Duae maxime et in hac re dissident sectae, Epicureorum 8.3.2.1
et Stoicorum, sed utraque ad otium diuersa uia mittit.
Epicurus ait: 'non accedet ad rem publicam sapiens, nisi
si quid interuenerit'; Zenon ait: 'accedet ad rem publicam,
nisi si quid inpedierit.' Alter otium ex proposito petit, alter 3.1
ex causa; causa autem illa late patet. Si res publica cor-
ruptior est quam <ut> adiuuari possit, si occupata est malis,
non nitetur sapiens in superuacuum nec se nihil profuturus
inpendet; si parum habebit auctoritatis aut uirium nec 5
illum erit admissura res publica, si ualetudo illum inpediet,
quomodo nauem quassam non deduceret in mare, quo-
modo nomen in militiam non daret debilis, sic ad iter
quod inhabile sciet non accedet. Potest ergo et ille cui omnia 4.1
adhuc in integro sunt, antequam ullas experiatur tempe-
states, in tuto subsistere et protinus commendare se bonis
artibus et inlibatum otium exigere, uirtutium cultor, quae
exerceri etiam quietissimis possunt. Hoc nempe ab homine 5.1
exigitur, ut prosit hominibus, si fieri potest, multis, si minus,
paucis, si minus, proximis, si minus, sibi. Nam cum se
utilem ceteris efficit, commune agit negotium. Quomodo
qui se deteriorem facit non sibi tantummodo nocet sed etiam 5
omnibus eis quibus melior factus prodesse potuisset, sic
quisquis bene de se meretur hoc ipso aliis prodest quod illis
profuturum parat.
  Duas res publicas animo complectamur, alteram magnam 4.1.1
et uere publicam qua di atque homines continentur, in
qua non ad hunc angulum respicimus aut ad illum sed
terminos ciuitatis nostrae cum sole metimur, alteram cui nos
adscripsit condicio nascendi; haec aut Atheniensium erit 5
aut Carthaginiensium aut alterius alicuius urbis quae non
ad omnis pertineat homines sed ad certos. Quidam eodem
tempore utrique rei publicae dant operam, maiori minori-
que, quidam tantum minori, quidam tantum maiori. Huic 2.1
maiori rei publicae et in otio deseruire possumus, immo uero
nescio an in otio melius, ut quaeramus quid sit uirtus, una
pluresne sint, natura an ars bonos uiros faciat; unum sit hoc
quod maria terrasque et mari ac terris inserta complecti- 5
tur, an multa eiusmodi corpora deus sparserit; continua sit
omnis et plena materia ex qua cuncta gignuntur, an diducta
et solidis inane permixtum; quae sit dei sedes, opus suum
spectet an tractet, utrumne extrinsecus illi circumfusus sit
an toti inditus; inmortalis sit mundus an inter caduca et ad 10
tempus nata numerandus. Haec qui contemplatur, quid deo
praestat? ne tanta eius opera sine teste sint.