Praeterea tria genera sunt uitae, inter quae quod sit 8.7.1.1
optimum quaeri solet: unum uoluptati uacat, alterum con-
templationi, tertium actioni. Primum deposita contentione
depositoque odio quod inplacabile diuersa sequentibus in-
diximus, uideamus ut haec omnia ad idem sub alio atque 5
alio titulo perueniant: nec ille qui uoluptatem probat sine
contemplatione est, nec ille qui contemplationi inseruit
sine uoluptate est, nec ille cuius uita actionibus destinata
est sine contemplatione est. 'Plurimum' inquis 'discriminis 2.1
est utrum aliqua res propositum sit an propositi alterius
accessio.' Sit sane grande discrimen, tamen alterum sine
altero non est: nec ille sine actione contemplatur, nec hic
sine contemplatione agit, nec ille tertius, de quo male 5
existimare consensimus, uoluptatem inertem probat sed eam
quam ratione efficit firmam sibi; ita et haec ipsa uoluptaria
secta in actu est. Quidni in actu sit, cum ipse dicat Epicurus 3.1
aliquando se recessurum a uoluptate, dolorem etiam adpeti-
turum, si aut uoluptati imminebit paenitentia aut dolor
minor pro grauiore sumetur? Quo pertinet haec dicere? ut 4.1
appareat contemplationem placere omnibus; alii petunt
illam, nobis haec statio, non portus est.
  Adice nunc [huc] quod e lege Chrysippi uiuere otioso 8.1.1
licet: non dico ut otium patiatur, sed ut eligat. Negant
nostri sapientem ad quamlibet rem publicam accessurum;
quid autem interest quomodo sapiens ad otium ueniat,
utrum quia res publica illi deest an quia ipse rei publicae, si 5
omnibus defutura res publica est? Semper autem deerit
fastidiose quaerentibus. Interrogo ad quam rem publicam 2.1
sapiens sit accessurus. Ad Atheniensium, in qua Socrates
damnatur, Aristoteles ne damnetur fugit? in qua opprimit
inuidia uirtutes? Negabis mihi accessurum ad hanc rem
publicam sapientem. Ad Carthaginiensium ergo rem publi- 5
cam sapiens accedet, in qua adsidua seditio et optimo cuique
infesta libertas est, summa aequi ac boni uilitas, aduersus
hostes inhumana crudelitas, etiam aduersus suos hostilis?
Et hanc fugiet. Si percensere singulas uoluero, nullam in- 3.1
ueniam quae sapientem aut quam sapiens pati possit.
Quodsi non inuenitur illa res publica quam nobis fingimus,
incipit omnibus esse otium necessarium, quia quod unum
praeferri poterat otio nusquam est. Si quis dicit optimum 4.1
esse nauigare, deinde negat nauigandum in eo mari in quo
naufragia fieri soleant et frequenter subitae tempestates sint
quae rectorem in contrarium rapiant, puto hic me uetat
nauem soluere, quamquam laudet nauigationem. * * * 5