Nuper cum incidisset mentio M. Catonis, indigne ferebas, 2.1.3.1
sicut es iniquitatis inpatiens, quod Catonem aetas sua
parum intellexisset, quod supra Pompeios et Caesares
surgentem infra Vatinios posuisset, et tibi indignum uide-
batur quod illi dissuasuro legem toga in foro esset erepta 5
quodque a rostris usque ad arcum Fabianum per sedi-
tiosae factionis manus traditus uoces inprobas et sputa et
omnis alias insanae multitudinis contumelias pertulisset.
Tum ego respondi habere te quod rei publicae nomine 2.1.1
mouereris, quam hinc P. Clodius, hinc Vatinius ac pessimus
quisque uenundabat et caeca cupiditate correpti non in-
tellegebant se dum uendunt et uenire: pro ipso quidem
Catone securum te esse iussi; nullam enim sapientem nec 5
iniuriam accipere nec contumeliam posse, Catonem autem
certius exemplar sapientis uiri nobis deos inmortalis dedisse
quam Vlixem et Herculem prioribus saeculis. Hos enim
Stoici nostri sapientes pronuntiauerunt, inuictos laboribus
et contemptores uoluptatis et uictores omnium terrorum. 10
Cato non cum feris manus contulit, quas consectari 2.1
uenatoris agrestisque est, nec monstra igne ac ferro per-
secutus est, nec in ea tempora incidit quibus credi posset
caelum umeris unius inniti: excussa iam antiqua credulitate
et saeculo ad summam perducto sollertiam cum ambitu 5
congressus, multiformi malo, et cum potentiae inmensa
cupiditate, quam totus orbis in tres diuisus satiare non
poterat, aduersus uitia ciuitatis degenerantis et pessum
sua mole sidentis stetit solus et cadentem rem publicam,
quantum modo una retrahi manu poterat, tenuit, donec 10
abstractus comitem se diu sustentatae ruinae dedit simulque
extincta sunt quae nefas erat diuidi; neque enim Cato post
libertatem uixit nec libertas post Catonem. Huic tu putas 3.1
iniuriam fieri potuisse a populo quod aut praeturam illi
detraxit aut togam, quod sacrum illud caput purgamentis
oris adspersit? Tutus est sapiens nec ulla adfici aut iniuria
aut contumelia potest. 5