Mater Caeca Filium Retinens
Liberi parentes alant aut vinciantur. 7.4.pr.1
  Quidam, cum haberet uxorem et ex ea filium,
peregre profectus est. A piratis captus scripsit
de redemptione epistulas uxori et filio. Uxor
flendo oculos perdidit. Filium euntem ad re- 5
demptionem patris alumenta poscit; non reman-
entem alligari volt.
  CESTI PII Non est quod mulieris adfectum lege 1.1
aestimetis qua minatur; omnia facit ne filius alligetur.
Navigaturus reliquit uxori filium; nec adhuc caeca erat.
  ALBUCI SILI †Deduxite filium†; itaque tene,
complectere. Audeo dicere, hoc par ne piratae 5
quidem dividerent. Si vellet filium alligari, pateretur
ire quo properat. Ergo tu, adulescens, matri tuae
ne decem mensum quidem alumenta reddes? Si
pascere non vis matrem, expecta saltem ut efferas.
  TRIARI Legem attulit qua catenas minatur, 10
causam qua timet.
  MARCELLI AESERNINI Si perseveras, me quoque
ad piratas trahe: impetrabo ab illis alimenta; et
virum meum pascunt.
  FULVI SPARSI Mater, si non pascitur, peritura 15
est; pater, etiamsi non redimitur, tamen pascitur.
  IULI BASSI Patri tuo supersunt et oculi et alu-
menta.
  Altera pars. CESTI PII Matrem meam imitari 2.1
volo: amare me meos docuit. Unius vinculis duos
alligat. Si matris exemplo pius esse voluero, etiam
oculos patri debeo.
  ARELLI FUSCI patris Desertorem tuum apud 5
patrem invenies.
  VARI GEMINI Qualis fortuna est! cui victo, mater,
catenas denuntias, victori ad piratas eundum est. Omnia
licet patri praestem, meliorem tamen habuit uxorem.
Quam multi me putant, quia nolo ad patrem redi- 10
mendum ire, nunc cum matre conludere!
  FULVI SPARSI Matri nihil timeo si eam apud vos
relinquo: patri quid non timeo si eum apud piratas
relinquo?
  BUTEONIS Oculos certe eruam mihi ne plus marito 15
praestiterit uxor.
  Latro hanc controversiam quasi tota offici esset 3.1
declamavit; nullas quaestiones iuris inseruit, sed
comparavit inter se incommoda patris et matris et
tamquam thesim dixit: utrum ad redimendum potius
captum patrem ire filius deberet an ad alendam cae- 5
cam matrem subsistere; et sic eam divisit ut diceret:
hoc quod pater desiderat <inutile est matri; hoc
quod mater desiderat> utile est patri. Novissime
tractavit ne patrem quidem velle; utique, si sciat
matrem in hac esse fortuna, non passurum. 10
  Buteo fatuam quaestionem moverat primam: an
lex quae de alendis parentibus lata esset ad patres
tantum pertineret. Illis omnia privilegia data et
ipsam poenam non alentium signum esse non mulie-
bris potestatis. Res est ineptior quam ut coarguenda 15
sit; itaque transeo; illud unum quod dicebat Pollio
Asinius referam: numquam debere temptari in causa
verecunda inprobam quaestionem.
  Hispo Romanius illam movit quaestionem: an lex 4.1
de alendis parentibus non pertineret ad matres vivis
patribus. Filius, inquit, familiae nulli poterit servire
nisi patri; omni alia servitute liber est. Puta enim
te alumenta petere ab eo quem pater mittat peregre, 5
quem navigare iubeat: primae partes sunt patris,
secundae matris. Albucius non iuris illam fecit quaes-
tionem sed aequitatis, ita tamen ut et iuris adiun-
geret [et]: matris prius esse <quam> patris offi-
cium. 10
  Silo Pompeius illam fecit quaestionem: an, quo-
tiens duobus communio esset, potestas eius tota fieret
qui praesens esset. Puta, inquit, servum te esse
communem: huic domino servies qui praesens est.
Puta fundum esse communem: is fructus percipiet 15
qui praesens est. Illam quaestionem huic duram
subiecit: an nunc pater nullum ius in filium habeat.
Quomodo, inquit, iura civis non habet qui liberi homi-
nis non habet, <ita qui civis non habet nec> patris
habet; ille nullam in te potestatem habet, mater in 20
totius legis possessione est; iam non commune illi
ius in te sed proprium est.
  Varius Geminus sic divisit: an non semper filius 5.1
cogi possit ut matrem alat; deinde: an nunc cogen-
dus non sit. Non semper, inquit, filius cogitur.
Transeo illos qui non possunt, aegros et inutiles;
aliquis ad propellendum hostem proficiscitur, in 5
cuius unius militia posita est salus publica: hunc
retinebit mater? Puta legatum de summa rei
publicae, puta <de> foedere: huic <manus>
mater iniciet? <Et> per partes comparando utrum-
que officium, Ille, inquit, peregre est, tu domi; ille 10
captus, tu libera; ille inter piratas, tu inter civis; ille
alligatus, tu soluta es. At tu caeca es: ille hoc in-
felicior quod videt; quid enim videt? <notas> capti-
vitatis suae et caedes et volnera et cruces eorum qui non
redimuntur. At periculosum est. Quam multi nihil 15
pro patribus periculosum putarunt!
  In epilogis vehemens fuit Apollonius Graecus;
<At periculosum est.> Nihil non; et domi manere
et flere.
  Latro dixit pro matre summisse et leniter agendum. 6.1
Non enim, inquit, vindictam sed misericordiam quaerit,
et cum eo adulescente consistit in quo ita exigit pieta-
tem ut impediat. Aiebat itaque verbis quoque horridio-
ribus abstinendum quotiens talis materia incidisset; 5
ipsam orationem ad habitum eius quem movere
volumus adfectus molliendam. In epilogis nos de
industria vocem quoque infringere et vultum deicere
et dare operam ne dissimilis orationi sit orator;
conpositionem quoque illis mitiorem convenire. 10
  Calvus, qui diu cum Cicerone iniquissimam litem de
principatu eloquentiae habuit, usque eo violentus actor
et concitatus fuit ut in media eius actione surgeret
Vatinius reus et exclamaret: rogo vos, iudices: num,
si iste disertus est, ideo me damnari oportet? Idem 7.1
postea, cum videret a clientibus Catonis, rei sui,
Pollionem Asinium circumventum in foro caedi,
inponi se supra cippum iussit—erat enim parvolus
statura, propter quod etiam Catullus in hendecasyl- 5
labis vocat illum 'salaputium disertum'—et iuravit,
si quam iniuriam Cato Pollioni Asinio accusatori suo
fecisset, se in eum iuraturum calumniam; nec um-
quam postea Pollio a Catone advocatisque eius aut
re aut verbo violatus est. Solebat praeterea ex- 10
cedere subsellia sua et inpetu latus usque in adver-
sariorum partem transcurrere. Et carmina quoque
eius, quamvis iocosa sint, plena sunt ingentis animi.
Dicit de Pompeio:
    digito caput uno 15
    scalpit. quid credas hunc sibi velle? virum.
Conpositio quoque eius in actionibus ad exemplum 8.1
Demosthenis viget: nihil in illa placidum, nihil lene
est, omnia excitata et fluctuantia. Hic tamen in
epilogo, quem pro Messio tunc tertio causam dicente
habuit, non tantum leniter componit sed <sum- 5
misse>, cum dicit: 'credite mihi, non est turpe
misereri,' et omnia in illo epilogo fere non tantum
emollitae conpositionis sunt sed infractae.
  In hac controversia Publilianam sententiam dedit
Festus quidam rhetor, staturae pusillae, in quem 10
Euctemon, homo venustissimi ingeni, Graece dixit:
antequam te viderem, nesciebam rhetoras victoriatos
esse. Fuit autem Festi sententia: 'Captus est,
inquit, pater.' Si te capti movent, et haec capta est.
Et quasi non intellexissemus, ait: nescitis dici 'captos 15
luminibus'? Et illud dixit: mitte istam epistulam 9.1
infructuosam. Odisse illam debes: haec est quae
matrem tuam excaecavit. Et illam falsissimam in
quam multi inciderunt: propter hoc ipsum, inquit,
magis flebilis est quod non potest flere; et iterum: 5
lacrimae, inquit, matri desunt, causae supersunt;
tamquam caeci flere non soleant.
  Memini Crispum quendam, anticum rhetorem, in
illa controversia viri fortis, qui tertium filium retinet
cum alter filius in tyrannicidio perdidisset oculos, 10
alter in acie manus: Exsurgite nunc, viva cadavera,
rogate pro patre. Sed quid ego meos derideo?
alter quos roget non videt, alter quibus roget non
habet.
  Multis conpositio belle sonantis sententiae im- 10.1
posuit; itaque memini Latronem Porcium, ut expro-
braret hanc audiendi scholasticis neglegentiam,
maxime quia Triarius conpositione verborum belle
cadentium multos scholasticos delectabat, omnes 5
decipiebat, in quadam controversia, cum magna
phrasi flueret et concitata, sic locum clusisse:
inter sepulchra monumenta sunt; et cum scholastici
maximo clamore laudarent, invectus est in eos, ut
debuit, et hoc effecit ut in relicum etiam quae bene 10
dicta erant tardius laudarent, dum insidias verentur.
  Glycon dixit: παράθει, μῆτερ, ἐπιλαβοῦ τέκνου·
ταλαίπωρε, οὐδὲ βλέπεις, ἂν κρατήσῃς. εἴ μέ, φησιν,
οὐ τρέφεις ἐπίμεινον ἵνα θάψῃς.
  Hybreas in hac controversia dixit: τέκνον, κἄν με 15
φεύγῃς, καταλήψομαί σε ἐπαιτοῦσα. Hoc qui-
busdam corruptum videbatur, Romanius tamen . . .