Potestne quicquam †sensus hominum eorum dico† qui 10.9.1.1
prudentiam iactant? operosius occupati sunt ut melius
possint uiuere, inpendio uitae uitam instruunt. Cogitationes
suas in longum ordinant; maxima porro uitae iactura dilatio
est: illa primum quemque extrahit diem, illa eripit prae- 5
sentia dum ulteriora promittit. Maximum uiuendi inpedi-
mentum est expectatio, quae pendet ex crastino, perdit
hodiernum. Quod in manu fortunae positum est disponis,
quod in tua dimittis. Quo spectas? quo te extendis? Omnia
quae uentura sunt in incerto iacent: protinus uiue. Clamat 2.1
ecce maximus uates et uelut diuino ore instinctus salutare
carmen canit:
    optima quaeque dies miseris mortalibus aeui
    prima fugit. 5
'Quid cunctaris?' inquit 'quid cessas? nisi occupas, fugit.'
Et cum occupaueris, tamen fugiet; itaque cum celeritate
temporis utendi uelocitate certandum est et uelut ex tor-
renti rapido nec semper ituro cito hauriendum. Hoc quoque 3.1
pulcherrime ad exprobrandam infinitam cunctationem,
quod non optimam quamque 'aetatem' sed 'diem' dicit.
Quid securus et in tanta temporum fuga lentus menses tibi
et annos in longam seriem, utcumque auiditati tuae uisum 5
est, exporrigis? de die tecum loquitur et de hoc ipso fugiente.
Num dubium est ergo quin optima quaeque prima dies 4.1
fugiat mortalibus miseris, id est occupatis? Quorum puerilis
adhuc animos senectus opprimit, ad quam inparati inermes-
que perueniunt. Nihil enim prouisum est: subito in illam
necopinantes inciderunt, accedere eam cotidie non sentie- 5
bant. Quemadmodum aut sermo aut lectio aut aliqua 5.1
intentior cogitatio iter facientis decipit et peruenisse ante
sciunt quam adpropinquare, sic hoc iter uitae adsiduum et
citatissimum, quod uigilantes dormientesque eodem gradu
facimus, occupatis non apparet nisi in fine. 5