Is perdet beneficia, qui cito se perdidisse credit; 1.3.1.1
at qui instat et onerat priora sequentibus, etiam ex
duro et inmemori pectore gratiam extundit. Non aude-
bit adversus multa oculos adtollere; quocumque se
convertit memoriam suam fugiens, ibi te videat: bene- 5
ficiis illum tuis cinge. Quorum quae vis quaeve pro- 2.1
prietas sit, dicam, si prius illa, quae ad rem non per-
tinent, transilire mihi permiseris, quare tres Gratiae
et quare sorores sint, et quare manibus inplexis, et
quare ridentes <et iuvenes> et virgines solutaque ac per- 5
lucida veste. Alii quidem videri volunt unam esse, 3.1
quae det beneficium, alteram, quae accipiat, tertiam,
quae reddat; alii tria beneficorum esse genera, pro-
merentium, reddentium, simul accipientium reddentium-
que. Sed utrumlibet ex istis iudica verum: quid ista 4.1
nos scientia iuvat? Quid ille consertis manibus in se
redeuntium chorus? Ob hoc, quia ordo beneficii per
manus transeuntis nihilo minus ad dantem revertitur
et totius speciem perdit, si usquam interruptus est, 5
pulcherrimus, si cohaeret et vices servat. In eo est
aliqua tamen maioris dignatio, sicut promerentium.
Voltus hilari sunt, quales solent esse, qui dant vel 5.1
accipiunt beneficia; iuvenes, quia non debet benefi-
ciorum memoria senescere; virgines, quia incorrupta
sunt et sincera et omnibus sancta; in quibus nihil
esse adligati decet nec adstricti: solutis itaque tunicis 5
utuntur; perlucidis autem, quia beneficia conspici volunt.
Sit aliquis usque eo Graecis emancipatus, ut haec 6.1
dicat necessaria; nemo tamen erit, qui etiam illud ad
rem iudicet pertinere, quae nomina illis Hesiodus in-
posuerit. Aglaien maximam natu adpellavit, mediam
Euphrosynen, tertiam Thaliam. Horum nominum inter- 5
pretationem, prout cuique visum est, deflectit et ad
rationem aliquam conatur perducere, cum Hesiodus
puellis suis, quod voluit, nomen inposuerit. Itaque 7.1
Homerus uni mutavit, Pasithean adpellavit et in matri-
monium promisit, ut scias non esse illas virgines
Vestales. Inveniam alium poetam, apud quem prae-
cingantur et spissis aut Phryxianis prodeant. Ergo 5
et Mercurius una stat, non quia beneficia ratio con-
mendat vel oratio, sed quia pictori ita visum est.
Chrysippus quoque, penes quem subtile illud acumen 8.1
est et in imam penetrans veritatem, qui rei agendae
causa loquitur et verbis non ultra, quam ad intellectum
satis est, utitur, totum librum suum his ineptiis replet,
ita ut de ipso officio dandi, accipiendi, reddendi bene- 5
ficii pauca admodum dicat; nec his fabulas, sed haec
fabulis inserit. Nam praeter ista, quae Hecaton tran- 9.1
scribit, tres Chrysippus Gratias ait Iovis et Eurynomes
filias esse, aetate autem minores quam Horas, sed
meliuscula facie et ideo Veneri datas comites. Matris
quoque nomen ad rem iudicat pertinere: Eurynomen 5
enim dictam, quia late patentis patrimonii sit beneficia
dividere; tamquam matri post filias soleat nomen in-
poni aut poetae vera nomina reddant. Quemadmodum 10.1
nomenclatori memoriae loco audacia est et, cuicumque
nomen non potest reddere, inponit, ita poetae non
putant ad rem pertinere verum dicere, sed aut necessi-
tate coacti aut decore corrupti id quemque vocari 5
iubent, quod belle facit ad versum. Nec illis fraudi
est, si aliud in censum detulerunt; proximus enim
poeta suum illas ferre nomen iubet. Hoc ut scias ita
esse, ecce Thalia, de qua cum maxime agitur, apud
Hesiodum Charis est, apud Homerum Musa. 10