'Quid ergo?' inquit 'uir bonus non irascitur, si caedi
|
3.12.1.1
|
patrem suum uiderit, si rapi matrem?' Non irascetur, sed
|
|
uindicabit, sed tuebitur. Quid autem times ne parum
|
|
magnus illi stimulus etiam sine ira pietas sit? Aut dic
|
|
eodem modo: 'quid ergo? cum uideat secari patrem suum
|
5
|
filiumue, uir bonus non flebit nec linquetur animo?' Quae
|
|
accidere feminis uidemus, quotiens illas leuis periculi su-
|
|
spicio perculit. Officia sua uir bonus exequetur inconfusus,
|
2.1
|
intrepidus; et sic bono uiro digna faciet ut nihil faciat uiro
|
|
indignum. Pater caedetur: defendam; caesus est: exequar,
|
|
quia oportet, non quia dolet. 'Irascuntur boni uiri pro
|
3.1
|
suorum iniuriis.' Cum hoc dicis, Theophraste, quaeris
|
|
inuidiam praeceptis fortioribus et relicto iudice ad coronam
|
|
uenis: quia unusquisque in eiusmodi suorum casu irascitur,
|
|
putas iudicaturos homines id fieri debere quod faciunt;
|
5
|
fere enim iustum quisque adfectum iudicat quem agnoscit.
|
|
Sed idem faciunt, si calda non bene praebetur, si uitreum
|
4.1
|
fractum est, si calceus luto sparsus est. Non pietas illam
|
|
iram sed infirmitas mouet, sicut pueris, qui tam parentibus
|
|
amissis flebunt quam nucibus. Irasci pro suis non est pii
|
5.1
|
animi sed infirmi: illud pulchrum dignumque, pro parenti-
|
|
bus liberis amicis ciuibus prodire defensorem ipso officio
|
|
ducente, uolentem iudicantem prouidentem, non inpulsum
|
|
et rabidum. Nullus enim adfectus uindicandi cupidior est
|
5
|
quam ira, et ob id ipsum ad uindicandum inhabilis:
|
|
praerapida et amens, ut omnis fere cupiditas, ipsa sibi
|
|
in id in quod properat opponitur. Itaque nec in pace nec
|
|
in bello umquam bono fuit; pacem enim similem belli
|
|
efficit, in armis uero obliuiscitur Martem esse communem
|
10
|
uenitque in alienam potestatem dum in sua non est.
|
|