Ne singula diutius persequar, in omnibus rebus haec me 9.1.15.1
sequitur bonae mentis infirmitas. †Cui† ne paulatim
defluam uereor, aut, quod est sollicitius, ne semper casuro
similis pendeam et plus fortasse sit quam quod ipse peruideo;
familiariter enim domestica aspicimus et semper iudicio 5
fauor officit. Puto multos potuisse ad sapientiam peruenire, 16.1
nisi putassent se peruenisse, nisi quaedam in se dissimulas-
sent, quaedam opertis oculis transiluissent. Non est enim
quod magis aliena <nos> iudices adulatione perire quam
nostra. Quis sibi uerum dicere ausus est? Quis non inter 5
laudantium blandientiumque positus greges plurimum
tamen sibi ipse adsentatus est? Rogo itaque, si quod 17.1
habes remedium quo hanc fluctuationem meam sistas,
dignum me putes qui tibi tranquillitatem debeam. Non
esse periculosos <hos> motus animi nec quicquam tumul-
tuosi adferentis scio; ut uera tibi similitudine id de quo 5
queror exprimam, non tempestate uexor sed nausea: de-
trahe ergo quidquid hoc est mali et succurre in conspectu
terrarum laboranti.
  <Seneca> Quaero mehercules iam dudum, Serene, ipse 2.1.1
tacitus, cui talem adfectum animi similem putem, nec ulli
propius admouerim exemplo quam eorum qui ex longa
et graui ualetudine expliciti motiunculis leuibusque inte-
rim offensis perstringuntur et, cum reliquias effugerunt, 5
suspicionibus tamen inquietantur medicisque iam sani
manum porrigunt et omnem calorem corporis sui calumni-
antur. Horum, Serene, non parum sanum est corpus, sed
sanitati parum adsueuit, sicut est quidam tremor etiam
tranquilli maris, utique cum ex tempestate requieuit. 10
Opus est itaque non illis durioribus quae iam transcucurri- 2.1
mus, ut alicubi obstes tibi, alicubi irascaris, alicubi instes
grauis, sed illo quod ultimum uenit, ut fidem tibi habeas et
recta ire te uia credas, nihil auocatus transuersis multorum
uestigiis passim discurrentium, quorundam circa ipsam 5
errantium uiam. Quod desideras autem magnum et sum- 3.1
mum est deoque uicinum, non concuti. Hanc stabilem
animi sedem Graeci εὐθυμίαν uocant, de qua Democriti
uolumen egregium est, ego tranquillitatem uoco; nec enim
imitari et transferre uerba ad illorum formam necesse est: 5
res ipsa de qua agitur aliquo signanda nomine est, quod
appellationis Graecae uim debet habere, non faciem. Ergo 4.1
quaerimus quomodo animus semper aequali secundoque
cursu eat propitiusque sibi sit et sua laetus aspiciat et
hoc gaudium non interrumpat, sed placido statu maneat
nec attollens se umquam nec deprimens: id tranquillitas 5
erit. Quomodo ad hanc perueniri possit in uniuersum quae-
ramus: sumes tu ex publico remedio quantum uoles. Totum 5.1
interim uitium in medium protrahendum est, ex quo a-
gnoscet quisque partem suam; simul tu intelleges quanto
minus negotii habeas cum fastidio tui quam ii quos ad pro-
fessionem speciosam alligatos et sub ingenti titulo laboran- 5
tis in sua simulatione pudor magis quam uoluntas tenet.