Aduersus hoc taedium quo auxilio putem utendum quae-
|
9.3.1.1
|
ris. Optumum erat, ut ait Athenodorus, actione rerum
|
|
et rei publicae tractatione et officiis ciuilibus se detinere.
|
|
Nam ut quidam sole atque exercitatione et cura corporis
|
|
diem educunt athletisque longe utilissimum est lacertos
|
5
|
suos roburque, cui se uni dicauerunt, maiore temporis
|
|
parte nutrire, ita uobis animum ad rerum ciuilium certa-
|
|
men parantibus in opere esse [non] longe pulcherrimum
|
|
est; nam cum utilem se efficere ciuibus mortalibusque
|
|
propositum habeat, simul et exercetur et proficit qui in
|
10
|
mediis se officiis posuit communia priuataque pro facultate
|
|
administrans. 'Sed quia in hac' inquit 'tam insana hominum
|
2.1
|
ambitione tot calumniatoribus in deterius recta torquenti-
|
|
bus parum tuta simplicitas est et plus futurum semper est
|
|
quod obstet quam quod succedat, a foro quidem et publico
|
|
recedendum est, sed habet ubi se etiam in priuato laxe
|
5
|
explicet magnus animus; nec ut leonum animaliumque
|
|
impetus caueis coercetur, sic hominum, quorum maximae
|
|
in seducto actiones sunt. Ita tamen delituerit ut, ubicumque
|
3.1
|
otium suum absconderit, prodesse uelit singulis uniuersis-
|
|
que ingenio uoce consilio; nec enim is solus rei publicae
|
|
prodest qui candidatos extrahit et tuetur reos et de pace
|
|
belloque censet, sed qui iuuentutem exhortatur, qui in
|
5
|
tanta bonorum praeceptorum inopia uirtutem instillat ani-
|
|
mis, qui ad pecuniam luxuriamque cursu ruentis prensat
|
|
ac retrahit et, si nihil aliud, certe moratur, in priuato
|
|
publicum negotium agit. An ille plus praestat qui inter
|
4.1
|
peregrinos et ciues aut urbanus praetor adeuntibus adsesso-
|
|
ris uerba pronuntiat quam qui quid sit iustitia, quid pietas,
|
|
quid patientia, quid fortitudo, quid mortis contemptus,
|
|
quid deorum intellectus, quam gratuitum bonum sit bona
|
5
|
conscientia? Ergo si tempus in studia conferas quod sub-
|
5.1
|
duxeris officiis, non deserueris nec munus detrectaueris.
|
|
Neque enim ille solus militat qui in acie stat et cornu dex-
|
|
trum laeuumque defendit, sed <et> qui portas tuetur et
|
|
statione minus periculosa, non otiosa tamen fungitur uigili-
|
5
|
asque seruat et armamentario praeest; quae ministeria,
|
|
quamuis incruenta sint, in numerum stipendiorum ueniunt.
|
|
Si te ad studia reuocaueris, omne uitae fastidium effugeris
|
6.1
|
nec noctem fieri optabis taedio lucis, nec tibi grauis eris nec
|
|
aliis superuacuus; multos in amicitiam adtrahes adfluetque
|
|
ad te optumus quisque. Numquam enim quamuis obscura
|
|
uirtus latet, sed mittit sui signa: quisquis dignus fuerit
|
5
|
uestigiis illam colliget. Nam si omnem conuersationem tol-
|
7.1
|
limus et generi humano renuntiamus uiuimusque in nos
|
|
tantum conuersi, sequetur hanc solitudinem omni studio
|
|
carentem inopia rerum agendarum: incipiemus aedificia
|
|
alia ponere, alia subuertere et mare summouere et aquas
|
5
|
contra difficultatem locorum educere et male dispensare
|
|
tempus quod nobis natura consumendum dedit. Alii parce
|
8.1
|
illo utimur, alii prodige; alii sic inpendimus ut possimus
|
|
rationem reddere, alii ut nullas habeamus reliquias, qua
|
|
re nihil turpius est. Saepe grandis natu senex nullum
|
|
aliud habet argumentum quo se probet diu uixisse praeter
|
5
|
aetatem.'
|
|