Solemus dicere summum bonum esse secundum naturam
|
8.5.1.1
|
uiuere: natura nos ad utrumque genuit, et contemplationi
|
|
rerum et actioni. Nunc id probemus quod prius diximus.
|
|
Quid porro? hoc non erit probatum, si se unusquisque
|
|
consuluerit quantam cupidinem habeat ignota noscendi,
|
5
|
quam ad omnis fabulas excitetur? Nauigant quidam et
|
2.1
|
labores peregrinationis longissimae una mercede perpeti-
|
|
untur cognoscendi aliquid abditum remotumque. Haec res
|
|
ad spectacula populos contrahit, haec cogit praeclusa rimari,
|
|
secretiora exquirere, antiquitates euoluere, mores barbara-
|
5
|
rum audire gentium. Curiosum nobis natura ingenium dedit
|
3.1
|
et artis sibi ac pulchritudinis suae conscia spectatores nos
|
|
tantis rerum spectaculis genuit, perditura fructum sui, si
|
|
tam magna, tam clara, tam subtiliter ducta, tam nitida et
|
|
non uno genere formosa solitudini ostenderet. Vt scias illam
|
4.1
|
spectari uoluisse, non tantum aspici, uide quem nobis locum
|
|
dederit: in media nos sui parte constituit et circumspectum
|
|
omnium nobis dedit; nec erexit tantummodo hominem, sed
|
|
etiam habilem contemplationis factura, ut ab ortu sidera in
|
5
|
occasum labentia prosequi posset et uultum suum circum-
|
|
ferre cum toto, sublime fecit illi caput et collo flexili in-
|
|
posuit; deinde sena per diem, sena per noctem signa
|
|
producens nullam non partem sui explicuit, ut per haec
|
|
quae optulerat oculis eius cupiditatem faceret etiam cetero-
|
10
|
rum. Nec enim omnia nec tanta uisimus quanta sunt, sed
|
5.1
|
acies nostra aperit sibi inuestigandi uiam et fundamenta
|
|
uero iacit, ut inquisitio transeat ex apertis in obscura et
|
|
aliquid ipso mundo inueniat antiquius: unde ista sidera
|
|
exierint; quis fuerit uniuersi status, antequam singula in
|
5
|
partes discederent; quae ratio mersa et confusa diduxerit;
|
|
quis loca rebus adsignauerit, suapte natura grauia descen-
|
|
derint, euolauerint leuia, an praeter nisum pondusque cor-
|
|
porum altior aliqua uis legem singulis dixerit; an illud
|
|
uerum sit quo maxime probatur homines diuini esse spiritus,
|
10
|
partem ac ueluti scintillas quasdam astrorum in terram
|
|
desiluisse atque alieno loco haesisse. Cogitatio nostra caeli
|
6.1
|
munimenta perrumpit nec contenta est id quod ostenditur
|
|
scire: 'illud' inquit 'scrutor quod ultra mundum iacet,
|
|
utrumne profunda uastitas sit an et hoc ipsum terminis suis
|
|
cludatur; qualis sit habitus exclusis, informia et confusa
|
5
|
sint, [an] in omnem partem tantundem loci optinentia, an
|
|
et illa in aliquem cultum discripta sint; huic cohaereant
|
|
mundo, an longe ab hoc secesserint et hic in uacuo uolutetur;
|
|
indiuidua sint per quae struitur omne quod natum futurum-
|
|
que est, an continua eorum materia sit et per totum muta-
|
10
|
bilis; utrum contraria inter se elementa sint, an non pugnent
|
|
sed per diuersa conspirent.' Ad haec quaerenda natus,
|
7.1
|
aestima quam non multum acceperit temporis, etiam si
|
|
illud totum sibi uindicat. Qui licet nihil facilitate eripi,
|
|
nihil neglegentia patiatur excidere, licet horas suas auaris-
|
|
sime seruet et usque in ultimum aetatis humanae terminum
|
5
|
procedat nec quicquam illi ex eo quod natura constituit
|
|
fortuna concutiat, tamen homo ad inmortalium cogni-
|
|
tionem nimis mortalis est. Ergo secundum naturam uiuo si
|
8.1
|
totum me illi dedi, si illius admirator cultorque sum. Natura
|
|
autem utrumque facere me uoluit, et agere et contempla-
|
|
tioni uacare: utrumque facio, quoniam ne contemplatio
|
|
quidem sine actione est.
|
5
|