Idem accidere in rebus ciuilibus ac domesticis scias. 5.7.1.1
Negotia expedita et habilia sequuntur actorem, ingentia et
supra mensuram gerentis nec dant se facile et, si occupata
sunt, premunt atque abducunt administrantem tenerique
iam uisa cum ipso cadunt: ita fit ut frequenter inrita sit 5
eius uoluntas qui non quae facilia sunt adgreditur, sed uult
facilia esse quae adgressus est. Quotiens aliquid conaberis, 2.1
te simul et ea quae paras quibusque pararis ipse metire;
faciet enim te asperum paenitentia operis infecti. Hoc inter-
est utrum quis feruidi sit ingenii an frigidi atque humilis:
generoso repulsa iram exprimet, languido inertique tristi- 5
tiam. Ergo actiones nostrae nec paruae sint nec audaces et
inprobae, in uicinum spes exeat, nihil conemur quod mox
adepti quoque successisse miremur.
  Demus operam ne accipiamus iniuriam, quia ferre 8.1.1
nescimus. Cum placidissimo et facillimo et minime anxio
morosoque uiuendum est; sumuntur a conuersantibus mores
et ut quaedam in contactos corporis uitia transiliunt, ita
animus mala sua proximis tradit: ebriosus conuictores in 5
amorem meri traxit, inpudicorum coetus fortem quoque et
silice natum uirum emolliit, auaritia in proximos uirus suum
transtulit. Eadem ex diuerso ratio uirtutum est, ut omne 2.1
quod secum habent mitigent; nec tam ualetudini profuit
utilis regio et salubrius caelum quam animis parum firmis
in turba meliore uersari. Quae res quantum possit intelleges, 3.1
si uideris feras quoque conuictu nostro mansuescere nulli-
que etiam immani bestiae uim suam permanere, si hominis
contubernium diu passa est: retunditur omnis asperitas
paulatimque inter placida dediscitur. Accedit huc quod non 5
tantum exemplo melior fit qui cum quietis hominibus uiuit,
sed quod causas irascendi non inuenit nec uitium suum
exercet. Fugere itaque debebit omnis quos inritaturos
iracundiam sciet. 'Qui sunt' inquis 'isti?' Multi ex uariis 4.1
causis idem facturi: offendet te superbus contemptu, dicax
contumelia, petulans iniuria, liuidus malignitate, pugnax
contentione, uentosus et mendax uanitate; non feres a
suspicioso timeri, a pertinace uinci, a delicato fastidiri. 5
Elige simplices faciles moderatos, qui iram tuam nec euocent 5.1
et ferant; magis adhuc proderunt summissi et humani et
dulces, non tamen usque in adulationem, nam iracundos
nimia adsentatio offendit: erat certe amicus noster uir bonus
sed irae paratioris, cui non magis tutum erat blandiri quam 5
male dicere. Caelium oratorem fuisse iracundissimum con- 6.1
stat. Cum quo, ut aiunt, cenabat in cubiculo lectae patien-
tiae cliens, sed difficile erat illi in copulam coniecto rixam
eius cui cohaerebat effugere; optimum iudicauit quidquid
dixisset sequi et secundas agere. Non tulit Caelius adsenti- 5
entem et exclamauit, 'dic aliquid contra, ut duo simus!'
Sed ille quoque, quod non irasceretur iratus, cito sine
aduersario desît. Eligamus ergo uel hos potius, si conscii 7.1
nobis iracundiae sumus, qui uultum nostrum ac sermonem
sequantur: facient quidem nos delicatos et in malam con-
suetudinem inducent nihil contra uoluntatem audiendi, sed
proderit uitio suo interuallum et quietem dare. Diffi- 5
ciles quoque et indomiti natura blandientem ferent: nihil
asperum tetricumque palpanti est. Quotiens disputatio 8.1
longior et pugnacior erit, in prima resistamus, antequam
robur accipiat: alit se ipsa contentio et demissos altius
tenet; facilius est se a certamine abstinere quam abducere.