Omnes in eadem causa sunt, et hi qui leuitate uexantur 9.2.6.1
ac taedio adsiduaque mutatione propositi, quibus semper
magis placet quod reliquerunt, et illi qui marcent et osci-
tantur. Adice eos qui non aliter quam quibus difficilis
somnus est uersant se et hoc atque illo modo componunt 5
donec quietem lassitudine inueniant: statum uitae suae
reformando subinde in eo nouissime manent in quo illos
non mutandi odium sed senectus ad nouandum pigra
deprendit. Adice et illos qui non constantiae uitio parum
leues sunt sed inertiae, et uiuunt non quomodo uolunt sed 10
quomodo coeperunt. Innumerabiles deinceps proprietates 7.1
sunt sed unus effectus uitii, sibi displicere. Hoc oritur ab
intemperie animi et cupiditatibus timidis aut parum
prosperis, ubi aut non audent quantum concupiscunt aut
non consequuntur et in spem toti prominent; semper in- 5
stabiles mobilesque sunt, quod necesse est accidere pen-
dentibus. Ad uota sua omni uia tendunt et inhonesta se
ac difficilia docent coguntque, et ubi sine praemio labor
est, torquet illos inritum dedecus, nec dolent praua se
<sed> frustra uoluisse. Tunc illos et paenitentia coepti 8.1
tenet et incipiendi timor subrepitque illa animi iactatio
non inuenientis exitum, quia nec imperare cupiditatibus
suis nec obsequi possunt, et cunctatio uitae parum se
explicantis et inter destituta uota torpentis animi situs. 5
Quae omnia grauiora sunt, ubi odio infelicitatis operosae 9.1
ad otium perfugerunt, ad secreta studia, quae pati non
potest animus ad ciuilia erectus agendique cupidus et
natura inquies, parum scilicet in se solaciorum habens;
ideo, detractis oblectationibus quas ipsae occupationes 5
discurrentibus praebent, domum solitudinem parietes non
fert, inuitus aspicit se sibi relictum. Hinc illud est taedium 10.1
et displicentia sui et nusquam residentis animi uolutatio et
otii sui tristis atque aegra patientia, utique ubi causas fateri
pudet et tormenta introsus egit uerecundia, in angusto
inclusae cupiditates sine exitu se ipsae strangulant; inde 5
maeror marcorque et mille fluctus mentis incertae, quam
spes inchoatae suspensam habent, deploratae tristem; inde
ille adfectus otium suum detestantium querentiumque
nihil ipsos habere quod agant et alienis incrementis in-
imicissima inuidia. Alit enim liuorem infelix inertia et 10
omnes destrui cupiunt, quia se non potuere prouehere;
ex hac deinde auersatione alienorum processuum et suo- 11.1
rum desperatione obirascens fortunae animus et de saeculo
querens et in angulos se retrahens et poenae incubans suae,
dum illum taedet sui pigetque. Natura enim humanus
animus agilis est et pronus ad motus. Grata omnis illi 5
excitandi se abstrahendique materia est, gratior pessimis
quibusque ingeniis quae occupationibus libenter deterun-
tur; ut ulcera quaedam nocituras manus adpetunt et tactu
gaudent et foedam corporum scabiem delectat quidquid
exasperat, non aliter dixerim his mentibus in quas cupidi- 10
tates uelut mala ulcera eruperunt uoluptati esse laborem
uexationemque. Sunt enim quaedam quae corpus quoque 12.1
nostrum cum quodam dolore delectent, ut uersare se et
mutare nondum fessum latus et alio atque alio positu
uentilari: qualis ille Homericus Achilles est, modo pronus,
modo supinus, in uarios habitus se ipse componens, quod 5
proprium aegri est, nihil diu pati et mutationibus ut
remediis uti. Inde peregrinationes suscipiuntur uagae et 13.1
litora pererrantur et modo mari se modo terra experitur
semper praesentibus infesta leuitas. 'Nunc Campaniam
petamus.' Iam delicata fastidio sunt: 'inculta uideantur,
Bruttios et Lucaniae saltus persequamur.' Aliquid tamen 5
inter deserta amoeni requiritur, in quo luxuriosi oculi longo
locorum horrentium squalore releuentur: 'Tarentum peta-
tur laudatusque portus et hiberna caeli mitioris et regio uel
antiquae satis opulenta turbae.' 'Iam flectamus cursum ad
urbem': nimis diu a plausu et fragore aures uacauerunt, 10
iuuat iam et humano sanguine frui. Aliud ex alio iter sus- 14.1
cipitur et spectacula spectaculis mutantur. Vt ait Lucretius,
    hoc se quisque modo semper fugit.
Sed quid prodest, si non effugit? sequitur se ipse et urget
grauissimus comes. Itaque scire debemus non locorum 15.1
uitium esse quo laboramus, sed nostrum: infirmi sumus ad
omne tolerandum, nec laboris patientes nec uoluptatis nec
nostri nec ullius rei diutius. Hoc quosdam egit ad mortem,
quod proposita saepe mutando in eadem reuoluebantur et 5
non reliquerant nouitati locum: fastidio esse illis coepit
uita et ipse mundus et subît illud tabidarum deliciarum:
'quousque eadem?'