Quomodo homini pusillo solacium in malis fuit etiam 5.25.1.1
magnorum uirorum titubare fortunam et aequiore animo
filium in angulo fleuit qui uidit acerba funera etiam ex regia
duci, sic animo aequiore fert ab aliquo laedi, ab aliquo
contemni, cuicumque uenit in mentem nullam esse tantam 5
potentiam in quam non occurrat iniuria. Quod si etiam 2.1
prudentissimi peccant, cuius non error bonam causam
habet? Respiciamus quotiens adulescentia nostra in officio
parum diligens fuerit, in sermone parum modesta, in uino
parum temperans. Si iratus est, demus illi spatium quo 5
dispicere quid fecerit possit: ipse se castigabit. Denique
debeat poenas: non est quod cum illo paria faciamus. Illud 3.1
non ueniet in dubium, quin se exemerit turbae et altius
steterit quisquis despexit lacessentis: proprium est magni-
tudinis uerae non sentire percussum. Sic immanis fera ad
latratum canum lenta respexit, sic inritus ingenti scopulo 5
fluctus adsultat. Qui non irascitur, inconcussus iniuria per-
stitit, qui irascitur, motus est. At ille quem modo altiorem 4.1
omni incommodo posui tenet amplexu quodam summum
bonum, nec homini tantum sed ipsi fortunae respondet:
'omnia licet facias, minor es quam ut serenitatem meam
obducas. Vetat hoc ratio, cui uitam regendam dedi. Plus 5
mihi nocitura est ira quam iniuria. Quidni plus? illius
modus certus est, ista quo usque me latura sit dubium
est.'
  'Non possum' inquis 'pati; graue est iniuriam sustinere.' 26.1.1
Mentiris; quis enim iniuriam non potest ferre qui potest
iram? Adice nunc quod id agis ut et iram feras et iniuriam.
Quare fers aegri rabiem et phrenetici uerba, puerorum pro-
teruas manus? nempe quia uidentur nescire quid faciant. 5
Quid interest quo quisque uitio fiat inprudens? inprudentia
par in omnibus patrocinium est. 'Quid ergo?' inquis 'inpune 2.1
illi erit?' Puta uelle te, tamen non erit; maxima est enim
factae iniuriae poena fecisse, nec quisquam grauius adfici-
tur quam qui ad supplicium paenitentiae traditur. Deinde 3.1
ad condicionem rerum humanarum respiciendum est, ut
omnium accidentium aequi iudices simus; iniquus autem est
qui commune uitium singulis obiecit. Non est Aethiopis inter
suos insignitus color, nec rufus crinis et coactus in nodum 5
apud Germanos uirum dedecet: nihil in uno iudicabis nota-
bile aut foedum quod genti suae publicum est. Et ista quae
rettuli unius regionis atque anguli consuetudo defendit: uide
nunc quanto in iis iustior uenia sit quae per totum genus
humanum uulgata sunt. Omnes inconsulti et inprouidi 4.1
sumus, omnes incerti queruli ambitiosi—quid lenioribus
uerbis ulcus publicum abscondo?—omnes mali sumus.
Quidquid itaque in alio reprenditur, id unusquisque in sinu
suo inueniet. Quid illius pallorem, illius maciem notas? 5
pestilentia est. Placidiores itaque inuicem simus: mali inter
malos uiuimus. Vna nos res facere quietos potest, mutuae
facilitatis conuentio. 'Ille iam mihi nocuit, ego illi nondum.' 5.1
Sed iam aliquem fortasse laesisti, sed laedes. Noli aestimare
hanc horam aut hunc diem, totum inspice mentis tuae
habitum: etiam si nihil mali fecisti, potes facere.