'Nequitia' inquit 'de rerum natura tollenda est, si uelis
|
4.12.1.1
|
iram tollere; neutrum autem potest fieri.' Primum potest
|
|
aliquis non algere, quamuis [ex rerum natura] hiemps sit, et
|
|
non aestuare, quamuis menses aestiui sint: aut loci beneficio
|
|
aduersus intemperiem anni tutus est aut patientia corporis
|
5
|
sensum utriusque peruicit. Deinde uerte istud: necesse est
|
2.1
|
prius uirtutem ex animo tollas quam iracundiam recipias,
|
|
quoniam cum uirtutibus uitia non coeunt, nec magis quis-
|
|
quam eodem tempore et iratus potest esse et uir bonus quam
|
|
aeger et sanus. 'Non potest' inquit 'omnis ex animo ira tolli,
|
3.1
|
nec hoc hominis natura patitur.' Atqui nihil est tam difficile
|
|
et arduum quod non humana mens uincat et in familiari-
|
|
tatem perducat adsidua meditatio, nullique sunt tam feri et
|
|
sui iuris adfectus ut non disciplina perdomentur. Quodcum-
|
4.1
|
que sibi imperauit animus optinuit: quidam ne umquam
|
|
riderent consecuti sunt; uino quidam, alii uenere, quidam
|
|
omni umore interdixere corporibus; alius contentus breui
|
|
somno uigiliam indefatigabilem extendit; didicerunt tenuis-
|
5
|
simis et aduersis funibus currere et ingentia uixque humanis
|
|
toleranda uiribus onera portare et in inmensam altitudinem
|
|
mergi ac sine ulla respirandi uice perpeti maria. Mille sunt
|
|
alia in quibus pertinacia inpedimentum omne transcendit
|
|
ostenditque nihil esse difficile cuius sibi ipsa mens patientiam
|
10
|
indiceret. Istis quos paulo ante rettuli aut nulla tam perti-
|
5.1
|
nacis studii aut non digna merces fuit—quid enim magnifi-
|
|
cum consequitur ille qui meditatus est per intentos funes
|
|
ire, qui sarcinae ingenti ceruices supponere, qui somno non
|
|
summittere oculos, qui penetrare in imum mare?—et tamen
|
5
|
ad finem operis non magno auctoramento labor peruenit:
|
|
nos non aduocabimus patientiam, quos tantum praemium
|
6.1
|
expectat, felicis animi inmota tranquillitas? Quantum est
|
|
effugere maximum malum, iram, et cum illa rabiem saeui-
|
|
tiam crudelitatem furorem, alios comites eius adfectus!
|
|