Hoc secutum puto Democritum ita coepisse: 'qui tran-
|
9.13.1.1
|
quille uolet uiuere nec priuatim agat multa nec publice',
|
|
ad superuacua scilicet referentem. Nam si necessaria sunt,
|
|
et priuatim et publice non tantum multa sed innumerabilia
|
|
agenda sunt; ubi uero nullum officium sollemne nos citat,
|
5
|
inhibendae actiones. Nam qui multa agit saepe fortunae
|
2.1
|
potestatem sui facit, quam tutissimum est raro experiri,
|
|
ceterum semper de illa cogitare et nihil sibi de fide eius
|
|
promittere: 'nauigabo, nisi si quid inciderit' et 'praetor
|
|
fiam, nisi si quid obstiterit' et 'negotiatio mihi respondebit,
|
5
|
nisi si quid interuenerit'. Hoc est quare sapienti nihil
|
3.1
|
contra opinionem dicamus accidere: non illum casibus
|
|
hominum excerpimus sed erroribus nec illi omnia ut uoluit
|
|
cedunt, sed ut cogitauit; in primis autem cogitauit aliquid
|
|
posse propositis suis resistere. Necesse est autem leuius ad
|
5
|
animum peruenire destitutae cupiditatis dolorem cui suc-
|
|
cessum non utique promiseris.
|
|
Faciles etiam nos facere debemus, ne nimis destinatis
|
14.1.1
|
rebus indulgeamus, transeamusque in ea in quae nos casus
|
|
deduxerit nec mutationem aut consili aut status per-
|
|
timescamus, dummodo nos leuitas, inimicissimum quieti
|
|
uitium, non excipiat. Nam et pertinacia necesse est anxia
|
5
|
et misera sit, cui fortuna saepe aliquid extorquet, et
|
|
leuitas multo grauior nusquam se continens. Vtrumque
|
|
infestum est tranquillitati, et nihil mutare posse et nihil
|
|
pati. Vtique animus ab omnibus externis in se reuocandus
|
2.1
|
est: sibi confidat, se gaudeat, sua suspiciat, recedat quan-
|
|
tum potest ab alienis et se sibi adplicet, damna non sentiat,
|
|
etiam aduersa benigne interpretetur. Nuntiato naufragio
|
3.1
|
Zenon noster, cum omnia sua audiret submersa, 'iubet'
|
|
inquit 'me fortuna expeditius philosophari.' Minabatur
|
|
Theodoro philosopho tyrannus mortem et quidem insepul-
|
|
tam: 'habes' inquit 'cur tibi placeas, hemina sanguinis in
|
5
|
tua potestate est; nam quod ad sepulturam pertinet, o te
|
|
ineptum, si putas mea interesse supra terram an infra
|
|
putrescam.' Canus Iulius, uir in primis magnus, cuius
|
4.1
|
admirationi ne hoc quidem obstat quod nostro saeculo
|
|
natus est, cum Gaio diu altercatus, postquam abeunti
|
|
Phalaris ille dixit 'ne forte inepta spe tibi blandiaris, duci
|
|
te iussi', 'gratias' inquit 'ago, optime princeps.' Quid sen-
|
5.1
|
serit dubito; multa enim mihi occurrunt. Contumeliosus
|
|
esse uoluit et ostendere quanta crudelitas esset in qua
|
|
mors beneficium erat? An exprobrauit illi cotidianam de-
|
|
mentiam?—agebant enim gratias et quorum liberi occisi
|
5
|
et quorum bona ablata erant. An tamquam libertatem
|
|
libenter accepit? Quidquid est, magno animo respondit.
|
|
Dicet aliquis 'potuit post hoc iubere illum Gaius uiuere.'
|
6.1
|
Non timuit hoc Canus; nota erat Gai in talibus imperiis
|
|
fides. Credisne illum decem medios usque ad supplicium
|
|
dies sine ulla sollicitudine exegisse? Verisimile non est quae
|
|
uir ille dixerit, quae fecerit, quam in tranquillo fuerit.
|
5
|
Ludebat latrunculis, cum centurio agmen periturorum
|
7.1
|
trahens illum quoque excitari iuberet. Vocatus numerauit
|
|
calculos et sodali suo 'uide' inquit 'ne post mortem meam
|
|
mentiaris te uicisse'; tum annuens centurioni 'testis' inquit
|
|
'eris uno me antecedere.' Lusisse tu Canum illa tabula
|
5
|
putas? inlusit. Tristes erant amici talem amissuri uirum:
|
8.1
|
'quid maesti' inquit 'estis? Vos quaeritis an inmortales
|
|
animae sint: ego iam sciam.' Nec desiit ueritatem in ipso
|
|
fine scrutari et ex morte sua quaestionem habere. Prose-
|
9.1
|
quebatur illum philosophus suus nec iam procul erat tumu-
|
|
lus in quo Caesari deo nostro fiebat cotidianum sacrum:
|
|
is 'quid,' inquit 'Cane, nunc cogitas? aut quae tibi mens
|
|
est?' 'Obseruare' inquit Canus 'proposui illo uelocissimo
|
5
|
momento an sensurus sit animus exire se', promisitque,
|
|
si quid explorasset, circumiturum amicos et indicaturum
|
|
quis esset animarum status. Ecce in media tempestate
|
10.1
|
tranquillitas, ecce animus aeternitate dignus, qui fatum
|
|
suum in argumentum ueri uocat, qui in ultimo illo gradu
|
|
positus exeuntem animam percontatur nec usque ad mortem
|
|
tantum sed aliquid etiam ex ipsa morte discit: nemo diutius
|
5
|
philosophatus est. Non raptim relinquetur magnus uir et
|
|
cum cura dicendus: dabimus te in omnem memoriam,
|
|
clarissimum caput, Gaianae cladis magna portio.
|
|