'Sed tu quoque' inquit 'uirtutem non ob aliud colis quam
|
7.9.1.1
|
quia aliquam ex illa speras uoluptatem.' Primum non, si
|
|
uoluptatem praestatura uirtus est, ideo propter hanc
|
|
petitur; non enim hanc praestat, sed et hanc, nec huic
|
|
laborat, sed labor eius, quamuis aliud petat, hoc quoque
|
5
|
adsequetur. Sicut in aruo quod segeti proscissum est aliqui
|
2.1
|
flores internascuntur, non tamen huic herbulae, quamuis
|
|
delectet oculos, tantum operis insumptum est—aliud fuit
|
|
serenti propositum, hoc superuenit—sic uoluptas non est
|
|
merces nec causa uirtutis sed accessio, nec quia delectat
|
5
|
placet, sed, si placet, et delectat. Summum bonum in
|
3.1
|
ipso iudicio est et habitu optimae mentis, quae cum suum
|
|
inpleuit et finibus se suis cinxit, consummatum est sum-
|
|
mum bonum nec quicquam amplius desiderat; nihil enim
|
|
extra totum est, non magis quam ultra finem. Itaque erras
|
4.1
|
cum interrogas quid sit illud propter quod uirtutem petam;
|
|
quaeris enim aliquid supra summum. Interrogas quid
|
|
petam ex uirtute? ipsam. Nihil enim habet melius [enim],
|
|
ipsa pretium sui. An hoc parum magnum est? Cum tibi
|
5
|
dicam 'summum bonum est infragilis animi rigor et pro-
|
|
uidentia et sublimitas et sanitas et libertas et concordia et
|
|
decor', aliquid etiamnunc exigis maius ad quod ista
|
|
referantur? Quid mihi uoluptatem nominas? hominis
|
|
bonum quaero, non uentris, qui pecudibus ac beluis laxior
|
10
|
est.
|
|
'Dissimulas' inquit 'quid a me dicatur; ego enim nego
|
10.1.1
|
quemquam posse iucunde uiuere nisi simul et honeste
|
|
uiuit, quod non potest mutis contingere animalibus nec
|
|
bonum suum cibo metientibus. Clare, inquam, ac palam
|
|
testor hanc uitam quam ego iucundam uoco non nisi
|
5
|
adiecta uirtute contingere.' Atqui quis ignorat plenissimos
|
2.1
|
esse uoluptatibus uestris stultissimos quosque et nequi-
|
|
tiam abundare iucundis animumque ipsum genera uolu-
|
|
ptatis praua et multa suggerere?—in primis insolentiam
|
|
et nimiam aestimationem sui tumoremque elatum super
|
5
|
ceteros et amorem rerum suarum caecum et inprouidum
|
|
et ex minimis ac puerilibus causis exultationem, iam dica-
|
|
citatem ac superbiam contumeliis gaudentem, desidiam
|
|
dissolutionemque segnis animi, deliciis fluentis, indormien-
|
|
tis sibi. Haec omnia uirtus discutit et aurem peruellit et
|
3.1
|
uoluptates aestimat antequam admittat nec quas probauit
|
|
magni pendit †utique enim† admittit nec usu earum sed
|
|
temperantia laeta est. Temperantia autem, cum uoluptates
|
|
minuat, summi boni iniuria est. Tu uoluptatem comple-
|
5
|
cteris, ego compesco; tu uoluptate frueris, ego utor; tu
|
|
illam summum bonum putas, ego nec bonum; tu omnia
|
|
uoluptatis causa facis, ego nihil.
|
|