Non vides, quemadmodum teneram liberorum in- 6.24.1.1
fantiam parentes ad salubrium rerum patientiam co-
gant? Flentium corpora ac repugnantium diligenti
cura fovent et, ne membra libertas inmatura detor-
queat, in rectum exitura constringunt et mox liberalia 5
studia inculcant adhibito timore nolentibus; ad ultimum
audacem iuventam frugalitati, pudori, moribus bonis,
si parum sequitur, coactam adplicant. Adulescentibus 2.1
quoque ac iam potentibus sui, si remedia metu aut
intemperantia reiciunt, vis adhibetur ac severitas. Ita-
que beneficiorum maxima sunt, quae a parentibus
accepimus, dum aut nescimus aut nolumus. 5
  His ingratis et repudiantibus beneficia, non quia 25.1.1
nolunt, sed ne debeant, similes sunt ex diverso nimis
grati, qui aliquid incommodi precari solent iis, quibus
obligati sunt, aliquid adversi, in quo adfectum memo-
rem accepti beneficii adprobent. An hoc recte faciant 2.1
et pia voluntate, quaeritur; quorum animus simillimus
est pravo amore flagrantibus, qui amicae suae optant
exilium, ut desertam fugientemque comitentur, optant
inopiam, ut magis desideranti donent, optant morbum, 5
ut adsideant, et, quidquid inimicus optaret, amantes
vovent. Fere idem itaque exitus est odii et amoris
insani. Tale quiddam et his accidit, qui amicis in- 3.1
commoda optant, quae detrahant, et ad beneficium in-
iuria veniunt, cum satius sit vel cessare, quam per
scelus officio locum quaerere. Quid, si gubernator a 4.1
dis tempestates infestissimas et procellas petat, ut
gratior ars sua periculo fiat? quid, si imperator deos
oret, ut magna vis hostium circumfusa castris fossas
subito inpetu conpleat et vallum trepidante exercitu 5
vellat et in ipsis portis infesta signa constituat, quo
maiore cum gloria rebus lassis profligatisque succurrat?
Omnes isti beneficia sua detestabili via ducunt, qui 5.1
deos contra eum advocant, cui ipsi adfuturi sunt, et
ante illos sterni quam erigi volunt; inhumana ista
perverse grati animi natura est contra eum optare,
cui honeste deesse non possis. 5