Sacerdos Prostituta
|
|
Sacerdos casta e castis, pura e puris sit.
|
1.2.pr.1
|
Quaedam virgo a piratis capta venit; empta
|
|
a lenone et prostituta est. Venientes ad se
|
|
exorabat stipem. Militem qui ad se venerat
|
|
cum exorare non posset, conluctantem et vim
|
5
|
inferentem occidit. Accusata et absoluta et
|
|
remissa ad suos est. Petit sacerdotium.
|
|
PORCI LATRONIS Sacerdos vestra adhuc in lupanari
|
1.1
|
viveret nisi hominem occidisset. Inter barbaros quid
|
|
passa sit nescio: quid pati potuerit scio. Sacerdoti
|
|
ne purus quidem contigit dominus. Absint ex hoc
|
|
foro lenones, absint meretrices, ne quid parum
|
5
|
sanctum occurrat dum sacerdos legitur. Si nihil
|
|
aliud, certe osculatus est te quisquis puram putavit.
|
|
O egregium pudicitiae patrocinium: 'militem
|
|
occidi'! At hercule lenonem non occidisti. De-
|
|
ducta es in lupanar, accepisti locum, pretium con-
|
10
|
stitutum est, titulus inscriptus est: hactenus in te
|
|
inquiri potest; cetera nescio. Quid in cellulam me
|
|
et obscenum lectulum vocas? de pudicitia sacerdotis
|
|
hic quaeritur. 'Nemo' inquit 'mihi virginitatem
|
|
eripuit': sed omnes quasi erepturi venerunt, sed
|
15
|
omnes quasi eripuissent recesserunt. Quo mihi
|
|
sacerdotem cuius precaria est castitas? Cum ex illo
|
|
lupanari cruenta fugeres, si qua tibi occurrisset . . .
|
|
Si mater tua prostitisset, tibi noceret: propter te
|
|
liberis tuis sacerdotium non darem.
|
20
|
FULVI SPARSI Quid inclusa feceris nec quaerere
|
2.1
|
debemus nec scire possumus.
|
|
CORNELI HISPANI Occidisti hominem. Quid
|
|
respondes? 'Vim adferebat mihi.' Etiam, puto.
|
|
Sacerdoti pro libertate vota facienda sunt: captivae
|
5
|
mandabitis? pro pudicitia vota facienda sunt: prosti-
|
|
tutae mandabitis? pro militibus vota facienda sunt:
|
|
isti mandabitis? Id enim deerat, ut templa reciperent
|
|
quas aut carcer aut lupanar eiecit.
|
|
MARULLI Ut sciamus illam apud lenonem fuisse,
|
10
|
blanda est; ut sciamus apud piratas, cruenta est.
|
|
'Nemo' inquit 'me attigit.' Da mihi lenonis
|
|
rationes: captura conveniet. Age, si quis venit per-
|
|
tinax? age, si quis hoc ipsum concupit, quod virgo
|
|
eras? age si quis, ne negare posses, ferrum attulit?
|
15
|
P. VINICI Eam sacerdotem facite quae aut
|
3.1
|
honesta maneat, qualis semper fuit, aut poenam
|
|
sentiat si esse desierit. Cuius audaciae es, puella?
|
|
Etiamsi nos nobis non timeremus, tu tibi metuere
|
|
deberes. Aliter deorum numini subiecta uniuscuius-
|
5
|
que conscientia est, aliter nostrae aestimationi: nos
|
|
tantum quae palam feceras vidimus, illi etiam quae
|
|
secreta sunt. Indignam te sacerdotio dicerem si
|
|
transisses per lupanar. Praecedens hanc lictor
|
|
summovebit? huic praetor via cedet? summum
|
10
|
imperium consules cedent tibi? quaecumque meretrix
|
|
prostabit fugiet? Fas sacerdoti non esset ancillam
|
|
tibi similem habere: tene fieri sacerdotem fas erit?
|
|
Nam quod ad sortem pertinet, ne reliquae virgines
|
|
contaminarentur haec segregata est. Castam te
|
15
|
putas quia invita meretrix es? Nuda in litore stetit
|
|
ad fastidium emptoris; omnes partes corporis et in-
|
|
spectae et contrectatae sunt. Vultis auctionis exit-
|
|
um audire? vendit pirata, emit leno, excipit fornix.
|
|
Eo deducta es ubi tu aliud nihil honestius facere
|
20
|
potuisti quam mori. Inpensius stipem rogasti quam
|
|
sacerdotium rogas. 'Fortuna' inquit 'haec me
|
|
coegit pati; misereri debent omnes mei.' Et ego
|
|
misereor tui, puella; sed non facimus miserandas sa-
|
|
cerdotes. Non est apud nos maximus honor ultimorum
|
25
|
malorum solacium.
|
|
MENTONIS Honorem habitum aurium maiestatis-
|
4.1
|
que vestrae velim quod necesse est in hac causa
|
|
nominare lupanar, lenonem, meretricios quaestus,
|
|
homicidium. Quis credat? inter haec sacerdos
|
|
quaeritur. At mehercules futurae sacerdoti nihil
|
5
|
ex his audiendum erat. Sacerdotis vestrae summa
|
|
notitia est quod prostitit, summa virtus quod occi-
|
|
dit, summa felicitas quod absoluta est. Non potest
|
|
in ea sperari sacerdos in qua sperari meretrix po-
|
|
test: aliis oculis virginem leno aestimat, aliis ponti-
|
10
|
fex.
|
|
BLANDI 'Virgo sum' inquit; 'interroga, si
|
|
dubitas, archipiratam, interroga gladiatorem, an
|
|
rogatus virginitati pepercerit.' Non refello, dum
|
|
scias clausa esse testibus tuis templa. In auctione
|
15
|
nemo voluit liceri ut enotuit servisse piratis: non
|
|
videbatur iste virginis vultus, ista constantia et ne
|
|
armatum quidem timens audacia.
|
|
ARELLI FUSCI patris Ne metue, puella: pudica es;
|
5.1
|
sed sic te viro lauda, non templo. Meretrix vocata
|
|
es, in communi loco stetisti, superpositus est cellae
|
|
tuae titulus, venientem recepisti: cetera, etiamsi
|
|
in communi loco essem, tamen potius silerem.
|
5
|
POMPEI SILONIS Excipitur meretricium osculis,
|
|
docetur blanditias et in omnem corporis motum con-
|
|
fingitur. Avertite aures petiturae sacerdotium,
|
|
dum reliqua narro. Nihil ad vos deferam dubium,
|
|
nihil audietis nisi quod vicinitas vidit. Tu sacer-
|
10
|
dos? Quid si tantum capta, quid si <tantum> prosti-
|
|
tuta, quid si tantum homicida, quid si tantum rea
|
|
fuisses?
|
|
ROMANI HISPONIS Numquid hoc negas, conluc-
|
6.1
|
tatam te tamen cum viro, quem in illa volutatione
|
|
necesse est prius super te fuisse? Aiebat leno
|
|
merito occisum militem, plus ausum quam in pro-
|
|
stitutam licebat. Exorasti populum: numquid et
|
5
|
lenonem? numquid et piratam illum, quem non
|
|
poteras occidere?
|
|
ARGENTARI 'Armatum' inquit 'occidi.' Quid
|
|
inermes? Gloriatur homicidio eius quem nescio
|
|
an sero occiderit.
|
10
|
CESTI PII narratio Ita domi custodita est ut rapi
|
7.1
|
posset; ita cara fuit suis ut rapta non redimeretur; ita
|
|
raptae pepercere piratae ut lenoni venderent; sic emit
|
|
leno ut prostitueret; sic venientes deprecata est ut ferro
|
|
opus esset. Coniectum in urnam nomen eius non exit
|
5
|
sed eiectum est; tempus erat nunc sortiri: urna pur-
|
|
gata est. Stetisti puella in lupanari: iam te ut
|
|
nemo violaverit, locus ipse violavit. Stetisti cum
|
|
meretricibus, stetisti sic ornata ut populo placere
|
|
posses, ea veste quam leno dederat; nomen tuum
|
10
|
pependit in fronte; pretia stupri accepisti, et manus,
|
|
quae dis datura erat sacra, capturas tulit; cum
|
|
deprecareris intrantis amplexus, ut alia omnia impe-
|
|
traris, osculum erogasti. Ancillae ex lupanaribus
|
|
sacerdoti non emuntur; coram sacerdote obscenis
|
15
|
homines abstinent. Non sine causa sacerdoti lictor
|
|
apparet: occurrenti meretricem summovet. Non
|
8.1
|
est credibile temperasse a libidine piratas omni crude-
|
|
litate efferatos, quibus omne fas nefasque lusus est,
|
|
simul terras et maria latrocinantes, quibus in aliena
|
|
impetus per arma est; iam ipsa fronte crudeles et
|
5
|
humano sanguine adsuetos, praeferentes ante se
|
|
vincula et catenas, gravia captis onera, a stupris
|
|
removere potuisti, quibus inter tot tanto maiora
|
|
scelera virginem stuprare innocentia est? Sed
|
|
lupanar excepit. Omnis sordida iniuriosaque turba
|
10
|
huc influit, nec quisquam eo ut iudicet venit. At
|
|
omnes favere fabulis tuis? at omnibus persuasum
|
|
est? nemo in tanta euntium redeuntiumque turba
|
|
inventus est qui fortunae tuae vellet inludere?
|
|
Ergo tu, cum tam innocens quam dicis vixeris, ista
|
15
|
passa es <et> credis deos esse? 'Nihil' inquit
|
|
'passa sum.' Hoc satis est nupturae, sacerdoti
|
|
parum. Ubi adhuc fuisti? discede, ignota es.
|
|
<Ubi adhuc non fuisti?> discede, nimium nota es.
|
|
P. ASPRENATIS Contradico non inimicitiis cuius-
|
9.1
|
quam inpulsus; quod enim odium, quae inimicitiae
|
|
<cum ea> cuiquam esse possunt quam nemo civium
|
|
suorum norat antequam prostitit? Movet me res-
|
|
pectus omnium virginum, de quibus gravis hodie fertur
|
5
|
sententia si in civitate nulla inveniri potest neque mere-
|
|
trice castior neque homicida purior. Piratae te invio-
|
|
latam servaverunt? a sacerdote se non abstinuisset
|
|
pirata, leno, mango. De sacerdotis pudicitia his
|
|
sponsoribus credendum est? Iacuisti in piratico
|
10
|
myoparone; contrectata es alicuius manu, alicuius
|
|
osculo, alicuius amplexu. An melius pirata servavit
|
|
quam pater? conversata es cruentis et humano
|
|
sanguine delibutis: inde est profecto quod potes
|
|
hominem occidere. Proclama ingenuam esse te;
|
10.1
|
quid expectas? cum in lupanar veneris, iam tibi omnia
|
|
templa praeclusa sunt. Conservarum osculis in-
|
|
quinatur, inter ebriorum convivarum iocos iactatur,
|
|
modo in puerilem, modo in muliebrem habitum com-
|
5
|
posita: istinc ne patri quidem redimenda est. Nulla
|
|
satis pudica est de qua quaeritur. Non legerem te
|
|
sacerdotem etiamsi sacerdoti servisses. Virginem
|
|
esse sacerdotem nostram cui credimus? meretrici,
|
|
lenoni, piratis: haec enim testium summa est. Casti-
|
10
|
gationem [ex] pontificis maximi meruerat sacerdos,
|
|
si te e lupanari redemisset. Convenit omnis libidin-
|
|
osorum turba et concurrit ad meretricem novam.
|
|
Illud certe fateberis, pudicitia tua precaria est; tot
|
|
intraverunt cellam tuam gladiatores, tot iuvenes,
|
15
|
tot ebrii: et omnes ante militem inermes? Ego
|
|
illam dico prostitisse: illa se dicit etiam mendicasse.
|
|
Pudicitiam sacerdotis meae etiam carnifici debeo.
|
|
IUNI GALLIONIS Ambitiosa lex est: ad sacerdo-
|
11.1
|
tium [non] nullas <nisi integrae> non sanctitatis
|
|
tantum sed felicitatis admittit; inquirit in maiores,
|
|
in corpus, in vitam: videris quemadmodum tam
|
|
morosae legi satis facias. Capta es a piratis, inter
|
5
|
servos, inter homicidas in illis myoparonis angustiis
|
|
spatiata es. Viderimus quid in te audere po-
|
|
tuerit feritas hostium, libido barbarorum, licentia
|
|
dominorum. Certum habeo, iudices, cum hanc
|
|
feritatem barbarorum audiatis, favetis illi, ut quam-
|
10
|
primum mutet servitutem <sacerdotio>. Sic istam
|
|
servaverunt piratae quamadmodum qui lenoni essent
|
|
vendituri, <sic istam servavit leno quemadmodum
|
|
qui esset coacturus> stare in illo ordine, ex eadem
|
|
vesci mensa, in eo loco vivere in quo etiamsi non
|
15
|
patiaris stuprum videas. Aliquis fortasse inventus est
|
12.1
|
quem hoc ipsum inritaret, quod rogabas. Ipse autem
|
|
leno pepercit? Ignoramus istos, quibus vel hoc in
|
|
eiusmodi quaestu praecipue placet, quod inlibatam
|
|
virginitatem decerpunt? Servavit te leno, quam
|
5
|
prostituturus erat in libidinem populi? Ita est? sic
|
|
leno <te>, tamquam nos, castam e castis? 'Omnes'
|
|
inquit 'exorabam.' Si quis dubitabat an meretrix esset
|
|
audiat quam blanda sit. Haesisti in conplexu, osculo
|
|
pacta es; ut felicissima fueris, pro pudicitia inpudice
|
10
|
rogasti. Quid faciam mulieri inter crimina sua
|
|
delitiscenti? Cum dico: 'vim passa es,' 'occidi'
|
|
inquit; cum dico: 'hominem occidisti,' 'inferebat'
|
|
inquit 'vim mihi.' Sacerdos nostra stuprum homi-
|
|
cidio, homicidium stupro defendit.
|
15
|
{⁴¹Divisio.}⁴¹ Latro in has quaestiones divisit: an
|
13.1
|
per legem fieri sacerdos non possit; etiamsi lex illi
|
|
non obstat, an sacerdotio indigna sit. An lege pro-
|
|
hibeatur, in haec duo divisit: an casta sit, an pura
|
|
sit. An casta sit, in haec divisit: utrum castitas
|
5
|
tantum ad virginitatem referatur an ad omnium
|
|
turpium et obscenarum rerum abstinentiam. Puta
|
|
enim virginem quidem esse te, sed contrectatam
|
|
osculis omnium; etiamsi citra stuprum, cum viris
|
|
tamen volutata es: es talis qualis videri potest cui
|
10
|
lex nocere vult matrem quoque incestam? Etiamsi
|
|
ad virginitatem tantum refertur castitas, an haec
|
|
virgo sit. Aiebat Apollodoreis quidem placere fixa
|
14.1
|
esse themata et tuta, sed hic non repugnare contro-
|
|
versiam huic suspicioni; non enim ponitur adhuc
|
|
virginem <esse>, et multa sunt propter quae cred-
|
|
ibile sit non esse. Illud adiciebat: denique etiamsi
|
5
|
non effecero ut credant iudices non esse virginem,
|
|
consequar tamen ut non putent dignam sacerdotio
|
|
de qua dubitari potest an virgo sit. An pura sit, in
|
|
haec divisit: an, etiamsi merito occidit hominem,
|
|
pura tamen non sit homicidio coinquinata; deinde:
|
10
|
an merito occiderit hominem innocentem uti corpore
|
|
prostituto volentem. Absoluta est: ostendit non
|
|
puram se esse sed tutam. An idonea sit, in tracta-
|
|
tiones quas quisque vult dividit: an idonea sit tam
|
|
infelix ut caperetur, ut veniret, ut lenoni potissimum,
|
15
|
ut prostitueretur, <ut> occidere hominem cogere-
|
|
tur, ut causam diceret.
|
|
Cestius etiam altius petit, et obiecit quod tam
|
15.1
|
vilis suis fuisset ut non redimeretur.
|
|
Silo Pompeius, dum praeceptum sequitur quo iube-
|
|
mur ut, quotiens possumus, de omnibus legis verbis
|
|
controversiam faciamus, illam quaestionem movit:
|
5
|
'casta e castis.' Lex, inquit, 'e castis' cum
|
|
dicit, hoc non tantum ad parentes refert sed ad
|
|
omnes quibus conversata est virgo; non enim adicit
|
|
'e castis parentibus,' sed 'e castis' cum dicit,
|
|
vult illos a quibus venit virgo castos esse. Intellego,
|
10
|
inquit, sub hoc verbo multa. 'Castis' cum dicit,
|
|
<intellego castis> penatibus: tu ex incestis venis;
|
|
intellego castis disciplinis: tu ex obscenissimis venis.
|
|
Quid enim didicisti? et quaecumque hoc loco dici
|
|
poterant. Idem et in illa parte fecit 'pura e puris.'
|
15
|
Hispo Romanius accusatoria usus pugnacitate ne-
|
16.1
|
gavit puram esse, non ad animum hoc referens sed
|
|
ad corpus: tractavit impuram esse quae osculum
|
|
impuris dederit, quae cibum cum impuris ceperit.
|
|
Albucius figura divisit controversiam; dixit enim:
|
5
|
putemus tres sacerdotium petere: unam quae capta est,
|
|
alteram quae prostitit, tertiam quae hominem occidit:
|
|
omnibus nego; et sic causam contra singulas egit.
|
|
Fuscus Arellius sic divisit: probabo indignam
|
|
sacerdotio primum etiamsi pudica sit; deinde quia
|
10
|
nescimus an pudica sit; novissime quia non sit
|
|
pudica.
|
|
Fuscus pro puella colorem hunc introduxit:
|
17.1
|
voluerunt di immortales in hac puella vires suas osten-
|
|
dere, ut appareret quam nulla vis humana divinae
|
|
resisteret maiestati: putaverunt posse miraculo
|
|
esse in captiva libertatem, in prostituta pudicitiam, in
|
5
|
accusata innocentiam.
|
|
Latro dixit: aliqua capta felicior fuit, nulla fortior.
|
|
Marullus cum descripsisset dignationem puellae
|
|
magnam fuisse, altius quiddam superbiusque vultu
|
|
ipso praeferente, hanc adiecit sententiam quam
|
10
|
solebat mirari Latro, immo, ut ipse aiebat, exosculari:
|
|
narrate sane omnes tamquam ad prostitutam venisse,
|
|
dum tamquam a sacerdote discesserint.
|
|
Albucius dixit: Nescio quis feri et violenti animi
|
18.1
|
venit, ipsis credo dis illum impellentibus ut futurae
|
|
sacerdotis non violaret castitatem <sed> ostenderet.
|
|
Praedixit illi abstineret a sacro corpore manum:
|
|
'non est quod audeas laedere pudicitiam quam
|
5
|
homines servant, dii expectant'; [cruenti] et in
|
|
perniciem ruenti suam 'en' inquit 'arma, quae
|
|
nescis <te> tenere pro pudicitia,' et raptum
|
|
gladium in pectus piratae sui torsit. Hoc factum
|
|
eius ne lateret eisdem dis immortalibus fuit curae:
|
10
|
accusator inventus est qui pudicitiae eius in foro
|
|
testimonium redderet. Nemo credebat occisum
|
|
virum a femina, iuvenem a puella, armatum ab
|
|
inermi: maior res videbatur quam ut posset credi
|
|
sine deorum immortalium adiutorio gesta.
|
15
|
Cestius timuit se in narrationem demittere; sic
|
19.1
|
illam transcucurrit: haec dixit in sacerdote futura
|
|
maxime debere aestimari: pudicitiam, innocentiam,
|
|
felicitatem. Quam pudica sit, miles ostendit; quam in-
|
|
nocens, iudex; quam felix, reditus. Etiam habemus
|
5
|
quandam praerogationem sacerdoti ab ipso numine
|
|
datam, licet isti obiciant fuisse illam captivam, lenoni
|
|
postea servisse, causam novissime dixisse: inter tot
|
|
pericula non servassent illam dii nisi sibi.
|
|
Argentarius illud in narratione dixit: accusator
|
10
|
in hoc maxime premebat ream: aiebat occisum esse
|
|
intra verba, antequam vim adferret.
|
|
Silo Pompeius hac figura narravit: eam vobis sacer-
|
20.1
|
dotem promitto quam incestam nulla facere possit
|
|
fortuna. Potest aliquam servitus cogere: servit et
|
|
barbaris et piratis, inviolata apud illos mansit.
|
|
Potest aliquam corrumpere prolapsi in vitia saeculi
|
5
|
prava consuetudo (etiam matronarum multum in
|
|
libidine magisterium): pudica permanebit. Licet
|
|
illam ponatis in lupanari: et per hoc illi intactam
|
|
pudicitiam efferre contigit. Fuit in loco turpi,
|
|
probroso; leno illam prostituit, populus adoravit:
|
10
|
nemo non plus ad servandam pudicitiam contulit
|
|
quam quod ad violandam attulerat. Multum potest ad
|
|
rectum quoque pudici animi propositum hostis
|
|
<cum> gladio: non succumbet, immo, si opus fuerit,
|
|
pudicitiam vindicabit. Incredibilem videor in puella
|
15
|
rem promittere? iam praestitit: adulescentem
|
|
misericordis populi beneficium polluere temptantem
|
|
gladio reppulit. Fuit qui illam accusaret caedis:
|
|
absoluta est. Ne qua posset esse vobis dubitatio
|
|
quae ventura ad sacerdotium erat an pura esset, an
|
20
|
integra: iam iudicatum est.
|
|
Triarius dixit: negabat se puella fecisse; negabat
|
21.1
|
illum suis cecidisse manibus: Altior, inquit, humana
|
|
visa est circa me species eminere et puellares lacertos
|
|
supra virile robur attollere. Quicumque estis, dii
|
|
immortales, qui pudicitiam ex illo infami loco cum
|
5
|
miraculo voluistis emergere, non ingratae puellae
|
|
opem tulistis: vobis pudicitiam dedicat quibus debet.
|
|
Alterius partis color nihil habet difficultatis: ad-
|
|
paret <ex sententiis> quas praeposui. Dicendum
|
|
est in puellam vehementer, non sordide nec obscene.
|
10
|
Sordide, ut Bassus Iulius, qui dixit: 'extra portam
|
|
hanc virginem' et: 'ostende istam aeruginosam
|
|
manum,' <vel> Vibius Rufus, qui dixit: 'redolet
|
|
adhuc fuliginem fornicis.' Obscene, quemadmodum
|
|
Murredius rhetor, qui dixit: 'unde scimus an cum
|
15
|
venientibus pro virginitate alio libidinis genere
|
|
deciderit?' Hoc genus sensus memini quendam
|
22.1
|
praetorium dicere, cum declamaret controversiam de
|
|
illa quae egit cum viro malae tractationis quod virgo
|
|
esset et damnavit: postea petit sacerdotium. No-
|
|
vimus, inquit, istam maritorum abstinentiam qui,
|
5
|
etiamsi primam virginibus timidis remisere noctem,
|
|
vicinis tamen locis ludunt. Audiebat illum Scaurus,
|
|
non tantum disertissimus homo sed venustissimus,
|
|
qui nullius umquam inpunitam stultitiam transire
|
|
passus est; statim Ovidianum illud: 'inepta loci,'
|
10
|
et ille excidit nec ultra dixit. Hoc autem vitium
|
|
aiebat Scaurus a Graecis declamatoribus tractum,
|
|
qui nihil non et permiserint sibi et inpetraverint.
|
|
Hybreas, inquit, cum diceret controversiam de illo
|
23.1
|
qui tribadas deprehendit et occidit, describere coepit
|
|
mariti adfectum, in quo non deberet exigi inhonesta
|
|
inquisitio: ἐγὼ δ’ ἐσκόπησα πρότερον τὸν ἄνδρα,
|
|
<εἰ> ἐγγεγένηταί τις ἢ προσέρραπται.
|
5
|
Grandaus, Asianus aeque declamator, cum diceret
|
|
in eadem controversia: 'non ideo occidi adulteros
|
|
[non] paterentur,' dixit: εἰ δὲ φηλάρρενα μοιχὸν
|
|
ἔλαβον.
|
|
In hac controversia de sacerdote non minus obscene
|
10
|
dixit Murredius: fortasse dum repellit libidinem,
|
|
manibus excepit. Longe recedendum est ab omni obs-
|
|
cenitate et verborum et sensuum: quaedam satius est
|
|
causae detrimento tacere quam verecundiae dicere.
|
|
Vibius Rufus videbatur cotidianis verbis usus non
|
15
|
male dixisse: ista sacerdos quantum mihi abstulit!
|
|