Diutius accusare fata possumus, mutare non possumus: 11.4.1.1
stant dura et inexorabilia; nemo illa conuicio, nemo fletu,
nemo causa mouet; nihil umquam ulli parcunt nec re-
mittunt. Proinde parcamus lacrimis nihil proficientibus;
facilius enim nos illis dolor iste adiciet quam illos nobis 5
reducet; qui si nos torquet, non adiuuat, primo quoque
tempore deponendus est et ab inanibus solaciis atque
amara quadam libidine dolendi animus recipiendus est.
Nam lacrimis nostris nisi ratio finem fecerit, fortuna non
faciet. Omnis agedum mortalis circumspice, larga ubique 2.1
flendi et adsidua materia est: alium ad cotidianum opus
laboriosa egestas uocat, alium ambitio numquam quieta
sollicitat, alius diuitias quas optauerat metuit et uoto
laborat suo, alium sollicitudo, alium labor torquet, alium 5
semper uestibulum obsidens turba; hic habere se dolet
liberos, hic perdidisse: lacrimae nobis deerunt antequam
causae dolendi. Non uides qualem nobis uitam rerum natura 3.1
promiserit, quae primum nascentium hominum fletum
esse uoluit? Hoc principio edimur, huic omnis sequentium
annorum ordo consentit. Sic uitam agimus, ideoque
moderate id fieri debet a nobis quod saepe faciendum est 5
et respicientes quantum a tergo rerum tristium immineat,
si non finire lacrimas, at certe reseruare debemus. Nulli
parcendum est rei magis quam huic cuius tam frequens
usus est.
  Illud quoque te non minimum adiuuerit, si cogitaueris 5.1.1
nulli minus gratum esse dolorem tuum quam ei cui praestari
uidetur: torqueri ille te aut non uult aut non intellegit.
Nulla itaque eius officii ratio est quod ei cui praestatur, si
nihil sentit, superuacuum est, si sentit, ingratum. Neminem 2.1
esse toto orbe terrarum qui delectetur lacrimis tuis audacter
dixerim. Quid ergo? quem nemo aduersus te animum
gerit, eum esse tu credis fratris tui, ut cruciatu tui noceat
tibi, ut te uelit abducere ab occupationibus tuis, id est a 5
studio et a Caesare? Non est hoc simile ueri; ille enim
indulgentiam tibi tamquam fratri praestitit, uenerationem
tamquam parenti, cultum tamquam superiori; ille desiderio
tibi esse uult, tormento esse non uult. Quid itaque iuuat
dolori intabescere quem, si quis defunctis sensus est, finiri 10
frater tuus cupit? De alio fratre, cuius incerta posset 3.1
uoluntas uideri, omnia haec in dubio ponerem et dicerem:
'siue te torqueri lacrimis numquam desinentibus frater
tuus cupit, indignus hoc adfectu tuo est; siue non uult,
utrique uestrum inhaerentem dolorem dimitte; nec impius 5
frater sic desiderari debet nec pius sic uelit.' In hoc uero,
cuius tam explorata pietas est, pro certo habendum est
nihil esse illi posse acerbius quam si tibi hic casus eius
acerbus est, si te ullo modo torquet, si oculos tuos, in-
dignissimos hoc malo, sine ullo flendi fine et conturbat idem 10
et exhaurit.