Placebit autem haec nobis mensura, si prius parsimonia
|
9.9.1.1
|
placuerit, sine qua nec ullae opes sufficiunt, nec ullae non
|
|
satis patent, praesertim cum in uicino remedium sit et
|
|
possit ipsa paupertas in diuitias se aduocata frugalitate
|
|
conuertere. Adsuescamus a nobis remouere pompam et
|
2.1
|
usus rerum, non ornamenta metiri. Cibus famem domet,
|
|
potio sitim, libido qua necesse est fluat; discamus membris
|
|
nostris inniti, cultum uictumque non ad noua exempla
|
|
componere, sed ut maiorum mores suadent; discamus
|
5
|
continentiam augere, luxuriam coercere, gloriam tem-
|
|
perare, iracundiam lenire, paupertatem aequis oculis
|
|
aspicere, frugalitatem colere †etiam si mulos pudebit ei
|
|
plus†, desideriis naturalibus paruo parata remedia adhibere,
|
|
spes effrenatas et animum in futura imminentem uelut sub
|
10
|
uinculis habere, id agere ut diuitias a nobis potius quam
|
|
a fortuna petamus. Non potest umquam tanta uarietas et
|
3.1
|
iniquitas casuum ita depelli ut non multum procellarum
|
|
inruat magna armamenta pandentibus; cogendae in artum
|
|
res sunt ut tela in uanum cadant, ideoque exilia interim
|
|
calamitatesque in remedium cessere et leuioribus incommo-
|
5
|
dis grauiora sanata sunt. Vbi parum audit praecepta animus
|
|
nec curari mollius potest, quidni consulatur ei, si pauper-
|
|
tas et ignominia et rerum euersio adhibetur, malo malum
|
|
opponitur? Adsuescamus ergo cenare posse sine populo et
|
|
seruis paucioribus seruire et uestes parare in quod inuen-
|
10
|
tae sunt et habitare contractius. Non in cursu tantum circi-
|
|
que certamine, sed in his spatiis uitae interius flectendum est.
|
|
Studiorum quoque quae liberalissima inpensa est tam
|
4.1
|
diu rationem habet quam diu modum. Quo innumerabiles
|
|
libros et bybliothecas, quarum dominus uix tota uita
|
|
indices perlegit? onerat discentem turba, non instruit,
|
|
multoque satius est paucis te auctoribus tradere quam
|
5
|
errare per multos. Quadraginta milia librorum Alexan-
|
5.1
|
driae arserunt; pulcherrimum regiae opulentiae monu-
|
|
mentum alius laudauerit, sicut T. Liuius, qui elegantiae
|
|
regum curaeque egregium id opus ait fuisse: non fuit ele-
|
|
gantia illud aut cura, sed studiosa luxuria, immo ne studi-
|
5
|
osa quidem, quoniam non in studium sed in spectaculum
|
|
comparauerant, sicut plerisque ignaris etiam puerilium lit-
|
|
terarum libri non studiorum instrumenta sed cenationum
|
|
ornamenta sunt. Paretur itaque librorum quantum satis
|
|
sit, nihil in apparatum. 'Honestius' inquis 'hoc se inpensae
|
6.1
|
quam in Corinthia pictasque tabulas effuderint.' Vitiosum
|
|
est ubique quod nimium est. Quid habes cur ignoscas
|
|
homini armaria <e> citro atque ebore captanti, corpora
|
|
conquirenti aut ignotorum auctorum aut inprobatorum et
|
5
|
inter tot milia librorum oscitanti, cui uoluminum suorum
|
|
frontes maxime placent titulique? Apud desidiosissimos
|
7.1
|
ergo uidebis quidquid orationum historiarumque est, tecto
|
|
tenus exstructa loculamenta; iam enim inter balnearia et
|
|
thermas bybliotheca quoque ut necessarium domus orna-
|
|
mentum expolitur. Ignoscerem plane, si studiorum nimia
|
5
|
cupidine erraretur: nunc ista conquisita, cum imaginibus
|
|
suis discripta [et] sacrorum opera ingeniorum in speciem
|
|
et cultum parietum comparantur.
|
|