'Quid ergo inter me stultum et te sapientem interest, si
|
7.26.1.1
|
uterque habere uolumus?' Plurimum: diuitiae enim apud
|
|
sapientem uirum in seruitute sunt, apud stultum in impe-
|
|
rio; sapiens diuitiis nihil permittit, uobis diuitiae omnia;
|
|
uos, tamquam aliquis uobis aeternam possessionem earum
|
5
|
promiserit, adsuescitis illis et cohaeretis, sapiens tunc
|
|
maxime paupertatem meditatur cum in mediis diuitiis
|
|
constitit. Numquam imperator ita paci credit ut non se
|
2.1
|
praeparet bello quod, etiam si non geritur, indictum est:
|
|
uos domus formonsa, tamquam nec ardere nec ruere possit,
|
|
insolentes, uos opes, tamquam periculum omne transcen-
|
|
derint maioresque sint uobis quam quibus consumendis
|
5
|
satis uirium habeat fortuna, obstupefaciunt. Otiosi diuitiis
|
3.1
|
luditis nec prouidetis illarum periculum, sicut barbari
|
|
plerumque inclusi et ignari machinarum segnes laborem
|
|
obsidentium spectant nec quo illa pertineant quae ex
|
|
longinquo struuntur intellegunt. Idem uobis euenit:
|
5
|
marcetis in uestris rebus nec cogitatis quot casus undique
|
|
immineant iam iamque pretiosa spolia laturi. Sapientis
|
|
quisquis abstulerit diuitias, omnia illi sua relinquet; uiuit
|
|
enim praesentibus laetus, futuri securus.
|
|
'Nihil magis' inquit ille Socrates aut aliquis alius cui
|
4.1
|
idem <adfectus> aduersus humana atque eadem potestas
|
|
est 'persuasi mihi quam ne ad opiniones uestras actum
|
|
uitae meae flecterem. Solita conferte undique uerba: non
|
|
conuiciari uos putabo sed uagire uelut infantes miserrimos.'
|
5
|
Haec dicet ille cui sapientia contigit, quem animus uitiorum
|
5.1
|
immunis increpare alios, non quia odit, sed in remedium
|
|
iubet. Adiciet his illa: 'existimatio me uestra non meo
|
|
nomine sed uestro mouet, quia †clamitatis† odisse et
|
|
lacessere uirtutem bonae spei eiuratio est. Nullam mihi
|
5
|
iniuriam facitis, sed ne dis quidem hi qui aras euertunt. Sed
|
|
malum propositum apparet malumque consilium etiam
|
|
ibi ubi nocere non potuit. Sic uestras halucinationes fero
|
6.1
|
quemadmodum Iuppiter optimus maximus ineptias poeta-
|
|
rum, quorum alius illi alas inposuit, alius cornua, alius
|
|
adulterum illum induxit et abnoctantem, alius saeuum
|
|
in deos, alius iniquum in homines, alius raptorem in-
|
5
|
genuorum et cognatorum quidem, alius parricidam et
|
|
regni alieni paternique expugnatorem: quibus nihil aliud
|
|
actum est quam ut pudor hominibus peccandi demeretur,
|
|
si tales deos credidissent. Sed quamquam ista me nihil
|
7.1
|
laedant, uestra tamen uos moneo causa: suspicite uirtutem,
|
|
credite iis qui illam diu secuti magnum quiddam ipsos
|
|
et quod in dies maius appareat sequi clamant, et ipsam
|
|
ut deos ac professores eius ut antistites colite et, quotiens
|
5
|
mentio sacrarum litterarum interuenerit, fauete linguis.
|
|
Hoc uerbum non, ut plerique existimant, a fauore trahitur,
|
|
sed imperat silentium ut rite peragi possit sacrum nulla
|
|
uoce mala obstrepente; quod multo magis necessarium est
|
|
imperari uobis, ut quotiens aliquid ex illo proferetur ora-
|
10
|
culo, intenti et compressa uoce audiatis. Cum sistrum ali-
|
8.1
|
quis concutiens ex imperio mentitur, cum aliquis secandi
|
|
lacertos suos artifex brachia atque umeros suspensa manu
|
|
cruentat, cum aliqua genibus per uiam repens ululat lau-
|
|
rumque linteatus senex et medio lucernam die praeferens
|
5
|
conclamat iratum aliquem deorum, concurritis et auditis
|
|
ac diuinum esse eum, inuicem mutuum alentes stuporem,
|
|
adfirmatis.'
|
|