Quare deus optimum quemque aut mala ualetudine
|
1.4.8.1
|
aut luctu aut aliis incommodis adficit? quia in castris
|
|
quoque periculosa fortissimis imperantur: dux lectissimos
|
|
mittit qui nocturnis hostes adgrediantur insidiis aut ex-
|
|
plorent iter aut praesidium loco deiciant. Nemo eorum
|
5
|
qui exeunt dicit 'male de me imperator meruit', sed 'bene
|
|
iudicauit'. Idem dicant quicumque iubentur pati timidis
|
|
ignauisque flebilia: 'digni uisi sumus deo in quibus ex-
|
|
periretur quantum humana natura posset pati.'
|
|
Fugite delicias, fugite eneruantem felicitatem qua animi
|
9.1
|
permadescunt et, nisi aliquid interuenit quod huma-
|
|
nae sortis admoneat, <marcent> uelut perpetua ebrietate
|
|
sopiti. Quem specularia semper ab adflatu uindicaverunt,
|
|
cuius pedes inter fomenta subinde mutata tepuerunt,
|
5
|
cuius cenationes subditus et parietibus circumfusus calor
|
|
temperauit, hunc leuis aura non sine periculo stringet. Cum
|
10.1
|
omnia quae excesserunt modum noceant, periculosissima
|
|
felicitatis intemperantia est: mouet cerebrum, in uanas
|
|
mentem imagines euocat, multum inter falsum ac uerum
|
|
mediae caliginis fundit. Quidni satius sit perpetuam in-
|
5
|
felicitatem aduocata uirtute sustinere quam infinitis atque
|
|
inmodicis bonis rumpi? lenior ieiunio mors est, cruditate
|
|
dissiliunt.
|
|
Hanc itaque rationem di sequuntur in bonis uiris quam
|
11.1
|
in discipulis suis praeceptores, qui plus laboris ab iis
|
|
exigunt in quibus certior spes est. Numquid tu inuisos esse
|
|
Lacedaemoniis liberos suos credis, quorum experiuntur
|
|
indolem publice uerberibus admotis? Ipsi illos patres
|
5
|
adhortantur ut ictus flagellorum fortiter perferant, et
|
|
laceros ac semianimes rogant, perseuerent uulnera praebere
|
|
uulneribus. Quid mirum, si dure generosos spiritus deus
|
12.1
|
temptat? numquam uirtutis molle documentum est. Ver-
|
|
berat nos et lacerat fortuna: patiamur. Non est saeuitia,
|
|
certamen est, quod <quo> saepius adierimus, fortiores
|
|
erimus: solidissima corporis pars est quam frequens usus
|
5
|
agitauit. Praebendi fortunae sumus, ut contra illam ab ipsa
|
|
duremur: paulatim nos sibi pares faciet, contemptum
|
|
periculorum adsiduitas periclitandi dabit. Sic sunt nauticis
|
13.1
|
corpora ferendo mari dura, agricolis manus tritae, ad ex-
|
|
cutienda tela militares lacerti ualent, agilia sunt membra
|
|
cursoribus: id in quoque solidissimum est quod exercuit.
|
|
Ad contemnendam patientiam malorum animus patientia
|
5
|
peruenit; quae quid in nobis efficere possit scies, si aspexe-
|
|
ris quantum nationibus nudis et inopia fortioribus labor
|
|
praestet. Omnes considera gentes in quibus Romana pax
|
14.1
|
desinit, Germanos dico et quidquid circa Histrum uagarum
|
|
gentium occursat: perpetua illos hiemps, triste caelum
|
|
premit, maligne solum sterile sustentat; imbrem culmo aut
|
|
fronde defendunt, super durata glacie stagna persultant,
|
5
|
in alimentum feras captant. Miseri tibi uidentur? nihil
|
15.1
|
miserum est quod in naturam consuetudo perduxit;
|
|
paulatim enim uoluptati sunt quae necessitate coeperunt.
|
|
Nulla illis domicilia nullaeque sedes sunt nisi quas lassi-
|
|
tudo in diem posuit; uilis et hic quaerendus manu uictus,
|
5
|
horrenda iniquitas caeli, intecta corpora: hoc quod tibi
|
|
calamitas uidetur tot gentium uita est. Quid miraris bonos
|
16.1
|
uiros, ut confirmentur, concuti? non est arbor solida nec
|
|
fortis nisi in quam frequens uentus incursat; ipsa enim
|
|
uexatione constringitur et radices certius figit: fragiles
|
|
sunt quae in aprica ualle creuerunt. Pro ipsis ergo bonis
|
5
|
uiris est, ut esse interriti possint, multum inter formidolosa
|
|
uersari et aequo animo ferre quae non sunt mala nisi male
|
|
sustinenti.
|
|