Bene ergo exilium tulit Marcellus nec quicquam in
|
12.10.1.1
|
animo eius mutauit loci mutatio, quamuis eam paupertas
|
|
sequeretur; in qua nihil mali esse, quisquis modo nondum
|
|
peruenit in insaniam omnia subuertentis auaritiae atque
|
|
luxuriae intellegit. Quantulum enim est quod in tutelam
|
5
|
hominis necessarium est! et cui deesse hoc potest ullam
|
|
modo uirtutem habenti? Quod ad me quidem pertinet,
|
2.1
|
intellego me non opes sed occupationes perdidisse. Corporis
|
|
exigua desideria sunt: frigus summoueri uult, alimentis
|
|
famem ac sitim extinguere; quidquid extra concupiscitur,
|
|
uitiis, non usibus laboratur. Non est necesse omne per-
|
5
|
scrutari profundum nec strage animalium uentrem onerare
|
|
nec conchylia ultimi maris ex ignoto litore eruere: di istos
|
|
deaeque perdant quorum luxuria tam inuidiosi imperii
|
|
fines transcendit! Vltra Phasin capi uolunt quod ambitiosam
|
3.1
|
popinam instruat, nec piget a Parthis, a quibus nondum
|
|
poenas repetîmus, aues petere. Vndique conuehunt omnia
|
|
nota fastidienti gulae; quod dissolutus deliciis stomachus
|
|
uix admittat ab ultimo portatur oceano; uomunt ut edant,
|
5
|
edunt ut uomant, et epulas quas toto orbe conquirunt
|
|
nec concoquere dignantur. Ista si quis despicit, quid illi
|
|
paupertas nocet? Si quis concupiscit, illi paupertas etiam
|
|
prodest; inuitus enim sanatur et, si remedia ne coactus
|
|
quidem recipit, interim certe, dum non potest, illa nolenti
|
10
|
similis est. C. Caesar [Augustus], quem mihi uidetur rerum
|
4.1
|
natura edidisse ut ostenderet quid summa uitia in summa
|
|
fortuna possent, centiens sestertio cenauit uno die; et in
|
|
hoc omnium adiutus ingenio uix tamen inuenit quomodo
|
|
trium prouinciarum tributum una cena fieret. O misera-
|
5.1
|
biles, quorum palatum nisi ad pretiosos cibos non excitatur!
|
|
Pretiosos autem non eximius sapor aut aliqua faucium
|
|
dulcedo sed raritas et difficultas parandi facit. Alioqui, si
|
|
ad sanam illis mentem placeat reuerti, quid opus est tot
|
5
|
artibus uentri seruientibus? quid mercaturis? quid uasta-
|
|
tione siluarum? quid profundi perscrutatione? Passim
|
|
iacent alimenta quae rerum natura omnibus locis dis-
|
|
posuit; sed haec uelut caeci transeunt et omnes regiones
|
|
peruagantur, maria traiciunt et, cum famem exiguo possint
|
10
|
sedare, magno inritant. Libet dicere: 'quid deducitis
|
6.1
|
naues? Quid manus et aduersus feras et aduersus homines
|
|
armatis? Quid tanto tumultu discurritis? Quid opes opibus
|
|
adgeritis? Non uultis cogitare quam parua uobis corpora
|
|
sint? Nonne furor et ultimus mentium error est, cum tam
|
5
|
exiguum capias, cupere multum? Licet itaque augeatis
|
|
census, promoueatis fines, numquam tamen corpora uestra
|
|
laxabitis. Cum bene cesserit negotiatio, multum militia
|
|
rettulerit, cum indagati undique cibi coierint, non habebitis
|
|
ubi istos apparatus uestros conlocetis. Quid tam multa
|
7.1
|
conquiritis? Scilicet maiores nostri, quorum uirtus etiam-
|
|
nunc uitia nostra sustentat, infelices erant, qui sibi manu
|
|
sua parabant cibum, quibus terra cubile erat, quorum
|
|
tecta nondum auro fulgebant, quorum templa nondum
|
5
|
gemmis nitebant; itaque tunc per fictiles deos religiose
|
|
iurabatur: qui illos inuocauerant, ad hostem morituri, ne
|
|
fallerent, redibant. Scilicet minus beate uiuebat dictator
|
8.1
|
noster qui Samnitium legatos audît cum uilissimum cibum
|
|
in foco ipse manu sua uersaret—illa qua iam saepe hostem
|
|
percusserat laureamque in Capitolini Iouis gremio repo-
|
|
suerat—quam Apicius nostra memoria uixit, qui in ea
|
5
|
urbe ex qua aliquando philosophi uelut corruptores iuuen-
|
|
tutis abire iussi sunt scientiam popinae professus disciplina
|
|
sua saeculum infecit.' Cuius exitum nosse operae pretium
|
|
est. Cum sestertium milliens in culinam coniecisset, cum
|
9.1
|
tot congiaria principum et ingens Capitolii uectigal singulis
|
|
comisationibus exsorpsisset, aere alieno oppressus rationes
|
|
suas tunc primum coactus inspexit: superfuturum sibi
|
|
sestertium centiens computauit et uelut in ultima fame
|
5
|
uicturus si in sestertio centiens uixisset, ueneno uitam
|
|
finiuit. Quanta luxuria erat cui centiens sestertium egestas
|
10.1
|
fuit! i nunc et puta pecuniae modum ad rem pertinere,
|
|
non animi. Sestertium centiens aliquis extimuit et quod
|
|
alii uoto petunt ueneno fugit. Illi uero tam prauae mentis
|
|
homini ultima potio saluberrima fuit: tunc uenena edebat
|
5
|
bibebatque cum inmensis epulis non delectaretur tantum
|
|
sed gloriaretur, cum uitia sua ostentaret, cum ciuitatem
|
|
in luxuriam suam conuerteret, cum iuuentutem ad imita-
|
|
tionem sui sollicitaret etiam sine malis exemplis per se
|
|
docilem. Haec accidunt diuitias non ad rationem reuo-
|
11.1
|
cantibus, cuius certi fines sunt, sed ad uitiosam consuetu-
|
|
dinem, cuius inmensum et incomprensibile arbitrium est.
|
|
Cupiditati nihil satis est, naturae satis est etiam parum.
|
|
Nullum ergo paupertas exulis incommodum habet; nul-
|
5
|
lum enim tam inops exilium est quod non alendo homini
|
|
abunde fertile sit.
|
|