Denique uis scire quam non diu uiuant? uide quam
|
10.11.1.1
|
cupiant diu uiuere. Decrepiti senes paucorum annorum
|
|
accessionem uotis mendicant; minores natu se ipsos esse
|
|
fingunt; mendacio sibi blandiuntur et tam libenter se fallunt
|
|
quam si una fata decipiant. Iam uero cum illos aliqua
|
5
|
inbecillitas mortalitatis admonuit, quemadmodum pauen-
|
|
tes moriuntur, non tamquam exeant de uita sed tamquam
|
|
extrahantur! Stultos se fuisse qui non uixerint clamitant et,
|
|
si modo euaserint ex illa ualetudine, in otio uicturos; tunc
|
|
quam frustra parauerint quibus non fruerentur, quam in
|
10
|
cassum omnis ceciderit labor cogitant. At quibus uita procul
|
2.1
|
ab omni negotio agitur, quidni spatiosa sit? Nihil ex illa
|
|
delibatur, nihil alio atque alio spargitur, nihil inde fortunae
|
|
traditur, nihil neglegentia interit, nihil largitione detrahi-
|
|
tur, nihil superuacuum est: tota, ut ita dicam, in reditu est.
|
5
|
Quantulacumque itaque abunde sufficit, et ideo, quandoque
|
|
ultimus dies uenerit, non cunctabitur sapiens ire ad mortem
|
|
certo gradu.
|
|
Quaeris fortasse quos occupatos uocem? Non est quod me
|
12.1.1
|
solos putes dicere quos a basilica inmissi demum canes
|
|
eiciunt, quos aut in sua uides turba speciosius elidi aut in
|
|
aliena contemptius, quos officia domibus suis euocant ut
|
|
alienis foribus inlidant, quos hasta praetoris infami lucro et
|
5
|
quandoque suppuraturo exercet. Quorundam otium occu-
|
2.1
|
patum est: in uilla aut in lecto suo, in media solitudine,
|
|
quamuis ab omnibus recesserint, sibi ipsi molesti sunt;
|
|
quorum non otiosa uita dicenda est, sed desidiosa occupatio.
|
|
Illum tu otiosum uocas qui Corinthia, paucorum furore
|
5
|
pretiosa, anxia subtilitate concinnat et maiorem dierum
|
|
partem in aeruginosis lamellis consumit? qui in ceromate
|
|
(nam, pro facinus! ne Romanis quidem uitiis laboramus)
|
|
sectator puerorum rixantium sedet? qui unctorum suorum
|
|
greges in aetatium et colorum paria diducit? qui athletas
|
10
|
nouissimos pascit? Quid? illos otiosos uocas quibus apud
|
3.1
|
tonsorem multae horae transmittuntur, dum decerpitur si
|
|
quid proxima nocte succreuit, dum de singulis capillis in
|
|
consilium itur, dum aut disiecta coma restituitur aut
|
|
deficiens hinc atque illinc in frontem conpellitur? Quomodo
|
5
|
irascuntur, si tonsor paulo neglegentior fuit, tamquam
|
|
uirum tonderet! Quomodo excandescunt, si quid ex iuba
|
|
sua decisum est, si quid extra ordinem iacuit, nisi omnia in
|
|
anulos suos recciderunt! Quis est istorum qui non malit rem
|
|
publicam suam turbari quam comam? qui non sollicitior
|
10
|
sit de capitis sui decore quam de salute? qui non comptior
|
|
esse malit quam honestior? Hos tu otiosos uocas, inter pecti-
|
|
nem speculumque occupatos? Quid illi <qui> in componen-
|
4.1
|
dis audiendis discendis canticis operati sunt, dum uocem,
|
|
cuius rectum cursum natura et optimum et simplicissimum
|
|
fecit, in flexus modulationis ineptissimae torquent, quorum
|
|
digiti aliquod intra se carmen metientes semper sonant,
|
5
|
quorum, cum ad res serias, etiam saepe tristes adhibiti sunt,
|
|
exauditur tacita modulatio? non habent isti otium sed
|
|
iners negotium. Conuiuia mehercules horum non posuerim
|
5.1
|
inter uacantia tempora, cum uideam quam solliciti argen-
|
|
tum ordinent, quam diligenter exoletorum suorum tunicas
|
|
succingant, quam suspensi sint quomodo aper a coco exeat,
|
|
qua celeritate signo dato glabri ad ministeria discurrant,
|
5
|
quanta arte scindantur aues in frusta non enormia, quam
|
|
curiose infelices pueruli ebriorum sputa detergeant. Ex his
|
|
elegantiae lautitiaeque fama captatur, et usque eo in omnes
|
|
uitae secessus mala sua illos sequuntur ut nec bibant sine am-
|
|
bitione nec edant. Ne illos quidem inter otiosos numerauerim
|
6.1
|
qui sella se et lectica huc et illuc ferunt et ad gestatio-
|
|
num suarum, quasi deserere illas non liceat, horas occur-
|
|
runt, quos quando lauari debeant, quando natare, quando
|
|
cenare, alius admonet; [et] usque eo nimio delicati animi
|
5
|
languore soluuntur ut per se scire non possint an esuriant.
|
|
Audio quendam ex delicatis—si modo deliciae uocandae
|
7.1
|
sunt uitam et consuetudinem humanam dediscere—cum
|
|
ex balneo inter manus elatus et in sella positus esset, dixisse
|
|
interrogando 'iam sedeo?' Hunc tu, ignorantem an sedeat,
|
|
putas scire an uiuat, an uideat, an otiosus sit? Non facile
|
5
|
dixerim utrum magis miserear si hoc ignorauit, an si
|
|
ignorare se finxit. Multarum quidem rerum obliuionem
|
8.1
|
sentiunt, sed multarum et imitantur. Quaedam uitia illos
|
|
quasi felicitatis argumenta delectant: nimis humilis et con-
|
|
tempti hominis uidetur scire quid facias. I nunc et mimos
|
|
multa mentiri ad exprobrandam luxuriam puta! plura
|
5
|
mehercules praetereunt quam fingunt et tanta incredibilium
|
|
uitiorum copia ingenioso in hoc unum saeculo processit ut
|
|
iam mimorum arguere possimus neglegentiam. Esse ali-
|
|
quem qui usque eo deliciis interierit ut an sedeat alteri
|
|
credat! Non est ergo hic otiosus, aliud illi nomen inponas:
|
9.1
|
aeger est, immo mortuus est; ille otiosus est cui otii sui et
|
|
sensus est. Hic uero semiuiuus, cui ad intellegendos corporis
|
|
sui habitus indice opus est, quomodo potest hic ullius
|
|
temporis dominus esse?
|
5
|