Adoptandus post Tres Abdicatos
  Dives tres filios abdicavit. Petit a paupere 2.1.pr.1
unicum filium in adoptionem. Pauper dare vult;
nolentem ire abdicat.
  PORCI LATRONIS Hancine meam esse fortunam? 1.1
eodem tempore et abdicor et adoptor. Ista videlicet
domus adulescentem me non capit, quae te senem
fecit. Quietiora tempora pauperes habuimus; bella
civilia aurato Capitolio gessimus. Divitias putas 5
aurum et argentum, ludibria fortunae, quae interim
cum ipsis dominis veneunt? Denuntio tibi, dives:
etiamsi venero, dabo operam, quod in tua domo facil-
limum est, ut abdicer. Etiamsi multa contra ex-
pectationem accidunt, numquam tamen futurum putavi 10
ut aut pater meus liberos odisset aut dives concupisceret.
Non desidero patrimonium; fragilis et caduca felicitas
est, et omnis blandientis fortunae speciosus cum peri-
culo nitor: et sine causa saepe fovit et sine ratione
destituit. Vidi ego magni exercitus ducem sine 15
comite fugientem; vidi <ab> ambitiosa turba clien-
tium limina deserta sub domino sectore venalia.
Nam quid ex summis opibus ad egestatem devolutos
loquar? Multa tibi succurrent exempla, etiamsi in
una domo quaeras. 20
  RUFI VIBI Habendos esse liberos is quoque 2.1
iudicat qui non libentissime habet. Ego illos in
frivola invitavi nostra: qui illis meam promisi
domum, suam eripiam? Quid faciam? si paruero ab-
dicabor, si non paruero abdicabor. Patrem amo: 5
haec est contumacia mea. Dives filium non habet:
me dabis; dives reduxerit suos: me recipies; ita non
adoptari sed commodari recuso.
  CESTI PII Accipe vitae meae testem, quod magni 3.1
aestimas, divitem, cui placere difficile est. Vultis
scire quare patrem non relinquam? quia genuit me,
quia educavit, quia abdicavit. Diu dubitavi ille ami-
cum temptaret an hic filium. 'Abdico' inquit. Hoc 5
pater verus! quid ab eo qui adoptabit sperare pos-
sum?
  Narratio CESTI PII Dives sustulit unum filium:
non fuit contentus; quid enim erat diviti unus? tres
sustulit; poterat unum in adoptionem dare: abdicavit 10
unum, alterum, tertium. Iam nihil diviti putatis
superesse? quartum addet.
  ARELLI FUSCI patris Quisquis es avarus pecuniae 4.1
custos inmensique cultor soli: cum multa quaesieris,
poterisne omnibus frui? Filium quaeris: ecce turba
iuvenum sine patre. Impera quod vis: navigabo,
militabo, dummodo ubicumque fuero tuus sim. Ita 5
nos pauperes sumus, qui habemus quod divites rogent?
Unde talem patrem? non irasceris nisi ut ames.
Quid porro? ista patrimonia, in quae male sani
ruitis, gaudia dominorum an onera sunt? Mille cor-
ruentium inter divitias suas exempla referebas, et 10
inter illa ponebas et divitis domum. Merito abdi-
casti an inmerito? si inmerito abdicasti, odi patrem tot
eicientem innocentes: si merito, odi domum tot facientem
nocentes. Aliquid in domo locupleti non agendum
agam. Quae apud nos frugalitas est, apud illos 15
humilitas est. Petis iterum potius filios quam recipis. 5.1
Colit etiamnunc in Capitolio casam victor omnium
gentium populus, cuius tantam felicitatem nemo
miratur; merito potens est: nempe ab eius origine
est qui non reliquit patrem. Egredientem te certe 5
domo redeuntemque comitabor nec nisi in limine
deseram: ero in publico filius. Amo aeque pauper-
tatem quam patrem: utrique consuevi. Non possum
agere in domo divitis filium. Si carum tibi servum
venderes, quaereres numquid saevus emptor esset. 10
Unam mehercule horam qua tibi irato satis faciam ter
pluris omni patrimonio puto. Hoc solum omnium,
quod sic me amittere cupis, satis amare non possum.
Quid faciam adoptatus? loquar de filiis eius bene?
de abdicatione? Ego in domum vestram intrabo 6.1
tamquam ego vos eiecerim? ego ornamenta vestra
occupabo, ut me, si illic quid commisero, <et vester
eiciat> nec meus recipiat pater? Quid est quod aut
negandum mihi aut excusandum sit? Non insanis- 5
simum dispendiorum malum, non erubescendos
amores neque luxuriantem habitum neque potatus
obicis filio. Haec si non potes, aliqua saltem ex com-
mentariis amici tui describe: madentem unguentis
externis, convulneratum libidinibus, incedentem ut 10
feminis placeat femina mollius, et cetera quae morbi
non iudici sunt: abdicatio loquax est. Quam te, 7.1
paupertas, amo, si beneficio tuo innocens sum! Ac-
cusatorem non habeo; immo, me miserum, etiam
laudatorem habeo et eum cui non omnes placent—
hoc enim malo dicere quam 'omnes non placent.' 5
Non tibi per multos fulta liberos domus est neque turba
lateri circumerrat nec multus intra limen heres est nec
post me alius quem retineas: quamquam ne sic quidem
debuisti dare, quom etiam deos cum votis patris
vidisses certantis. Et tutior adversus fortunam est cui 10
aliquid post damnum superest, et habemus exemplum
posse aliquem tres filios perdere. Ille Croesus inter
reges opulentissimus, memento, post terga vinctis
manibus ductus est. Tu, Crasse, post evestigata illa
fugitivorum arma urbis Romanae divitissimus civis, 15
nunc apud Parthos eges sepulchro quoque. [dicta 8.1
praeterea illia corruentium] Non refero quotiens
[enim inter divitias suas exemplo] <inter illa> istam
posueris domum meliores perdentem divitiis suis
liberos. Hoc <animo> scio nostros fuisse maiores, 5
hoc illum Aelium Tuberonem, cuius paupertas virtus
fuit, hoc Fabricium Samnitium non accipientem
munera, hoc ceteros patres nostros, quos apud aratra
ipsa mirantes decora sua circumsteterunt lictores.
Surgite, surgite, miserrimi iuvenes, et meum rogando 10
patrem vestrum rogare discite.
  BLANDI Tres genuit, quattuor abdicat. 'Ab- 9.1
dico' inquit: apparet unde venias.
  GALLI VIBI Si quis me audit adoptari, iam putat
abdicatum. 'Quare <respuis divitias?'> Respon-
deo: ne auferam patri filium, filiis patrem. Nec tam 5
vicino exemplo emendaris? qui abdicat suos, quaerit
alienos. Nulla certa felicitas est: paulo ante ego
divitis filiis invidebam, modo illi mihi. Laudat me
pater, cum abdicet, laudo ego patrem, cum abdicer;
haec una inter nos disputatio est: iste me dignum putat 10
beato patre, ego me meo.
  FABIANI PAPIRI Ecce instructi exercitus saepe 10.1
civium cognatorumque conserturi [praelium] manus
constiterunt et colles equis utrimque complentur et
subinde omnis regio trucidatorum corporibus con-
sternitur; illa tum in multitudine cadaverum vel 5
spoliantium sic quaesierit aliquis: quae causa homi-
nem adversus hominem in facinus coegit?—nam
neque feris inter se bella sunt nec, si forent, eadem
hominem deceant, placidum proximumque divino
genus; quae tanta vos pestis, cum una stirps 10
idemque sanguis sitis, quaeve furiae in mutuum san-
guinem egere? quod tantum malum <huic> uni 11.1
generi vel fato vel forte iniunctum? An, ut convivia
populis instruantur et tecta auro fulgeant, parricidium
tanti fuit? Magna enim vero et lauta sunt propter
quae mensam et lacunaria sua <nocentes> potius 5
quam lucem innocentes intueri maluerint. An, ne
quid ventri negetur libidinique, orbis servitium ex-
petendum est? In quid tandem sic pestiferae istae
divitiae expetuntur si ne in hoc quidem, ut liberis
relinquantur? Quid tandem est quod non divitiae 10
corruperint? Primum, si inde incipere velis, aedes
ipsas, quas in tantum extruxere ut, cum domus ad
usum ac munimentum paratae sint, nunc periculo,
non praesidio <sint>: tanta altitudo aedificiorum est
tantaeque viarum angustiae ut neque adversus ignem 15
praesidium nec ex ruinis ullam [villam] in partem
effugium sit.
  Ad delicias dementis luxuriae lapis omnis eruitur, 12.1
caeduntur ubique gentium silvae; aeris ferrique usus,
iam auri quoque, in extruendis et decorandis domibus,
nempe ut anxii et interdiu et nocte ruinam ignemque
metuant; qui sive tectis iniectus est <sive> fortuitus, 5
ruinae et incendia illa urbium excidia sunt; quippe
non defendunt sua, sed in communi periculo ad prae-
dandum <ut> hostes <discurrunt appetunt>que
aliena, et in suis domini a validioribus caeduntur,
<accenduntur> alia ipsaque cum maxume flagrantia 10
spolium ex alienis ruinis feruntur. In hos ergo exitus
varius ille secatur lapis et tenui fronte parietem tegit?
[quam umetis seuere] in hoc pavimentum tessela-
tum et infusum tectis aurum?
  O paupertas, quam ignotum bonum es! Quin 13.1
etiam montes silvasque in domibus marcidis et in
umbra fumoque viridia aut maria amnesque imi-
tantur. Vix possum credere quemquam eorum
vidisse silvas virentisque gramine campos, quos 5
rapidus amnis ex praecipitio vel, cum per plana in-
fusus est, placidus interfluit; non maria umquam ex
colle vidisse lenta, aut hiberna cum ventis penitus
agitata sunt: quis enim tam pravis oblectare animum
imitamentis possit si vera cognoverit? Videlicet 10
<haec illis placent> ut infantibus quae tangi con-
prehendique manibus aut sinu possunt; nam magna
non capit exigua mens. Ex hoc litoribus quoque
moles iniungunt congestisque in alto terris exag-
gerant sinus; alii fossis inducunt mare: adeo nullis 15
gaudere veris sciunt, sed adversum naturam alieno
loco aut terra aut mare mentita aegris oblectamenta
sunt. Et miraris <si> fastidio rerum naturae
laborantibus iam ne liberi quidem nisi alieni placent?
  HISPANI CORNELI Solus omnium abdicor quia me 14.1
meus pater diligit, alienus adpetit. Quid mihi obicit?
meretricis amo? aes alienum feci? Dic, dives audiat.
'Divitem' inquit 'esse te volo': o me abdicandum si
talem patrem relinquo! Laudabat mihi pater pauper- 5
tatem, narrabat divitum incommoda, aiebat multos
divites accusatos; ego certe memini abdicatos.
'Abdico' non est patris mei verbum.
  TRIARI Quare abdicas? Numquid dies noctesque 15.1
inpendo turpibus conviviis? plurimum vivo in lupa-
nari? Si nescis quae crimina obiciantur, ab amico
disce. Si omnes mali sunt, quid isto patre <miserius?
si omnes boni sunt, quid isto patre> furentius? 5
  ROMANI HISPONIS In hanc ego domum ibo, in qua
aut totiens insanitur a patre aut totiens peccatur in
patrem? Cum prodiero repente dives, dicent
omnes: 'Quis est iste quem magna fortuna non
decet? Haec est divitis quarta abdicatio.' 10
  SILONIS POMPEI Quantumcumque est <tibi>, satis 16.1
mihi est; unicus sum. Fortiter fortunam meam
feram; hoc non mihi primum accidit. Unicus sum
filius et tamen abdicor. Quid videri me velis, nescio:
innocentem? sed abdicor; nocentem? sed adoptor. Ut- 5
cumque tamen abdicatio tolerabilior est: unum
abdicat; adoptio tres <abdicavit, quartum> abdica-
tura est. Non potest mihi dici quod ceteris abdicatis:
'in tua potestate fuit; si paruisses patri, non perdidis-
ses patrem'; etiamsi non abdicarer, perditurus fui. 10
  Pars altera. LATRONIS PORCI Si nescirem quid 17.1
mali esset paupertas, nunc intellegerem: abdicationem
filius meus non timet. Fabriciorum imagines Metellis
patuerunt; Aemiliorum et Scipionum familias
adoptio miscuit; etiam abolita saeculis nomina per 5
successores novos fulgent. Sic illa patriciorum
nobilitas <a> fundamentis urbis [habet] usque in
haec tempora constitit: adoptio fortunae remedium
est. Non ignoro ego quorum inopia per otium in
angulis divitiarum convictos carpit accusandoque in- 10
sequi non desinit. Sed nulla materia in rebus
humanis virtutes clarius ostendit: census senatorium
gradum ascendit, census equitem Romanum a plebe
secernit, census in castris ordinem promovet, census iudices
in foro legit. Non persuasi tibi? i ergo ad illos quos 15
mavis sequi quam reducere.
  FUSCI ARELLI patris Facilius possum paupertatem 18.1
laudare quam ferre. Quid mihi Phocionem loqueris,
quid Aristiden? tunc paupertas erat saeculi. Quid
loqueris Fabricios, quid Coruncanios? pompae ista
exempla; <tunc> fictiles fuerunt dii. Facile est ubi 5
non noveris divitias esse pauperem. Quod vos liberis
vestris optatis, ego meo impero.
  {⁴¹Divisio.}⁴¹ Non puto vos quaerere quomodo haec 19.1
controversia divisa sit, cum habeat negotii nihil;
Fuscus tamen sic divisit: dico licuisse mihi adoptari,
dico licuisse mihi recusare adoptionem; dico, ut non
licuerit, recte tamen recusasse: et quod iure fit 5
[verum est] et quod sine iure, quod quidem rationem
habeat, recte fit. Cum de iure diceret, dixit: 'sub
arbitrio' inquit 'patris es.' Si ob hoc subicior patri
quia filius sum, in hoc sine dubio, ut filius sim; et ad
manum argumentum est: nempe abdicanti respon- 10
deo. Quid ita? qui respondeo, scilicet id ago ne
desinam filius esse; atque idem ago cum respondeo
emancipanti. Quid enim ad amittendum patrem in-
terest utrum eiciar an transferar? Si non licet recusare,
cur potius abdicas me quam tradis? Cum de officio 15
diceret, in haec divisit: dico non fuisse dandum sine
magna causa filium in adoptionem; dico multo minus
a te; dico minime illi.
  Silo Pompeius sic divisit: coepit a vetere et explosa 20.1
quaestione, an in omnia patri parendum sit; etiamsi
in omnia, an ibi tamen non sit parendum quo efficitur ne
pater sit; deinde quaesit an invitus filius dari in adop-
tionem possit: si non potest, an ob id abdicari possit, 5
quod arbitrio suo usus est; an, ut possit, <possit>
non cum contra voluntatem patris, sed cum male
arbitrio suo utitur. Hic subiecit an hic bene usus sit.
Deinde officii partem tractavit, et ita divisit: turpem
esse adoptionem, inutilem esse, periculosam esse. 10
Cum diceret turpem, dixit: aliena bona invadere et
trium filiorum subsessorem esse et liberis spem recon-
ciliationis paternae eripere quam inhumanum est!
Cum inutilem diceret, dixit patri inutilem esse, adop-
tanti inutilem esse, <sibi inutilem esse>. Cum patri 15
inutilem diceret, tractavit quam grave esset filio carere
unico, <quanto> gravius eo quem alius concupisceret, et
cum diceret divitem ipsum quoque, qui tot haberet
solacia, filium quaerere, dixit: tibi non erit facile
adoptare. Cum inutilem [rem] diviti diceret, sic 20
tractavit: futurum ut ad suos rediret si non adoptas-
set. Hoc loco belle videbatur dixisse: si animum 21.1
patris intellegis, dat tibi notam reconciliandi suos:
negat se solitudinem pati posse. Cum inutilem esse
sibi diceret, paupertatem laudavit, in divitias invectus
est; dixit se posse divitiis corrumpi, quibus corrumpi 5
possent exercitus. Cum in divitias inveheretur,
dixit: Aiunt multa vitia divites habere istos et hoc
gravissimum: suos non amant. Nec est quod quis-
quam se putet satis firmum ad repellenda vitia: con-
tactu ipso nocent transeunti. Timeo ne peccare 10
discam: ecce tu quam cito abdicare didicisti! Dixit
futurum ut diviti displiceret propius inspectus; ipsum
amorem paupertatis ab illis fastidiri; dixit futurum
ut abdicaretur si adoptatus <non> placuerit: ego
nec meo placeo. Adiecit et periculosam sibi futuram 15
adoptionem in domo suos dominos desiderante, tota
familia expellere insitivum heredem cupiente.
  Latro ultimam quaestionem posuit quam fere sole- 22.1
bat: etiamsi non recte fecit quod adoptari a divite
noluit, an tamen, <si> id bono adversus patrem
animo fecit, non ignoscendum sit; deinde: an bono
adversus patrem animo fecerit. In hac quaestione 5
bona pars adulescentis est patrem amantis et opibus
praeferentis; Latro tamen negabat patrem daturum
manus bono adversus se animo factum, sed consensum
filiorum adversus patres dicturum. †tacitum nescio
quam† 10
  . . . Brocco cuidam non malo rhetori visum erat, qui 23.1
dixerat adulescentem videri sibi habere operta
quaedam vitia; male de se existimare eum qui ire ad
iudicem strictum innocentiae nollet.
  Argentarius omnes priores transit partes, statim ad 5
hoc venit: debueritne patri parere an non debuerit;
et in figuram contulit declamationem. 'Volo' in-
quit 'aliquis filium abdicet qui petit a patre paupere
ut in adoptionem diviti daretur; quam bonam'
inquit 'causam pater habebit! dicet hic . . . ,' 10
deinde sic transit, cum declamasset eam contro-
versiam quae posita non erat: 'si ille filius malam
causam habet, ego bonam habeo.' Contulit suam
causam cum illo.
  De colore magis quaesitum est: an adulescens 24.1
debeat in divitem aliquid dicere. Quid enim faciet?
dicet in eum qui tantum honoris illi habet, et in ami-
cum paternum, non dicet in eum quem fugit? Et
illi tamen qui sibi abstinentiam conviciorum impera- 5
verant non bene praestiterunt; aliquos sententiae dul-
cedo subrepsit, cui non potuerunt obsistere. Aridi
declamatores fidelius quos proposuerunt colores tuentur:
nihil enim illos sollicitat, nullum schema, nulla sententia.
Sic quae malam faciem habent saepius pudicae sunt: non 10
animus illis deest, sed corruptor.
  Fabianus philosophus hoc colore usus est ut diceret: 25.1
etiamsi sustinerem alicui tradi, at diviti nollem, et in
divitias dixit, non in divitem: illas esse quae frugali-
tatem, quae pietatem expugnassent, quae malos
patres, malos filios facerent. 5
  Gallus Vibius fuit tam magnae olim eloquentiae quam
postea insaniae, cui hoc accidisse uni scio, ut in insaniam
non casu incideret, sed iudicio perveniret; nam dum in-
sanos imitatur, dum lenocinium ingeni furorem putat, quod
simulabat ad verum redegit. Hic controversiam postero 10
die quam erat a Fabiano dicta declamavit; solebat 26.1
autem sic ad locos pervenire, ut amorem descripturus
paene cantantis modo diceret: 'amorem describere
volo' sic tamquam 'bacchari volo'; deinde de-
scribebat et <ut> totiens coepturus repetebat: 5
'amorem describere volo.' In hac controversia
plane quod voluit consecutus est, ut divitias nobis in
odium adduceret: saepe enim ingessit: 'divitias
describere volo,' et multa facunde explicuit, cor-
ruptius quam Fabianus sed dulcius. Hoc unum 10
occurrit in quo pusillum inest insaniae: 'non me
delectant ignoti servorum domino greges nec sonantia laxi
ruris ergastula: patrem gratis amo.'
  Fuscus Arellius [et] hunc colorem dixit: Omini- 27.1
bus offendor. Cum primum de adoptione ista cogita-
rem, occurrerunt mihi tres abdicati, et audio in ista
domo tres fuisse filios nec esse. Timeo infelicem liberis
domum. Et alias causas dixit—licet enim plura ab- 5
dicato dicere propter quae non ablegetur—, sed
nunc refero cui rei quisque maxime institerit.
  Latro illo colore usus est, sodalem se tribus divitis
filiis fuisse: 'Semper' inquit 'illos colui, immo
adhuc colo. Cum abdicati essent, ego illis suasi ut 10
tacerent et patrem cedendo mitigarent; dixi: cum
primum tempestivum putabitis, patrem vestrum
rogabit meus. Ecce admonent me aptissimum esse
tempus. Verum est; non potest pater invenire recon-
ciliationis aptius tempus: dives filios quaerit.' 15
  Cestius illo colore: Quos abdicatione non potuit 28.1
terrere, putat se castigaturum adoptione. Non ille
tuum filium concupiscit: suos corrigit. Cum illos
correctos putaverit, me satis minatum abdicabit.
'Non faciet' inquit. Atqui neminem adhuc habuit 5
in quo hoc aut facilius aut iustius faceret.
  Fabianus hoc colore, ut dixi, egit: nolo dives esse.
  Rufus Vibius hoc: nescio dives esse. Haec in hoc
loco cum diceret excepta sunt: non est quod putes
omnibus divitias convenire; nihil est indecentius 10
novicio divite. Et illud dixit: alius animose loquatur
et ex contemptu divitiarum gloriam petat; ego non
dico: 'dives esse nolo,' sed 'nescio.'
  Albucius et ipse divitias insecutus est, et dixit 29.1
pulchram de Fabricio sententiam: 'munera' inquit
'regia respuit: cum auro dominum noluit acci-
pere.' Et illum locum egregie tractavit: omnes
cibos habebo suspectos, omnes potiones; trium pae- 5
dagogi illic <sunt>; occidere me volet quisquis
frugalissimus fuerit. Non venenum pauperes timent,
non heredem; adhuc nec abdicationem timebamus.
  Silo Pompeius illo colore egit: nemo illi placere 30.1
potest; ne in hoc quidem aliquem retinuit, ut non
omnes abdicaret. 'Ecce nunc' inquit 'invenit
novam abdicationem, ne quid de reditu sperare pos-
sent.' Et cum multa dixisset in divitem, dixit: non 5
est quod mireris si te odi; amo quos abdicasti.
  Color a parte patris aliquid curae desiderat. Qui-
dam induxerunt patrem cupidum divitiarum, quod
invidiosum est in hoc visum, quia ita divitias filio dare
vult ut filiis eripiat. Itaque Latro optimo colore usus 10
est: in hoc, inquit, te in adoptionem volo dare, ut
facilius per te abdicati reconcilientur.
  Cestius: 'timeo' inquit 'ne abdicer': vellem
timeres.
  Albucius hoc colore usus est: summam sibi amici- 31.1
tiam cum divite fuisse; dixisse illum sibi dubitanti an
filium tolleret: 'tolle' inquit 'in meum patri-
monium; ego istum fratrem liberorum <meorum>
iudicabo.' Itaque cum et tertium abdicaret, dixit: 5
quid sic mihi illudis tamquam unicus? etiamnunc
filium habeo. Venit ad me et ait: redde quem edu-
casti mihi: si emendati fuerint liberi mei, habebo hunc
cum illis; si perseveraverint furere, habebo hunc pro illis.
Temptavi statim reducere illum in gratiam cum filiis: 10
intempestivum erat. Temptavi cogere subtrahendo
meum: respondit, tamquam non posset diviti deesse
filius.
  Silo dixit: 'amicus' inquit 'abdicatorum sum.' 32.1
Quid ergo? mavis inimicum adoptet? Si intraveris
domum, videbis an aliqui animum patris a filiis aver-
tant. 'Si reduxerit' inquit 'illos, quid me fiet?'
Capit divitis domus et quattuor liberos. Si te illi 5
fratrem gravabuntur, libentissime recipiam. Sic de
me dives meruit, ut illi <et> dare filium paratus sim
et commodare.
  Blandus hoc colore egit, ut diceret divitem in-
exorabilem liberis esse. Omnia se fecisse ut illum 10
placaret; videri esse magnas causas et graves; itaque
certam futuram adoptionem.
  Otho Iunius pater solebat difficiles controversias belle 33.1
dicere, eas in quibus inter silentium et detectionem
medio temperamento opus erat. Edidit quidem quat-
tuor libros colorum, quos belle Gallio noster Antiphontis
libros vocabat: tantum in illis somniorum est. Et hoc 5
vitium ab antiquis qui artem dicendi tradebant
duxerat; illi enim colores probabant qui non possunt
coargui, non ut somnia, sed ut non essent aliquo
nomine offensui. Sed ridiculum est adfectari quod
falsum probari non possit. Non multum interest in 10
causa sua falsum aliquis testem det an se: alteri enim
credi non debet, alteri non solet.
  Otho tamen Iunius bene dicebat has controversias 34.1
quae suspiciose dicendae erant. Itaque memini
optime illum dicere pro †hac re ne† adulteri reo, in
quem Syriacus Vallius, homo disertus, [ad] calum-
niam iuraverat. Erat genus iudici tale: speciosum 5
iuvenem dominus suus deprehendisse cum uxore in
cubiculo testatus est et ob hoc uxorem suam dimisit;
hoc nomine servum adulteri postulatum dominus non
defendebat, mulier, in quam petebatur praeiudicium,
tuebatur. Opus erat aliquo colore, cum in cubiculo 10
visa esset cum servo et marito. Otho Iunius nullam 35.1
rem certam posuit, sed tantum circumventam a viro
mulierem egregie tractavit; cuius actio quam utilis
fuisset, statim adparuit Nigro Bruttedio dicente, qui
hoc colore usus est: arcessitum a domino servum ut 5
inter se medius et dominam recumberet; illam non
esse passam; maritum indignatum prosiluisse quasi
in corruptorem. <Verbo in hac re aeque corrupto>
usus est quam colore: dixit enim arcessitum servum
ut dominicae libidini paparium faceret. Syriacus, 10
cum secunda actione hunc colorem urgueret, diserte
multa dixit, inter quae et hoc: 'adulterum accusator
in cubiculum usque perduxit, patronus in lectum,' et
paene causam abstulit. [et] Illud autem tum
Syriacus vafre fecit et belle respondit: cum prima 15
actione diceret, non posuit causam, sed argumentatus
est; dixit probaturum se deprehensam in cubiculo
cum servo. Niger Bruttedius, cum ageret, obiecit 36.1
Syriaco quod causam non posuisset, et [non] institit
adsidue quare non appareret quomodo servus sollici-
tatus esset, quomodo perductus in cubiculum. Cum
responderet Syriacus, ait: Primum non apud eundem 5
praeceptorem studuimus: tu Apollodorum habuisti,
cui semper narrari placet, ego Theodorum, cui non
semper. Deinde <quod> quaeris, Niger, quare ego
non narraverim: ut tu ista narrares feci. Et contra
Maximum Stertinium, a quo premebatur, cum comes eius 10
fuisset, dixit: Per annos duodecim in officio tuo fui; dic
quid in domo tua peccaverim? Sed haec est consuetudo
vestra: iniuriam vocatis finem servitutis; tamdiu vobis
cordi sumus quamdiu usui. Haec a Syriaco dicta et
magnis excepta clamoribus cum occurrerent mihi, 15
praeterire non potui.
  Ad Othonem redeo, a quo longius aberravi. Sole- 37.1
bat hos colores qui silentium et significationem
desiderant bene <dicere>; itaque et hanc contro-
versiam hoc colore dixit, tamquam in emendationem
abdicatorum et reconciliationis causa faceret. Hoc 5
non detegebat, sed omnibus sententiis utebatur ad
hoc tendentibus, tamquam: 'Non possum' inquit
'pati sine patre.' Me autem sine te putas pati
posse? quemquam autem patrem putas pati sine
liberis posse? Et illud: credite mihi, impium nihil 10
de liberis duo patres cogitant. Et illud: 'Recipiat'
inquit 'suos; non possum sine te pati.' Hoc for-
tasse illi placebit, quod ad tuum patrem reverti voles.
Et illud: Non amas abdicatos? domum illorum oc-
cupa. Amas? serva. Dixit et illud: 'libenter' 38.1
inquit 'pauper sum': et ego. Dicet aliquis:
'quare ergo in adoptionem diviti filium?' Recipiet
excusationem si dixero: filii mei causa facio; hones-
tius autem nunc facio quam si filii mei <causa> 5
facerem. Et illud: hoc aut meum consilium est aut
illius aut commune; consentiatis licet: duos senes
iungitis. Et illud: O temerariam adulescentiae et
incautam contumaciam! Fortasse iam supervacua
esset adoptio si non repugnasset. <Et> illud: non 10
recipio; omnia licet facias, non ego ero pater orbo
divite. Et illud in ultimo: Scis et me non invitum
esse pauperem; ego te genui, ego divitias docui con-
temnere; sequere auctoritatem meam. Nihil tur-
piter suadeo, nihil sordide concupisco; crede fidei 15
meae, hoc fieri expedit. 'Quoi?' inquit: mihi,
tibi, diviti; nihil amplius dico.
  Totam [inquit] bene dixit controversiam, sed hoc 39.1
genere ut putares illo dicente sic esse dicendam,
deinde mirareris quid illi suspiciosa actione opus
fuisset cum aperta uti liceret. Belle de hoc vitio
illius Scaurus aiebat illum acta in aurem legere. 5
  Glycon Spyridion ex altera parte satis dulcem dixit
sententiam: ἀγνωμόνως ἀποκηρύττεις ὁμολογῶν
ὅτι ἐφίλησας. Artemon dixit: οὐκ ἔστιν, πάτερ,
τῶν βεβαίων κτημάτων πλοῦτος· ἑνὸς πλουσίου
τρεῖς ἀπόρρητοι ὑπαντῶσιν. Hermagoras dixit: 10
περιελευσόμεθα τέσσαρες ἑνὸς ἀπόρρητοι.