
|
13.1
|
uis, in oratione ea uehementissima, quantumque interest
|
|
sensus idem quibus uerbis efferatur, tantum uerba eadem
|
|
qua compositione uel in textu iungantur uel in fine cludan-
|
|
tur: nam quaedam et sententiis parua et elocutione modica
|
5
|
uirtus haec sola commendat. Denique quod cuique uisum
|
14.1
|
erit uehementer dulciter speciose dictum, soluat et turbet:
|
|
abierit omnis uis iucunditas decor. Soluit quaedam sua in
|
|
Oratore Cicero: 'Neque me diuitiae mouent, quibus omnis
|
|
Africanos, Laelios multi uenalicii mercatoresque <superarunt.
|
5
|
Inmuta paululum, ut sit "multi superarunt mercatores>
|
|
uenaliciique"', et insequentis deinceps perihodos, quas si ad
|
|
illum modum turbes, uelut fracta aut transuersa tela pro-
|
|
ieceris. Idem corrigit quae a Graccho composita durius putat.
|
15.1
|
Illum decet: nos hac sumus probatione contenti, quod in
|
|
scribendo quae se nobis solutiora optulerunt componimus.
|
|
Quid enim attinet eorum exempla quaerere quae sibi quisque
|
|
experiri potest? Illud notasse satis habeo, quo pulchriora
|
5
|
et sensu et elocutione dissolueris, hoc orationem magis defor-
|
|
mem fore, quia neglegentia conlocationis ipsa uerborum luce
|
|
deprenditur. Itaque ut confiteor paene ultimam oratoribus
|
16.1
|
artem compositionis, quae quidem perfecta sit, contigisse,
|
|
ita illis quoque priscis habitam inter curas, in quantum adhuc
|
|
profecerant, puto. Neque enim mihi quamlibet magnus auctor
|
|
Cicero persuaserit, Lysian Herodotum Thucydiden parum
|
5
|
studiosos eius fuisse. Genus fortasse sint secuti non idem
|
17.1
|
quod Demosthenes aut Plato, quamquam et hi ipsi inter se
|
|
dissimiles fuerunt. Nam neque illud in Lysia dicendi textum
|
|
tenue atque rasum laetioribus numeris corrumpendum erat:
|
|
perdidisset enim gratiam, quae in eo maxima est, simplicis
|
5
|
atque inadfectati coloris, perdidisset fidem quoque. Nam
|
|
scribebat aliis, non ipse dicebat, ut oporteret esse illa rudi-
|
|
bus et incompositis similia: quod ipsum compositio est. Et
|
18.1
|
historiae, quae currere debet ac ferri, minus conuenissent
|
|
insistentes clausulae et debita actionibus respiratio et clu-
|
|
dendi inchoandique sententias ratio. In contionibus quidem
|
|
etiam similiter cadentia quaedam et contraposita deprehen-
|
5
|
das. In Herodoto uero cum omnia, ut ego quidem sentio,
|
|
leniter fluunt, tum ipsa dialectos habet eam iucunditatem
|
|
ut latentes in <se> numeros complexa uideatur. Sed de pro-
|
19.1
|
positorum diuersitate post paulum: nunc quae prius iis qui
|
|
recte componere uolent discenda sunt.
|
|
Est igitur ante omnia oratio alia uincta atque contexta,
|
|
soluta alia, qualis in sermone <et> epistulis, nisi cum aliquid
|
5
|
supra naturam suam tractant, ut de philosophia, de re
|
|
publica similibusque. Quod non eo dico quia non illud quo-
|
20.1
|
que solutum habeat suos quosdam et forsitan difficiliores
|
|
etiam pedes: neque enim aut hiare semper uocalibus aut
|
|
destitui temporibus uolunt sermo atque epistula, sed non
|
|
fluunt nec cohaerent nec uerba uerbis trahunt, ut potius
|
5
|
laxiora in his uincla quam nulla sint. Nonnumquam in causis
|
21.1
|
quoque minoribus decet eadem simplicitas, quae non nullis
|
|
sed aliis utitur numeris, dissimulatque eos et tantum com-
|
|
munit occultius.
|
|
At illa conexa series tris habet formas: incisa, quae com-
|
22.1
|
mata dicuntur, membra, quae κῶλα, περίοδον quae est uel
|
|
ambitus uel circumductum uel continuatio uel conclusio.
|
|
In omni porro compositione tria sunt genera necessaria:
|
|
ordo, iunctura, numerus.
|
5
|
Primum igitur de ordine. Eius obseruatio in uerbis est
|
23.1
|
singulis et contextis (singula sunt quae ἀσύνδετα diximus).
|
|
In his cauendum ne decrescat oratio, et fortiori subiungatur
|
|
aliquid infirmius, ut sacrilego fur aut latroni petulans: augeri
|
|
enim debent sententiae et insurgere, et optime Cicero 'tu',
|
5
|
inquit, 'istis faucibus, istis lateribus, ista gladiatoria totius
|
|
corporis firmitate': aliud enim maius alii superuenit. At si
|
|
coepisset a toto corpore, non bene ad latera faucesque
|
|
descenderet. Est et alius naturalis ordo, ut 'uiros ac femi-
|
|
nas,' 'diem ac noctem', 'ortum et occasum' dicas potius,
|
10
|
quamquam et retrorsum. Quaedam ordine permutato fiunt
|
24.1
|
superuacua, ut 'fratres gemini': nam si 'gemini' praeces-
|
|
serint, 'fratres' addere non est necesse. Illa nimia quorundam
|
|
fuit obseruatio, ut uocabula uerbis, uerba rursus aduerbiis,
|
|
nomina adpositis et pronominibus essent priora: nam fit
|
5
|
contra quoque frequenter non indecore. Nec non et illud
|
25.1
|
nimiae superstitionis, uti quaeque sint tempore, ea facere
|
|
etiam ordine priora, non quin frequenter sit hoc melius, sed
|
|
quia interim plus ualent ante gesta ideoque leuioribus super-
|
|
ponenda sunt. Verbo sensum cludere multo, si compositio
|
26.1
|
patiatur, optimum est: in uerbis enim sermonis uis est. Si id
|
|
asperum erit, cedet haec ratio numeris, ut fit apud summos
|
|
Graecos Latinosque oratores frequentissime. Sine dubio erit
|
|
omne quod non cludet hyperbaton, sed ipsum hoc inter
|
5
|
tropos uel figuras, quae sunt uirtutes, receptum est. Non
|
27.1
|
enim ad pedes uerba dimensa sunt, ideoque ex loco trans-
|
|
feruntur in locum, ut iungantur quo congruunt maxime,
|
|
sicut in structura saxorum rudium etiam ipsa enormitas in-
|
|
uenit cui adplicari et in quo possit insistere. Felicissimus
|
5
|
tamen sermo est cui et rectus ordo et apta iunctura et cum
|
|
his numerus oportune cadens contigit. Quaedam uero trans-
|
28.1
|
gressiones et longae sunt nimis, ut superioribus diximus
|
|
libris, et interim etiam compositione uitiosae, quae in hoc
|
|
ipsum petuntur, ut exultent atque lasciuiant, quales illae
|
|
Maecenatis: 'sole et aurora rubent plurima'; 'inter sacra
|
5
|
mouit aqua fraxinos'; 'ne exequias quidem unus inter miser-
|
|
rimos uiderem meas' (quod inter haec pessimum est, quia
|
|
in re tristi ludit compositio). Saepe tamen <est> uehemens
|
29.1
|
aliquis sensus in uerbo, quod si in media parte sententiae
|
|
latet, transire intentionem et obscurari circumiacentibus
|
|
solet, in clausula positum adsignatur auditori et infigitur,
|
|
quale illud est Ciceronis: 'ut tibi necesse esset in conspectu
|
5
|
populi Romani uomere <postridie>.' Transfer hoc ultimum:
|
30.1
|
minus ualebit. Nam totius ductus hic est quasi mucro, ut
|
|
per se foeda uomendi necessitas iam nihil ultra expectantibus
|
|
hanc quoque adiceret deformitatem, ut cibus teneri non
|
|
posset postridie. Solebat Afer Domitius traicere in clausulas
|
31.1
|
uerba tantum asperandae compositionis gratia, et maxime
|
|
in prohoemiis, ut pro Cloatilla: 'gratias agam continuo', et
|
|
pro Laelia: 'eis utrisque apud te iudicem periclitatur Laelia.'
|
|
Adeo refugit teneram delicatamque modulandi uoluptatem
|
5
|
ut currentibus per se numeris quod eos inhiberet [et] ob-
|
|
iceret. Amphiboliam quoque fieri uitiosa locatione uerborum
|
32.1
|
nemo est qui nesciat. Haec arbitror, ut in breui, de ordine
|
|
fuisse dicenda: qui si uitiosus est, licet et uincta ac sit apte
|
|
cadens oratio, tamen merito incomposita dicatur.
|
|
Iunctura sequitur. Est in uerbis, incisis, membris, peri-
|
5
|
hodis: omnia namque ista et uirtutes et uitia in complexu
|
|
habent. Atque ut ordinem sequar, primum sunt quae im-
|
33.1
|
peritis quoque ad reprehensionem notabilia uidentur,
|
|
id est, quae commissis inter se uerbis duobus ex ultima [fine]
|
|
prioris ac prima sequentis syllaba deforme aliquod nomen
|
|
efficiunt. Tum uocalium concursus: quod cum accidit, hiat et
|
5
|
intersistit et quasi laborat oratio. Pessime longae, quae
|
|
easdem inter se litteras committunt, sonabunt: praecipuus
|
|
tamen erit hiatus earum quae cauo aut patulo maxime ore
|
|
efferuntur. E planior littera est, i angustior, ideoque ob-
|
34.1
|
scurius in his uitium. Minus peccabit qui longis breues sub-
|
|
iciet, et adhuc qui praeponet longae breuem. Minima est in
|
|
duabus breuibus offensio. Atque cum aliae subiunguntur
|
|
aliis, proinde asperiores <aut leuiores> erunt prout oris habitu
|
5
|
simili aut diuerso pronuntiabuntur. Non tamen id ut crimen
|
35.1
|
ingens expauescendum est, ac nescio neglegentia in hoc an
|
|
sollicitudo sit peior. Inhibeat enim necesse est hic metus
|
|
impetum dicendi et a potioribus auertat. Quare ut neglegen-
|
|
tiae <est> pars hoc pati, ita humilitatis ubique perhorrescere,
|
5
|
nimiosque non inmerito in hac cura putant omnis Isocraten
|
|
secutos praecipueque Theopompum. At Demosthenes et
|
36.1
|
Cicero modice respexerunt ad hanc partem. Nam et coeuntes
|
|
litterae, quae συναλιφαί dicuntur, etiam leuiorem faciunt
|
|
orationem quam si omnia uerba suo fine cludantur, et non-
|
|
numquam hiulca etiam decent faciuntque ampliora quae-
|
5
|
dam, ut 'pulchra oratione †acta oratio iactatae',† cum
|
|
longae per se et uelut opimae syllabae aliquid etiam medii
|
|
temporis inter uocales quasi intersistatur adsumunt. Qua
|
37.1
|
de re utar Ciceronis potissimum uerbis. 'Habet' inquit 'ille
|
|
tamquam hiatus et concursus uocalium molle quiddam et
|
|
quod indicet non ingratam neglegentiam de re hominis magis
|
|
quam de uerbis laborantis.'
|
5
|
Ceterum consonantes quoque, earumque praecipue quae
|
|
sunt asperiores, in commissura uerborum rixantur, ut s
|
|
ultima cum x proxima, quarum tristior etiam si binae colli-
|
|
dantur stridor est, ut 'ars studiorum'. Quae fuit causa et
|
38.1
|
Seruio <Sulpicio>, ut dixi, subtrahendae s litterae quotiens
|
|
ultima esset aliaque consonante susciperetur, quod repre-
|
|
hendit Luranius, Messala defendit. Nam neque Lucilium
|
|
putat uti eadem ultima, cum dicit 'Aeserninus fuit' et 'dig-
|
5
|
nus locoque', et Cicero in Oratore plures antiquorum tradit
|
|
sic locutos. Inde 'belligerare', 'pos meridiem' et illa Censori
|
39.1
|
Catonis 'dicae' 'faciae'que, m littera in e mollita. Quae in
|
|
ueteribus libris reperta mutare imperiti solent, et dum
|
|
librariorum insectari uolunt inscientiam, suam confitentur.
|
|
Atqui eadem illa littera, quotiens ultima est et uocalem uerbi
|
40.1
|
sequentis ita contingit ut in eam transire possit, etiam si
|
|
scribitur, tamen parum exprimitur, ut 'multum ille' et
|
|
'quantum erat', adeo ut paene cuiusdam nouae litterae
|
|
sonum reddat. Neque enim eximitur sed obscuratur, et tan-
|
5
|
tum in hoc aliqua inter duas uocales uelut nota est, ne ipsae
|
|
coeant. Videndum etiam ne syllaba uerbi prioris ultima et
|
41.1
|
prima sequentis †ide nec†: quod ne quis praecipi miretur,
|
|
Ciceroni in epistulis excidit: 'res mihi <inuisae> uisae sunt,
|
|
Brute', et in carmine:
|
|
'o fortunatam <natam> me consule Romam.'
|
5
|
Etiam monosyllaba, si plura sunt, male continuabuntur, quia
|
42.1
|
necesse est compositio multis clausulis concisa subsultet.
|
|
Ideoque etiam breuium uerborum ac nominum uitanda con-
|
|
tinuatio et ex diuerso quoque longorum: adfert enim quan-
|
|
dam dicendi tarditatem. Illa quoque uitia sunt eiusdem loci,
|
5
|
si cadentia similiter et desinentia et eodem modo declinata
|
|
multa iunguntur. Ne uerba quidem uerbis aut nomina
|
43.1
|
nominibus similiaque his continuari decet, cum uirtutes
|
|
etiam ipsae taedium pariant nisi gratia uarietatis adiutae.
|
|
Membrorum incisorumque iunctura non ea modo est
|
44.1
|
obseruanda quae uerborum, quamquam et in his extrema
|
|
ac prima coeunt, sed plurimum refert compositionis quae
|
|
quibus anteponas. Nam et 'uomens frustis esculentis gre-
|
|
mium suum et totum tribunal impleuit' * et contra (nam
|
5
|
frequentius utar isdem diuersarum quoque rerum exemplis,
|
|
quo sint magis familiaria) 'saxa atque solitudines uoci
|
|
respondent, bestiae saepe inmanes cantu flectuntur atque
|
|
consistunt' magis insurgebat si uerteretur: nam plus est
|
|
saxa quam bestias commoueri; uicit tamen compositionis
|
10
|
decor. Sed transeamus ad numeros.
|
|
Omnis structura ac dimensio et copulatio uocum constat
|
45.1
|
aut numeris (numeros ῥυθμούς accipi uolo) aut μέτροις, id est
|
|
dimensione quadam. Quod, etiam <si> constat utrumque
|
|
pedibus, habet tamen non simplicem differentiam. Nam pri-
|
46.1
|
mum numeri spatio temporum constant, metra etiam ordine,
|
|
ideoque alterum esse quantitatis uidetur, alterum qualitatis.
|
|
Rhythmos est aut par, ut dactylicus, una enim syllaba par
|
|
est breuibus (est quidem uis eadem et aliis pedibus, sed
|
5
|
nomen illud tenet: longam esse duorum temporum, breuem
|
47.1
|
unius etiam pueri sciunt) aut sescuplex, ut paeanicus: is est
|
|
ex longa et tribus breuibus <aut ex tribus breuibus> et longa
|
|
(uel alio quoque modo, ut tempora tria ad duo relata sescu-
|
|
plum faciant) aut duplex, ut iambos (nam est ex breui et
|
5
|
longa) quique est ei contrarius. Sunt hi et metrici pedes, sed
|
48.1
|
hoc interest, quod rhythmo indifferens dactylicusne ille
|
|
priores habeat breues an sequentes: tempus enim solum
|
|
metitur, ut a sublatione ad positionem idem spatii sit.
|
|
Proinde alia [ad] dimensio uersuum: pro dactylico poni non
|
5
|
poterit anapaestos aut spondius, nec paean eadem ratione
|
|
breuibus incipiet ac desinet. Neque solum alium pro alio
|
49.1
|
pedem metrorum ratio non recipit, sed ne dactylum quidem
|
|
aut forte spondium alterum pro altero. Itaque si quinque
|
|
continuos dactylos, ut sunt in illo
|
|
'panditur interea domus omnipotentis Olympi'
|
5
|
confundas, solueris uersum. Sunt et illa discrimina, quod
|
50.1
|
rhythmis libera spatia, metris finita sunt, et his certae
|
|
clausulae, illi quo modo coeperant currunt usque ad meta-
|
|
bolen, id est transitum ad aliud rhythmi genus, et quod
|
|
metrum in uerbis modo, rhythmos etiam in corporis motu
|
5
|
est. Inania quoque tempora rhythmi facilius accipient, quam-
|
51.1
|
quam haec et in metris accidunt. Maior tamen illic licentia
|
|
est; ubi tempora †etiam animo† metiuntur et pedum et
|
|
digitorum ictu, interualla signant quibusdam notis, atque
|
|
aestimant quot breues illud spatium habeat: inde tetra-
|
5
|
semoe, pentasemoe, deinceps longiores sunt percussiones
|
|
(nam semion tempus est unum).
|
|
In compositione orationis certior et magis omnibus aperta
|
52.1
|
seruari debet dimensio. Est igitur in pedibus, et metricis
|
|
quidem pedibus, <qui> adeo reperiuntur in oratione ut in ea
|
|
frequenter non sentientibus nobis omnium generum exci-
|
|
dant uersus, et contra nihil quod est prorsa scriptum <non>
|
5
|
redigi possit in quaedam uersiculorum genera uel in membra,
|
|
si in tam molestos incidimus grammaticos quam fuerunt
|
53.1
|
qui lyricorum quorundam carmina in uarias mensuras
|
|
coegerunt. At Cicero frequentissime dicit totum hoc constare
|
|
numeris, ideoque reprehenditur a quibusdam tamquam
|
|
orationem ad rhythmos alliget. Nam sunt numeri rhythmoe,
|
54.1
|
ut et ipse constituit et secuti eum Vergilius, cum dicit
|
|
'numeros memini, si uerba tenerem',
|
|
et Horatius
|
|
'numerisque fertur | lege solutis'.
|
5
|
Inuadunt ergo hanc inter ceteras uocem: 'neque enim Demo-
|
55.1
|
sthenis fulmina tantopere uibratura' dicit 'nisi numeris
|
|
contorta ferrentur': in quo si hoc sentit: 'rhythmis contorta',
|
|
dissentio. Nam rhythmi, ut dixi, neque finem habent certum
|
|
nec ullam in contextu uarietatem, sed qua coeperunt sub-
|
5
|
latione ac positione ad finem usque decurrunt: oratio non
|
|
descendet ad crepitum digitorum. Idque Cicero optime
|
56.1
|
uidet ac testatur frequenter se quod numerosum sit quaerere
|
|
ut magis non arrhythmum, quod esset inscitum atque
|
|
agreste, quam enrhythmum, quod poeticum est, esse com-
|
|
positionem uelit: sicut etiam quos palaestritas esse nolumus,
|
5
|
tamen esse nolumus eos qui dicuntur apalaestroe. Verum ea
|
57.1
|
quae efficitur e pedibus apta conclusio nomen aliquod desi-
|
|
derat. Quid sit igitur potius quam 'numerus', sed oratorius
|
|
numerus, ut enthymema rhetoricus syllogismus? Ego certe,
|
|
ne in calumniam cadam, qua ne M. quidem Tullius caruit,
|
5
|
posco hoc mihi, ut, cum pro composito dixero numerum et
|
|
ubicumque iam dixi, oratorium dicere intellegar.
|
|
Conlocatio autem uerba iam probata et electa et uelut
|
58.1
|
adsignata sibi debet conectere: nam uel dure inter <se>
|
|
commissa potiora sunt inutilibus. Tamen et eligere quaedam,
|
|
dum ex iis quae idem significent atque idem ualeant, per-
|
|
miserim, et adicere dum non otiosa, et detrahere dum non
|
5
|
necessaria, et figuris mutare [et] casus atque numeros,
|
|
quorum uarietas frequenter gratia compositionis adscita
|
|
etiam suo nomine solet esse iucunda. Etiam ubi aliud ratio,
|
59.1
|
aliud consuetudo poscet, utrum uolet sumat compositio,
|
|
'uitauisse' uel 'uitasse', 'deprehendere' uel 'deprendere'.
|
|
Coitus etiam syllabarum non negabo et quidquid sententiis
|
|
aut elocutioni non nocebit. Praecipuum tamen in hoc opus
|
60.1
|
est, scire quod quoque loco uerborum maxime quadret.
|
|
Atque is optime componet qui hoc <non> solum componendi
|
|
gratia facit.
|
|
Ratio uero pedum in oratione est multo quam in uersu
|
5
|
difficilior: primum quod uersus paucis continetur, oratio
|
|
longiores habet saepe circumitus, deinde quod uersus semper
|
|
similis sibi est et una ratione decurrit, orationis compositio,
|
|
nisi uaria est, et offendit similitudine et in adfectatione
|
|
deprenditur. Et in omni quidem corpore totoque, ut ita
|
61.1
|
dixerim, tractu numerus insertus est: neque enim loqui
|
|
possum nisi e syllabis breuibus ac longis, ex quibus pedes
|
|
fiunt. Magis tamen et desideratur in clausulis et apparet,
|
|
primum quia sensus omnis habet suum finem, poscitque
|
5
|
naturale interuallum quo a sequentis initio diuidatur, deinde
|
|
quod aures continuam uocem secutae, ductaeque uelut
|
|
prono decurrentis orationis flumine, tum magis iudicant
|
|
cum ille impetus stetit et intuendi tempus dedit. Non igitur
|
62.1
|
durum sit neque abruptum quo animi uelut respirant ac
|
|
reficiuntur. Haec est sedes orationis, hoc auditor expectat,
|
|
hic laus omnis †declamat.† Proximam clausulis diligentiam
|
|
postulant initia: nam et in haec intentus auditor est. Sed
|
63.1
|
eorum facilior ratio est; non enim cohaerent aliis nec praece-
|
|
dentibus seruiunt: exordium sumunt, †cum ea† quamlibet
|
|
sit enim composita ipsa, gratiam perdet si ad eam rupta uia
|
|
uenerimus. Namque eo fit ut cum Demosthenis seuera uidea-
|
5
|
tur compositio τοῖς θεοῖς εὔχομαι πᾶσι καὶ πάσαις, et illa
|
|
quae ab uno, quod sciam, Bruto minus probatur, ceteris
|
|
placet κἂν μήπω βάλλῃ μηδὲ τοξεύῃ, Ciceronem carpant in his
|
64.1
|
'familiaris coeperat esse balneatori' et 'non nimis dura archi-
|
|
piratae'. Nam 'balneatori' et 'archipiratae' idem finis est qui
|
|
πᾶσι καὶ πάσαις et qui μηδὲ τοξεύῃ, sed priora sunt seueriora.
|
|
Est in eo quoque nonnihil, quod hic singulis uerbis bini
|
65.1
|
pedes continentur, quod etiam in carminibus est praemolle,
|
|
nec solum ubi quinae, ut in his, syllabae nectuntur, 'fortis-
|
|
sima Tyndaridarum', sed etiam quaternae, cum uersus
|
|
cluditur 'Appennino' et 'armamentis' et 'Orione'. Quare hic
|
66.1
|
quoque uitandum est ne plurium syllabarum [his] uerbis
|
|
utamur in fine.
|
|
Mediis quoque non ea modo cura sit, ut inter <se> cohaere-
|
|
ant, sed ne pigra, ne longa sint, ne, quod nunc maxime
|
5
|
uitium est, breuium contextu resultent ac sonum reddant
|
|
paene puerilium crepitaculorum. Nam ut initia clausulaeque
|
67.1
|
plurimum momenti habent, quotiens incipit sensus aut
|
|
desinit, sic in mediis quoque sunt quidam conatus iique
|
|
leuiter insistunt, ut currentium pes, etiam si non moratur,
|
|
tamen uestigium facit. Itaque non modo membra atque
|
5
|
incisa bene incipere atque cludi decet, sed etiam in iis quae
|
|
non dubie contexta sunt nec respiratione utuntur <sunt>
|
|
illi uel occulti gradus. Quis enim dubitet unum sensum in
|
68.1
|
hoc et unum spiritum esse: 'animaduerti, iudices, omnem
|
|
accusatoris orationem in duas diuisam esse partis'; tamen
|
|
et duo prima uerba et tria proxima et deinceps duo rursus ac
|
|
tria suos quasi numeros habent: spiritum sustinemus †sic aput
|
5
|
rimas aestimantur.† Hae particulae prout sunt graues
|
69.1
|
acres, lentae celeres, remissae exultantes, proinde id quod
|
|
ex illis conficitur aut seuerum aut luxuriosum aut quad-
|
|
ratum aut solutum erit. Quaedam etiam clausulae sunt
|
70.1
|
claudae atque pendentes si relinquantur, sed sequentibus
|
|
suscipi ac sustineri solent, eoque facto uitium quod erat in fine
|
|
continuatio emendat. 'Non uult populus Romanus obsoletis
|
|
criminibus accusari Verrem' durum si desinas: sed cum
|
5
|
est continuatum his quae secuntur, quamquam natura ipsa
|
|
diuisa sunt: 'noua postulat, inaudita desiderat', saluus est
|
|
cursus. 'Vt adeas, tantum dabis' male cluderet, nam et
|
71.1
|
trimetri uersus pars ultima est: excipit 'ut tibi cibum uesti-
|
|
tumque intro ferre liceat, tantum': praeceps adhuc firmatur
|
|
ac sustinetur ultimo 'nemo recusabat'.
|
|
Versum in oratione fieri multo foedissimum est totum, sed
|
72.1
|
etiam in parte deforme, utique si pars posterior in clausula
|
|
deprehendatur aut rursus prior <in> ingressu. Nam quod est
|
|
contra saepe etiam decet, quia et cludit interim optime
|
|
prima pars uersus, dum intra paucas syllabas, praecipue
|
5
|
senari atque octonari ('in Africa fuisse' initium senari est,
|
73.1
|
primum pro Q. Ligario caput cludit; 'esse uideatur', iam
|
|
nimis frequens, octonarium inchoat: talia sunt Demosthenis
|
|
πᾶσι καὶ <πάσαις,> πᾶσιν ὑμῖν et totum paene principium) et
|
|
ultima uersuum initio conueniunt orationis: 'etsi uereor,
|
74.1
|
iudices', et 'animaduerti, iudices'. Sed initia initiis non con-
|
|
uenient, <ut> T. Liuius hexametri exordio coepit: 'facturusne
|
|
operae pretium sim' (nam ita editum est, [quod] melius
|
|
quam quo modo emendatur), nec clausulae clausulis, ut
|
75.1
|
Cicero: 'quo me uertam nescio', qui trimetri finis est.
|
|
Trimetrum et <senarium> promiscue dicere licet: sex enim
|
|
pedes, tres percussiones habet. Peius cludit finis hexametri,
|
|
ut Brutus in epistulis: 'neque illi malunt habere tutores aut
|
5
|
defensores, quamquam sciunt placuisse Catoni.' Illi minus
|
76.1
|
sunt notabiles, quia hoc genus sermoni proximum est.
|
|
Itaque et uersus hic fere excidunt, quos Brutus ipso com-
|
|
ponendi durius studio saepissime facit, non raro Asinius, sed
|
|
etiam Cicero nonnumquam, ut in principio statim orationis
|
5
|
in L. Pisonem: 'pro di inmortales, qui hic inluxit dies?' Non
|
77.1
|
minore autem cura uitandum est quidquid est ἔνρυθμον,
|
|
quale apud Sallustium: 'falso queritur de natura sua.'
|
|
Quamuis enim uincta sit, tamen soluta uideri debet oratio.
|
|
Atqui Plato, diligentissimus compositionis, in Timaeo prima
|
5
|
statim parte uitare ista non potuit. Nam et initium hexa-
|
78.1
|
metri statim inuenias, et anacreontion protinus colon effi-
|
|
cies, et si uelis trimetron, et quod duobus pedibus et parte
|
|
πενθημιμερές a Graecis dicitur, et haec omnia in tribus uersi-
|
|
bus: et Thucydidi ὑπὲρ ἥμισυ Κᾶρες ἐφάνησαν ex mollissimo
|
5
|
rhythmorum genere excidit.
|
|
Sed quia omnem oratoriam <compositionem pedibus> con-
|
79.1
|
stare dixi, aliqua de his quoque: quorum nomina quia uarie
|
|
traduntur, constituendum est quo quemque appellemus.
|
|
Equidem Ciceronem sequar (nam is eminentissimos Grae-
|
|
corum est secutus), excepto quod pes mihi tris syllabas non
|
5
|
uidetur excedere, quamquam ille paeane dochmioque,
|
|
quorum prior in quattuor, secundus in quinque excurrit,
|
|
utatur; nec tamen ipse dissimulat quibusdam numeros
|
80.1
|
uideri, non pedes, neque inmerito: quidquid est enim supra
|
|
tris syllabas, id est ex pluribus pedibus. Ergo cum constent
|
|
quattuor pedes binis, octo ternis, spondion longis duabus,
|
|
pyrrhichium, quem alii pariambum uocant, breuibus, iam-
|
5
|
bum breui longaque, huic contrarium e longa et breui
|
|
choreum, non ut alii trochaeum nominemus: ex iis uero qui
|
81.1
|
ternas syllabas habent dactylum longa duabusque breuibus,
|
|
huic temporibus parem sed retro actum appellari constat
|
|
anapaeston. Media inter longas breuis faciet amphimacron
|
|
(sed frequentius eius nomen est creticus); longa inter breuis
|
5
|
amphibrachys. * huic aduersus longis breuem praecedenti-
|
82.1
|
bus palimbacchius erit. Tres breues trochaeum, quem tri-
|
|
brachyn dici uolunt qui choreo trochaei nomen imponunt,
|
|
tres longae molosson efficient. Horum pedum nullus non in
|
83.1
|
orationem uenit, sed quo quique sunt temporibus pleniores
|
|
longisque syllabis magis stabiles, his grauiorem faciunt ora-
|
|
tionem, breues celerem ac mobilem. Vtrumque locis utile:
|
|
nam et illud, ubi opus est uelocitate, tardum et segne et hoc,
|
5
|
ubi pondus exigitur, praeceps ac resultans merito damnetur.
|
|
Sit in hoc quoque aliquid fortasse momenti, quod et longis
|
84.1
|
longiores et breuibus sunt breuiores syllabae: ut, quamuis
|
|
neque plus duobus temporibus neque uno minus habere
|
|
uideantur ideoque in metris omnes breues omnesque longae
|
|
inter se ipsae sint pares, lateat tamen nescio quid quod
|
5
|
supersit aut desit. Nam uersuum propria condicio est, ideo-
|
|
que in his quaedam etiam communes; ueritas uero qui patitur
|
85.1
|
aeque breuem esse uel longam uocalem cum est sola quam
|
|
cum eam consonantes una pluresue praecedunt? Certe in di-
|
|
mensione pedum syllaba quae est breuis, insequente alia uel
|
|
breui, quae tamen duas primas consonantes habeat, fit longa,
|
5
|
ut 'agrestem tenui musam': nam 'a' breuis, 'gres' breuis, faciet
|
86.1
|
tamen longam a priorem. Dat igitur illi aliquid ex suo tem-
|
|
pore; quo modo, nisi habet plus quam quae breuissima, qualis
|
|
ipsa esset detractis consonantibus? Nunc unum tempus
|
|
accommodat priori et unum accipit a sequente: ita duae
|
5
|
natura breues positione sunt temporum quattuor.
|
|
Miror autem in hac opinione doctissimos homines fuisse,
|
87.1
|
ut alios pedes ita eligerent aliosque damnarent quasi ullus
|
|
esset quem non sit necesse in oratione deprendi. Licet igitur
|
|
paeana sequatur Ephorus, inuentum a Thrasymacho, proba-
|
|
tum ab Aristotele, dactylumque ut temperatos breuibus ac
|
5
|
longis, fugiat * trochaeum, alterius tarditate nimia, alterius
|
88.1
|
celeritate damnata, herous, qui est idem dactylus, Aristoteli
|
|
amplior, iambus humilior uideatur, trochaeum ut nimis
|
|
currentem damnet eique cordacis nomen imponat, eadem-
|
|
que dicant Theodectes ac Theophrastus, similia post eos
|
5
|
Halicarnasseus Dionysius: inrumpent etiam ad inuitos, nec
|
89.1
|
semper illis heroo aut paeane suo, quem quia uersum raro
|
|
facit maxime laudant, uti licebit. Vt sint tamen aliis alii
|
|
crebriores non uerba facient, quae neque augeri nec minui
|
|
nec sicuti modulatione produci aut corripi possunt, sed trans-
|
5
|
mutatio et conlocatio; plerique enim ex commissuris eorum
|
90.1
|
uel diuisione fiunt pedes. Quo fit ut isdem uerbis alii atque
|
|
alii uersus fiant, ut memini quendam <non> ignobilem poe-
|
|
tam talis exarasse:
|
|
'astra tenet caelum, mare classes, area messem.'
|
5
|
Hic retrorsum fit sotadeus, itemque sotadeus [adiu] retro
|
|
trimetros:
|
|
'caput exeruit mobile pinus repetita.'
|
|
Miscendi ergo sunt, curandumque ut sint plures qui placent
|
91.1
|
et circumfusi bonis deteriores lateant. Nec uero in litteris
|
|
syllabisque natura mutatur, sed refert quae cum quaque
|
|
optime coeat. Plurimum igitur auctoritatis, ut dixi, et pon-
|
|
deris habent longae, celeritatis breues: quae si miscentur
|
5
|
quibusdam longis, currunt, si continuantur, exultant. Acres
|
92.1
|
quae ex breuibus ad longas insurgunt, leuiores quae a longis
|
|
in breues descendunt. Optime incipitur a longis, recte ali-
|
|
quando a breuibus, ut 'nouum crimen': leuius <a duabus>,
|
|
ut 'animaduerti, iudices', sed hoc pro Cluentio recte quia
|
5
|
initium eius partitionis simile est, quae celeritate gaudet.
|
|
Clausula quoque e longis firmissima est, sed uenit et in
|
93.1
|
breues, quamuis habeatur indifferens ultima. Neque enim
|
|
ego ignoro in fine pro longa accipi breuem, quia uidetur ali-
|
|
quid uacantis temporis ex eo quod insequitur accedere: aures
|
|
tamen consulens meas intellego multum referre uerene longa
|
5
|
sit quae cludit an pro longa. Neque enim tam plenum est
|
|
'dicere incipientem timere' quam illud 'ausus est confiteri':
|
|
atqui si nihil refert breuis an longa sit ultima, idem pes erit,
|
94.1
|
uerum nescio quo modo sedebit hoc, illud subsistet. Quo
|
|
moti quidam longae ultimae tria tempora dederunt, ut illud
|
|
tempus quod breuis ex loco accipit huic quoque accederet.
|
|
Nec solum refert quis cluda<t pes, sed clude>ntem quis
|
5
|
antecedat. Retrorsum autem neque plus tribus, iique si non
|
95.1
|
ternas syllabas habebunt, repetendi erunt (absit tam poetica
|
|
obseruatio) neque minus duobus (alioqui pes erit, non nu-
|
|
merus). Potest tamen uel unus esse, dichoreus si unus est,
|
|
qui constat e duobus choreis, itemque paean, qui est ex
|
96.1
|
choreo et pyrrhichio (quem aptum initiis putant), uel contra,
|
|
qui est ex tribus breuibus et longa, cui clausulam adsignant:
|
|
de quibus fere duobus scriptores huius artis locuntur, alii
|
|
omnes †ut quocumque sint quoque† temporum quod ad
|
5
|
rationem pertineat paeanas appellant. Est et dochmius, qui
|
97.1
|
fit ex bacchio et iambo uel iambo et cretico, stabilis in
|
|
clausulis et seuerus. Spondius quoque, quo plurimum est
|
|
Demosthenes usus, non eodem <modo> semper [prae] se
|
|
habet: optime praecedet eum creticus, ut in hoc: 'de qua
|
5
|
ego nihil dicam nisi depellendi criminis causa.' Non nihil est,
|
|
quod supra dixi multum referre, unone uerbo sint duo pedes
|
|
comprehensi an uterque liber. Sic enim fit forte 'criminis
|
|
causa', molle 'archipiratae', mollius si tribrachys praecedat,
|
|
'facilitates', 'temeritates'. Est enim quoddam ipsa diuisione
|
98.1
|
uerborum latens tempus, ut in pentametri medio spondio,
|
|
qui nisi alterius uerbi fine, alterius initio constat, uersum
|
|
non efficit. Potest, etiam si minus bene, praeponi anapaes-
|
|
tos: 'muliere non solum nobili uerum etiam nota.' Cum ana-
|
99.1
|
paestos et creticus, iambus quoque, qui est utroque syllaba
|
|
minor: praecedet enim tres longas breuis. Sed <et> spondius
|
|
iambo recte praeponitur: 'isdem in armis fui'. Cum spondius,
|
|
et bacchius: sic enim fiet ultimus dochmius: 'in armis fui.'
|
5
|
Ex iis quae supra probaui apparet molosson quoque clausulae
|
100.1
|
conuenire, dum habeat ex quocumque pede ante se breuem:
|
|
'illud scimus, ubicumque sunt esse pro nobis.' Minus grauis
|
101.1
|
erit spondius, praecedentibus †et pyrrhichio,† ut 'iudicii
|
|
Iuniani', et adhuc peius priore paeane, ut 'Brute dubitaui',
|
|
nisi potius hos esse uolumus dactylum et bacchium. Duo
|
|
spondii non fere se iungi patiuntur, quae in uersu quoque
|
5
|
notabilis clausula est, ni cum id fieri potest ex tribus quasi
|
|
membris: 'cur de perfugis nostris copias comparat is contra
|
|
nos?'—una syllaba, duabus, una. Ne dactylus quidem spondio
|
102.1
|
bene praeponitur, quia finem uersus damnamus in fine
|
|
orationis. Bacchius et cludit et sibi iungitur: 'uenenum
|
|
timeres', uel choreum et spondium ante <se> amat: 'ut uene-
|
|
num timeres'. Contrarius quoque qui est cludet, nisi si
|
5
|
ultimam syllabam longam esse uolumus, optimeque habebit
|
|
ante se molosson: 'ciuis Romanus sum', aut bacchium:
|
|
'quod hic potest nos possemus.' Sed uerius erit cludere
|
103.1
|
choreum praecedente spondio, nam hic potius est numerus:
|
|
'nos possemus' et 'Romanus sum'. Cludet et dichoreus, id
|
|
est idem pes sibi ipse iungetur, quo Asiani sunt usi pluri-
|
|
mum; cuius exemplum Cicero ponit: 'patris dictum sapiens
|
5
|
temeritas fili comprobauit.' Accipiet ante se choreus et
|
104.1
|
pyrrhichium: 'omnis prope ciues uirtute gloria dignitate
|
|
superabat.' Cludet et dactylus, nisi eum obseruatio ulti-
|
|
mae creticum facit: 'muliercula nixus in litore.' Habebit
|
|
ante se bene creticum et iambum, spondium male, peius
|
5
|
choreum. Cludit amphibrachys: 'Q. Ligarium in Africa
|
105.1
|
fuisse', si non eum malumus esse bacchium. Non optimus est
|
|
trochaeus, si ulla est ultima breuis, quod certe sit necesse
|
|
est: alioqui quo modo cludet, qui placet plerisque, dicho-
|
|
reus? Illa obseruatione ex trochaeo fit anapaestos. Idem
|
106.1
|
trochaeus praecedente longa fit paean, quale est 'si potero' et
|
|
'dixit hoc Cicero', 'obstat inuidia'. Sed hunc initiis dederunt.
|
|
Cludet et pyrrhichius choreo praecedente, nam sic paean
|
|
est. Sed omnes hi qui in breues excidunt minus erunt stabiles
|
5
|
nec alibi fere satis apti quam ubi cursus orationis exigitur et
|
|
clausulis non intersistitur. Creticus et initiis optimus: 'quod
|
107.1
|
precatus a dis inmortalibus sum', et clausulis: 'in conspectu
|
|
populi Romani uomere postridie.' Apparet uero quam bene
|
|
eum praecedant uel anapaestos uel ille qui uidetur fini aptior
|
|
paean. Sed et se ipse sequitur: 'seruare quam plurimos'. Sic
|
5
|
melius quam choreo praecedente: 'quis non turpe duceret?'
|
|
(si ultima breuis pro longa sit: sed fingamus sic: 'non turpe
|
|
duceres.') Sed hic est illud inane quod dixi: paulum enim
|
108.1
|
morae damus inter ultimum atque proximum uerbum, et
|
|
'turpe' illud interuallo quodam producimus: alioqui sit exul-
|
|
tantissimum et trimetri finis: 'quis non turpe duceret?'
|
|
sicut illud 'ore excipere liceret' si iungas lasciui carminis
|
5
|
est, sed interpunctis quibusdam et tribus quasi initiis fit
|
|
plenum auctoritatis. Nec ego, cum praecedentis pedes posui,
|
109.1
|
legem dedi ne alii essent, sed quid fere accideret, quid in
|
|
praesentia uideretur optimum ostendi. Qui non optime est
|
|
sibi iunctus anapaestos, ut qui sit pentametri finis uel
|
|
rhythmos qui nomen ab eo traxit: 'nam ubi libido domi-
|
5
|
natur, innocentiae leue praesidium est' (nam synaliphe facit
|
|
ut duae ultimae syllabae pro una sonent), melior fiet praece-
|
110.1
|
dente spondio uel bacchio, ut si idem mutes 'leue innocentiae
|
|
praesidium est'. Non me capit, ut a magnis uiris dissentiam,
|
|
paean qui est ex tribus breuibus et longa (nam est et ipse
|
|
una plus breui anapaestos): 'facilitas' et 'agilitas'. Qui quid
|
5
|
ita placuerit his non uideo, nisi quod illum fere probauerunt
|
|
quibus loquendi magis quam orandi studium fuit. Nam et
|
111.1
|
ante se breuibus gaudet pyrrhichio uel choreo: 'mea facili-
|
|
tas', 'nostra facilitas', ac praecedente spondio tamen plane
|
|
finis est trimetri, cum sit per se quoque. Ei contrarius prin-
|
|
cipiis merito laudatur: nam et primam stabilem et tres
|
5
|
celeres habet. Tamen hoc quoque meliores alios puto.
|
|
Totus uero hic locus non ideo tractatur a nobis ut oratio,
|
112.1
|
quae ferri debet ac fluere, dimetiendis pedibus ac per-
|
|
pendendis syllabis consenescat: nam id cum miseri, tum in
|
|
minimis occupati est: neque enim qui se totum in hac cura
|
113.1
|
consumpserit potioribus uacabit, si quidem relicto rerum
|
|
pondere ac nitore contempto 'tesserulas', ut ait Lucilius,
|
|
struet et uermiculate inter se lexis committet. Nonne ergo
|
|
refrigeretur sic calor et impetus pereat, ut equorum cursum
|
5
|
delicati minutis passibus frangunt? Quasi uero fecerint * sint
|
114.1
|
in compositione deprensi, sicut poema nemo dubitauerit
|
|
spiritu quodam initio fusum et aurium mensura et similiter
|
|
decurrentium spatiorum obseruatione esse generatum, mox
|
|
in eo repertos pedes. Satis igitur in hoc nos componet multa
|
5
|
scribendi exercitatio, ut ex tempore etiam similia fundamus.
|
|
Neque uero tam sunt intuendi pedes quam uniuersa com-
|
115.1
|
prensio, ut uersum facientes totum illum decursum, non
|
|
sex uel quinque partes ex quibus constat uersus, aspiciunt:
|
|
ante enim carmen ortum est quam obseruatio carminis,
|
|
ideoque illud 'Fauni uatesque canebant'. Ergo quem in poe-
|
116.1
|
mate locum habet uersificatio, eum in oratione compositio.
|
|
Optime autem de illa iudicant aures, quae plena sentiunt
|
|
et parum expleta desiderant, et fragosis offenduntur, leuibus
|
|
mulcentur, [et] contortis excitantur, et stabilia probant,
|
5
|
clauda deprendunt, redundantia ac nimia fastidiunt. Ideoque
|
|
docti rationem componendi intellegunt, etiam indocti uolup-
|
|
tatem. Quaedam uero tradi arte non possunt. Mutandus est
|
117.1
|
casus si durius is quo coeperamus feratur: num in quem
|
|
transeamus ex quo praecipi potest? Figura laboranti
|
|
compositioni uariata saepe succurrit, quae cum orationis,
|
|
tum etiam sententiae: num praescriptum eius rei ullum est?
|
5
|
Occasionibus utendum et cum re praesenti deliberandum est.
|
|
Iam uero spatia ipsa, quae in hac quidem parte plurimum
|
118.1
|
ualent, quod possunt nisi aurium habere iudicium? Cur alia
|
|
paucioribus uerbis satis plena uel nimium, alia pluribus
|
|
breuia et abscisa sint? Cur in circumductionibus, etiam cum
|
|
sensus finitus est, aliquid tamen loci uacare uideatur?
|
5
|
'Neminem uestrum ignorare arbitror, iudices, hunc per hosce
|
119.1
|
dies sermonem uulgi atque hanc opinionem populi Romani
|
|
fuisse.' Cur 'hosce' potius quam 'hos'? Neque enim erat
|
|
asperum. Rationem fortasse non reddam, sentiam esse
|
|
melius. Cur non satis sit 'sermonem uulgi fuisse'? Composi-
|
5
|
tio enim patiebatur: ignorabo, sed ut audio hoc, animus
|
|
accipit plenum sine hac geminatione non esse: ad sensus
|
120.1
|
igitur referenda sunt. †Nequis† satis forte, quid seuerum,
|
|
quid iucundum sit intellegent; facient quidem natura duce
|
|
melius quam arte, sed naturae ipsi ars inerit.
|
|
Illud prorsus oratoris, scire ubi quoque genere composi-
|
121.1
|
tionis sit utendum. Ea duplex obseruatio est: altera quae ad
|
|
pedes refertur, altera quae ad comprensiones quae efficiun-
|
|
tur e pedibus. Ac de his prius. Diximus igitur esse incisa
|
122.1
|
membra circumitus. Incisum, quantum mea fert opinio, erit
|
|
sensus non expleto numero conclusus, plerisque pars mem-
|
|
bri. Tale est enim quo Cicero utitur: 'Domus tibi deerat? At
|
|
habebas. Pecunia superabat? At egebas.' Fiunt autem etiam
|
5
|
singulis uerbis incisa: 'diximus, testes dare uolumus':
|
|
incisum est 'diximus'. Membrum autem est sensus numeris
|
123.1
|
conclusus, sed a toto corpore abruptus et per se nihil effi-
|
|
ciens. 'O callidos homines' perfectum est, sed remotum a
|
|
ceteris uim non habet, ut per se manus et pes et caput: 'o
|
|
rem excogitatam.' Quando ergo incipit corpus esse? Cum
|
5
|
uenit extrema conclusio: 'quem quasi nostrum fefellit id uos
|
|
ita esse facturos?' Quam Cicero breuissimam putat. Itaque
|
|
fere incisa et [in] membra mutila sunt et conclusionem
|
|
utique desiderant. Perihodo plurima nomina dat Cicero:
|
124.1
|
ambitum, circumitum, comprensionem, continuationem,
|
|
circumscriptionem. Genera eius duo sunt: alterum simplex,
|
|
cum sensus unus longiore ambitu circumducitur, alterum
|
|
quod constat membris <et> incisis, quod plures sensus habet:
|
5
|
'aderat ianitor carceris, [et] carnifex praetoris', reliqua.
|
|
Habet perihodos membra minime duo; medius numerus
|
125.1
|
uidetur quattuor, sed recipit frequenter et plura. Modus eius
|
|
a Cicerone aut quattuor senariis uersibus aut ipsius spiritus
|
|
modo terminatur. Praestare debet ut sensum concludat: sit
|
|
aperta, ut intellegi possit, non inmodica, ut memoria con-
|
5
|
tineri. Membrum longius iusto tardum, breuius instabile est.
|
|
Vbicumque acriter erit et instanter <et> pugnaciter dicen-
|
126.1
|
dum, membratim caesimque dicemus: nam hoc in oratione
|
|
plurimum ualet; adeoque rebus accommodanda compositio
|
|
ut asperis asperos etiam numeros adhiberi oporteat et cum
|
|
dicente aeque audientem inhorrescere. Membratim plerum-
|
127.1
|
que narrabimus, aut ipsas perihodos maioribus interuallis
|
|
et uelut laxioribus nodis resoluemus, exceptis quae non
|
|
docendi gratia sed ornandi narrantur, ut in Verrem Proser-
|
|
pinae raptus: hic enim lenis et fluens contextus decet. Peri-
|
128.1
|
hodos apta prohoemiis maiorum causarum, ubi sollicitudine
|
|
commendatione miseratione res eget, item communibus locis
|
|
et in omni amplificatione, sed poscitur tum austera si
|
|
accuses, tum fusa si laudes. Multum et in epilogis pollet.
|
5
|
Totum autem hoc adhibendum est, quod sit amplius com-
|
129.1
|
positionis genus, cum iudex non solum rem tenet, sed etiam
|
|
captus est oratione et se credit actori et uoluptate iam du-
|
|
citur. Historia non tam finitos numeros quam orbem quen-
|
|
dam contextumque desiderat. Namque omnia eius membra
|
5
|
conexa sunt, †et quoniam lubrica est ac fluit,† ut homines,
|
|
qui manibus inuicem adprehensis gradum firmant, continent
|
|
et continentur. Demonstratiuum genus omne fusiores habet
|
130.1
|
liberioresque numeros, iudiciale et contionale ut materia
|
|
uarium est, sic etiam ipsa conlocatione uerborum.
|
|
Vbi iam nobis pars ex duabus quas modo fecimus secunda
|
|
tractanda est. Nam quis dubitat alia lenius alia concitatius,
|
5
|
alia sublimius alia pugnacius, alia ornatius alia gracilius esse
|
|
dicenda: grauibus, sublimibus, ornatis longas magis sylla-
|
131.1
|
bas conuenire, ita ut lenia spatium, sublimia et ornata clari-
|
|
tatem quoque uocalium poscant? his contraria magis
|
|
gaudere breuibus, argumenta partitiones iocos et quidquid
|
|
est sermoni magis simile? Itaque componemus prohoemium
|
132.1
|
uarie atque ut sensus eius postulabit. Neque enim accesserim
|
|
Celso, qui unam quandam huic parti formam dedit et opti-
|
|
mam compositionem esse prohoemii ut est apud Asinium
|
|
dixit: 'si, Caesar, ex omnibus mortalibus qui sunt ac fuerunt
|
5
|
posset huic causae disceptator legi, non quisquam te potius
|
|
optandus nobis fuit': non quia negem hoc †aut† bene esse
|
133.1
|
compositum, sed quia legem hanc esse componendi in omni-
|
|
bus principiis recusem. Nam iudicis animus uarie praepara-
|
|
tur: tum miserabiles esse uolumus, tum modesti, tum acres,
|
|
tum graues, tum blandi, tum flectere, tum ad diligentiam
|
5
|
hortari. Haec ut sunt diuersa natura, ita dissimilem com-
|
|
ponendi quoque rationem desiderant. An similibus Cicero
|
|
usus est numeris in exordio pro Milone, pro Cluentio, pro
|
|
Ligario? Narratio fere tardiores atque, ut sic dixerim,
|
134.1
|
modestiores desiderat pedes ex omnibus maxime mixtos.
|
|
Nam et uerbis, ut saepius pressa est, ita interim insurgit, sed
|
|
docere et infigere animis res semper cupit, quod minime fes-
|
|
tinantium opus est: ac mihi uideatur tota narratio constare
|
5
|
longioribus membris, breuioribus perihodis. Argumenta
|
135.1
|
acria et citata pedibus quoque ad hanc naturam commodatis
|
|
utentur, non †dum ita ut† trochaeis (quae celeria quidem
|
|
sed sine uiribus sunt), uerum iis qui sunt breuibus longisque
|
|
mixti, non tamen plures longas quam breuis habent. Iam
|
136.1
|
illa sublimia spatiosas clarasque uoces habent; amant am-
|
|
plitudinem dactyli quoque ac paeanis, etiam si maiore ex
|
|
parte syllabis breuibus, temporibus tamen satis pleni.
|
|
Aspera contra iambis maxime concitantur, non solum quod
|
5
|
sunt e duabus modo syllabis eoque frequentiorem quasi pul-
|
|
sum habent, quae res lenitati contraria est, sed etiam quod
|
|
omnibus pedibus insurgunt et a breuibus in longas nituntur
|
|
et crescunt, ideoque meliores choreis, qui ab longis in breues
|
|
cadunt. Summissa, qualia in epilogis sunt, lentas et ipsa,
|
137.1
|
sed minus exclamantis exigunt.
|
|
Vult esse Celsus aliquam et †superiorem† compositionem,
|
|
quam equidem si scirem non docerem: sed sit necesse est
|
|
tarda et supina; uerum nisi ex uerbis atque sententiis †per
|
5
|
se si† id quaeritur, satis odiosa esse non poterit.
|
|
Denique, ut semel finiam, sic fere componendum quo
|
138.1
|
modo pronuntiandum erit. An non in prohoemiis plerumque
|
|
summissi, nisi cum in accusatione concitandus est iudex aut
|
|
aliqua indignatione complendus, in narratione pleni atque
|
|
expressi, in argumentis citati atque ipso etiam motu celeres
|
5
|
sumus, [ut] in locis ac descriptionibus fusi ac fluentes, in
|
|
epilogis plerumque deiecti et infracti? Atqui corporis quo-
|
139.1
|
que motus sua quaedam <habet> tempora, et ad signandos
|
|
pedes non minus saltationi quam modulationibus adhibetur
|
|
musica ratio numerorum. Quid? non uox et gestus accom-
|
|
modatur naturae ipsarum de quibus dicimus rerum? Quo
|
5
|
minus id mirere in pedibus orationis, cum debeant sublimia
|
|
ingredi, lenia duci, acria currere, delicata fluere. Itaque
|
140.1
|
†tragoediae ubi recesset adfectatus etiam tumor rerum et†
|
|
spondiis atque iambis maxime continetur:
|
|
'en impero Argis, sceptra mihi liquit Pelops.'
|
|
At ille comicus aeque senarius, quem trochaicum uocant,
|
5
|
pluribus choreis, qui trochaei ab aliis dicuntur, pyrrhichiis-
|
|
que decurrit, sed quantum accipit celeritatis, tantum graui-
|
141.1
|
tatis amittit:
|
|
'quid igitur faciam? non eam ne nunc quidem?'
|
|
Aspera uero et maledica, ut dixi, etiam in carmine iambis
|
|
grassantur:
|
5
|
'quis hoc potest uidere, quis potest pati,
|
|
nisi inpudicus et uorax et aleo?'
|
|
In uniuersum autem, si sit necesse, duram potius atque
|
142.1
|
asperam compositionem malim esse quam effeminatam et
|
|
eneruem, qualis apud multos, et cotidie magis, lasciuissimis
|
|
syntonorum modis saltat. Ac ne tam bona quidem ulla erit
|
|
ut debeat esse continua et in eosdem semper pedes ire. Nam
|
143.1
|
et uersificandi genus est unam legem omnibus sermonibus
|
|
dare, et id cum manifestae adfectationis est, cuius rei
|
|
maxime cauenda suspicio est, tum etiam taedium ex simili-
|
|
tudine ac satietatem creat, quoque est dulcius, magis perdit
|
5
|
†atque† et fidem et adfectus motusque omnis qui est in hac
|
|
cura deprensus, nec potest ei credere aut propter eum dolere
|
|
et irasci iudex cui putat hoc uacare. Ideoque interim quae-
|
144.1
|
dam quasi soluenda de industria sunt, <et> quidem illa maximi
|
|
laboris, ne laborata uideantur. Sed neque longioribus quam
|
|
oportet hyperbatis compositioni seruiamus, <ne> quae eius
|
|
rei gratia fecerimus propter eam fecisse uideamur, et certe
|
5
|
nullum aptum atque idoneum uerbum permutemus gratia
|
|
leuitatis. Neque enim ullum erit tam difficile quod non com-
|
145.1
|
mode inseri possit, nisi quod in euitandis eius modi uerbis
|
|
non decorem compositionis quaerimus, sed facilitatem. Non
|
|
tamen mirabor Latinos magis indulsisse compositioni quam
|
|
Atticos, quo minus in uerbis habeant uenustatis et gratiae,
|
5
|
nec uitium duxerim si Cicero a Demosthene paulum in hac
|
146.1
|
parte desciuit. Sed quae sit differentia nostri Graecique
|
|
sermonis explicabit summus liber.
|
|
Compositio (nam finem imponere egresso destinatum
|
|
modum uolumini festino) debet esse honesta iucunda uaria.
|
5
|
Eius tres partes: ordo coniunctio numerus. Ratio in adiec-
|
147.1
|
tione detractione mutatione: usus pro natura rerum quas
|
|
dicimus: cura ita magna ut sentiendi atque eloquendi prior
|
|
sit: dissimulatio curae praecipua, ut numeri sponte fluxisse
|
|
[arcessisse], non arcessiti et coacti esse uideantur.
|
5
|